PDA

Bekijk de volledige versie : Progrssive scan / RGB / Denon 2200 op 100 hz Macheline Phil.



Renique
08-12-2003, 10:33
:idea: :?: Thuis staat nu elke dag een Denon 2200 te spelen welke ook in staat is om "interlaced fields" (wat 99% schijnt te zijn) materiaal vanaf een DVD in "progressive frames" weer te geven. Tot nu toe begreep ik uit alles wat ik gelezen heb dat voor een 100 Hz macheline van Philips het Progressive gebeuren nog NVT is. Hoe kan het dan echter dat ik toch met mijn afstandsbediening mijn DVD modus kan omzetten van "Interlaced" naar "Progressive" en de zaak gewoon blijft door spelen?

Mijn 2e vraag is hoe ik er achter kom welke van de 3 Scart aansluitingen (if any) een RGB aansluiting is. De technische gegevens zwijgen hierover. :lol:

Iedereen alvast weer bedankt!

Rob Eric Blank
08-12-2003, 10:37
Wat bedoel je met afstandsbediening op interlaced modus zetten????
Er zijn bijna nog geen tv's (alleen NTCS tv's) in PAL die progressive scan kunnen weergeven. Alleen plasma's en projectoren kunnen dat.

Rob Eric Blank
08-12-2003, 10:39
Oja over RGB.
Ik weet niet of het RGB is, probeer de menu's van je tv en dan kun je het instellen. Althans dat kan op mij Philips 100 Hrz Breedbeeld.

Renique
08-12-2003, 11:06
:D Met de afstandsbediening van de Denon 2200 kun je in je menu de weergave modus veranderen van Interlaced naar Progressive. Het verbaasde mij dat bij deze aktie er ogenschijnlijk in het afspelen niets gebeurt. Mijn logica zou zeggen dat als ik de speler op een modus zet die mijn TV niet aan kan dat er dan niets te zien zou moeten zijn.

Rob Eric Blank
08-12-2003, 11:52
Ja ik zou ook niet weten hoe dat kan. Maar als het kwa beeld geen verschil maakt............ Niet echt nuttig dus.

Renique
08-12-2003, 13:08
:?: Prima, het kan geen kwaad echter het doet bij mij nog wel een andere vraag naar boven komen. In het display van de speler zelf kan men zien in welke "mode" de speler op dat moment de "fields" afspeelt.

we hebben:

- de "F" van Film modes (de beste kwaliteit, zegt "men")
- de "V" van video modes (mindere kwaliteit)
- De "G"van grafisch wat vooral bij speciale effecten zou zijn ??????

Mijn speler geeft alleen maar weer in de V modes (80%) en soms in de G modes maar nooit in de F modes. Komt dit doordat ik geen Progressive beeld kan weergeven via mijn televisie of mis ik nog wat? :?:

jongenenwetenschap
09-12-2003, 16:10
waarschijnlijk omdat het progressieve karakter van je denon alleen van toepassing is voor de component uitgang, en de rest interlaced blijft. zegt je gebruiksaanwijzing hier niks over? Overigens er bestaan wel degelijk telvisietoestellen met een progressieve ingang!

Renique
09-12-2003, 17:37
:D Yep, er zijn TV'd die het aankunnen alleen ik ben nog niet zo'n gelukkige. FF sparen nog.

Denon heeft me onderwijl bericht dat het inderdaad klopt dat je de speler op progressive kan zetten terwijl je TV alleen kan "Interlacen". Dit kan geen kwaad, je hebt er alleen niets aan.

Blijft de vraag staan of de "F" van Film mode dan nog steeds alleen maar gebruikt wordt wanneer je zowel een Progressive speler hebt als ook een weergave medium die dit signaal aan kan?

De gebruiksaanwijzing zwijgt hierover en bij Denon denkt men ook nog!

jongenenwetenschap
09-12-2003, 20:14
Gek hoor, want een progressief signaal sturen naar een interlaced tv is normaal niet bekijkbaar. je DVD kan trouwens op geen enkele manier weten of je tv toestel interlaced is of niet...
hier klopt iets niet!
Volgens mijn bescheiden mening stuurt je DVD mooi interlace uit...

Leonard Shelby
09-12-2003, 22:14
Ik denk dat hij wel progressive uitstuurd maar via een andere aansluiting. Dus niet de scart waarmee hij nu aan je tv zit. Deze blijft dan dus gewoon interlaced.

Film of video (als deze optie bij je progressive instellingen zit) zal voor jou geen verschil maken. Dit heeft te maken met hoe hij de interlaced beelden gaat samenvoegen. Er is namelijk verschillend of het van oorsprong video of film materiaal is.

Point7
10-12-2003, 09:10
Ik denk dat hij wel progressive uitstuurd maar via een andere aansluiting. Dus niet de scart waarmee hij nu aan je tv zit. Deze blijft dan dus gewoon interlaced.


Idd....bij mijn Philips 963SA wordt er enkel Progressief uitgestuurd via de component uitgang en ik denk dat dit zo bij de meeste spelers zal zijn.

Mijn speler staat altijd op Prog. Scan. voor mijn beamer, maar ik kan zonder probleem tegelijkertijd via SCART naar TV zien.

Rob Eric Blank
10-12-2003, 09:18
Ok vandaar. Dus progressive werk alleen naar je digitale uitgang. Thanx voor de tip.

Point7
10-12-2003, 09:33
Ok vandaar. Dus progressive werk alleen naar je digitale uitgang. Thanx voor de tip.

Euhhh....neen. Digitale uitgang is voor het geluid.
Component uitgang wordt gekenmerkt door 3 cinch aansluitingen met resp. rood, groen en blauwe kleur.

Renique
10-12-2003, 10:05
:? Mijn DVD speler zit inderdaad met een Scart aansluiting aan mijn TV. Mijn DVD speler stuurt dus wel naar een andere uitgang het progrssive signaal echter daar gebeurt nu niets mee. Dat is het hele verhaal.

Blijft bij mij nog steeds de vraag open staan waarom ik nooit een "F" van Film mode zie staan. Eerder werd de suggestie vermeld dat die alleen beschikbaar komt als de DVD oorspronkelijk het materiaal vanaf een Film heeft gekregen in plaats van een Video bron. Dit kan ik dus testen door een DVD te pakken welke oorspronkelijk dus vanaf een Film is "gecopieerd". Je zou denken dat dit bij de Lion king het geval zou zijn echter niet dus. Zal eens bij mijn buurman een paar DVD's uit zijn kast trekken zoals The Matrix e.d. Kan ik eigenlijk ergens opmaken welke bron gebruikt is?

jongenenwetenschap
10-12-2003, 10:12
tja, had ik dat niet al gezegd, dat het alleen via component progressief eruit kwam... :D


Geplaatst: 09-12-2003 18:10 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

waarschijnlijk omdat het progressieve karakter van je denon alleen van toepassing is voor de component uitgang, en de rest interlaced blijft. zegt je gebruiksaanwijzing hier niks over? Overigens er bestaan wel degelijk telvisietoestellen met een progressieve ingang!
_________________
AG9015
AD5046
17TX250A

Renique
10-12-2003, 15:19
:( Nog steeds de vraag:

Wanneer zal mijn Denon 2200 een "F" laten zien bij het afspelen van een DVD? ....... stellingen:

a) als het signaal progressive wordt verzonden en wordt onvangen.
b) altijd als het maar de bron oorspronkelijk een Film is geweest.
c) .......... who knows!

Thnx + By

Leonard Shelby
10-12-2003, 19:45
Wat maakt het uit?.... je hebt er toch niks aan als je TV niet met progresive overweg kan. :wink:

Lion King weet ik niet. Animatie kan van alles zijn. Maar bij een normale 'liveaction' film mag je er van uit gaan dat het op film geschoten is. Alleen niet iedere speler is goed in staat om het verschil altijd goed te zien

Renique
11-12-2003, 10:10
Beste Leonard, die "F"zie je dus alleen maar als je het Progrssive signaal ook kunt weergeven via een medium welke het aankan? Dat is dus de reden dat die "F" nooit verschijnt? ........ Thanks for the info!

Ik heb er ..."Dan wellsiwaar Niks an" ..... maar weten wilde ik het wel. :wink:

jongenenwetenschap
11-12-2003, 12:46
nee , dat bedoelde vorige spreker niet, renique want je speler kan gewoon niet weten of je tv al dan niet progsessief aankan!! wat hij bedoelde is dat je er niks aan hebt, en das een groot verschil in nuance...

Renique
11-12-2003, 16:10
:?: Ik dacht het te begrijpen maar dus niet.

Het is mij volkomen duidelijk dat aan het hele Progressive gebeuren ik nu nog niets heb. Prima, geen probleem, is iets voor de toekomst. Wie wat bewart heeft wat. Ook snap ik dat als de DVD schijf zelf al info bezit welke het mogelijk maakt dat er bij deze specifieke Denon speler een "f" wordt getoond die speler wel in staat moet zijn te zien dat het om een F gaat en niet om een V. Ook prima. Laat im lekker aan die speler over.
Ook is weergegeven door een andere "spreker" dat die F wordt getoont (indien uiteraard gelezen door de speler) als de bron oorspronkelijk een Film is geweest.

Klinkt allemaal logisch echter, ........... klopt het dan dat tot het moment dat ik een weergave medium heb welke een progressive signaal aan kan, ik van zijn levensdagen geen F-je zal zien op mij display van de DVD speler .....

........of.........

...... zou ik deze nu in theorie met een 10 jaar oude Phily Matchline ook al moeten kunnen zien. (mits gelezen door de speler)?

Just lurning! :wink:

Leonard Shelby
12-12-2003, 10:46
Ik ken jou speler niet maar als de de F en V betrekking hebben op de omzetting naar progressive (dit begrijp ik van jou) dan gaat het hier om de herkenning of van oorsprong het materiaal film of video was.

Het verschil zit em in het samenstellen van de interlaced lijntjes.

even een technisch verhaal:

Bij interlaced wordt je beeld opgebouwd uit beeldlijnen. Je hebt 25 beeldjes in een seconde. Maar nu komt hij. van beeldje 1 zet hij eerst de oneven (1, 3, 5, enz.) neer daarna de even van beeldje 1 (2,4,6 enz.) dan naar de oneven van beeldje 2 enz. enz.

Progresive doet dit niet en geeft gewoon een heel beeld weer. Dat houdt in dat de even en oneven lijnen samen gevoegd moeten worden. Bij film wordt een filmcel gescaned en opgedeeld en dus kan je van bijv. beeldje 1 de even en oneven beeldlijnen gewoon samenbrengen en heb je een correct beeld.

Als het materiaal van oorsprong video was ligt dit anders. Het beeld is dan interlaced opgenomen in de volgorde als er afgespeeld wordt. (beeld 1 eerst oneven dan even enz. enz. ) dit houdt in dat van een beeld de even en oneven beeldlijnen niet zomaar opelkaar passen omdat er een tijdsverschil zit tussen waneer de even en de oneven beeldlijnen waren opgenomen.

Bijv: beeldje 1, de oneven beeldlijnen worden opgenomen en er rijd een auto door het beeld. tegen de tijd dat de even beeldlijnen (van dat zelfde beeldje 1) worden opgenomen is de auto alweer ietsje verder. Als je dat met progresive de lijnen van 1 beeldje over elkaar heen zet klopt er niet van het beeld en dat zie je.

Met andere woorden de deinterlacer moet herkenen of hij de lijnen gewoon kan samenvoegen of dat hij moet gaan corrigeren.

Dit verschil zie je dus alleen maar als je progresive weergeeft! Op je interlaced TV is geen verschil.

Marcel W
04-01-2004, 00:01
Reinique, ik begrijp je volkomen. Ik zit namelijk met hetzelfde!
Heb ook de Denon dvd 2200, en ja: ik heb hem via component aangesloten op mijn Sanyo Z1 beamer. En die geeft wel degelijk progressive weer.

Maar... wat ik ook instel op de dvd speler (progressive of interlaced, mode 1 of 2, field, frame of auto), en welke dvd ik er ook in stop (heb er zo'n 200)... ik heb ook nog nooit een "F" te zien gekregen, alleen maar meestal een "V" en soms een "G".

Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat die "F" film modus alleen maar voorkomt op NTSC (regio 1) dvd's en niet op PAL (regio 2), want ik heb alleen maar PAL (en m'n dvd speler kan is volgens mij niet regiovrij dus die lust ook alleen maar regio 2).

Ik hoop dat er hier ooit eens iemand 100% duidelijkheid in kan verschaffen!

Renique
07-01-2004, 08:48
:D Dacht al dat ik gek aan het worden was. Het zou raar zijn als niemand het wist. Bij Denon komt alleen maar het antwoord dat de F wordt weergegeven als de bron Film is geweest. Als je dan door vraagt komt er niets meer. Bedankt voor je reactie, ik blijf zoeken.

racingduck
07-01-2004, 11:52
wat is nou eigenlijk progressive scan hierbij probeer ik goed antwoord tegeven

Toen er nog geen DVD was
kon geen enkel consumenten medium video met volledige resolutie opslaan. Om de bandbreedte binnen de perken te houden wordt analoge compressie (interlacing) gebruikt: eerst worden de oneven lijnen van een beeld 'geschreven', daarna de even lijnen. Het resultaat.is dat telkens slechts een half beeld verschijnt en dat de hersenen het complete beeld samenstellen. Dat is acceptabel zolang het beeld
niet te groot is en er niet teveel beweging in beeld te zien valt. Grote schermen en snelle bewegingen leggen de tekortkomingen bloot.
Dankzij de immense opslagcapaciteit van een DVD worden de beelden nu intact opgeslagen (progressief) zodat alle lijnen - even en oneven - tegelijkertijd zichtbaar worden.
Maar omdat de meeste TV's een
progressief signaal niet kunnen verwerken, geven alle DVD-spelers toch een interlaced signaal af. De Harman Kardon DVD 25 behoort tot de weinige DVD-spelers met een echte progressive scan video uitgang (NTSC) voor gebruik met daartoe geschikte TV's, projectoren en met alle plasma, LCD en DLP schermen via de component video uitgang. Het resultaat is 40% meer licht en een conventionele TV en een ongelofelijk scherp gedetailleerd beeld, plus de vrijwel volledige afwezigheid van zichtbare lijnen en bijeffecten van bewegingen.

Renique
08-01-2004, 13:43
:D bedankt snelle eend ....... prima uitleg.

geeft alleen geen antwoord op de vraag:

Wanneer geeft een Denon 2200 DVD speler een "F" van Film in het schermpje weer in plaats van een "V" of "G". Hoe krijgen we dit voor elkaar?

Deze speler is ook in staat om een "echt" progrssive"signaal uit te sturen. Ik heb er alleen niets aan omdat mijn TV het niet aan kan. Wil alleen alles weten en dus ook hoe ik het voor elkaar kan krijgen om een "F"te voorschijn te toveren.

Doei

racingduck
08-01-2004, 16:43
heb je denon zelf hier over benaderd
misschien kunnen zij je verder helpen.
kan ook zijn dat het f je zich alleen aankan zetten als je de juiste tv er aan hangt.
ik weet ook niet precies hoe dat is elkaar zit.
en als je toch niet de juiste tv hebt maakt het opzich ook niet veel uit want je tv ziet ze toch niet.
plasma schermen heb hier voor speciale aansluitingen en die zullen ook wel op je dvd zitten en dan zal van zelf dat f je in kunnen zetten

doei

Marcel W
08-01-2004, 17:56
Nee, dat blijkt dus niet zo te zijn. Want ik heb WEL een weergever die progressive aankan (Z1 beamer met component aansluiting) en ook DAAR krijg ik NOOIT een"F". Ik heb dus zo'n 200 regio 2 dvd's, en krijg alleen maar een "V" of een "G".

Renique
09-01-2004, 10:14
:lol: hihi, voordat we weer in dezelfde lijn vervallen als een tijdje terug, het betreft hier alleen een interesse vraagstuk ....... ik wil het gewoon graag weten.

Zoals ik al schreef, Denon gaf me als laatste info dat de "f" in beeld komt als de bron een "film" is geweest en geen video. ???????????

Vanuit die hoek helemaal geen melding over het feit dat het alleen zou werken met een progressive signaal. Konden ze me niet bevestigen. De gebruiksaanwijzing geeft die beperking ook niet. Wie weet, gezien het commentaar hiervoor, heeft dat er uiteindelijk toch niets mee te maken en zit het hem ergens anders in.

Ik zoek verder :?: