PDA

Bekijk de volledige versie : Film = Beeld + Verhaal?



B.O.B.B.Y.
29-12-2003, 14:34
Ik weet niet of hier al een topic over is, maar na het lezen van diverse recensies over "Kill Bill" is mij opgevallen dat men er vaak over valt dat het verhaal flinterdun is. Dit is natuurlijk ook wel zo, maar het feit hoe QT het verhaal verpakt heeft, is natuurlijk (mijns inziens) briljant. Dit brengt de film (in mijn ogen) naar een hoger niveau.

Het gaat dus hier om, een film hoeft toch per definitie geen (goed) verhaal te hebben om het publiek te boeien, het gaat er toch om hoe het verteld wordt, daarom is film ook film, met beelden kan men vaak meer vertellen dan met woorden, anders dan bij een boek. Begrijp me niet verkeerd, een goed verhaal waardeer ik ook.

chiwaicheung
29-12-2003, 14:48
Helemaal mee eens. Goeie vormgeving van Kill Bill.
Ik wil er nog wel de vergelijking uitbreiden als volgt:
Beeld + verhaal + geluid/muziek = film
Wacht maar tot je de sensorama en de smellorama nog erbij krijgt :D

En dat het verhaal flinterdun is wil ik nog bestrijden. Vergeleken met zijn eerste twee films is Kill Bill natuurlijk geen proza (er wordt minder vaak het woord F*CK gebruikt :D ).
Het is ook meer een recht toe recht aan film wat betreft actie. Maar ik denk dat je in de genre "actie" nog weinig een echte plot en suspense vindt zoals wat Kill Bill heeft.

Harry B.
29-12-2003, 15:12
Als je het zo bekijkt was Pulp fiction ook geen topper. Slap verhaal, maar de 3 verhaallijnen zijn wel meesterlijk in elkaar gevlochten. Tel daarbij op de vette dialogen en je hebt een uitstekende film.

Een film met een goed verhaal kan ik erg waarderen, al zijn er naar mijn mening weinig films met een echt goed verhaal. Films met een slecht verhaal (of soms zelfs geen verhaal) kunnen echter ook een hoog entertainment-gehalte hebben (zie ook mijn collectie ;) )

JCL
29-12-2003, 15:22
Sommige verhalen moeten het gewoon hebben van een erg goed verhaal. Andere films van de goede actie.

Waarom denk je dat Lord of the Rings zo'n goede film is?!

Die heeft:

- goed verhaal
- goede actie
- goed geluid (muziek is uitmuntend)
- goed beeld (alles is goed in beeld gebracht + goede CGI)

Hilde
29-12-2003, 15:37
Ik had het met de film Amelie. Ik vond het verhaal erg flinterdun en te voorspelbaar maar hoe die film is opgenomen vooral het beeld en de inkleuring is heel mooi en rustgevend

Jaap22
29-12-2003, 15:47
+ goed acteerwerk

Al is het verhaal enzovoort nog zo goed, als die figuren er niks van bakken dan is t ook niks.

Lex v/d Moolen
29-12-2003, 15:51
Film is ook net een gerecht. Het kan al lekker zijn met slechts één ingredient, maar een gerecht met meerdere ingredienten kan ook verpest worden door één rotte appel. :wink:

Edwin V
30-12-2003, 14:14
Muziek kan ook veel toevoegen aan een film.
Dus film = verhaal + beeld + geluid + acteerwerk :)

@Lex. Die rotte appel kun je tenminste nog weggooien en de lekkere appels opeten. ;)