PDA

Bekijk de volledige versie : Haunting, The (1963) [DVD]



Koen Koene
08-12-2003, 15:14
Haunting, The (1963) [DVD]

Niet de remake van Jan de Bont, maar het origineel: een spannende spookfilm uit 1963.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1343)

Surya
08-12-2003, 16:35
Heb enkel de remake gezien, en die was nogal zwak.

De_Schaduw
08-12-2003, 16:54
Een van de engste griezelfilms ooit. Misschien wel de engste.
Ik heb 'm jaren geleden op TCM (toen nog TNT) gezien en was ontzettend onder de indruk. Het was meteen een van m'n favoriete films omdat de film me de stuipen op het lijf wist te jagen.
Nu hij op DVD is heb ik 'm eindelijk aangeschaft en een paar dagen geleden weer bekeken.
Hij is nog steeds ontzettend eng, ondanks de saaie soundtrack. Ik zou toch zweren dat ie op TCM een veel bassiger geluid had.
De film was er deze keer weer in geslaagd om mij urenlang na het kijken een onbehaaglijk gevoel te geven. Iets wat geen andere film lukt.

Kaplan
08-12-2003, 16:58
Ik heb deze dvd ongezien aangeschaft wat ik eigenlijk nooit doe. De film heeft in het verleden goede recencies gekregen en ik had de remake gezien van Jan de Bont (vond ik minder) en was nieuwsgierig naar het origineel.

Ben ik tevreden? Deels. De film doet gedateerd aan en dat is volgens mij toch enigzins dodelijk in het horror genre.

Het geluid is niet 5.1 maar de geluidseffecten dragen wel goed bij tot de griezilige sfeer. Met name Julie Harris (East of Eden) zit goed in haar rol. Al met al een knappe psychologisce spookfilm met weinig visuele effecten.

Koen Verheyden
08-12-2003, 19:07
ik moet zeggen dat ik toch beginnen te twijfelen of ik hem niet zou kopen. IK ben gek van oude films, maar horror en oude films gaan meestal niet zo goud samen.

Ik ben blijkbaar in de kleine minderheid (misschien zelfs alleen) maar ik vond the haunting van Jan de Bont niet slecht. Ik was trouwens helemaal weg van het decor

Koen

Godbluff
08-12-2003, 21:53
De kracht van het boek en de deze film is juist dat het in het midden blijft of er wel of niet iets mis is met het huis. Het probleem zit hem met name in het hoofd van de lezer/kijker. In de Remake is er geen twijfel en verliest de film veel van zijn kracht. Daarnaast zijn in de reamke de dialogen zo erbarmelijk slecht ... brrr. Eng gewoon!

Splatterhead
08-12-2003, 23:14
De film doet gedateerd aan en dat is volgens mij toch enigzins dodelijk in het horror genre.

Nee hoor. Niks dodelijks aan.
Ik kan een hoop horror liefhebbers die dit een meesterwerk vinden.
Hetzelfde geld voor de oude Vincent Price (Edgar Allan Poe) films, Hammer Horror etc...
De films zijn nog steeds effectief en kan daarom niet gedateerd zijn.

Dan zou je ook moeten zeggen dat Laurel en Hardy films gedateerd zijn in het humor genre.
Maar duizenden mensen (waaronder ikzelf) liggen nog dagelijks dubbel om hun humor/films. :wink:

The Haunting is een griezel klassieker uit 1963.
Over 50 jaar zal hij dat nog zijn.

Om het maar even populair te zeggen: vette film. :D

Godbluff
09-12-2003, 09:19
Ware woorden splatterhead!

Kaplan
09-12-2003, 22:08
Nee hoor. Niks dodelijks aan.
Ik kan een hoop horror liefhebbers die dit een meesterwerk vinden. Ik vind het dus geen meesterwerk, met name de eerste scenes bij Julie Harris' familie thuis vind ik gedateerd. Zoals ik hierboven al aangaf vind ik de geluidseffecten wel goed en dragen die scene's het beste bij aan het effect van de film. Ik wil trouwens niet zeggen dat het een slechte film is, ik vind het zeker beter dan de remake. Maar Horror films zijn over het algemeen toch formule films en dan zijn speciale effecten en weinig dialoog meer geliefd bij de huidige kijker.


Hetzelfde geld voor de oude Vincent Price (Edgar Allan Poe) films, Hammer Horror etc...
De films zijn nog steeds effectief en kan daarom niet gedateerd zijn. Hier ben ik het met je eens. Ik heb zelf the Pit and the pendulum en die vind ik ook tijdloos. En dat komt omdat de verhalen van Edgar Allan Poe tijdloos zijn volgens mij.


Dan zou je ook moeten zeggen dat Laurel en Hardy films gedateerd zijn in het humor genre.
Maar duizenden mensen (waaronder ikzelf) liggen nog dagelijks dubbel om hun humor/films. :wink: Ik ook :wink: maar in het humor genre ervaar ik het ook niet zo.

Godbluff
10-12-2003, 12:31
Nou een goede horrorfilm is natuurlijk juist GEEN formulefilm. Dat de huidige kijkers liever special effects en weinig dialogen zien ben ik niet met je eens. Het feit dat deze films zo gemaakt worden betekent niet dat dat ook is wat de kijker wil zien. De populariteit van films als the sixth sense en the others doet mij juist het tegendeel vermoeden.
Daarnaast vind ik juist dat special effects het beste werken als je niet al te bewust bent dat het een effect betreft. In die zin is de remake (hoe mooi gemaakt dan ook) meer een showcase voor specials effects. De effecten staan niet echt in dienst van het verhaal... Daarnaast vind ik het juist leuk als ik bang wordt gemaakt en dat wordt ik nou eenmaal niet van een effect...

Sam Van Ghelder
11-12-2003, 15:50
Tja, ik ben 'harde en snelle horror' met titels als Resident Evil, Ghost Ship, The Ring en Dreamcatcher nu eenmaal gewoon. Hoewel niet alle hiervoor opgesomde films goed zijn (laat staan kijkbaar - Ghost Ship), ben ik dus gewoon dat een horrorfilm veel actie en bloederigheid bevat. Vandaar sloeg de verveling bij dus toe, toen ik deze film zag.

Maarten van Krimpen
09-04-2004, 10:01
Ook ik heb deze ongezien gekocht en ook ik twijfel of ik er tevreden mee ben of niet. Maar tenslotte, het blijft een klassieker.
Ik had toch meer suggestie verwacht, eigenlijk. Het scenario is een beetje, hoe zeg je dat, beperkt. Meer donkere kamers, meer
onverklaarbare gebeurtenissen. Jammer dat dat niet echt voorkwam.
Blijkbaar ben ik dus ook een 'verwende' filmkijker, ook al ben ik pas 15. Alle horrorklassiekers vallen tegenwoordig tegen. Jaws, Night of the Living Dead, the Omen, zelfs the Exorcist een beetje. De enige klassieke horrorfilm waar ik keer op keer van kan blijven genieten is Halloween.
Maar om nog even terug te komen op the Haunting.
Ik heb het begin van het audio-commentaar beluisterd. De eerste tien minuten hoor ik alleen maar Robert Wise. Verandert dit of heb ik toevallig een misdruk gekocht?

Sneaker
21-04-2004, 23:48
Goede film. Was na de goede remake toch benieuwd naar het origineel. Ondanks dat de remake betere effecten had, vindt ik dit toch ook wel een erg goede film. Persoonlijk vind ik de remake toch beter maar dat wilt zeker niet zeggen dat deze film slecht is. Met een laag budget wist deze film een creepy sfeertje neer te zetten. Bovendien zaten er ook een aantal erg goede schrikmomenten in de film. Kortom: een erg goede film. Zeker een aanrader.

Erwin de Koning
17-12-2006, 23:28
Sterke punt is juist van de film dat je niet weet of het het huis is of dat Elenor een beeetje in de war is

;)