PDA

Bekijk de volledige versie : Luistertest voor subwoofer?



Frank H
22-12-2003, 15:50
Ik weet dat uiteindelijk de keuze voor geluid door eenieder zelf gemaakt moet worden: dat wat men mooi vindt, is in principe goed.
Nu lees ik veel over kwaliteitsverschillen in subwoofers.
Kunnen jullie me uitleggen waar dit verschil nou precies in zit (iets meer dan boemerig vs strak laag)?
Waar kun je nou het beste op letten als je subwoofers gaat beoordelen?
Welke geluidsscènes zijn hiervoor bijzonder geschikt?
Hoe leg ik een leek uit waar de ene nou beter klinkt dan de andere?

Johan van den D.
22-12-2003, 16:52
Ik denk dat dit niet met woorden is uit te leggen.
Je zult echt de verschillen moeten horen tussen de verschillende subs en aan de hand daarvan voor jezelf beslissen wat je het mooist vind.
Om toch een paar woorden te proberen waar je op moet letten: strakheid, of het sublaag onder controle blijft en niet een eigen leven gaat leiden, snelheid of ie genoeg power heeft en genoeg geluidsdruk produceert en of ie laag genoeg gaat voor je gevoel.
Verders zal ik helaas echt niet weten hoe dit verder uit te leggen met woorden.

djoeri
22-12-2003, 21:57
Ik zou gewoon een aantal subwoofers beluisteren het liefst in samenwerking met jou speakers en versterker en dan gewoon wat laag er doorheen jagen en kijken wat je zelf het lekkerste vindt klinken. Je zult snel genoeg merken dat elke subwoofer anders klinkt. Ik kan je wel zeggen dat het lang kan duren voordat je de voor jou perfecte sub gevonden hebt. Ik ben zelf al 1.5 jaar aan het zoeken.

Veel succes
djoeri

Johan van den D.
23-12-2003, 09:11
Ik ben zelf al 1.5 jaar aan het zoekenDan wordt het tijd dat je eens een keuze maakt :twisted: :wink:
Maargoed, 1½ jaar is wel lang, zo moeilijk kan het nu toch ook weer niet zijn om een lekkere sub uit te zoeken.
Wat is de reden dat je nog geen keuze heb kunnen maken. :?:

Albert Kostwinder
23-12-2003, 09:33
Ikzelf heb Star Wars episode I en 2 als referentie gebruikt om mijn Rel af te regelen. Tijdens de man tot man gevechten gebruikt Obi Wan (deel 1, begin) soms zijn hand om een krachtveld te generen. Als je de sub verkeerd afsteld zul je hem alleen zijn arm zien bewegen en voel en hoor je niets ondanks dat er genoeg bas bij explosies e.d is. Als de sub goed staat ontstaat er een soort druk die voelbaar en hoorbaar is wanneer hij zijn hand beweegt.

Een andere mooie scene vind ik die uit The Haunting, de scene dat er een "geest" rond de kamers gaat en keihard op de deur bonkt...Dit is een leuke test om te kijken hoe laag en strak je sub kan gaan....

De scene in Hollow man waarin jan ze zien me niet zijn flesje met nitro weggooit om de explosie te testen is wel leuk om je sub af te regelen hoe ver de bas moet doorrollen.... :wink:

Raskel
23-12-2003, 10:14
Ikzelf heb Star Wars episode I en 2 als referentie gebruikt om mijn Rel af te regelen. Tijdens de man tot man gevechten gebruikt Obi Wan (deel 1, begin) soms zijn hand om een krachtveld te generen.

je bent er toch van op de hoogte dat het lfe bij Star wars enkele dB te hard staat..?

Herjan
23-12-2003, 10:31
Ik nam een muziek CD mee, omdat ik een sub wilde die ook muzikaal was. Ik nam "Genesis & Job" van Don Francisco mee, vanwege de langdurige bas die in de overture zit. Een slechte sub (heb ik gemerkt) kan deze niet mooi strak en gelijkmatig weer geven. Daarnaast natuurlijk een of meerdere films meenemen die je goed kent.

Luister ook eens naar een hele dure sub die ver boven je budget ligt. Zo kun je horen hoe een goede sub moet klinken en kun je binnen je budget zoeken naar dat geluid.

djoeri
23-12-2003, 11:51
Wat is de reden dat je nog geen keuze heb kunnen maken.




Mijn reden dat ik nog geen sub heb is dat ik nog geen goeie vaste ruimte heb voor mijn Ht. Daarnaast is het zo dat ik stapje voor stapje wil uitbreiden en dan wil ik ook echt zeker weten dat ik er geen spijt van krijg. En daarbij vind ik dat echt goede subwoofers veel geld kosten. Misschien dat ik er zelf een ga bouwen want ik zie op het htforum veel mooie DIY subs voor een redelijke prijs.

groetjes djoeri

Christiaan Sauer
23-12-2003, 12:32
Wat het allerbelangrijkste is: Je moet de films/cd's die je meeneemt moet je gewoon helemaal perfect kennen. Luister je ze maar zelfden en weet je nauwelijks hoe het normaal klinkt in je eigen situatie kan je geen goede vergelijking maken. Dat is tenminste mijn mening.
Toen ik voor mijn eigen fronts en voor die van kennissen ging kijken had ik zelf een stapeltje meegenomen met dingen die ik helemaal door en door ken.
Iemand die echt bekend staat om zijn echt hele goede bass: Dr. Dre. Het hoeft totaal niet je stijl te zijn (kan ik me heel goed voorstellen zelfs) maar zijn bass is wel vaak heel goed gedaan. Bv. Chronic 2001 ---- Stil Dre. Zit een mooie korte droge beat in. Mijn eigen sub wordt daarbij heel tja, hoe omschrijf je dat, minder dan de bedoeling is zeg maar. Ik merk dat het niet klinkt zoals het hoort.
Met een goede sub had ik dat al niet meer. Korter, Droger, Sneller, kortom beter.

Albert Kostwinder
23-12-2003, 12:49
je bent er toch van op de hoogte dat het lfe bij Star wars enkele dB te hard staat..?

En?

Raskel
23-12-2003, 13:18
je bent er toch van op de hoogte dat het lfe bij Star wars enkele dB te hard staat..?

En?

Sorry, ik dacht dat je aan de hand van deze film je sub had ingesteld, te snel gelezen! :lol: