PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe moet de stekker in het stopcontact???!



PM
29-11-2001, 10:24
ps. Gebruik ook eens goede afgeschermde netsnoeren en let op de fase bij het aansluiten hiervan. Een stekker kan op twee manieren in het stopcontact, MAAR er is maar één goede manier. Originally posted by smartsys...

Dit heb ik ff uit een andere thread.. maar ehh...
Hoe weet ik nu hoe de stekker erin moet??? aan een stekker zitten toch geen linkse en rechtse kant ofzoiets...
Please explain... ik snap dit niet helemaal...

Tijntje
29-11-2001, 12:09
Nee er is ook geen linker-/rechterkant of boven-/onderkant aan een stekker. Wij hebben hier gewoon wisselspanning (ac/dc) dus + en - wisselen een aantal keer per seconde van de ene naar de andere kant van de stekker (weet niet hoeveel hz).

Maakt dus niet uit hoe je je stekker in 't stopcontact doet :)

PM
29-11-2001, 14:11
smartsys zegt dat er wel verschil in zit...

Dus verklaar het maar ff smarty!!:D

tapeshirt
29-11-2001, 19:19
wisselen een aantal keer per seconde van de ene naar de andere kant van de stekker (weet niet hoeveel hz).


Ik wel. 50 Hz. Tenminste in nederland. In andere landen wil dat nogal eens anders zijn, volgens mij in Engeland bijvoorbeeld. 60 Hz.

forzavado
30-11-2001, 07:25
Dit zette ik per ongeluk al in een andere reply maar is hier beter on-topic:
Ik heb eens gehoord dat ferriet (??) ringen om kabels en netsnoeren deze interactie ook wel eens op willen lossen. Wie weet hier meer van?
Let ook eens op fatsoenlijke stekkerdozen. Ik moet er nog steeds een aanschaffen (of een netconditioner of iets dergelijks). Als er elders in het huis een licht wordt uit/aan gezet dan is dit duidelijk met een blob in de sub te horen. Let wel: dit is niet de 50 hz brom.

PM
30-11-2001, 07:49
misschien moet ik ook maar eens en goed verlengsnoer aanschaffen... maar ik weet niet precies hoe deze werken, als ze een geaard stopcontact nodig hebben dan heb ik toch een probleem..

forzavado
30-11-2001, 10:10
Ik heb ook geen geaarde contacten. Ga dan maar een aarde slaan in de tuin van mijn ouders:D :D :D Volgens mij is het zo dat als je die aarde gewoon aan massa legt, bv. de verwarming dan is er niets aan de hand. Dan is ie zo goed als geaard. (ik ben geen electrotechnicus, maar dit bedenk ik op dit moment dus coorigeer me zonodig). Ik weet niet of achter ieder stopcontact een aardedraad loopt. Is dit het geval dan kun je gewoon die stopcontacten eruit slopen en een contact met aarde erin zetten (dan sluit je die aarde dus wél aan)

PM
30-11-2001, 10:20
nou... ik ben wel electotechnicus.. tenminste.. .ik heb er een hbo diploma voor...
En inderdaad de verwarmingsbuizen zijn geaard.
Naar elk geaard stopcontact loopt een aarde draad.. deze komen samen in de meterkast waar ze op een aarde-rail zitten die vervolgens verbonden is met de aardpin die onder je huis in de grond zit..
Naar niet geaarde stopcontacten loopt geen draad (normaal tenminste niet).. extra draad is extra geld en extra moeite... dus dat gebeurt niet..

forzavado
30-11-2001, 10:25
HBO! Dan weet jij ook vast wel of een netconditioner (houdt de spanning gelijk)/goede stekkerdoos een oplossing is voor mijn probleem met mijn sub.

PM
30-11-2001, 10:41
ik ben er vrij zeker van dat dit een oplossing is voor je sub.
Een netconditioner zou spannings pieken moeten voorkomen..
Hij moet alle onregelmatigheden in je spanningsvoorziening eruit filteren...
De oplossing dus hoogst waarschijnlijk!!

Of die ferriet ringen helpen... dat weet ik niet.. Ik geloof niet echt dat deze ringen je probleem verhelpen..
Ze worden wel vaak toegepast.. maar wat precies de werking is... I dunno..

smartsys
30-11-2001, 10:54
Er wordt hier ergens door iemand beweert dat wij wisselspanning gebruiken en het dus niet uitmaakt hoe om de stekker in het stopcontact zit, omdat de spanning zou wisselen tussen de polen van de stekker.

FOUT!!!

Wij gebruiken wisselspanning, dat klopt, maar...
Een wisselspanning installatie gebruikt drie draden. Een blauwe (nul), een bruine (fase) en een geel-groene (aarde). De eerste twee komen van het energie bedrijf en de andere komt van een aardpin welke voor iedere woning is geslagen.

Wanneer je de nul draad zou volgen tot aan het energie bedrijf, blijkt dat deze draad daar fijn aan de aarde hangt, oftewel er kan NOOIT een spanning op deze draad staan.
De fase (bruine draad) echter heeft TEN OPZICHTE van de NUL draad wel een spanning en die bedraagd 230V met een frequentie van 50Hz. Ten opzichte van een andere fase is deze spanning hoger, namelijk 380V.
Waar het dus om gaat is dat ten opzichte van aarde de NUL geen spannings verschil heeft en dus gewoon veilig aangepakt zou kunnen worden. Ik zou dit overigens niet proberen, want als de nul ergens onderbroken is tussen jou en de meterkast kan er WEL spanning op staan, maar dan zou de schakeling niet werken, omdat de stroomkring onderbroken is.

Waar het nu dus omgaat is dat ieder apparaat gebouwd is met de gedachte dat op een punt van de schakeling de NUL wordt aangesloten en op een ander punt de fase. Wordt dit omgedraait dan wordt de werking van bepaalde componenten zoals condensatoren anders en werkt een apparaat niet optimaal. Ook kan het in sommige gevallen zijn dat de BEHUIZING van het apparaat onder spanning komt te staan. Dit is te voelen door een raar tintelend gevoel. Dit gevoel is bij computers, welke niet op een geaard stopcantact zijn aangesloten, vaak ook aanwezig.
Wanneer je met een spanningsmeter meet tussen het chassis van je audio apparatuur en een aarde (bijv. waterleiding of (meestal) de CV) en je meet een spanning, draai de stekker dan eens om een meet nog een keer. Wanneer geen spanning wordt gemeten zit de stekker goed om. Wanneer de spanning lager wordt zit de stekker ook goed om, maar door een lekstroom onstaat evengoed een spanning.

De reden waarom een installatie beter of slechter gaat klinken als de stekkers goed-om of verkeerd-om worden geplaatst is omdat de lekstromen naar het apparaat met het laagste potentiaal toe stromen. Dit gaat door de interlinks welke je apparaten verbinden en tasten dus ook je audiosignalen, die door dezelfde interlinks gaan, aan. Kortom het is een kleine moeite en een halfuurtje meten en je set KAN er aanzienlijk beter door gaan klinken.

p.s. Haal eerst ALLE verbinden tussen alle apparaten los, behalve de voedingen. Wanneer een apparaat gevoedt wordt vanuit een versterker of receiver moet deze wel eerst worden losgehaald, omdat ook via een netsnoer lekstromen kunnen verplaatsen.

De ferriet kernen waar iemand het over had, dempen eventuele hoogfrequent storingen die een netsnoer oppikt uit de lucht een beetje. Gebruik om dit te voorkomen niet te korte netsnoeren. 1m5 is ongeveer het minimum. Des te korter een draad des te hoger de frequenties die deze draad oppikt en deze zijn moeilijker weg te filteren dan de lager frequente radio signalen.
Voor degene die dit niet kunnen begrijpen. Denk aan een mobiele telefoon met een inimini antenne en een draagbare radio met een spriet van ruim een meter.

Tot zover deze aflevering van klussen met audio en tot de volgende keer.

tapeshirt
30-11-2001, 17:38
Volgens mij is het zo dat als je die aarde gewoon aan massa legt, bv. de verwarming dan is er niets aan de hand

Dit klopt, maar zorg wel dat je de verwarmingsbuis blank maakt en kijkt of je verwarming inderdaad geaard is(Er moet dan ergens een klem met een blanke draad aan de leiding zitten, meestal vlak bij de meterkast, of in de ketel een aarding, deze kan groen/geel of blank zijn) Twee andere mogelijkheden zijn de waterleiding(betere aarding dan cv, waterleiding is van koper en moet geaard worden, let alleen op dat er geen kunststof leiding gebruikt is, anders werkt de aarding niet => kunststof is isolator) of de gasleiding(in een nieuwere woning van koper, soms in oude woningen nog van staal, deze moet ook geaard worden) Maar inderdaad is in principe de cv een goede oplossing.

Succes!!

smartsys
01-12-2001, 17:09
Maar wel een optie welke ZEER VERBODEN is.

Je mag geen enkele aarding vanaf een CV of waterleiding betrekken. Het werkt wel, maar het mag niet.

Robert Scheers
02-12-2001, 14:03
Vanaf de waterleiding mag je natuurlijk wel een aardleiding aanleggen. Hier in Den Haag is dat al jaren zo, omdat de hele waterleiding nog loden pijpen waren.
Sinds een aantal maanden is iedereen verplicht om voor half 2002 een aardelektrode te laten slaan bij zijn/haar huis.
Dus als volgend jaar de loden waterleidingbuizen vervangen zijn door pvc dan is de aarding op de waterleiding weg.
Dan mag het niet meer en dan werkt het ook niet meer.
Robert

PM
03-12-2001, 10:26
de waterleidingen zullen dan binnen je huis wel geaard moeten worden.. Anders loop je de kans dat in heel je huis al je waterleidingen en alle daarop aangesloten dingen onder spanning komen te staan...

Robert Scheers
03-12-2001, 14:24
Er komt niets onder spanning te staan, maar je hebt geen aarde, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Normaal is het zo dat er een overbrugging van een blanke aarddraad,6mm, over de watermeter loopt en dat de aardleiding die je huis in gaat daarop aangesloten is.het water aard dus niet maar de loden pijp wel.
Robert