PDA

Bekijk de volledige versie : Twijfels over aanschaf receiver en speakers...



Atje
23-12-2003, 21:41
Hallo,

Een tijdje terug zat ik te twijfelen of ik een DVD-speler zou aanschaffen, of meteen een complete home cinema set.

Ik heb toen besloten om alleen een DVD-speler te kopen (Sony DVP-NS330), onder andere vanwege de prijs van een compeet systeem. Daarnaast staat in mijn woonkamer de TV in een hoek, zodat je niet echt een ideale opstelling voor de speakers kunt krijgen (ik kan tenminste niets bedenken... :lol: )

Ik zit er nu toch aan te denken om toch een receiver en speakers bij mijn DVD-speler te kopen. Ik zag deze advertetie staan, en daar had ik wat vragen bij:

http://www.electronicpartner.nl/flyer/nav.php4?page=5&typ=1
(rechtsboven)


De DVD-speler heb ik natuurlijk al, maar de receiver en speakers lijken me wel aardig... Maar is dit alles bij elkaar een mooi setje? Aangezien ik een Sony dvd-speler heb, kan ik dan het beste ook een Sony receiver kopen (staat sowieso mooier...)? Of is Sony niet al te best op dit gebied?

En de speakers? Is dit wat, of zijn er in deze prijsklasse beter setjes te vinden?

Ook staat erbij dat deze set een actieve subwoofer heeft. Wat is het verschil qua geluid met een 'gewone' subwoofer?

Oh ja, ik zal de set voornamelijk gebruiken voor het kijken van films, eventueel ook tv (weet niet of zo'n set tv kijken 'leuker' maakt?). Voor muziek (radio/cd) gebruik ik hem waarschijnlijk niet al te vaak, maar wel af en toe.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, en dat het er niet te veel zijn... :shock:

AMD
23-12-2003, 23:00
Misschien is m'n antwoord wat kort door de bocht, maar toch...

Een Sony-receiver is eigenlijk pas écht goed als 'ie uit de QS of ES serie komt. En wat (kleine) speakers betreft moet je zéker niet bij dit merk zijn. Die DVD-speler die je hebt is prima hoor, dat is ook niet het meest kritieke element van het geheel.

Als je het 'optische geheel' belangrijk vindt (vind ik ook trouwens, maar dat terzijde) kun je de receiver overwegen, maar ik zou toch écht voor andere speakers gaan. Zoek maar eens op Kieskeurig ofzo, je hebt best goede luidsprekermerken die nog enigszins betaalbaar zijn.

Een actieve sub heeft een eigen versterker en is sowieso aan te raden boven een passieve.

En je laatste vraag; Ja, het TV-kijken vind ik zelf veel leuker aangesloten op de receiver. Het geluid is 9 van de 10 keer beter dan enkel uit je TV.

Succes! Arno

sharky
24-12-2003, 11:39
ik zou niet voor sony speakers gaan want ik zat ook te twijfelen

het beste is om verschillende merken speakers te luisteren

ik heb de canton movie 6 speakerset en vergeleken met sonyspeakers is dit echt 10x mooier geluid
en voor een mooie prijs

Atje
25-12-2003, 20:21
Overal waar ik rond kijk en ook hier wordt sony een beetje afgekraakt.... Geldt dit alleen voor de speakers, of is een receiver van Sony ook niet aan te raden?

Johan van den D.
25-12-2003, 22:17
Daarnaast staat in mijn woonkamer de TV in een hoek, zodat je niet echt een ideale opstelling voor de speakers kunt krijgen Dat is inderdaad lastig om een goede opstelling te maken.
Je zult dan altijd moeten kiezen tussen de verschillende mogelijkheden maar je kunt dan nooit het beste kiezen.
Maar als het niet anders is dan is het gewoon zo en zal ik er verders ook geen drama van maken als ik jouw was.


Aangezien ik een Sony dvd-speler heb, kan ik dan het beste ook een Sony receiver kopen (staat sowieso mooier...)? Of is Sony niet al te best op dit gebied?Omdat je een Sony speler heb hoef je zeker geen Sony speler te kopen.
Tenzij zoals jezelf al aangeeft, dezelfde "look" wilt hebben.
Sony is niet slecht maar behoord ook niet tot de betere, ze hangen er dus een beetje tussen in maar opzich kun je best Sony kopen als je dat zou willen.


En de speakers? Is dit wat Daar zal nu het grote probleem gaan komen.
Deze speakertjes zijn niet goed.
Ik weet niet wat je van het geheel gaat verwachten maar enige serieuse geluidskwaliteit kun je helaas niet verwachten van deze speakertjes.



Ook staat erbij dat deze set een actieve subwoofer heeft. Wat is het verschil qua geluid met een 'gewone' subwoofer?Een actieve subwoofer heeft dus een eigen versterker en een normale subwoofer heeft de een losse externe versterker nodig.
Voor het geluid heeft dit geen invloed alleen ben je met een passieve sub wat flexibeler.
Dit ivm het combineren van de subversterker en de woofer zelf.
Helaas zijn de kosten van een goede passive sub en versterker hoger dan een actieve sub (als gemiddelde gezien dan.)
Overigens zijn de meeste subs van het actieve soort.

Daar kom nog bij dat de "subwoofers" van deze sets géén subwoofers zijn maar een normale woofer.
Ze gaan niet laag genoeg en zeker niet krachtig genoeg om de naam subwoofer te mogen hebben.
http://www.johnswdwpage.com/images/Avatars1/a_babymanger.gif

Atje
28-12-2003, 15:03
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nog even rond zitten kijken, en deze receiver lijkt me wel wat:

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Sony%20STR%20DB790QS.htm

Is dit een goede receiver? Er zullen best wel betere zijn, maar ik wil niet veel meer dan 500 euri uitgeven, inclusief speakers.

Wat speakers betreft ben ik er nog niet uit... Een setje als deze spreek me wel aan:

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Sony%20SA%20VE545.htm

Ze zien er mooi uit, en zijn niet groot (heb niet al te veel ruimte...). Ik weet niet of deze set wat is (bijna iedereen raadt Sony af), maar ik zoek in ieder geval zo'n soort set. Is deze set wat, of is er voor het zelfde geld wat beters te vinden (en waarbij de speakers ook niet zo groot zijn)?

Johan van den D.
28-12-2003, 16:25
maar ik wil niet veel meer dan 500 euri uitgeven, inclusief speakers.Maar de door jouw uitgezochte receiver en speakers zijn toch ook al ruim over de €500,- :shock:
Helaas kun je voor €500,- niet teveel verwachten als je beide voor dat bedrag wilt hebben. :(

Atje
28-12-2003, 17:53
Maar de door jouw uitgezochte receiver en speakers zijn toch ook al ruim over de €500,-


Eeh, ik bedoelde eigenlijk ook 600, tiep-foutje... :oops:

Deze twee setjes samen komen rond de 650 uit... Ik vind het een aardig bedrag (ben maar een arm studentje... :D), en ik verwacht dat je voor dit bedrag toch wel leuk film zou moeten kunnen kijken...

Of raden jullie aan om toch niet zoiets aan te schaffen?

Johan van den D.
28-12-2003, 19:34
Of raden jullie aan om toch niet zoiets aan te schaffen?Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je eisen liggen maar persoonlijk denk ik echt dat je wat meer moet besteden aan de speakers.
Dit is echt maar heel erg minimaal en denk dat het zonde van je geld is (juist omdat je een arme student bent)

Als receiver zal ik de Yamaha 440 adviseren.
Ook niet duur maar wel heel goed in ieder geval. (stukken beter dan de Sony vermoed ik)

AMD
28-12-2003, 20:51
Atje,

Sony heeft hier (vaak terecht) een niet al te beste naam, maar zoals ik woensdag al schreef; Sony is goed in losse componenten vanaf de QS serie. Die DB790 waar je nu je oog op heb laten vallen is zéker een goede keus, wat bevestigd wordt door een recente tests, bijvoorbeeld in het Duitse blad "Audio" van november 2003:

1. Onkyo TX-SR501E (73 pnt.)
2. Sony STR-DB790QS (72 pnt.)
3/4. Denon AVR1604 en Yamaha RX-V440 (beide 68 pnt.)
5/6. TEAC AG-5D en Pioneer VSX-D712 (beide 67 pnt.)
7. JVC RX7032V (63 pnt.)

Voor een speakerset raad ik je écht aan om niet naar die kleine Sony's te kijken. Als je budget niet verder gaat (en dat geef je ook aan), neem dat de moeite eens om het volgende voorstel te overwegen:

Bij www.pick2pay.nl heb je voor zo'n 680 euri...

- Sony STR-DB 790QS
- Canton Movie CD-1

Je blijft zo nog redelijk binnen je budget en hebt tenminste een stel speakers (aluminium) waar in mijn ogen (oren) beter geluid uitkomt dan die door jou genoemde VE545 van Sony.

Nogmaals succes en ga in godsnaam ook op pad om te luisteren!

Arno

mradem
28-12-2003, 21:32
Yup die sony speakers zijn zonde van je geld. Zou zeker voor de canton gaan dan.

Atje
06-01-2004, 17:20
Ik ben even weg geweest, ik ben ondertussen ook een beetje aan het luisteren gegaan in een paar winkels...

Jammer genoeg is er zo veel keuze op dit gebied, ik kan nog geen beslissing nemen. Maar geen nood, ik trek er nog een keer op uit om wat meer/langer te gaan luisteren :shock:

Maar nu nog een vraagje. Ik hoor ook steeds dat de opstelling van je speakers heel belangrijk is. Ik heb snel een plattegrondje van mijn woonkamer gemaakt (ik heb hem al een tijdje geleden op een ander forum gebruikt, maar daar kreeg ik niet echt goede reacties...).

Je kunt hem hier vinden:
http://home.planet.nl/~vroeg044/kamer.gif

Zoals je kunt zien is het niet een ideale opstelling, zo met de tv in een hoek. Maar de tv verplaatsen is geen optie. Kan ik op deze manier mooi geluid krijgen, of wordt dat lastig? En als het wel kan, hoe kun je dan het beste de speakers op stellen?

Johan van den D.
06-01-2004, 20:07
Dit is één van de ergste nacht merries om je speakers goed te plaatsen.
Maar waar is de zitpostie die het belangrijkste is wanneer je film kijkt, dus jouw favoriete zitplek.

Albert Kostwinder
06-01-2004, 23:26
Ik denk dat je andersom moet gaan zitten voor het beste resultaat.

Grote bank er uit en de tv naar het midden tot aan het raam. Zo kun je links en rechts speakers plaatsen en is er ook ruimte voor een sub (of twee) en de versterker, dvd enz. Je hebt dan nog enkel een probleem met de surrounds maar volgens mij kun je die op stands zetten tegenover elkaar waar de overgang naar de rest van de kamer is. De stoel kan dan naar het midden tegenover de tv. Ipv de stoel kun je dan ook een tweezitter neerzetten.... :)

Frank H
07-01-2004, 08:58
Ik gooi maar eens een balletje op, maar kun je niet je tv op de plek van je stoel neerzetten?
Deze staat dan wel midden in de kamer, maar dit heeft wel wat.
Kabels zijn altijd wel weg te werken.
Zo kun je de surrounds plaatsen waar nu je tv staat en in de andere hoek tussen de ramen.

Atje
07-01-2004, 09:50
Het probleem is dat ik nog thuis woon, het is dus de woonkamer van mijn ouders. En die vonden het niet zo'n goed idee om alle meubels op een andere plaats neer te zetten.

Dus alles moet zo blijven staan zoals het nu staat, jammer genoeg... :(

Wat zitpositie betreft, ik zal meestal vanuit die grote luie stoel kijken... Maar als er mensen meekijken die op de bank zitten moet het natuurlijk ook wel een beetje klinken....

Peter Porrio
07-01-2004, 10:16
Wanneer alles moet blijven staan wordt het lastig. De enige mogelijkheid die ik dan nog zie is de diagonaal van de kamer gebruiken. Je draait de stoel zodat deze recht naar de TV is gericht. Vervolgens kun je aan beide zijden van de TV frontspeakers kwijt en de center op of onder je TV.

Je surroundspeakers zul je aan weerszijden achter de stoel moeten plaatsen op stands (of ophangen als dit kan). Dat is mijns inziens de enige opstelling die je in deze bestaande kamer kunt maken, wanneer je alles moet laten zoals het is.

Een andere mogelijkheid is om uit te wijken naar je slaapkamer.

Cees
07-01-2004, 10:19
Sony DVP-NS330 is het instapmodel van dvd spelers,
dus verwacht geen echte kwaliteit in videobeeld en audioweergave.
beperkte in- en uitgangen voor goede aansluiting.

Sony SA-VE545 in een Middenklasse speakerset,
sub. is 120watt en komt tot wel maar liefst 26Hz

Sony STR-DB790 is uit de QS-Serie
vermogen 5x100watt

Als dvd speler geen kwaliteit levert, kan er ook nooit mooi geluid uit je speakers komen. Inprincipe moet je natuurlijk wel je hele installatie op elkaar afstemmen, op hetzelfde niveau.

QS dvd op QS receiver
ES dvd op ES receiver

Bezuinig nooit op speakers!!
uit een top installatie met brakke speakers kan nooit mooi geluid komen.

Atje
07-01-2004, 16:08
Sony DVP-NS330 is het instapmodel van dvd spelers,
dus verwacht geen echte kwaliteit in videobeeld en audioweergave.
beperkte in- en uitgangen voor goede aansluiting.


Ik vind het beeld dat de dvd-speler geeft meer dan goed genoeg. Het geluid via de tv klinkt nu ook best wel goed. Maar moet een dvd-speler dan zo goed zijn? Als hij het signaal van de dvd maar rechtstreeks door geeft... De receiver moet er dan iets moois van maken. Of gaat dit niet op?

Johan van den D.
07-01-2004, 17:16
Of gaat dit niet op?Niet helemaal.
Het begint al bij de bron, dus de dvd en de dvd speler.
Dat moet al tip top in orde zijn omdat de receiver het geluid niet beter kan maken als dat ie aangelevert krijgt.
Zelfde geld voor beeld, dus de speler zelf moet ook over voldoende kwaliteiten beschikken als je het maximale uit een set wilt halen.
Vandaar ook het verschil in prijs van de spelers zelf (€45,- tot €2000,- om maar wat te noemen)

basset
07-01-2004, 18:16
Sony DVP-NS330 is het instapmodel van dvd spelers,
dus verwacht geen echte kwaliteit in videobeeld en audioweergave.
beperkte in- en uitgangen voor goede aansluiting.


Ik vind het beeld dat de dvd-speler geeft meer dan goed genoeg. Het geluid via de tv klinkt nu ook best wel goed. Maar moet een dvd-speler dan zo goed zijn? Als hij het signaal van de dvd maar rechtstreeks door geeft... De receiver moet er dan iets moois van maken. Of gaat dit niet op?

Audioweergave is gewoon goed mits je hem digitaal aansluit op een receiver met een kwaliteitsDAC

Met deze Sony is je signaal wel goed. Met beeld: Tja, dat hangt er vanaf. Ze zeggen dat de goedkope spelers een minder goed beeld geven, maar je kunt het beeld van de goedkope spelers nu vergelijken als het beeld van een goede dvd-speler van 2 a 3 jaar terug. En als je een gewone tv hebt zie je het verschil vaak niet eens.

Voor audio maakt de DVD speler niks uit mits de Digitale uitgang goed is en die zijn bij nagenoeg alle machines gewoon goed.

Johan van den D.
07-01-2004, 22:06
mits de Digitale uitgang goed isEn dus maakt het wel iets uithttp://users.telenet.be/eforum/emoticons4u/mad/081.gif :wink:

Cees
08-01-2004, 13:59
Sony DVP-NS330 is het instapmodel van dvd spelers,
dus verwacht geen echte kwaliteit in videobeeld en audioweergave.
beperkte in- en uitgangen voor goede aansluiting.


Ik vind het beeld dat de dvd-speler geeft meer dan goed genoeg. Het geluid via de tv klinkt nu ook best wel goed. Maar moet een dvd-speler dan zo goed zijn? Als hij het signaal van de dvd maar rechtstreeks door geeft... De receiver moet er dan iets moois van maken. Of gaat dit niet op?
Als het uitgangs signaal van de dvd speler, zeg maar brak is.
Dan is dat brakke signaal het ingangs signaal naar je reciever.
Een receiver versterkt alleen maar dat brakke signaal.
Hij poetst het niet voor je op.
Dus het versterkte brakke signaal gaat dan naar je luidsprekers.
En uit je luidsprekers hoor je dan brak geluid.

Dus je bron moet eigenlijk goed zijn. Niet je versterker.
Dit geldt deels ook voor je beeldsignaal.

scorpion69
08-01-2004, 14:36
Dus je bron moet eigenlijk goed zijn. Niet je versterker.


ff flauw doen hoor (sorry :P ) maar wat heb je aan een goede bron als je een brakke versterker eraan hebt hangen?! :?

Atje
08-01-2004, 14:38
Ok, ik begrijp wat je bedoeld. Maar het geluid wat ik nu uit mijn tv hoor komen klinkt in mijn oren niet brak (maar ben dan ook niet iemand die er veel verstand van heeft...). Deze dvd-speler is dan wel het instap model van Sony, hij is denk ik toch wel wat beter dan de allergoedkoopste spelertjes.

Bovendien komt deze speler ook voor in enkele complete Sony home cinema sets.

Maar mijn grote vraag is nu nog steeds of het mogelijk om een beetje een redelijke opstelling te verkrijgen in mijn woonkamer, zonder de meubels te verplaatsen.

In de winkel kun je natuurlijk wel mooi luisteren, maar wel met een ideale opstelling. Ik zou het een beetje jammer vinden als ik dan iets koop wat mooi klinkt, maar bij mij thuis niet blijkt te klinken... :?

Albert Kostwinder
08-01-2004, 14:46
Dus je bron moet eigenlijk goed zijn. Niet je versterker.
Dit geldt deels ook voor je beeldsignaal.

Het hele proces van aflezen tot versterking bepaald het geluidsbeeld:

In het hele proces van digitaliseren van beeld en geluid naar dvd wordt er verlies geleden. Het doel is altijd om zo min mogelijk het beeld en geluid te compressen maar door de beperkte opslag op een dvd is dat (nog) niet mogelijk. Al wordt het steeds beter. De dvd wordt ingelezen en afhankelijk van de speler opnieuw bewerkt om het opgedane verlies ongedaan te maken, althans dat is het uitgangspunt. De bitstream wordt opnieuw een voor een bekeken en waar een bitje wegvalt aangevuld. Iedere fabrikant heeft hier een eigen methode voor en idee hoe dit het beste wordt gedaan. Pas na dit proces wordt de nieuwe en afhankelijk van de speler betere bitstream aangeleverd aan de versterker. Om een lang verhaal kort te maken wordt een goedkope versterker door zichzelf beperkt. Hij kan niets meer met het aangeboden signaal doen, enkel op zijn niveau versterken. Enkel een versterker die op hetzelfde niveau licht van het verbeterde signaal kan dit zoals bedoelt weergeven. Het heeft derhalve absoluut geen zin een duurdere dvd op een slechte versterker aan te sluiten want het rendement is dan 0. De hele schakel vanaf de dvd, inlezen met de laser, bitstream verwerking en versterking moet in harmonie zijn...Andersom kan dus wel een dijk van een versterker zal een mindere dvdspeler laten klinken zoals aangeboden of beter door diens bewerking....

Als je dus een duurdere dvd speler op een goedkope versterker aansluit zal deze de bottleneck zijn.... : :)

Cees
09-01-2004, 11:49
Dus low-butget dvd speler op low-butget receiver.
En mid-range dvd speler op mid-range receiver.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Afstemming.

Albert Kostwinder
09-01-2004, 12:28
Dus low-butget dvd speler op low-butget receiver.
En mid-range dvd speler op mid-range receiver.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Afstemming.

Maar dat is toch logisch?:

Een daf met ferrari motor crashed hooguit in de eerste bocht en een ferrari zonder motor heb je ook al weinig aan..... :)

Atje
10-01-2004, 10:37
Dus low-butget dvd speler op low-butget receiver.
En mid-range dvd speler op mid-range receiver.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Afstemming.

Ik snap wat je bedoeld... Maar ik heb nu eenmaal al een 'low budget' dvd speler. Ik kan dan een low budget receiver aanschaffen, maar uit een mid-range receiver moet dan toch vast en zeker wel beter geluid komen?

Albert Kostwinder
10-01-2004, 16:39
Dus low-butget dvd speler op low-butget receiver.
En mid-range dvd speler op mid-range receiver.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Afstemming.

Ik snap wat je bedoeld... Maar ik heb nu eenmaal al een 'low budget' dvd speler. Ik kan dan een low budget receiver aanschaffen, maar uit een mid-range receiver moet dan toch vast en zeker wel beter geluid komen?

Ik zou dan inderdaad die mid-range receiver kopen want dat klinkt inderdaad dan al beter dan wanneer je een mid-range dvd speler op een low budget receiver aansluit.. En op de lange termijn ook veel beter..... :)

marz01
10-01-2004, 18:09
ik hebzelf ook een dvd 330 van sony op een 1080qs receiver.
Dit na vele duitse/engelse testen te hebben gelezen, waaruit blijkt dat sony op beeld even hoog scoort bij de instap-modellen als de duurdere broers/zusjes.
Op audio gebied zijn de verschillen wel groter maar zeker niet slecht te noemen in vergelijking met andere merken.
Kijk ook maar eens in de spec-lijsten van de spelers hier zitten weinig verschillen in, het gaat meer om de uitgangen en de interne analoog/digitaal omvormers/decoders

NicK Portier
10-01-2004, 19:16
Ach als jij het geluid goed genoeg vindt, dan is 't toch goed? Mocht je t.z.t. een betere dvd speler willen hebben..dan heb je iig al een goeie receiver :P

X-MenFan
10-01-2004, 20:27
Dus low-butget dvd speler op low-butget receiver.
En mid-range dvd speler op mid-range receiver.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Afstemming.

Hierin heb je maar ten dele gelijk. Uit tests blijkt dat de kwaliteit van het digitale uitganssignaal maar heel weinig verschilt onder dvd-spelers. Dure spelers zijn i.h.a. beter, maar het verschil is erg klein. Het bewijs staat in mijn huiskamer: een el cheapo mediamarkt dvd-speler, aangesloten op een fatsoenlijke receiver met een fatsoenlijke speakerset en het klinkt geweldig.

Dure spelers hebben wel een (veel) betere beeldkwaliteit en meestal een veel beter bedieningsgemak.

Je verhaal over afstemming geldt wel voor analoge componenten, het heeft weinig zin om dure speakers te gebruiken als je receiver maar zozo is.

Johan van den D.
11-01-2004, 08:46
Dure spelers zijn i.h.a. beter, maar het verschil is erg klein.Maar dat is met alles zou in onze hobby.
Voor een klein beetje meer kwaliteit zul je veel € moeten neerleggen in de meeste gevallen.
Dus beetje winst betekend veel € :(

Albert Kostwinder
11-01-2004, 13:23
Dure spelers zijn i.h.a. beter, maar het verschil is erg klein.Maar dat is met alles zou in onze hobby.
Voor een klein beetje meer kwaliteit zul je veel € moeten neerleggen in de meeste gevallen.
Dus beetje winst betekend veel € :(

Ik heb ooit wel eens een high end show bij een van mijn dealers beluisterd. Eerst een setje van (A) € 1000, toen een van (B)€ 5000.--, daarna een van (C) € 15000.--. Als klapper een leuke set van ca. (D) € 45000.--. Tussen A en B zit wezenlijk verschil, Tussen B en C neemt het al snel af en voor het verschil tussen C en D is het nog veel minder. Dus als je tussen B en D zit heb je niet te klagen denk ik... :)

Audiominded
13-01-2004, 14:46
Hey hallo,misschien is de Marantz 5400ose wel iets voor je.Het is de upgrade versie van de ''normale''5400.Zit er zelf hard over na te denken om deze aanteschaffen.Die zou dan onder mijn Sonydvd905vm moeten komen.Optisch zou een Sony receiver natuurlijk veel beter passen,maar heb meer vertrouwen denk ik in de Marantz.Voordeel is ook weer dat hij in metaal zilver leverbaar is dus voor het oog oog beter.Groetjes