PDA

Bekijk de volledige versie : optisch / coaxiaal



Herman van der Vos
27-11-2001, 22:05
Ik heb het volgende probleem, mijn dvd speler heeft een digitale coaxiale uitgang, terwijl mijn versterker (Technics SA-SX930) alleen een optische digitale ingang heeft. Is hier een oplossing voor? (behalve een andere versterker natuurlijk)

bmateijsen
28-11-2001, 08:59
Oeps... dit zijn natuurlijk 2 totaal verschillende signalen...

optisch.... werkt met licht/ laser
coaxiaal... werkt met electriciteit

Ik geloof niet dat er omzetters op de markt zijn... maar zeker weet ik dit ook niet... Ik zou deze vraag eens voorleggen in een hifi-zaak.

Analoog aansluiten, dan de enige oplossing??

Groet Bjorn

technocat
28-11-2001, 09:10
die omzetters zijn er zeer zeker wel, ik ben gisteren nog eentje tegekomen bij de mediamarkt.. of dat niet te veel signaalverlies of storing op levert, geen idee.

smartsys
28-11-2001, 10:51
Ik heb ooit zelf zo'n ombouwer gebouwd.

Als je een beetje handig met electronica bent en je gaat in de elektuurs van, ik meen, 1996, 1997 ofzo zoeken (het jaar dat de Sony MZ-R3 portable minidisc op de markt kwam) dan staat daar een vrij eenvoudige schakeling in waarmee je optische maar meervoudig coax en coax naar meervoudig optisch kunt converteren. In meen dat het mij ongeveer 100 tot 150 gulden heeft gekost toendertijd.

forzavado
28-11-2001, 11:54
Mijn minidisc speler kan zo'n signaal wel omzetten, maar of dit met meerkanaals formaten ook lijkt me niet. Goedkoopste oplossing is misschien wel je dvd verkopen en een nieuwe kopen. Maar dat was je bedoeling niet.

PM
28-11-2001, 12:06
Je kunt gewoon losse omzetters kopen... hoeft volgens mij niet eens zoveel te kosten...

PS Hoeveel kanalen het geluid is maakt toch niet uit...? Het blijft een digitaal signaal...

forzavado
28-11-2001, 12:12
Minidisc kan het simpelweg niet herkennen volgens mij. Minidisc is ook alleen 44100hz. Hij herkent het signaal als 48000hz en zet het dan om naar 44100. Dit is nog niet eens het grootste probleem volgens mij. Ik heb eens geprobeert een dd/dts track op minidisc op te nemen en vervolgens via digitale uitgang naar reciever weer te geven. Helaas dit werkt niet. Codering is volgens mij helemaal anders en zal dan ook niet werken.
Weet iemand hoe je dts tracks goed op md zet (wat volgens mij niet werkt) Laat het even weten.

Nu wil iedereen natuurlijk weten: wat kosten die omzetters nu precies?

Groetjes

PM
28-11-2001, 12:54
ok...

kijk eens op http://www.mediacheckpoint.de
zoek op 6701

daar staat een Oelbach Coaxial>Optical Converter
(6700 is andersom)
t ding kost 139DM

Maar bij de betere audiozaak kun je die dingen ook gewoon kopen hoor...

forzavado
28-11-2001, 15:21
Dat valt inderdaad wel mee.
Maar geld hier ook niet de wet: meer omzetten meer verlies! m.a.w is het ook wel een goed ding? Wie heeft trouwens zo'n omzetter? En hoe bevalt het?
Ik ben benieuwd!

PM
28-11-2001, 15:27
ok... omzetten wil je in princiepe niet... maar als t geen high end installatie is (is dat zo??) dan is het niet zo'n groot probleem lijkt me...

forzavado
28-11-2001, 15:48
Omzetten wil ik ook niet, maar als je genoodzaakt bent (3801 heeft maar 1 coax) dan ben ik wel geïntresseerd. Ik heb namelijk mijn cd nu op de coax zitten en mijn dvd op de optische. Aangezien er binnen een jaar misschien een nieuwe dvd in zit is het in ieder geval te overwegen om met zo'n omzettertje te gaan werken!

PM
28-11-2001, 15:57
andere merken hebben deze omzetters ook!
Vraag maar eens wat na... Ik weet verder niet of er hoorbare verschillen optreden door de omzetting ofzo... Ik heb er zelf geen ervaring mee..

Gek trouwens dat zo'n dure (toch?) receiver niet meer coax ingangen heeft... (FORZAVADO)

bmateijsen
28-11-2001, 15:57
Aart,

Zou je je cd-speler niet gewoon analoog willen aansluiten?? Kan je in ieder geval nog iets doen aan kleuring van geluid.. digitaal is niet de optimale manier... (vind ik)..

Als je zorgt voor mooie interlinks, vind je dit absoluut terug in het geluid.

Dan kan je dvd nog steeds coaxiaal aansluiten..

Groet Bjorn

forzavado
28-11-2001, 16:00
Mijn cd speler (HK) heeft niet zo'n goede dac's (1bit) Volgens mij zijn die van m'n Denon beter, vandaar dat ik het digitaal wil houden. Maar het is wel een idee. Ga ik eens proberen als ik geld heb voor een fatsoenlijke interlink (nadat ik nieuwe speakers , kabels enz. heb):)
PM dat zo'n reciever niet meer coaxxen heeft ben ik ook nog niet achter. Misschien moeten we met z'n allen eens Denon gaan platzeuren:D :D :D

bmateijsen
28-11-2001, 16:08
ach 1-bit heeft ook zo weer zijn voordelen... maar zou hem dan wel analoog aansluiten... en via direct mode.. zijn de dac's gewoon aan te spreken.. (tenminste bij mijn AVC-a10se wel...)

Het ligt er maar net aan hoe jij het hoort.. Tevens aansluiten via The First van Van den Hul... is net zo goed als coaxiaal.. maar ja dat is ook een kabel vanaf 300 tot 500 piek..

Groet Bjorn

forzavado
28-11-2001, 16:13
Dit vraagt inderdaad om een luistertestje. Een van den Hul van 500 lijkt me misschien iets overdreven op een speler van 600 piek. Maar daar zal ik maar niet over oordelen, heb het tenslotte nog niet geprobeert. En zal ook wel nooit gebeuren:D :D :D Misschien moet ik dan eens in de monster hoek zoeken. Is wat goedkoper over het algemeen.

Edwin V
29-11-2001, 07:47
Voor digitale signalen heb je helemaal geen dure kabel nodig. Demping en spanningsverlies wordt toch weer goedgemaakt bij decoderen.

PM
29-11-2001, 08:06
een goede afgeschermde kabel is toch wel aan te raden want:

Demping en spanningsverlies wordt toch weer goedgemaakt bij decoderen.

Maar storing door externe invloeden niet!!

smartsys
29-11-2001, 10:13
Voor de mensen die geen 600 gulden of 300 gulden oid. aan een kabel uit willen geven, omdat het nu icm. hun huidige set overkill zou zijn is dit ook een aanrader.

Van den Hul - The Videolink 75

Een 75Ohm afgeschermde kabel. Eigenlijk ontworpen om component of composite video signalen te transporteren, of om een centrale antenne installatie mee te bekabellen.
Laat een SPDIFF uigang van een cd-speler of md-speler nou ook 75Ohm zijn en zich dus relatief zeer prettig voelen met zo'n kabel aan z'n hol.

Dit kabeltje kost krap 100,00 gulden.

Ik gebruik deze kabel zelf tussen mijn budget cd-speler en mid-high-end versterker.
De The First zit tussen mijn low-mid-end dvd-speler en mid-high-end versterker.

ps. Gebruik ook eens goede afgeschermde netsnoeren en let op de fase bij het aansluiten hiervan. Een stekker kan op twee manieren in het stopcontact, MAAR er is maar één goede manier.
Als alle stekkers van alle apparaten goed om zitten wordt de geluidskwaliteit aanzienlijk beter. Er zijn testers te koop of te leen waarmee de fase kan worden bepaald en of de stekker goedom zit.

PM
29-11-2001, 10:26
smartsys wil je deze thread (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=2407) eens bekijken... hoe moet de stekker erin...?

En verder voor in deze thread... afgeschermde netsnoeren... heeft waarschijnlijk alleen zin bij high-end? Of is het verschil met een receiver van 2000,- ook te horen?

forzavado
30-11-2001, 07:23
Zo'n video kabel is inderdaad een goede (goedkope) tussen oplossing. Ik gebruik er zelf één van monitor audio voor tussen m'n cd speler en m'n versterker. Geluid verbetert zeker ten opzichte van een simpel rood-wit kabeltje. Met name ovegangen zacht-luid worden stuk gecontroleerder.
Nog even over de netsnoeren. Ik heb eens gehoord dat ferriet (??) ringen om kabels en netsnoeren deze interactie ook wel eens op willen lossen. Wie weet hier meer van?
Let ook eens op fatsoenlijke stekkerdozen. Ik moet er nog steeds een aanschaffen (of een netconditioner of iets dergelijks). Als er elders in het huis een licht wordt uit/aan gezet dan is dit duidelijk met een blob in de sub te horen. Let wel: dit is niet de 50 hz brom.

Edwin V
30-11-2001, 08:10
Maar storing door externe invloeden niet!!

Dan moet je wel een flinke storing hebben (half zo groot als het digitale signaal) en bovendien bestaat er nog zoiets als foutcorrectie.

PM
30-11-2001, 08:27
ja... weet jij wat de electrische karakteristieken zijn van het signaal dat verstuurd wordt?

En wordt er een protocol met foutcorrectie gebruikt...? ik heb daar zo mijn twijfels over...