PDA

Bekijk de volledige versie : Beeldformaten vraagje



Phydomir
20-12-2003, 18:33
Heb net nogmaals het artikel over de beeldverhoudingingen door gelezen en heb hier toch nog wat vraagjes over. (de verhouding van onze Marantz dvd speler staat standaard op wide trouwens, tv staat altijd op "breedbeeld")

Als ik het goed heb begrepen is 1.33:1 het formaat van standaard 4:3 TV, dus als een ik een dvd kijk met 1.33:1 formaat op onze breedbeeld zijn de verhoudingen wat vervormd (rondere gezichten bijvoorbeeld, hetzelfde als een gewone tv uitzending).

Een dvd met de 1.85:1 verhouding (ice age bv) is dus beeldvullend en in het breedbeeld formaat, ik zie dus aan de zijkanten het maximale en aan de bovenkant iets minder. Ook de verhoudingen kloppen met de werkelijkheid (dus de vorm van het gezicht is net als in het echt).

Een dvd met het 2.35 formaat zal altijd 2 zwarte balken laten zien (the world is not enough bv.) maar heeft wel de goede verhouding tov de werkelijheid.

Heb ik het nou juist of zit ik nog ergens verkeerd?


En dan nog even een andere vraag. Hoe komt het dat ik op mijn pc meer beeld aan de zijkant zie dan op de tv?

Arnold van Oostrum
20-12-2003, 18:40
Je hebt het juist.
Ik begrijp alleen niet dat je bj 1.85:1 zegt dat je aan de bovenkant iets minder ziet...

Op je PC zie je het beeld het allerbeste. Hier heb je namelijk geen last van overscan. Bij elke televisie valt rondom een stukje van het beeld buiten het zichtbare. Dit valt het meest op bij 1.66:1 beeld (Disney tekenfilms). Dan zie je op de PC een zwarte rand links en rechts, maar op de televisie valt deze (nagenoneg) helemaal in de overscan weg.

Phydomir
20-12-2003, 18:44
D'r valt dus niets weg aan de bovenkant.. ook dat weer duidelijk..

Maar goed, 1.85:1 is dus het mooist in combinatie met een breedbeeld tv. Waarom maken ze dan niet alle dvd's 1.85:1??

Arnold van Oostrum
20-12-2003, 19:27
D'r valt dus niets weg aan de bovenkant.. ook dat weer duidelijk..

Maar goed, 1.85:1 is dus het mooist in combinatie met een breedbeeld tv. Waarom maken ze dan niet alle dvd's 1.85:1??Omdat films niet allemaal dit formaat hebben. En films worden gemaakt voor de bioscoop, niet de televisie.

Maar je moet hier geen denkfout maken. Het filmdoek in de bioscoop heeft een verhouding van 2.35:1, wat dus geheel wordt gebruikt bij films als LOTR of 007.
Wanneer het beeld een formaat heeft van 1.85:1 (meeste niet-actiefilms) of 1.66:1 (meeste tekenfilms), dan wordt in de bioscoop de linker en de rechter kant van het filmdoek niet gebruikt en veelal afgedekt. Dus dan wordt niet het hele filmdoek gebruikt.

Bij televisie is er voor gekozen het 'filmdoek' een breedte te geven van 1.78:1 (=16x9 is bijna gelijk aan 1.85:1). Dit heeft vooral een technische reden, een CRT buis van 2.35:1 is technisch niet te doen.
Bij het bekijken van een film op televisie wordt het filmbeeld bij een 2.35:1 formaat iets kleiner weergegeven, zodat de gehele film in de breedte op de buis past. Daardoor ontstaan aan de boven-/onderzijde de zwarte balken.

Phydomir
20-12-2003, 19:35
aha,

dus als je dezelfde film in 1.85:1 en 2.35:1 zou kunnen kijken. Zie je in de hoogte precies hetzelfde maar in de breedte bij 2.35:1 meer dan bij 1.85:1?

Ernest Hamstra
20-12-2003, 20:26
aha,

dus als je dezelfde film in 1.85:1 en 2.35:1 zou kunnen kijken. Zie je in de hoogte precies hetzelfde maar in de breedte bij 2.35:1 meer dan bij 1.85:1?

(y)

Phydomir
21-12-2003, 15:09
Dan nog twee vraagjes.

Wat houd nou precies dat anamorf breedbeeld in?

Waarom wordt er overscan op tv's gebruikt, zo "gooi" je toch een gedeelte van het beeld weg?

Ernest Hamstra
21-12-2003, 16:23
Dan nog twee vraagjes.

Wat houd nou precies dat anamorf breedbeeld in?

Een mooie beschrijving vind je in de DVD.nl woordenlijst (http://www.dvd.nl/woordenlijst.php)


Waarom wordt er overscan op tv's gebruikt, zo "gooi" je toch een gedeelte van het beeld weg?

De randen van het beeld op een DVD zien er vaak niet mooi uit, vaak is er ook een randje zwart te zien. Overscan wordt gebruikt om het plaatje zo beeldvullend mogelijk te laten zijn. Ik zou liever een flexibele overscan hebben, maar dat zal wel een kostbare aangelegenheid zijn.

Phydomir
21-12-2003, 16:36
[quote=Phydomir]Dan nog twee vraagjes.

Wat houd nou precies dat anamorf breedbeeld in?

Een mooie beschrijving vind je in de DVD.nl woordenlijst (http://www.dvd.nl/woordenlijst.php)

Gelezen,

maar als ik het goed begrijp maakt het voor het kijken van dvd's op breedbeeld niet zo veel uit of het nou 2.35:1 of 16:9 Anamorf

Frank
21-12-2003, 17:08
maar als ik het goed begrijp maakt het voor het kijken van dvd's op breedbeeld niet zo veel uit of het nou 2.35:1 of 16:9 Anamorf

2.35:1 en 16:9 (of 16x9) zijn twee verschillende dingen. De eerste is het beeldformaat van de film en de tweede geeft aan dat het beeldformaat anamorf op de DVD staat. Een film kan namelijk in het beeldformaat 2.35:1 op de DVD staan (bijvoorbeeld The Abyss), maar niet anamorf (=4:3 of 4x3) zijn. Bezitters van een breedbeeldtelevisie moeten dan handmatig het beeld inzoomen met kwaliteitsverlies als gevolg (bij anamorfe DVD's gebeurd dat automatisch en is er geen kwaliteitsverlies).

Tijl Kindt
21-12-2003, 22:05
een klein beetje off topic. Heeft iemand al eens gemerkt dat bij bepaalde dvd's (Shawshank redemption) die in 1:85 weergegeven wordt de ondertiteling onder het beeld staat en daardoor op een breedbeeld tv niet te zien is, zelfs als je het beeld met behulp van je afstandsbediening tot aan de bovenste rand verplaatst....?

Echt irritant. Ik moest mijn tv dus op 14:9 zetten om het hele beeld en de ondertiteling te kunnen zien, maar daardoor had ik aan de zijkanten ongebruikte schermbreedte...

Frank
21-12-2003, 22:40
een klein beetje off topic. Heeft iemand al eens gemerkt dat bij bepaalde dvd's (Shawshank redemption) die in 1:85 weergegeven wordt de ondertiteling onder het beeld staat en daardoor op een breedbeeld tv niet te zien is, zelfs als je het beeld met behulp van je afstandsbediening tot aan de bovenste rand verplaatst....?

Echt irritant. Ik moest mijn tv dus op 14:9 zetten om het hele beeld en de ondertiteling te kunnen zien, maar daardoor had ik aan de zijkanten ongebruikte schermbreedte...

Volgens mij staat de DVD-speler of televisie dan niet goed ingesteld, want dit zou geen probleem mogen zijn bij anamorfe DVD's.

Nathan Strik
21-12-2003, 23:04
Dan vrees ik dat je je speler niet op 16:9 hebt ingesteld Quicky. Want normaliter staan de ondertitels keurig netjes onderin het beeld.

Phydomir
06-01-2004, 12:34
Klein schopje aangezien ik nog een vraag heb.

Ik heb net T3 gekeken op onze breedbeeld. Deze film is 2.40:1 en volgens mij anamorph.

Op onze breedbeeld had ik 2 lijnen onder en boven van zo'n 5-10cm, zoals het hoord, perfect beeld zoals de makers het gewild hebben.

Nu heb ik net boven even gekeken op m'n normale 4:3 tv icm m'n ps2 en ook op mijn normale tv heb ik dezelfde lijne met dezelfde grootte.

Moet ik nu mijn tv op 16:9 zetten voor het goede beeldformaat of is dat nou dat voordeel van anamorph??

Lesley
06-01-2004, 13:42
Op een 4:3 tv kun je de voordelen van een anamorphic dvd niet benutten (of met een kleine kans heeft jou 4:3 tv dat hij een beeld anamporhic wel goed kan schalen)

Normaal worden er bij een 4:3 tv beeldlijnen verwijderd om de juiste verhouding te krijgen.

De zwarte balken moeten op je 4:3 tv groter zijn als op je Breedbeeld tv, is dit niet het geval, dan staat je 4:3 tv en/of DVD speler niet goed ingesteld.

Nathan Strik
06-01-2004, 17:47
Nu heb ik net boven even gekeken op m'n normale 4:3 tv icm m'n ps2 en ook op mijn normale tv heb ik dezelfde lijne met dezelfde grootte.

Moet ik nu mijn tv op 16:9 zetten voor het goede beeldformaat of is dat nou dat voordeel van anamorph??
Als je 4:3 TV een 16:9 stand heeft, dan moet je die benutten. Anders moet je even de PS-2 in de 4:3 letterbox stand zetten.

Dat is op de PS-2 een beetje lastig verstopt die optie: start een willekeurige DVD, druk SELECT, kies STOP en ga naar het SETTINGS menu (in hetzelfde SELECT menu), daar kun je de video-opties veranderen. Tijdens het afspelen kan dat niet...

Phydomir
06-01-2004, 18:43
Nu heb ik net boven even gekeken op m'n normale 4:3 tv icm m'n ps2 en ook op mijn normale tv heb ik dezelfde lijne met dezelfde grootte.

Moet ik nu mijn tv op 16:9 zetten voor het goede beeldformaat of is dat nou dat voordeel van anamorph??
Als je 4:3 TV een 16:9 stand heeft, dan moet je die benutten. Anders moet je even de PS-2 in de 4:3 letterbox stand zetten.

Dat is op de PS-2 een beetje lastig verstopt die optie: start een willekeurige DVD, druk SELECT, kies STOP en ga naar het SETTINGS menu (in hetzelfde SELECT menu), daar kun je de video-opties veranderen. Tijdens het afspelen kan dat niet...

thnx, nu is het formaat goed.

16:9 stand heeft m'n tv wel alleen heb ik dan een witte lijn in de zwarte balken, met de ps2 instelling niet.

Nathan Strik
06-01-2004, 19:25
16:9 stand heeft m'n tv wel alleen heb ik dan een witte lijn in de zwarte balken, met de ps2 instelling niet.
Dan offer je wel wat beeldkwaliteit op, want met de 16:9 instelling is de resolutie ongeveer 33% hoger.

Dus technisch gezien kun je beter de 16:9 stand gebruiken en die witte lijn voor lief nemen (Sony TV toevallig? ;)). Maar uiteraard moet je zelf beoordelen of je dit er esthetisch gezien voor over hebt.

Phydomir
06-01-2004, 21:16
16:9 stand heeft m'n tv wel alleen heb ik dan een witte lijn in de zwarte balken, met de ps2 instelling niet.
Dan offer je wel wat beeldkwaliteit op, want met de 16:9 instelling is de resolutie ongeveer 33% hoger.

Dus technisch gezien kun je beter de 16:9 stand gebruiken en die witte lijn voor lief nemen (Sony TV toevallig? ;)). Maar uiteraard moet je zelf beoordelen of je dit er esthetisch gezien voor over hebt.

JVC, en ik heb alles geprobeerd, vond er niet echt kwaliteits verschil in zitten.

Nathan Strik
06-01-2004, 22:28
JVS, en ik heb alles geprobeerd, vond er niet echt kwaliteits verschil in zitten.
Heb je Star Wars I toevallig? Moet je de scène in de grote vergaderzaal (die grote ronde ruimte) maar eens bekijken in 4:3 letterbox en daarna in 16:9.

Als het goed is zie je in de 4:3 letterbox stand veel meer aliasing (trillende beeldlijntjes) dan in de 16:9 stand.

Phydomir
06-01-2004, 22:37
JVS, en ik heb alles geprobeerd, vond er niet echt kwaliteits verschil in zitten.
Heb je Star Wars I toevallig? Moet je de scène in de grote vergaderzaal (die grote ronde ruimte) maar eens bekijken in 4:3 letterbox en daarna in 16:9.

Als het goed is zie je in de 4:3 letterbox stand veel meer aliasing (trillende beeldlijntjes) dan in de 16:9 stand.

Dat zal ik morgen eens uit gaan prpberen :)