PDA

Bekijk de volledige versie : Vervangen van de center speaker



dielie
26-12-2003, 21:01
Sinds een jaar ofzo heb ik een JBL SCS10 setje. Het geheel bevalt redelijk goed, rekening houdend met m'n vrouw (moet sats hebben) en jonge kids (<4 jr, kan vrijwel nooit echt op volume draaien).

De center speaker is m.i. bij lage volumes erg belangrijk. Spraak (en zeker zang) moet voldoende "body" hebben. De sub ondersteunt 'em niet of nauwelijks bij die lage volumes, dus langzaam begin ik me te storen aan het dunne, vlakke geluid (soms zelfs ronduit blikkerig). :(

Om een lang verhaal kort te maken: waarmee moet ik rekening houden als ik de center vervang? Kan het zomaar in de bestaande setup? Hoe beoordeel ik een center in de winkel, als ik mijn surround setje niet bij de hand heb?

Raskel
26-12-2003, 21:07
De center speaker is m.i. bij lage volumes erg belangrijk. Spraak (en zeker zang) moet voldoende "body" hebben. De sub ondersteunt 'em niet of nauwelijks bij die lage volumes, dus langzaam begin ik me te storen aan het dunne, vlakke geluid (soms zelfs ronduit blikkerig). :(



De wensen die je hebt zijn denk ik niet te realiseren met sattelietspeakers. Daarbij komt dat het vervangen van de center het gehele geluidsbeeld gaat verstoren. Als je dan toch perse een andere center wil kun je ook eens kijken naar de Kef eitjes of de B&W VM serie.

Succes

dielie
26-12-2003, 21:15
verstoren. Als je dan toch perse een andere center wil kun je ook eens kijken naar de Kef eitjes of de B&W VM serie.

Hé! Je brengt me op een idee! Pa heeft de eitjes. Ik leen z'n center wel een keertje, om te zien wat het effect is. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Hmm. Word er niet blij van dat je vreest dat het geluidsbeeld verstoort wordt: totale vervanging is voor mij even niet aan de orde.

Raskel
26-12-2003, 21:17
De center is nu eenmaal de belangrijkste speaker in een 5.1 setup. Als je een andere center gaat plaatsen ga je het geluidsverschil erg goed merken. De enige optie die je hebt als je dit belangrijk vindt is om alles te vervangen..2e hands misschien?

Albert Kostwinder
26-12-2003, 21:22
verstoren. Als je dan toch perse een andere center wil kun je ook eens kijken naar de Kef eitjes of de B&W VM serie.

Hé! Je brengt me op een idee! Pa heeft de eitjes. Ik leen z'n center wel een keertje, om te zien wat het effect is. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Hmm. Word er niet blij van dat je vreest dat het geluidsbeeld verstoort wordt: totale vervanging is voor mij even niet aan de orde.

Gewoon experimenteren met dat eitje en zelf oordelen wat je er van vind. Als jij het goed vind, is het goed!! Laat de rest maar praten. Beste stuurlui staan altijd aan de wal he...! :wink:

Raskel
27-12-2003, 07:11
verstoren. Als je dan toch perse een andere center wil kun je ook eens kijken naar de Kef eitjes of de B&W VM serie.

Hé! Je brengt me op een idee! Pa heeft de eitjes. Ik leen z'n center wel een keertje, om te zien wat het effect is. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Hmm. Word er niet blij van dat je vreest dat het geluidsbeeld verstoort wordt: totale vervanging is voor mij even niet aan de orde.

Gewoon experimenteren met dat eitje en zelf oordelen wat je er van vind. Als jij het goed vind, is het goed!! Laat de rest maar praten. Beste stuurlui staan altijd aan de wal he...! :wink:

Inderdaad, sommige opmerkingen raken kant noch wal :lol:

Johan van den D.
27-12-2003, 09:16
lage volumes, dus langzaam begin ik me te storen aan het dunne, vlakke geluid (soms zelfs ronduit blikkerig). :(Ik vrees dat dat inderdaad het nadeel is van dat soort setjes :(

Maar , ik begrijp dus dat je alleen je center wilt gaan vervangen.
Ik vrees dat dat niet het juiste resultaat voor je gaat opleveren.
Welliswaar is de center één van de belangrijkste van je set maar het gaat om het totale samenspel van alle speakers bij elkaar.
Dus center, fronts, rears en sub.
Ik vrees dus dat wanneer je alleen de center gaat vervangen (door wat?) je niet het beoogde resultaat gaat behalen zoals een wat voller, krachtiger geluid met wat meer details. :(

Albert Kostwinder
27-12-2003, 11:28
Heb op de JBL site even gekeken naar je luidsprekers http://international.jbl.com/home/products/product_detail.asp?ProdId=SCS10/230&SerId=SCS&language=GERMAN.

Ziet er leuk uit maar als je de specs kijkt verbaasd het niet dat ze wat blikkerig klinken, zeker bij hogere volumes... De speakers gaan niet lager dan 110 hz en ze zijn 6 en 4 ohm waardoor je versterker meer moeite moet doen. Je moet dan vaak luider draaien en dat gaat niet echt met de JBL's die je hebt. De grootte van de speakers doet het geluid ook al niet veel goed... je zou andere kabels kunnen aanschaffen die het hoog wat temperen maar of dat echt helpt....denk het niet. Het is vaak zo dat je een goede klank kunt perfectioneren door goede neutrale kabels maar een slechte klank kun je vaak niet beter maken......

Je wilt speakers hebben die bij lage volumes goed klinken ivm de kinderen. Je kunt dit ook omdraaien; een goede versterker met dito luidsprekers klinkt aangenaam en beter op hogere volumes. M.a.w de kinderen slapen gewoon door en je vrouw hoor je nauwelijks..... :wink:

Als je op basis van je versterker en dvdspeler een warme set wilt samenstellen zou ik toch gaan voor vloerstaanders of goede kleine luidsprekers op een mooie stand al is dit veel duurder wil je dezelfde kwaliteit als vloerstaanders hebben. Misschien een compromis sluiten met je vrouw? Beter geluid, grotere speakers maar zij mag de kleur uitzoeken?? Zucht, het leven van een ht'er gaat niet altijd over rozen...... :)

dielie
28-12-2003, 11:44
Allereerst hulde voor jullie antwoorden, ook al ben ik niet blij met het advies :wink:

Je begint met zo'n setje, maar het blijkt al snel niet genoeg in één of meerdere facetten. Er vormt zich inmiddels een duister plan in mijn hoofd, waarbij sneaky eerst de center, dan dan fronts (vloerstaanders) en tenslotte sub en surround worden vervangen. Dan is de schok niet zo groot, en zal mijn vrouw wellicht zelf opmerkingen maken over de achterblijvende kwaliteit van de overige speakers. :twisted:

De kabels vormen een ander probleem. Die liggen nu mooi achter de vastgenagelde en gelakte plinten van de parketvloer. Nu heb ik gelukkig niet de allergoedkoopste genomen, maar ik vrees dat ook die zeker voor verbetering vatbaar is.

Wel ga ik dat Kef-eitje proberen als center, om te zien wat het scheelt en in hoeverre mijn ongetrainde oren enig verlies in de geluidsbalans kunnen waarnemen.

<zucht> Moet dit niet een echte hobby laten worden, waarbij ik ga nadenken over een aparte HT ruimte, want dan is het einde zoek...

Johan van den D.
28-12-2003, 13:14
Wel ga ik dat Kef-eitje proberen als center, om te zien wat het scheelt en in hoeverre mijn ongetrainde oren enig verlies in de geluidsbalans kunnen waarnemen.
Met alle respect voor dat eitje :wink: maar als ik jouw was zal ik ook eens een "echte" centerspeaker proberen van een degelijke kwaliteit danwel formaat.
Denk dan aan bijvoorbeeld iets als de B&W LCR600
http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/LCR600_S3/main.jpg

Ik denk dat er dan pas echt een wereld voor je open gaat als je dat vergelijk met zo,n ei. :roll:

dielie
28-12-2003, 13:45
Ik denk dat er dan pas echt een wereld voor je open gaat als je dat vergelijk met zo,n ei. :roll:

Ik zou wel willen, maar zo'n center heb ik niet in de buurt. Bovendien is de kans dan te groot dat ik op korte termijn naar de winkel ren... :oops:

Johan van den D.
28-12-2003, 16:09
Ik bedoelde dan eigenlijk ook in de winkel naar zo,n center luisteren :wink:

Tim Weisselberger
28-12-2003, 16:55
En anders misschien kijken naar een PC-speaker kit?

iets als "dit" (http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=36361&productType=1) is opzich een mooie tussenweg.

Johan van den D.
28-12-2003, 17:02
En anders misschien kijken naar een PC-speaker kit?Maar wat is daar de meerwaarde van ten opzichte van zijn huidige set?

Tim Weisselberger
28-12-2003, 18:13
En anders misschien kijken naar een PC-speaker kit?Maar wat is daar de meerwaarde van ten opzichte van zijn huidige set?

Dat het hier om zeer degelijke speakers gaat, tevens zijn deze voorzien van een eigen versterker.

Ik heb persoonlijk weinig met dit spul, maar ken iemand die hier dus een kit van heeft staan en dit klinkt toch best wel lekker.

dielie
28-12-2003, 19:23
Dat het hier om zeer degelijke speakers gaat, tevens zijn deze voorzien van een eigen versterker.


Bedankt voor de suggestie Tim, maar dat is geen tussenstap i.m.h.o, juist een stap achteruit. Zo erg zijn die JBL's nou ook weer niet ;)

Nogmaals, het gaat om de center in de omstandigheden waarin ik kijk en luister.

Tim Weisselberger
28-12-2003, 19:34
Dat het hier om zeer degelijke speakers gaat, tevens zijn deze voorzien van een eigen versterker.


Bedankt voor de suggestie Tim, maar dat is geen tussenstap i.m.h.o, juist een stap achteruit. Zo erg zijn die JBL's nou ook weer niet ;)

Nogmaals, het gaat om de center in de omstandigheden waarin ik kijk en luister.

Okay, was waarschijnlijk niet helemaal wakker ;)....

Johan van den D.
28-12-2003, 19:40
maar dat is geen tussenstap i.m.h.o, juist een stap achteruit. Dat dacht ik dus ook , vandaar :D

Albert Kostwinder
28-12-2003, 20:49
Er vormt zich inmiddels een duister plan in mijn hoofd, waarbij sneaky eerst de center, dan dan fronts (vloerstaanders) en tenslotte sub en surround worden vervangen. Dan is de schok niet zo groot, en zal mijn vrouw wellicht zelf opmerkingen maken over de achterblijvende kwaliteit van de overige speakers. :twisted:

Wel ga ik dat Kef-eitje proberen als center, om te zien wat het scheelt en in hoeverre mijn ongetrainde oren enig verlies in de geluidsbalans kunnen waarnemen.


Heel verstandig dat je zo standvastig bent. Eerst maar dat eitje proberen en horen......Mijn zwager heeft ook de 2005 set met Rel q200 en die eitjes vallen echt wel mee hoor!. Het zal niet een schok bij je te weeg brengen denk ik maar het hoog zal iets ronder worden zonder harde randjes. En mocht je doorsparen tot aan het gaatje....de kabels zal ik als laatste aanpakken omdat dit nu eenmaal praktisch is ivm je vrouw denk ik....het parket is vaak heilig uit ervaring.....en omdat een goede installatie ook met eenvoudige kabels erg goed kan klinken....! succes.... en laat ons even je evaluatie, liefst in drievoud (haha) weten van het eitje... :)

foley
30-12-2003, 14:36
Ik zou voor de Floating Voice kiezen: http://www.floating.nl

foley
30-12-2003, 14:39
Correctie: de Cameleon Voice (zelfde webadres)[/img]