PDA

Bekijk de volledige versie : [Aldi] LCD Projector (beamer) 1200 ANSI-lumen



Arne
05-12-2003, 18:35
Voor 989 euro is vanaf 10 december de volgende beamer bij de lokale Aldi's in Nederland in de aanbieding. Merk is Medion en maar liefst 3 jaar garantie!

http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_50/OFF01.HTM

spec's;
• portable all-in-one LCD projector
voor home entertainment en
multimedia toepassingen
• gemakkelijk aan te sluiten op bijv.:
DVD speler, videorecorder, TV,
PC-desktopcomputer,
notebook of spelcomputer, afhankelijk
van aansluitingen op uw apparaat
technische specificaties:
• 1200 ANSI-lumen
• contrast ratio: 400:1
• resolutie: SVGA (800 x 600)
• progressive scan compatibiliteit
• manuele zoomfunctie,
stilstaandbeeld functie,
horizontale en verticale spiegelfunctie
• beeldformaten: 4:3 en 16:9
• trapezium correctie: +/- 30°
• OSD (on screen display)
meerdere talen
• Pal/Secam/NTSC
• Netspanning: 110-240 Volt 50-60 Hz
aansluitingen:
• video in
• S-video in
• 3 x audio in (2x RCA/ 1 x 3.5 mm jack)
• composite in
• VGA in
meegeleverde onderdelen:
• incl. draagtas
• incl. afstandsbediening


Is dit een beetje kwaliteit voor het geld dat je er voor betaald?
Of kan je voor minder juist een veel betere krijgen? :?:

basset
05-12-2003, 18:49
Ik denk dat de meeste mensen de resolutie een probleem vinden.

Maar voor zover ik het ziet zal die best aardig zijn. Istie ook breedbeeld? Of moet daar een aparte lens voor?

Tommy Brok
05-12-2003, 19:04
Ik denk dat de meeste mensen de resolutie een probleem vinden.

Maar voor zover ik het ziet zal die best aardig zijn. Istie ook breedbeeld? Of moet daar een aparte lens voor?Wat is het probleem dan met de resolutie?
Heb namelijk helemaal geen verstand van projectors :D!

Hij geeft trouwens ook 16:9 weer!

Arne
05-12-2003, 19:07
Ergens anders wordt gesuggereerd dat het hier de NEC VT46 betreft die gerebatched is naar het Medion merk.

Roland1
05-12-2003, 19:23
Ik zou hem fijn laten liggen en eens kijken naar projectoren als de Infocus X1, de Epson TW10 en de Sanyo PLV-Z1.

dr. blood
09-12-2003, 18:22
Iemand enig idee wat een nieuwe lamp kost voor deze beamer, graag in relatie tot andere merken?

jongenenwetenschap
11-12-2003, 12:42
Ik zou dat toestel laten staan ... je koopt een kat in een zak!

er is niet vermeld of het beeld gevormd wordt met een of drie LCD's, wat voor soort lamp ze gebruiken etc. de opgegeven specificaties zijn zeer algemeen...
goeie raad eerst beeld zien en dan kopen. een lamp is altijd duur... meestal 300 a 400 euro voor en deftige originele lamp...

Arne
11-12-2003, 13:41
Aldi heeft als voorwaarde dat als een product niet bevalt dat je het zo kan omruilen zonder vragen.

Kan je hem dus rustig in je eigen omgeving proberen.

Alex van den Berg
11-12-2003, 13:49
Aldi heeft als voorwaarde dat als een product niet bevalt dat je het zo kan omruilen zonder vragen.

Kan je hem dus rustig in je eigen omgeving proberen.Let er wel op dat je voor een ultieme weergave van DVD een resolutie van 1024x768 pixels nodig hebt. 800x600 is meer bedoeld voor TV-uitzendingen en/of S-VHS c.q. Hi-8. Met zo'n projector worden er dus minder details weergegeven.
Daarnaast vind ik een contrastratio van 400:1 wat laag. 800:1 of 1000:1 zou beter zijn. Bij 400:1 zal het zwart sneller als donkergrijs zichtbaar zijn.

Tim Weisselberger
11-12-2003, 14:13
Aldi heeft als voorwaarde dat als een product niet bevalt dat je het zo kan omruilen zonder vragen.

Kan je hem dus rustig in je eigen omgeving proberen.Let er wel op dat je voor een ultieme weergave van DVD een resolutie van 1024x768 pixels nodig hebt. 800x600 is meer bedoeld voor TV-uitzendingen en/of S-VHS c.q. Hi-8. Met zo'n projector worden er dus minder details weergegeven.
Daarnaast vind ik een contrastratio van 400:1 wat laag. 800:1 of 1000:1 zou beter zijn. Bij 400:1 zal het zwart sneller als donkergrijs zichtbaar zijn.

Zou jij mij willen uitleggen waarom een DVD 1024x768 nodig tov 800x600, naar mijn weet heb je bij dvd's met resoluties van 720x576 te maken en zou enkel meer resolutie overkill betekenen. of heb ik het hier mis?

ps. ik denk dat je bij deze beamer qua branduren gem. 2500 branduren kan verwachten.

Zoals boven genoemd, 400:1 kan als donkergrijs zichtbaar zijn, je moet niet vergeten dat dit puur een instap model is, het kan altijd beter maar dan zal het prijskaartje ook mee omhoog gaan.

Boullie
11-12-2003, 14:29
Dat klopt voor 4:3 dvd's, waarvan het beeld 720x576 is. 800x600 pixels is dan voldoende. Om een anamorfe 16:9 dvd te tonen zonder verlies van resolutie te tonen heb je een minimale resolutie nodig van 1024x576.

In het plaatselijke jeugdhuis gebruiken we ook een gelijkaardige 800x600 beamer van Sony. De kwaliteit is niet onaardig, op het zwartniveau na, hangt er vanaf hoeveel je wil besteden natuurlijk.

Tim Weisselberger
11-12-2003, 14:51
Dat klopt voor 4:3 dvd's, waarvan het beeld 720x576 is. 800x600 pixels is dan voldoende. Om een anamorfe 16:9 dvd te tonen zonder verlies van resolutie te tonen heb je een minimale resolutie nodig van 1024x576.

In het plaatselijke jeugdhuis gebruiken we ook een gelijkaardige 800x600 beamer van Sony. De kwaliteit is niet onaardig, op het zwartniveau na, hangt er vanaf hoeveel je wil besteden natuurlijk.

Zou ik mogen weten wat hier het verschil is?, want met andere woorden zeg je nu dat je voor een anamorfe (term uit de objectieven wereld) dvd dus ook een ander soort tv nodig hebt?, je bent uiteindelijk volkomen afhankelijk of er een anamorfoot op de beamer zit.
Wederom kan het zijn dat ik er volkomen naast zit, maar ik zit met smart op een uitleg te wachten :D

Boullie
11-12-2003, 14:58
Anamorf is inderdaad een term die wordt gebruikt voor lenzen e.d.

Dit staat eigenlijk los van wat men bedoelt met anamorfe dvd's. De dvd standaard heeft (in PAL) een 4:3 verhouding en een resolutie van 720x576 pixels. Een beeld met een bredere verhouding kan je dan op twee manieren tonen: ofwel gebruik je maar een deel van de resolutie en vul je de bovenkant en onderkant met zwart (de "balken"), ofwel gebruik je de volledige verticale resolutie van 576 pixels door je origineel horizontaal te squeezen in 720 pixels. Die laatste methode verdient de voorkeur. Dit is de zogenaamde anamorfe codering.

Een breedbeeld tv zal eeb anamorf gecodeerd dvd-beeld uitrekken tot het de volledige breedte van het scherm vult.

Als je een klassieke 4:3 tv hebt en je op je dvd-speler ook zo instelt, zal je speler een aantal horizontale lijnen weglaten uit het beeld, om zo het anamorf beeld samen te persen tot een 16:9 beeld, voorzien van de fameuze "zwarte balken" boven en onder.

Er zijn echter ook 4:3 tv's die een 16:9 stand hebben, net zoals er 4:3 LCD beamers zijn die een 16:9 stand hebben (zoals het toestel van Aldi). Hoe dit precies werkt weet ik ook niet. Kan iemand anders dit uitleggen?

Betamax
11-12-2003, 15:24
Let er wel op dat je voor een ultieme weergave van DVD een resolutie van 1024x768 pixels nodig hebt. 800x600 is meer bedoeld voor TV-uitzendingen en/of S-VHS c.q. Hi-8. Met zo'n projector worden er dus minder details weergegeven.

Dit is dus gewoon onzin ???

Tim Weisselberger
11-12-2003, 15:34
Let er wel op dat je voor een ultieme weergave van DVD een resolutie van 1024x768 pixels nodig hebt. 800x600 is meer bedoeld voor TV-uitzendingen en/of S-VHS c.q. Hi-8. Met zo'n projector worden er dus minder details weergegeven.

Dit is dus gewoon onzin ???

amen :wink:

Alex van den Berg
11-12-2003, 21:22
Let er wel op dat je voor een ultieme weergave van DVD een resolutie van 1024x768 pixels nodig hebt. 800x600 is meer bedoeld voor TV-uitzendingen en/of S-VHS c.q. Hi-8. Met zo'n projector worden er dus minder details weergegeven.

Dit is dus gewoon onzin ???Nou... nee!

Om een breedbeeld DVD met volledige resolutie op een 4:3 (en dat zijn 800x600 en 1024x768) scherm weer te geven, heb je echt die 1024 pixels nodig. Je verliest anders namelijk vertikale resolutie! ;)

Het beeld is als 720x576 plaatje op de schijf opgeslagen.
Om hier een 16:9 beeld van te maken, wordt het beeld dus opgerekt tot een breedte van (576/9)x16 = 1024 pixels.
Om het geheel nu weer onvervormd passend te maken op een projector of scherm met een beeld van 800x600 pixels, moeten beide zijden met een faktor 1,28 worden gedeeld. We houden dan een plaatje over van 800x450 pixels... ofwel een verlies van 126 beeldlijnen (is 22%) van je projector of scherm.... En dat is een duidelijk zichtbaar verlies in vertikale details!

jongenenwetenschap
14-12-2003, 18:33
jongens, jullie zijn er hier weer een soep van aan het draaien.... en al die ingewikkelde woorden...
Er zijn 2 soorten 16/9: 1) de letterbox, hierbij blijft een deel van je lijnen ongebruikt en verlies je uiteraard vertikale resolutie (op een 4: 3 toestel te zien als een beeld met twee zwarte balken) Deze standaard wordt oa gebruikt om 19/9 plaatjes uit te zenden eventueel met pal plus encodering

2) de "echte" 16/9 waarbij alle lijnen gebruikt worden, en voor een juiste weergave het beeld vertikaal moet samengedrukt worden. omdat men 4/3 camera's mits een anamorfe lens kon gebruiken om dit soort opnames te doen spreekt men nog steeds van anamorfe 16/9. (op een 4/3 toestel zie je dit soort beeld als een uitgerokken beeld)
Als je op een 4/3 toestellen een functie 16/9aantreft is het om dit soort beeld juist te kunnen weergeven.bij sommige fabrikanten zit die functie er al 10 jaar op, maar nog steeds snapt bijna niemand de bedoeling ervan...

jongenenwetenschap
14-12-2003, 18:36
jongens, jullie zijn er hier weer een soep van aan het draaien.... en al die ingewikkelde woorden...
Er zijn 2 soorten 16/9: 1) de letterbox, hierbij blijft een deel van je lijnen ongebruikt en verlies je uiteraard vertikale resolutie (op een 4: 3 toestel te zien als een beeld met twee zwarte balken) Deze standaard wordt oa gebruikt om 19/9 plaatjes uit te zenden eventueel met pal plus encodering

2) de "echte" 16/9 waarbij alle lijnen gebruikt worden, en voor een juiste weergave het beeld vertikaal moet samengedrukt worden. omdat men 4/3 camera's mits een anamorfe lens kon gebruiken om dit soort opnames te doen spreekt men nog steeds van anamorfe 16/9. (op een 4/3 toestel zie je dit soort beeld als een uitgerokken beeld)
Als je op een 4/3 toestellen een functie 16/9aantreft is het om dit soort beeld juist te kunnen weergeven.bij sommige fabrikanten zit die functie er al 10 jaar op, maar nog steeds snapt bijna niemand de bedoeling ervan...