PDA

Bekijk de volledige versie : Is het zinvol om een film af te kraken?



Dan
19-12-2003, 20:55
Terwijl men weet, dat smaken verschillen?

Is het zinvol om een film in de wereld te prijzen??? Terwijl men weet dat bepaalde mensen die film *** vinden?

Is het zinvol om te twisten over smaken?

Is het zinvol, om het publiek een film aan te praten?

Laatste kan zinvol zijn, als het draait om geld.

Alleen heb ik het nu, over discussieren over films in het algemeen.

Er zijn maar weinig mensen die met mij samen kunnen genieten met de films waar ik van hou. Ik praat ze dan de oren van de kop, waarschijnlijk ga ik dan heel adhd'er zijn.

En de ander wilt weg.

En dat doen zij bij mij.

B.O.B.B.Y.
19-12-2003, 21:03
Anders kon dit forum toch niet bestaan?

Harry B.
19-12-2003, 21:14
Discussieren wil niet meteen zeggen dat je het altijd met elkaar eens moet zijn....

Harry B.
19-12-2003, 21:16
Discussieren wil niet meteen zeggen dat je het altijd met elkaar eens moet zijn....

Jaap22
19-12-2003, 21:21
Ja tuurlijk, hoe kan je anders elkaars smaak vinden? Het is leuk om met mensen te discussieren over wat zij wel en niet goed vinden aan een film, tenminste dat vind ik.

Net als je over wat voor auto's, boeken, computerspellen, tv-series, politiek, waarden en normen enz discussieert.

Geert Jan Alsem
19-12-2003, 21:54
Smaken verschillen, maar er is ook zoiets als goede smaak. :wink:

Felix
19-12-2003, 21:56
Uit ervaring weet ik dat het op internetforums niet interessant is om diepgaand over films te discussieren. Over andere zaken trouwens ook niet. Daar bedoel ik niets negatief mee, maar er zijn te veel mensen met verschillende smaken die je niet kent.

Voor een echt goed gesprek moet je de persoon tegen over je kennen en zijn of haar smaak weten. Dan weet je hoe en in welke mate je de mening van de ander kan betwisten zodanig dat er een positieve chemie ontstaat en geen oppervlakkige welles-nietes situatie.

Dat neemt niet weg dat een forum voor andere doeleinden natuurlijk wel een goede functie kan hebben.

Felix
19-12-2003, 22:01
Uit ervaring weet ik dat het op internetforums niet interessant is om diepgaand over films te discussieren. Over andere zaken trouwens ook niet. Daar bedoel ik niets negatief mee, maar er zijn te veel mensen met verschillende smaken die je niet kent.

Voor een echt goed gesprek moet je de persoon tegen over je kennen en zijn of haar smaak weten. Dan weet je hoe en in welke mate je de mening van de ander kan betwisten zodanig dat er een positieve chemie ontstaat en geen oppervlakkige welles-nietes situatie.

Dat neemt niet weg dat een forum voor andere doeleinden natuurlijk wel een goede functie kan hebben.

PvdS
19-12-2003, 22:01
Uit ervaring weet ik dat het op internetforums niet interessant is om diepgaand over films te discussieren. Over andere zaken trouwens ook niet. Daar bedoel ik niets negatief mee, maar er zijn te veel mensen met verschillende smaken die je niet kent.

Voor een echt goed gesprek moet je de persoon tegen over je kennen en zijn of haar smaak weten. Dan weet je hoe en in welke mate je de mening van de ander kan betwisten zodanig dat er een positieve chemie ontstaat en geen oppervlakkige welles-nietes situatie.

Dat neemt niet weg dat een forum voor andere doeleinden natuurlijk wel een goede functie kan hebben.

Hmmm ... het tegenovergestelde kan ook gelden. Doordat je de andere persoon goed kent, weet je dat je de discussie niet hoeft aan te gaan. Je weet wat zijn/haar smaak is en in hoeverre te overtuigen van je "gelijk". Vaak begin je er dan maar niet aan.

Daartegenover staat dat je de andere persoon op een forum totaal niet kent en daardoor juist heel open kunt discussieren en elkaars ideeen en gevoelens over een film kunt aftasten zonder de noodzaak tot terughoudendheid.

Kortom: mits de discussie een beetje normaal verloopt kunt je regelmatig beter discussieren over films met iemand die je niet kent, dan met iemand die je erg goed kent.

Felix
19-12-2003, 22:26
Nee, het gaat niet om het gelijk krijgen. Dat is totaal onbelangrijk. Het is boeiend om te praten over waarom de ander iets goed of slecht vindt. Om de ander te inspireren, te prikkelen of soms licht te tarten. Dit soort zaken zijn met onbekenden gewoon niet mogelijk op een niveau dat met een gesprek in persoon wel kan. Probeer maar eens op een forum over iets een sterke mening te hebben. Dan krijg je al snel mensen over je heen die met korte irrelevante antwoorden een mooie opbloeiende discussie de kop in drukken. De drang naar conformisme is bij veel forums erg groot. Daarbij moet ik wel zeggen dat ook in je eigen omgeving het moeilijk kan zijn mensen te vinden die gepassioneerd over iets kunnen discussieren.

theThinWhiteDuke
20-12-2003, 16:23
[quote="Dan"]Terwijl men weet, dat smaken verschillen?
Als die film "BATTLEFIELD EARTH heet wel ja :lol:

Is het zinvol om een film in de wereld te prijzen??? Terwijl men weet dat bepaalde mensen die film *** vinden?
JA

Is het zinvol om te twisten over smaken?
NEE

Is het zinvol, om het publiek een film aan te praten?
Natuurlijk! Geen Publiek=Geen Geld=Geen nieuwe Films

quote]

Johan van den D.
20-12-2003, 18:04
Terwijl men weet, dat smaken verschillen?Dat is nu zo en dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.
Niks mis mee dus.

Is het zinvol om een film in de wereld te prijzen??? Terwijl men weet dat bepaalde mensen die film *** vinden?Tuurlijk, je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar z,n zin maken.
Nadat een film de wereld is in geprezen bepaal ieder van ons voor zichzelf wel of het terecht was of niet. (eigen menig)

Is het zinvol om te twisten over smaken?Zinvol niet nee maar het kan zeker wel boeiend zijn mits men wel met duidelijke argumenten komt. :wink:

Is het zinvol, om het publiek een film aan te praten?kan nooit geen kwaad, zeker zakelijk gezien niet.

Er zijn maar weinig mensen die met mij samen kunnen genieten met de films waar ik van hou.Dat zal jouw zeker een rotzorg zijn.
Je bekijkt de film voor jezelf neem ik aan.

Maak je niet druk over de meningverschillen die je kunt hebben.
Er zijn immers ergere dingen in het leven.

Richard B.
20-12-2003, 21:30
Films zijn er om afgekraakt te worden. ;)

Maar serieus: zolang je het maar presenteerd als JOUW mening en zolang je het maar een beetje nuanceert (dus NIET een film beschrijven als "DE SLECHTSTE OOIT!" alleen maar omdat je niet van musicals houdt) dan mag je zeker wel kritiek hebben op een film. Een goeie onderbouwing helpt natuurlijk: als mensen hun mening goed motiveren dan irriteert kritiek op een film die ik zelf goed vind me minder en is het juist prettig om over de kwaliteit van een film te discussieren.

En ja, iedereen heeft natuurlijk een andere smaak. Maar DAT is natuurlijk nooit een reden om een film als 'slecht' aan te duiden. Als je niet kunt omschrijven waarom je een film niet goed vind dan kun je beter geen film beoordelen denk ik. 'smaak' en 'kwaliteit' zijn twee heel verschillende dingen: veel mensen zien dat onderscheid niet.

Oudgebruiker3
20-12-2003, 21:47
Is het zinvol om te twisten over smaken?


Nee, natuurlijk niet. Je kúnt niet twisten over smaken. Ik kan niet bepalen dat jij een bepaald iets mooi of niet mooi moet vinden, en jij kunt dat ook niet voor een ander bepalen.
Het is echter wél vermakelijk (zo niet noodzakelijk) om over onderwerpen te discussiëren.

...en dat had je zelf ook kunnen bedenken.

Mike Philippens
20-12-2003, 22:40
Open deur: Over smaak valt niet te twisten.

Maar je kunt wél op een fatsoenlijke manier over een bepaalde film discussiëren. Waar ik persoonlijk een hekel aan heb, is zomaar roepen 'Die en die film is een kötfilm!' Allereerst is de bewoording niet erg respectvol in de richting van mensen die de film wél leuk vinden. En in de tweede plaats moet je (vind ik) wel fatsoenlijk aan kunnen geven wat er zo slecht is aan de film. In principe zijn er geen slechte films (behalve Titanic dan :wink: ) maar films die wel of niet in jouw smaak vallen. Zo zou iemand The Hours een saaie flutfilm kunnen vinden. Ja, dat kan. Die persoon houdt misschien meer van films als 2Fast 2Furious of The Hulk. En dat is geen waardeoordeel over deze films of de persoon die ze leuk vindt, maar twee duidelijke categorieën die moeilijk verenigbaar zijn (moeilijk, niet onmogelijk).

Punt is dat men vaak geen respect kan opbrengen voor elkaars voorkeur. Dat blijkt gewoon uit het soort reacties zoals ik hiervoor schets. Ik vind persoonlijk Titanic een dieptepunt, maar als iemand (er zijn geloof ik een boel iemanden die dit wél leuk vinden) die film geweldig vindt, ga ik niet die persoon voor dom uitmaken of die film de grond in boren. Ik kan precies aangeven waarom ik 'm niet leuk vind, en dat kan ik rustig zeggen zonder iemand te beledigen.

Wat er ook vaak mis gaat is het snobisme. Mensen die uit een bepaald soort fanatisme alleen maar 'cultfilms' goed vinden en bij voorbaat alles uit Hollywood afkraken. Nu gaat mijn voorkeur de laatste jaren ook uit naar de wat minder bekende films, maar ik kan zeker nog genieten van het lekkers uit Hollywood. Maar ja...de echte snob kijkt daar natuurlijk niet naar.

Genuanceerde kritiek en respect voor elkaars voorkeuren. Dan is discussiëren over film helemaal niet zinloos en zelfs leuk.

JCL
21-12-2003, 08:18
Discussieren wil niet meteen zeggen dat je het altijd met elkaar eens moet zijn....

dan is er ook geen discussie :wink:

Maarten van Krimpen
23-12-2003, 12:48
Ja tuurlijk, hoe kan je anders elkaars smaak vinden? Het is leuk om met mensen te discussieren over wat zij wel en niet goed vinden aan een film, tenminste dat vind ik.

Net wat je zegt! :D