PDA

Bekijk de volledige versie : Blauw/groene lijn.... ?



Tijntje
26-11-2001, 11:42
Hoi

Ik heb niet zo lang geleden een Pioneer DV444 aangeschaft. Zat midden in een verhuizing dus tot voor kort helemaal geen tijd gehad om 'm ff lekker te proberen. Laatst voor 't eerst ff gebruikt en meteen iets vreemds opgemerkt.

Helemaal bovenin beeld in 't midden zit een hele dunne horizontale lijn met de kleuren blauw en groen. Het maakt niet uit of ik nu in 't setup-menu van de dvd speler zit of in een film. Maar ik merkte wel dat 't echt vreselijk irritant is, vooral bij donkere scenes. Dan zie je alles donker/zwart behalve die lichte lijn. Ik ben echt alle menu's langsgeweest van zowel m'n tv als dvd-speler maar ik krijg die lijn niet weg. Ligt ook zeker niet aan m'n tv want met gewoon tv kijken of video heb ik geen last. Ook heb ik de SCART vervangen zonder resultaat. Alle instellingen van de dvd-speler staan ook goed (16:9, RGB-weergave etc etc).

Ik denk dat 't 2 dingen kunnen zijn: OF de speler geeft geen goed signaal OF de RGB-ingang van de tv mankeert wat aan.

Verder trouwens echt een superspelertje moet ik zeggen! Echt heel mooi beeldje.

PS(1): Het gaat hier om een omgebouwde DV444
PS(2): Ik neem zowieso effe contact op met 't bedrijf die hem heeft omgebouwd/geleverd. Maar ik dacht eerst effe kijken of iemand hier alvast iets zinnigs kan zeggen :)

Olaf M.
26-11-2001, 12:58
Probeer hem eens op een andere tv, of gebruik een andere kabel. Misschien ligt het daaraan, en anders ff teruggaan naar de winkel.

Nathan Strik
26-11-2001, 13:04
Beste Tijntje, heb jij toevallig een 4:3 TV met zo'n 16:9 knop erop?!?

Tijntje
26-11-2001, 13:07
- Ik heb andere SCART kabel geprobeerd (stond in de post) ;) --> of bedoel je gewoon een heel andere kabel? (s-video)?

- Ik heb een Sony KV32FX65....... niet echt een 4:3 tv :p (kan wel overigens)


Ik denk dat 't gewoon aan 't signaal van de speler ligt. Want zodra de tv signaal ontvangt van de speler komt die lijn in beeld. Zet ik de speler weer uit dan is de lijn ook weer weg.

bmateijsen
26-11-2001, 13:16
Heeft sony niet van die spandraden in zijn beeldbuis??
Deze zijn heel duidelijk te zien als de tv uitstaat... zijn de kleuren zichtbaar rond dat gebied??

Groet bjorn

Tijntje
26-11-2001, 13:57
Geen idee waar die spandraden zich bevinden. Ik hoor iedereen vreselijk paniekerig doen over die draden maar ik heb ze eerlijk gezegd nog niet kunnen ontdekken.

En als 't al aan die draden zou liggen dan zou ik onder toch ook een lijn moeten hebben. En dat is niet 't geval.

Nee die vreemde lijn van mij zit echt in de allerbovenste rij pixels van de buis. Was ik nog vergeten te zeggen: die lijn verandert ook nog es van lengte. Beetje moeilijk uit te leggen. Zegmaar net of 't beeld aan de bovenkant in 't midden te zwaar is en naar beneden hangt/zakt :p, das nog de beste omschrijving.

bmateijsen
26-11-2001, 14:18
Zoals je het nu omschrijft klinkt het absoluut als een magnetisch veld. Heb je je receiver/ versterker boven de tv staan, evt. centerspeaker (niet geshield??)

Probeer anders eens boven je tv alle AV-componten weg te halen en kijk of het nog is.

Groet Bjorn

Tijntje
26-11-2001, 14:27
Hmm het enige wat boven m'n tv hangt is een Magnat center-speakertje. Maar die hangt zeker minstens 40cm a 50cm van de tv verwijderd. De rest van de componenten (versterker, dvd, video) staan in 't kastje waar de tv opstaat. Naast het kastje staat verder nog een sub.

Maar als het 't speakertje zou zijn dan zou ik toch in principe ALTIJD 't probleem moeten hebben? En ik heb 't alleen als ik dvd kijk. Gewoon tv en video geven 0 problemen.

PM
26-11-2001, 14:48
t zou ook aan je sub kunnen liggen...

Misschien zie je t alleen tijdens films omdat dan je center actief is en anders niet...???? ;)

Tijntje
26-11-2001, 15:15
Hmmm daar heb je wel een punt PM :)

Maar van zichzelf geeft een speakertje ook heel wat magnetische velden af hoor, hoeft ie niet per see actief voor te zijn. Ik weet nog wel toen ik pas dat setje had. Zette ik die boxjes effe tijdelijk weg op m'n bureau --> inene werd m'n monitor paars, groen, blauw en weet ik veel wat :p

Maar zou dus kunnen dat centerspeakertje meer lading afgeeft als ie actief wordt?

Zal 'm er vanavond es afhalen.

PM
26-11-2001, 15:20
klopt een speaker geeft als hij niet actief is een magnetisch veld af. Maar als deze actief is gebeurt er toch nog wel het e.e.a met dit veld... Je kunt proberen of t verschil maakt... EN probeer ook je sub eens...

Tijntje
26-11-2001, 15:31
Ik ga vanavond wel es effe stoeien :)

Je hoort vanavond 't resultaat wel.

Tnx in ieder geval.

Alex van den Berg
26-11-2001, 16:00
Het probleem kan ook aan het Macrovision (Anti-kopieer) signaal liggen... Althans, dat is mij ooit eens verteld.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem wanneer ik mijn (niet regiovrije) Sony speler en Loewe TV via Scart-RGB met elkaar verbind... Een verkleurd balkje bovenin in beeld en een beetje beeldruis.
Via S-Video (via dezelfde Scart-kabel) heb ik een haarscherp beeld zonder enige vervorming of beeldruis.

Tijntje
26-11-2001, 21:13
Nou vanavond effe dat centerspeakertje weggehaald....... zonder succes :(

Ik vrees toch echt dat 't aan 't signaal van de speler zelf ligt. Ik heb nu echt ALLES geprobeerd en rest mij nix anders dan terug te gaan met deze speler.
Vind ik erg jammer want 't is echt een topspelertje verder. Nog nooit zo'n mooi beeld / geluid gehad.

Naja I'll keep you informed zullen we maar zeggen.

Greetzzz Tijn

Tijntje
30-11-2001, 19:21
Vervolg:

Ben terug geweest met de speler en de speler is prima. Ook op andere tv's geprobeerd en nix aan de hand.

Maarrrrr ik heb wel 't probleem geisoleerd. Die rare lijn doet zich alleen voor bij 't afspelen van R1 dvd's. Bij R2 dvd's is er 0,0 aan de hand. Mijn vermoeden is dan ook dat OF de combinatie "mijn tv + regio patch speler" niet helemaal lekker werkt. OF dat de speler een corrupt ntsc-signaal geeft of m'n tv het ntsc-signaal niet lekker herkent.

Feit is wel dat alleen op mijn breedbeeld Sony het probleem zich voordoet. De andere tv's waarop ik 'm heb aangesloten waren ook allebij Sony's, alleen 4:3 formaat.

Een niet op te lossen probleem dus. Enige oplossing die ik zo ff weet is: zo min mogelijk R1 dvd's kopen. Gelukkig had ik er niet zoveel. ;)

PM
03-12-2001, 11:43
zo'n soort probleem is er al eerder gepost op het forum... het ging hier om een receiver die bij ntsc een beetje de tv begon te verstoren...