PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is nu precies DTS 96/24



jeroenenagnes
04-01-2004, 12:02
Zoals bij bovengenoemd onderwerp staat, wat is het nu precies ??
Ik kan er in de woordenlijst van dvd.nl niets over vinden.
Is het een bepaald soort geluidsspoor en zo ja op welke dvd(s) staat dit of wordt er optimaal gebruik van gemaakt.
En wat voor hardware is ervoor nodig.
Alvast bedankt,


Jeroen.

Arnold van Oostrum
04-01-2004, 12:18
Meer over DTS 96/24 kun je vinden in ons achtergrondartikel over DVD Audio. Op pagina 2 (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=26&page=2) vind je ook een stukje over DTS96/24.

Mike Philippens
04-01-2004, 12:19
Zoals bij bovengenoemd onderwerp staat, wat is het nu precies ??
96Khz, 24 Bits.
Je versterker én je speler moeten ervoor geschikt zijn. Normaal is de soundtrack op een DVD 48Khz, 20Bits. De hogere geluidsresolutie zorgt voor een betere geluidskwaliteit, er zijn echter niet zoveel DVD's die dat hebben omdat het ook niet 'standaard' is. Op DVD Demystified (http://www.dvddemystified.com) zeggen ze er het volgende over:

Some players can output 96/24 PCM audio using a non-standard variation of IEC-958 running at 6.144 Mbps instead of the normal limit of 3.1 MHz. Note: The CSS license does not allow digital PCM output of CSS-protected material at 96 kHz. The player must downsample to 48 kHz. The Pioneer Elite DV-47Ai is the only DVD player (as of Sep 2002) with DTCP-protected 1394 output for full, multichannel 96/24 and 192/24 PCM.
Het mag dus eigenlijk niet eens. Overigens kan mijn speler (Pioneer DV757ia) het ook. Maar niet over zijn coaxiale/optische digitale uitgang (mag dus niet). Ik heb 'm dan ook via de analoge 5.1 uitgangen op mijn receiver aangesloten. Deze speler kan ook via een nieuwe soort digitale uitgang (iLink, oftewel een FireWire=1394) het geluid op 96/24 uitsturen. Je moet dan wel een speciale receiver hebben die ook zo'n iLink heeft natuurlijk. Deze moet dan voldoen aan de eisen die gesteld worden aan copyright bescherming. Men wil voorkomen dat je een digitale kopie kan maken van het geluid op die hoge resolutie.

Een speler die het niet ondersteunt downsampled het geluid. Soms kun je dat instellen. Hij maakt er dan gewoon weer 48/20 van.

jeroenenagnes
04-01-2004, 12:21
Meer over DTS 96/24 kun je vinden in ons achtergrondartikel over DVD Audio. Op pagina 2 (http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=26&page=2) vind je ook een stukje over DTS96/24.

Bedankt voor de info, heb het meteen gelezen (y)
Wat ik hier dus uit opmaak is dat DTS 96/24 alleen gebruikt wordt bij bepaalde audio dvd/cd's ??

Welke mogelijke titels zijn daarvan op de markt of waar is daar een lijst van te vinden ??

Jeroen.

jeroenenagnes
04-01-2004, 12:23
Zoals bij bovengenoemd onderwerp staat, wat is het nu precies ??
96Khz, 24 Bits.
Je versterker én je speler moeten ervoor geschikt zijn. Normaal is de soundtrack op een DVD 48Khz, 20Bits. De hogere geluidsresolutie zorgt voor een betere geluidskwaliteit, er zijn echter niet zoveel DVD's die dat hebben omdat het ook niet 'standaard' is. Op DVD Demystified (http://www.dvddemystified.com) zeggen ze er het volgende over:

Some players can output 96/24 PCM audio using a non-standard variation of IEC-958 running at 6.144 Mbps instead of the normal limit of 3.1 MHz. Note: The CSS license does not allow digital PCM output of CSS-protected material at 96 kHz. The player must downsample to 48 kHz. The Pioneer Elite DV-47Ai is the only DVD player (as of Sep 2002) with DTCP-protected 1394 output for full, multichannel 96/24 and 192/24 PCM.
Het mag dus eigenlijk niet eens. Overigens kan mijn speler (Pioneer DV757ia) het ook. Maar niet over zijn coaxiale/optische digitale uitgang (mag dus niet). Ik heb 'm dan ook via de analoge 5.1 uitgangen op mijn receiver aangesloten. Deze speler kan ook via een nieuwe soort digitale uitgang (iLink, oftewel een FireWire=1394) het geluid op 96/24 uitsturen. Je moet dan wel een speciale receiver hebben die ook zo'n iLink heeft natuurlijk. Deze moet dan voldoen aan de eisen die gesteld worden aan copyright bescherming. Men wil voorkomen dat je een digitale kopie kan maken van het geluid op die hoge resolutie.

Een speler die het niet ondersteunt downsampled het geluid. Soms kun je dat instellen. Hij maakt er dan gewoon weer 48/20 van.

Interessant allemaal :-)
Maar is dus niets voor mij op dit moment, omdat ik nog met een (simpele) Toshiba SD220E draai die voor zover ik weet dus niet "echt"96/24 doorgeeft.
Mijn versterker moet er wel mee overweg kunnen.


Jeroen.

Mike Philippens
04-01-2004, 12:27
Welke mogelijke titels zijn daarvan op de markt of waar is daar een lijst van te vinden ??
Een paar sites:
Digital Audio Guide (http://www.digitalaudioguide.com/)
High Fidelity Discs (http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/home.php)
Chesky Records (http://www.chesky.com/)

Arnold van Oostrum
04-01-2004, 12:50
Maar is dus niets voor mij op dit moment, omdat ik nog met een (simpele) Toshiba SD220E draai die voor zover ik weet dus niet "echt"96/24 doorgeeft.
Mijn versterker moet er wel mee overweg kunnen.
Jeroen.Iedere DVD speler die DTS out heeft, geeft ook het DTS96/24 door aan de AV-receiver.

Arnold van Oostrum
04-01-2004, 12:55
Je versterker én je speler moeten ervoor geschikt zijn. Normaal is de soundtrack op een DVD 48Khz, 20Bits.
Een speler die het niet ondersteunt downsampled het geluid. Soms kun je dat instellen. Hij maakt er dan gewoon weer 48/20 van.Mike, de soundtrack op DVD-Video is 48kHz, 16 bit!
En de vraag ging over DTS, niet over PCM. DTS wordt via de digitale uitgang onbewerkt doorgegeven, dus elke DVD speler met DTS out geeft ook DTS 96/24 onbewerkt door aan de AV-processor.

jeroenenagnes
04-01-2004, 13:00
Maar het is dus wel zo dat je dvd-speler DVD-Audio moet kunnen afspelen, of haal ik nu 2 dingen door elkaar ;-) ??

Jeroen.

JCL
04-01-2004, 13:14
Maar het is dus wel zo dat je dvd-speler DVD-Audio moet kunnen afspelen, of haal ik nu 2 dingen door elkaar ;-) ??

Jeroen.

jah :D Je moet een DVD speler hebben die DVD-Audio ondersteund. net zo dat ook niet alle DVD spelers Super Audio CD afspelen.

Léon Bolweg
04-01-2004, 13:20
Maar het is dus wel zo dat je dvd-speler DVD-Audio moet kunnen afspelen, of haal ik nu 2 dingen door elkaar ;-) ??

Jeroen.

jah :D Je moet een DVD speler hebben die DVD-Audio ondersteund. net zo dat ook niet alle DVD spelers Super Audio CD afspelen.

Dat klopt toch niet?

Je hoeft toch niet per se dvd-audio af kunnen draaien. Queen video hits heeft ook een dts 96/24 track...

JCL
04-01-2004, 13:30
Maar het is dus wel zo dat je dvd-speler DVD-Audio moet kunnen afspelen, of haal ik nu 2 dingen door elkaar ;-) ??

Jeroen.

jah :D Je moet een DVD speler hebben die DVD-Audio ondersteund. net zo dat ook niet alle DVD spelers Super Audio CD afspelen.

Dat klopt toch niet?

Je hoeft toch niet per se dvd-audio af kunnen draaien. Queen video hits heeft ook een dts 96/24 track...

maar is dat DVD-A of is dat een normale audio DVD met zo'n DTS track? Hoe het dan zit zou ik niet weten. Maar je kunt zeker niet op iedere DVD speler iedere DVD-A afspelen.

Léon Bolweg
04-01-2004, 13:53
Nee, dat is gewoon een normale dvd..... en dat maakt het weer ff ingewikkelder

Mike Philippens
04-01-2004, 16:08
Dat klopt toch niet?
Je hoeft toch niet per se dvd-audio af kunnen draaien. Queen video hits heeft ook een dts 96/24 track...
Ik weet niet of Queen een DVD-Video of DVD-Audio is, maar voor puur DVD-Audio heb je een speciale speler nodig. Echter, de meeste DVD-Audio's hebben ook een stuk dat op gewone DVD-Video spelers af te spelen is. Dit is dan niet in de 'enhanced resolution' van DVD-Audio. Leuk als je nog geen DVD-Audio speler hebt, maar wel bepaalde titels wilt hebben.

Mike Philippens
04-01-2004, 16:10
Je versterker én je speler moeten ervoor geschikt zijn. Normaal is de soundtrack op een DVD 48Khz, 20Bits.
Een speler die het niet ondersteunt downsampled het geluid. Soms kun je dat instellen. Hij maakt er dan gewoon weer 48/20 van.Mike, de soundtrack op DVD-Video is 48kHz, 16 bit!
En de vraag ging over DTS, niet over PCM. DTS wordt via de digitale uitgang onbewerkt doorgegeven, dus elke DVD speler met DTS out geeft ook DTS 96/24 onbewerkt door aan de AV-processor.
Ik geloof dat ik wat dingen door elkaar heb gehaald... :oops:
Maar je receiver moet dan nog steeds wel met het 96/24 signaal om kunnen gaan, toch?

DeeVeeDee
04-01-2004, 20:09
Naar mijn bescheiden mening maakt standaard DTS gebruik van compressie met een sampling frequentie van 48 kHz en 20 bits per sample (ipv 16 bits). De data rate van varieren van 64 kb/s tot 1536kb/s. Bij DVD-Video met een DTS track wordt gewoonlijk een data rate van 768 (754) kb/s (half bitrate) of 1536 (1509) kb/s (full bitrate) gebruikt.

Voor het decoderen van DTS 96/24 datastream is een aparte decoder vereist. Op dit moment zit deze extensie op de normale DTS decoder vrijwel alleen nog maar ingebouwd in de duurdere versterkers/receivers. Maar daar komt ook steeds meer verandering in.
:bier:

Vincent Onderwaater
04-01-2004, 20:16
ik zie hier een hoop gelul...

for the record:

DTS 96/24 is een 5.1 (of 6.1, 7.1 etc.) soundtrack. Elke kanaal is 96 kHz/24 bit. Dit mag gewoon over de optical out. DTS is zo geprogrammeerd dat een normale, niet 96/24 capabele receiver alleen een normale 48/16 zal zien. Een receiver die wel 96/24 aankan zal uit de DTS datastroom extra pakketjes extraheren die het geheel 96/24 zullen maken.

PCM 96/24 is een ouderwetse stereo soundtrack, maar mag echter niet als 96/24 over de optical out, maar als 48/16.

Punt uit.

DeeVeeDee
04-01-2004, 20:26
ik zie hier een hoop gelul...
hmmm...ik lees het...een beetje overdreven reactie vind je zelf ook niet.

Maar ik wil je verder niet lastig vallen hoor... maar DTS 96/24 is echt geen soundtrack.
Je bedoelt naar alle waarschijnlijkheid dat compressie mbv het DTS 96/24 algoritme wordt gebruikt voor het coderen van een meerkanaals track waarbij elk afzonderlijk kanaal een sampling frequentie heeft van 96 kHz en waarbij een sample van 24 bits van toepassing is.
Gewoon een kwestie van spraakverwarring...
:bier:

Léon Bolweg
04-01-2004, 20:37
Inderdaad een kwestie van spraakverwarring.

Volgens mij is het idd niet echt een nieuwe soundtrack, maar een technisch iets hoogwaardige soundtrack.

PS; je kan wel zeggen een hoop gelul, maar iets subtieler mag wel. Ik lees in je post dat je als soundtrack ook tussen haakjes 6.1 en 7.1 zet, maar een 7.1 soundtrack bestaat niet (op de consumentenmarkt tenminste), en ik roep nu ook niet; 'wat een gelul'...

basset
05-01-2004, 15:00
Doet me aan een liedje van de Black Eyed Peas denken..........."Where is the love" heet dat geloof ik ;)