PDA

Bekijk de volledige versie : Van God Los [DVD]



Alexander de Mol
24-12-2003, 09:57
Van God Los [DVD]

Pieter Kuijpers’ eerste avondvullende film maakte indruk, doet de DVD dat ook?

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1368)

RemcoZ
24-12-2003, 10:05
Lijkt me een goede film, ik heb hem nog niet gezien. Ik ga hem niet kopen, maar wel een keertje huren. Waarom weet RCV 9 van de 10 releases die ze uitbrengen te verpesten??? Waardeloze uitgever :x

Kasper P.
24-12-2003, 10:16
Lijkt me een goede film, ik heb hem nog niet gezien. Ik ga hem niet kopen, maar wel een keertje huren. Waarom weet RCV 9 van de 10 releases die ze uitbrengen te verpesten??? Waardeloze uitgever :xNou zo erg lijkt me deze dvd niet verpest .... geen extra's tja dat hebben zo veel dvd's, dat maakt ze nog niet slecht.

RemcoZ
24-12-2003, 10:24
Lijkt me een goede film, ik heb hem nog niet gezien. Ik ga hem niet kopen, maar wel een keertje huren. Waarom weet RCV 9 van de 10 releases die ze uitbrengen te verpesten??? Waardeloze uitgever :xNou zo erg lijkt me deze dvd niet verpest .... geen extra's tja dat hebben zo veel dvd's, dat maakt ze nog niet slecht.

De film staat wel goed op het schrijfje, alleen ik snap niet dat een redelijk grote titel als deze zonder noemenswaardige extra's wordt uitgebracht. Ik denk dat er al gauw ergens een making of en wat interviews vandaan gehaald kunnen worden. Verpest is misschien een groot woord, maar ik denk dat hier veel meer in had gezeten. Zo wordt niet alles uit het medium dvd gehaald. En dat vind ik jammer.

Jaap22
24-12-2003, 10:25
Deze film heb een tijdje geleden gehuurd en is me niets tegengevallen. Wat ik wel jammer vond is dat het niet van City of God formaat was (meer bendeleden, een beetje meer van alles), maar dan wel Stan en Maikel centraal. Niettemin een prima filmpje om een keer te huren. Voor Nederlandse begrippen mag deze film toch wel een topper worden genoemd.

Thijs te Riele
24-12-2003, 10:29
Heb 'm een keertje gehuurd en dit is geen slechte film, zeker niet voor Nederlandse begrippen.
Ik irriteerde mij alleen iets aan de wijze waarop de cast limburgs probeerde te praten. In films en series lukt het vaak niet om fatsoenlijk een dialect te spreken. Jammer dus, maar wel de moeite waard om een keertje te huren.

Michiel_H
24-12-2003, 11:16
Wat ik wel jammer vond is dat het niet van City of God formaat was (meer bendeleden, een beetje meer van alles), maar dan wel Stan en Maikel centraal.
De bende van Venlo was nou eenmaal niet groter. Nou is de film niet exact gebaseerd op de bende van Venlo. Maar wat in ieder geval overeen komt is de grootte van de bende (ongeveer).


Ik irriteerde mij alleen iets aan de wijze waarop de cast limburgs probeerde te praten. In films en series lukt het vaak niet om fatsoenlijk een dialect te spreken. Jammer dus, maar wel de moeite waard om een keertje te huren.
Ik kom zelf uit de buurt van Venlo en ik vond absoluut niet dat ze het slecht deden. In mijn ogen ging het in volle maan veel slechter. Ze spraken overigens ook geen dialect in de film (dat hebben ze ook niet geprobeerd), het ging ook alleen over het accent. Als ze het dialect hadden proberen te spreken had 98% van Nederland er niks van verstaan.

Ik vond het echt een superfilm, heb 'm nog niet op dvd gezien, maar in de bioscoop was hij ontzettend goed.

Maarten van Krimpen
24-12-2003, 11:28
Goede film, viel me toch een beetje tegen. De speelduur had best wat langer gemogen, en ik vond het scenario vrij tam. Er gebeurde te weinig in, vond ik. Tygo Gernandt heeft het Gouden Kalf echt verdiend. Alles klopte aan z'n rol.

Ultimate Movie Database
24-12-2003, 11:31
Ik keek al een tijdje uit naar Van God Los en ik moet zeggen dat het weer
1 van de betere Nederlandse films is, sinds Wilde Mossels.

Er wordt altijd een hoop stampij gemaakt over een nieuwe Nederlandse film en in driekwart van de gevallen valt het smerig tegen.
Mag ik voorbeelden noemen: Costa! (montage-ramp), Volle Maan (al iets beter maar nog steeds niks), Liever verliefd (tenenkrommend acteerwerk)
en dat soort dingen.

Gelukkig zijn er nog mensen zoals Pieter Kuijpers en kornuiten die er weer
iets prachtigs van breien.
Cameraman Bert Pot laat zien waarvoor hij gemaakt is, want het camerawerk is schitterend.

Ik heb de eer gehad om Job ter Burg (de editor) te mogen horen bij een editing-college op het filmfestival in Utrecht, waar hij haarfijn vertelde hoe hij samen met Dhr. Kuijpers tot dit product kwam.
Een soort van live-audio-commentaar.

Dat er zo weinig extra's op staan vind ik ronduit afgrijselijk, aangezien
dat Dhr. ter Burg een aantal deleted scenes liet zien tijdens bovengenoemd college (bijv. dat de Turk die ze vermoorden bij de kassen, eigenlijk nog wat langer leeft en dat de hoofdpersoon helemaal niet zo'n gezellig menneke is), dus als RCV zich een uitgever wil noemen, moeten ze er maar eens naar gaan leven.

Ik verwacht z.s.m een SE, anders doe ik ze wat....

Gegroet, Ultimate Movie Database

Martin Zuidervliet
24-12-2003, 13:46
RCV doet weer waar ze goed in zijn: een geweldige film waardeloos op DVD uitbrengen. Met buitenlandse films kan je gelukkig meestal een betere uitgave kopen (vb. "The Others"). Het is dat ik de film zo goed vind anders had ik deze uitgave zeker niet willen hebben.

Surya
24-12-2003, 14:18
Extra's: Promotionele trailers
Weten ze nu ECHT niets beters te bedenken bij RCV? Hebben ze nu nog niet door dat er veel meer mensen hun product zouden kopen als ze dit veranderden?

Joris Springer
24-12-2003, 14:29
tja, ze moeten het misschien nog een beetje leren bij RCV, er komen wel steeds meer dvd's van hun uit met wat meer extra's dus wie weet binnenkort een nieuwe release. Tot die tijd, afwachten.

Webby
24-12-2003, 16:26
De bende van Venlo was nou eenmaal niet groter. Nou is de film niet exact gebaseerd op de bende van Venlo. Maar wat in ieder geval overeen komt is de grootte van de bende (ongeveer).

De Bende van Venlo was juist wel groot. Stuk of 20 man, waarschijnlijk wel meer. Precies aantal is nog altijd niet bekend.
In het boek van Valerie Lempereur over de bende beschrijf ze heel nauwkeurig hoe alles gegaan is.

Tim Weisselberger
24-12-2003, 16:53
Uhm.... was deze film niet geschoten op 16mm?

Martin van Tuijl
24-12-2003, 18:46
Uhm.... was deze film niet geschoten op 16mm?Nee, voor zover mijn wijsheid gaat op 35mm

Albert Kostwinder
24-12-2003, 19:52
Een nederlandse film zonder gooise Rrrrr is zo wie zo een verademing....

Na de vierde man de beste Nederlandse film.....

Joost v.d. Ham
24-12-2003, 23:09
Goede film, alleen is de dvd veeels te duur. Voorlopig nog lekker laten liggen dus.

Kasper P.
25-12-2003, 00:31
Uhm.... was deze film niet geschoten op 16mm?Nee, voor zover mijn wijsheid gaat op 35mm Volgens mij opgeblazen van 16 naar 35...

Jibbe Stuijts
25-12-2003, 13:28
Fantastische film en erg sterk geacteerd.... Echt een aanrader.... Teleurgesteld in de nederlandse film de afgelopen jaren... Begrijpelijk, maar ga deze maar eens huren !!!!!!!!!! (y)

Alex van den Berg
26-12-2003, 21:32
Ik vind dit werkelijk een topfilm!! Het hele verhaal komt zo realistisch over dat ik werkelijk in de film werd opgezogen... net zoals Stan in het "wereldje" van Maikel werd gezogen. Van begin tot eind heb ik diep gefascineerd zitten kijken met als resultaat dat ik op het eind van de film verstijfd zat te bibberen van de overdosis andrenaline in mijn lijf... :shock:

Inderdaad... Er bestaat genoeg achtergrond materiaal over Van God Los. Erg jammer dat het niet met de DVD werd meegeleverd.
Maar wanneer een film mij emotioneel op een dergelijk niveau weet te raken, dan heb ik eigenlijk geen extra's meer nodig... ;)

Voor hen die de extra's missen... Kijk eens op; http://www.vangodlosdefilm.nl/
Hier heb ik een aantal weken geleden nog een hoop interessant materiaal gezien. Helaas kreeg ik zojuist erg slecht verbinding met de site die op de server van BNN (grote sponsor van de film) staat.

Michiel_H
27-12-2003, 17:53
De bende van Venlo was nou eenmaal niet groter. Nou is de film niet exact gebaseerd op de bende van Venlo. Maar wat in ieder geval overeen komt is de grootte van de bende (ongeveer).

De Bende van Venlo was juist wel groot. Stuk of 20 man, waarschijnlijk wel meer. Precies aantal is nog altijd niet bekend.
In het boek van Valerie Lempereur over de bende beschrijf ze heel nauwkeurig hoe alles gegaan is.
Dan mag jij mij vertellen wie je onder de bende rekent.
Frenky (Maikel in de film), Sanny (Stan in de film), Marcel en Sjakie. Dat noem ik de bende van Venlo. Frenky's broertje Dennis reken ik dan niet tot de bende, waarschijnlijk heeft hij ook helemaal niks gedaan. De turken Hacibey K., Hassan T., Ibo Karaca en Saban K. reken ik ook niet echt tot de bende. En ach, wat heet... bende... De tientallen moorden waarover wordt gesproken hebben ze volgens mij niet gepleegd. Een paar misschien. De overval op Wissink is bijvoorbeeld zeker, maar de moord met carnaval op het echtpaar van Rijn is voor mij nog niet eens echt zeker. En de "moorden" waarvan nooit een lijk is gevonden die hebben in mijn ogen nooit plaats gevonden. Dus zo groot was de bende niet echt.
Je merkt... het boek van Lempereur heb ik dus gelezen. Dezelfde avond dat ik de film had gezien heb ik het boek besteld, was het eerste (en laatste boek) in jaren wat ik las. Ook een aanrader.

Webby
27-12-2003, 18:14
Je moet niet naar de film kijken om een reël beeld te krijgen van de Bende van Venlo. In de film komen maar drie personen echt in voor als zijnde 'bende'. De echte bende van Venlo bestond dus uit meer man.
Lees ook eens 'De 33 meest geruchtmakende misdaden van de lage landen' van Peter Smolders. In de boek wordt de Bende ook besproken. Smolders heeft de bende gevolgd tijdens proccessen en inzage gehad in dossiers. Daaruit blijkt dat Bende een veel groter netwerk had dan gedacht. Er waren inderdaad twee zogenaade leiders.

In het boek komt een moord op een ouder rijk echtpaar voor. Deze is dus duidelijk in de film gebruikt voor de finale / einde.

Albert Kostwinder
28-12-2003, 10:39
Maar de film heeft helemaal niets met de bende van Venlo te maken..... De film is enkel geinspireerd op de bende maar daar houdt het dan ook mee op....staat wel stoer op de hoes maar is enkel met commercieel oogmerk er op gezet..... :wink:

Webby
28-12-2003, 11:06
Geinspireerd... dus het heeft er wel wat mee te maken :wink:

Alex van den Berg
28-12-2003, 15:28
Geinspireerd... dus het heeft er wel wat mee te maken :wink:Nee. Geïnspireerd betekent dat een kunstenaar zich door een bepaald gebeurtenis heeft laten beïnvloeden... dat hij/zij daardoor op een bepaald idee komt. Dat betekent niet dat beide verhalen met elkaar zijn verweven of aanknopingspunten hebben.

Van God Los is in zovere op de bende van Venlo geïnspireerd, dat de makers wilden laten zien hoe jongeren op een heel simpele manier op een verkeerde en soms zelfs rampzalige weg kunnen komen. Verder heeft het hele verhaal niets te maken met de werkelijke gebeurtenissen.

Webby
28-12-2003, 18:28
Ik zeg ook niet dat het verhaal iets met de gebeurtenissen van de bende te maken heeft. Alleen dat er een link is met de bende. Het idee van de film komt niet uit de lucht vallen.

Albert Kostwinder
28-12-2003, 20:38
Ik zeg ook niet dat het verhaal iets met de gebeurtenissen van de bende te maken heeft. Alleen dat er een link is met de bende. Het idee van de film komt niet uit de lucht vallen.

Ik dacht dat Alex duidelijk genoeg was.........

madelon
09-01-2004, 22:03
Ik vond dit een goede Nederlandse film. Voor mij persoonlijk vind ik alleen het filmgrain irritant ook al is het zo bedoeld. Maar de film zelf vond ik zeker beter dan verwacht.

Henk Heideveld
13-01-2004, 15:41
Ik ben afkerig geraakt van de Nederlandse film vanwege de opeenvolgende benedenmaatse wanproducten en die eeuwige Verbaan- en Schuurmanstypetjes.
Maar het trekt bij vanwege De Tweeling en nu zeker vanwege Van God Los. Een beklemmende film. 8)

Rutger
21-03-2004, 21:27
Stan verteld het verhaal, verteld zijn verhaal. Je ziet het leven door de ogen van Stan en maakt mee wat hij mee maakt. Tenminste dat is de bedoeling.
Doordat het verhaal wordt verteld door Stan, leren we zijn persoon goed kennen. We weten dat hij zijn vader nauwelijks heeft gekend en dat zijn moeder en stiefvader geen aandacht voor hem hebben. En dat hij hierdoor makkelijk ontspoort.
We leren echter weinig tot niks over Maikel en Anna, die een belangrijk deel van zijn leven vormen. Doordat we hier niks over weten is het ook niet mogleijk om het verhaal volledig te begrijpen.

De film mist hierdoor ook de kracht om de kijker vast te pakken bij de keel en vervolgens de film te beleven met een beknellend en benauwd gevoel, wat wel de bedoeling is geweest.
De film duurt veel te kort voor hetgeen verteld moet worden aan het publiek/kijker. In 90 minuten kan je niet vertellen over het leven van drie personen en hun drama’s. Over de opdrachten die Maikel en Stan krijgen en hoe ze hierdoor naar elkaar toeleven en elkaar beste vrienden worden. Dit wordt geprobeerd uit te beelden bij de eerste moord, maar daarna…… daarna wordt er te makkelijk over gedaan. De opdrachten volgen elkaar snel op zonder er op in te gaan. Wanneer je meer was ingegaan op de opdrachten die ze krijgen van de Mafia, had je ook meer tijd gehad om de karakters uit te diepen. Om de karakters een verhaal te geven. Dit ontbreekt nu duidelijk aan de film.

Wel is er geprobeert om diepte te geven aan de relatie van Anna en Maikel beleefd door Stan. Alleen is dit in mijn ogen ook te veel afgeraffeld, waardoor dit mislukt.

Dit alles zorgt ervoor dat je aan de film geen bijzonder gevoel overhoud. Wanneer de film is afgelopen heb je een gevoel van “Het Zal Wel” en klaar, meer niet. Terwijl dat een gemiste kans is. Dit had een verhaal kunnen zijn wat ervoor had kunnen zorgen dat de Nederlandse film weer op de kaart staat. Had de tijd genomen om alles rustig te vertellen en dit had een ware top film kunnen worden. Helaas we moeten nog even wachten op een nieuwe topper van Nederlandse bodem.

Houd dit in dat de film het kijken niet waar is ? Niet helemaal.
De film heeft sterkte scenes, met de nodige humor. De film wordt gedragen door het ijzersterke acteerwerk van Tygo Gernandt, dat bijna superieur is. Daar heb ik echt van genoten. Maar voor een goed verhaal hoef je het niet te doen. Wanneer je daar rekening mee houd is het best de moeite om de film te kijken, al is het alleen maar om te genieten van het spel van Tygo Gernandt.

Wizz-Art
25-03-2004, 18:02
Gewoon de beste film van Nederlandse bodem!
Super acteerwerk van Egbert Jan Weeber en Angela Schijf in dialect!
Erg jammer van de distributie maatschappij RCV dat ze er geen extra's op hebben gezet..desalnietemin een film die je echt aangrijpt, en als Nederlander moet hebben gezien!

Leon Jackson
08-10-2004, 00:06
Sorry, maar Van God Los is gefilmd op Super16mm niet op 35mm. Heb persoonlijk met de regisseur gesproken.

Wizz-Art
08-10-2004, 03:50
Sorry, maar Van God Los is gefilmd op Super16mm niet op 35mm. Heb persoonlijk met de regisseur gesproken.

Kun je volgende keer Quote knop gebruiken..zie zo door de bomen het bos niet meer :?

speeddemon
10-10-2004, 18:30
goeie film,goeie cast,goed verhaal,alleen t accent kon beter en tygo zat volgens mij volop aan de coke tijdens de opname,maar desondanks een goeie aanvulling voor me collectie :P

raymond koene
11-10-2004, 09:13
Goede indrukwekkende film die het imago van de Nedrlandse film weer wat opkrikt!!!

Chris Taylor
15-10-2004, 16:05
Gewoon de beste film van Nederlandse bodem!
Super acteerwerk van Egbert Jan Weeber en Angela Schijf in dialect!
Erg jammer van de distributie maatschappij RCV dat ze er geen extra's op hebben gezet..desalnietemin een film die je echt aangrijpt, en als Nederlander moet hebben gezien!

daar heb je gelijk in...maar soldaat van oranje dan?
bij dit rijtje toppers kan voor mij weer een nieuwe film bij> de dominee!!

Marco Dubbeldam
08-11-2004, 20:43
Sterke film. Jammer dat RCV (bijna) geen extra's op de dvd heeft gezet :(

Alexander de Mol
01-01-2005, 18:53
Ik kwam vorige week een quote tegen van regisseur Pieter Kuijpers in het december/januari nummer van Preview magazine. Deze wilde ik jullie niet onthouden:

Ben je tevreden over de manier waarop Van God Los op dvd is uitgebracht?

'Nee. Toen Van God Los voor een internationaal festival werd ingezonden, is hij even snel van film naar video overgezet en uitgerekend die scan is op de dvd terechtgekomen. Onvergeeflijk. Ook de 'making of' en de 'deleted scenes' ontbreken. Als er ooit een Special Edition komt, komt dat er allemaal op, plus een nieuwe scan en een commentaartrack van de hoofdrolspelers en mijzelf.'

Wizz-Art
01-01-2005, 20:45
Ik kwam vorige week een quote tegen van regisseur Pieter Kuijpers in het december/januari nummer van Preview magazine. Deze wilde ik jullie niet onthouden:

Ben je tevreden over de manier waarop Van God Los op dvd is uitgebracht?

'Nee. Toen Van God Los voor een internationaal festival werd ingezonden, is hij even snel van film naar video overgezet en uitgerekend die scan is op de dvd terechtgekomen. Onvergeeflijk. Ook de 'making of' en de 'deleted scenes' ontbreken. Als er ooit een Special Edition komt, komt dat er allemaal op, plus een nieuwe scan en een commentaartrack van de hoofdrolspelers en mijzelf.'

Dan hoop ik op een SE, heb de bagger RCV versie al 8)

Caledonians
02-10-2005, 10:38
Gisteren deze film op tv gezien. Weer een aardig film van Nederlandse bodem maar heb toch het gevoel dat er meer in had gezeten. Maar verder een prima film!

deweb
02-10-2005, 20:11
Er had misschien meer ingezeten, maar dan nog vond ik dit een boven gemiddelde film. Vooral indrukwekkend, iets wat ik helaas van niet veel films kan zeggen. Misschien ook wel omdat ik er bepaalde emoties bij heb. Ik bedoel..de dingen die op het einde gebeuren zijn toch vrij heftig.

Meen ik trouwens niet ook gelezen te hebben dat er ook andere regiseurs zijn die hun dvd releases zouden willen overdoen?

Grt. Deweb

Henk Heideveld
18-10-2005, 13:22
Ik ben afkerig geraakt van de Nederlandse film vanwege de opeenvolgende benedenmaatse wanproducten en die eeuwige Verbaan- en Schuurmanstypetjes.
Maar het trekt bij vanwege De Tweeling en nu zeker vanwege Van God Los. Een beklemmende film. 8)
Ajakkes, eindelijk een Nederlandse film die een internationale toets der kritiek kan doorstaan, en wat nu?.....Een onvoldoende in de ogen van Neerlands cultuurbarbaren :cry: :evil:

Martin Zuidervliet
18-10-2005, 18:59
Ik ben afkerig geraakt van de Nederlandse film vanwege de opeenvolgende benedenmaatse wanproducten en die eeuwige Verbaan- en Schuurmanstypetjes.
Maar het trekt bij vanwege De Tweeling en nu zeker vanwege Van God Los. Een beklemmende film. 8)
Ajakkes, eindelijk een Nederlandse film die een internationale toets der kritiek kan doorstaan, en wat nu?.....Een onvoldoende in de ogen van Neerlands cultuurbarbaren :cry: :evil:
Huh? :shock: Praat je altijd tegen jezelf? :lol:

Henk Heideveld
19-10-2005, 08:14
Ik ben afkerig geraakt van de Nederlandse film vanwege de opeenvolgende benedenmaatse wanproducten en die eeuwige Verbaan- en Schuurmanstypetjes.
Maar het trekt bij vanwege De Tweeling en nu zeker vanwege Van God Los. Een beklemmende film. 8)
Ajakkes, eindelijk een Nederlandse film die een internationale toets der kritiek kan doorstaan, en wat nu?.....Een onvoldoende in de ogen van Neerlands cultuurbarbaren :cry: :evil:
Huh? :shock: Praat je altijd tegen jezelf? :lol:
57+. Eerste tekenen van dementie. :oops: :oops: :oops:

Quido
19-10-2005, 08:54
Ik ben afkerig geraakt van de Nederlandse film vanwege de opeenvolgende benedenmaatse wanproducten en die eeuwige Verbaan- en Schuurmanstypetjes.
Blablabla ... Als je Verbaan en Schuurmans zo vaak tegenkomt kijk je (doorgaands) ook gewoon de verkeerde films.