PDA

Bekijk de volledige versie : Ultimate DVD Platinum, THX optimizer of interne testtone?



VincentVega79
14-12-2003, 09:18
Ik kom er niet meer uit. In den beginne (:mrgreen) stelde ik mijn systeem altijd met de THX-optimizer en een db-meter af. Nu dacht ik bij mezelf: laat ik eens een echte calibratie-dvd kopen (kon hem voor weinig op de kop tikken) en dat is dus de Ultimate DVD Platinum geworden. Als ik mijn systeem met deze dvd afstel krijg ik hele andere resultaten dan met de THX-optimizer en de interne testtoon van de receiver. Op zich geen probleem zou je zeggen, maar het klinkt in mijn oren nergens meer naar (of zou ik moeten wennen?). De rears staan bizar hard tov de fronts en de sub trilt bijna het raam eruit als er bij wijze van spreken een vlieg wordt doodgeslagen met een vliegenmepper. Ik was altijd van mening dat je met zo'n calibratie-dvd je systeem echt optimaal af kon stellen, maar ik betwijfel dit nu. Heeft iemand ervaring met deze dvd en/of doe ik iets niet goed en/of doe ik het wel goed maar moet ik wennen?

Grt,

Dave

Betamax
14-12-2003, 09:27
Heb je het wel goed gedaan?
Ik heb de Ultimate DVD Platinum ook en ben er erg tevreden mee.
Mijn set heb ik er mee ingesteld en mijn achterspeakers staan niet te hard en m'n sub trilt niet abnormaal.
Ook bij een paar vrienden langs geweest met de DVD en iedereen is nu tevreden dus ik heb echt het vermoeden dat je ergens iets verkeerd gedaan hebt.
Het was wel belangrijk om goed te luisteren en te lezen wat er voor elke test aan uitleg staat.

VincentVega79
14-12-2003, 09:30
Ik kan me niet voorstellen dat ik iets verkeerd gedaan heb. Netjes met mijn DB-meter alles afgeregeld op 75 db. Die demo die erop staat met dat geluid van die straaljager is totaal anders geworden dan dat ik hem had afgesteld met de THX-optimizer. Toen was de straaljager prima te plaatsen in het geluidsbeeld. Dat is nu echt volledig weg. Misschien moet ik er nog maar eens rustig voor gaan zitten........

Mike Philippens
14-12-2003, 10:45
Beetje vreemd. Eigenlijk is het grote verschil tov de interne testtoon van je receiver dat je nu de hele keten afstelt. En de THX optimizer is toch ook 'een testtoon'; je zou dus zeggen dat het niet zoveel moet uitmaken. Misschien dat de frequentie anders is, maar volume is volume en het doel is dat je de speaker instelt op een referentievolume zodat ze allemaal even hard klinken.
Staat de timing of de afstand van de speaker goed ingesteld? Misschien moet je er inderdaad nog een keer voor gaan zitten, want ik heb deze DVD ook gehad (ik heb nu een Duitse DVD) en qua geluid is het een prima DVD om de zaak af te stellen.

Met welke testtoon heb je de zaak afgesteld? Heb je 'zomaar' een toon gekozen of heb je echt de calbratietonen gepakt? Er staan namelijk ook allerlei testsignalen op die niet bedoeld zijn om het volume in te stellen, maar meer om de speaekers te beoordelen. Ik heb ook eens een keer per ongeluk de verkeerde gepakt en snapte er al helemaal niets van. Ook toen kwam ik met hele vreemde volumes uit. Misschien is dat het... Ik weet alleen even zo niet uit het hoofd hoe dat onderdeeltje heet. Maar als je er even voor gaat zitten en de verhaaltjes erbij leest kom je er vast wel uit.

[edit]
Ik heb effe gezocht en je moet van disc 2 de Level Test hebben en daarna de Subwoofer Level Adjustment. Als je per ongeluk de toon pakt van de channel id ga je de mist in omdat dat gewoon een toontje is van zoveel Hz. De level adjustment is een roze ruis en die moet je hebben. Dus geen piep.

VincentVega79
14-12-2003, 11:42
Ok net even aan de gang geweest en ik heb inderdaad gewoon de goede test genomen (level adjustment van de verschillende speakers en apart van het LFE channel). Ik heb ook maar meteen de test gedaan vanuit de receiver en vanuit de THX-optimizer (Fight Club R1). Ik ben tot de volgende uitkomsten gekomen:

Ultimate DVD Receiver THX-optimizer

FL 0 0 0
C 4,5 1 2
FR 0,5 0 0
RL 3,5 0 2,5
RR 4,5 1 2
S 0,5 -5 -5

Zoals je kunt zien liggen de receiver en de THX-optimizer niet zo gek ver uit elkaar. Als je dan nagaat dat je dmv de THX-optimizer het hele proces te pakken hebt (dvd-speler/interlink/receiver) lijkt het een mooie subtiele correctie op dat wat de receiver als resultaten geeft.

Als je deze resultaten echter vergelijk met de Ultimate DVD dan is het in mijn ogen een schrikbarend verschil en dan met name bij de sub. Die staat gewoon 5,5 db harder dan bij de andere tests. Ik heb de instellingen van de Ultimate dvd geluisterd met mijn eigen demodvd's en het klinkt voor geen meter. De sub bonkt als een slaghamer bij bijvoorbeeld Your Song van Elton John in DTS als er subtiel een basstoontje te horen moet zijn.

Het laatste wat me opviel was dat ik bij de Ultimate dvd de receiver op 65 decibel moest zetten om op mijn db-meter op 75 db uit te komen. Bij de andere tests kwamen db-meter en de db's op de receiver een heel eind met elkaar overeen. Wie kan me uitsluitsel geven?

PS: ik weet voor mezelf al dat ik de instellingen van de THX-optimizer ga nemen want die zijn in mijn oren "correct". Ik wil gewoon weten hoe en waar dit verschil vandaan komt.....;)

Johan van den D.
14-12-2003, 12:54
Ik wil gewoon weten hoe en waar dit verschil vandaan komt.....;)Hoe het komt zou ook ik niet weten maar ik kan wel bevestigen dat er zeker een groot verschil zit tussen de diverse afstel mogelijkheden.
Dus interne test tonen en callibratie dvd,s ,allemaal verschillend tot soms wel meerdere dB,s.
Voor mezelf heb ik uiteindelijk gewoon de interne testtoon van de receiver aangehouden daar dit toch wel het prettigs en mooiste vond klinken.
Wel heb ik de sub een paar dB,s omhoog gedraaid voor wat meer sensatie.
http://emoticons4u.informationalot.com/cartoon/1231.gif

jongenenwetenschap
15-12-2003, 14:46
Vincent, de aflezing op je Db meter heeft moet helemaal niet overeen-komen met de instelling (in Db's) op je receiver. als die overeenkomen is dat toeval. En voor het afregelen van je subwoofer moet je opletten: de meeste Db meters gaan niet zo in laag, gevolg, ze duiden te weinig aan en daardoor stel jij de sub waarschijnlijk te luid in.