PDA

Bekijk de volledige versie : NAD verstekers



Robrecht
29-11-2001, 10:28
Tijdens mijn zoektocht naar dolby versterkers kwam ik maar weinig te weten over de modellen van NAD.
Heeft hier soms iemand ervaring mee of enige info wat betreft prijs, kwaliteit, prijs/kwaliteit verhouding ...

Wel heb ik gezien op de site van NAD dat die niet zo veel vermogen hebben, de sterkste was 5x80 watt denk ik. Kan dit een probleem geven of is de kwaliteit belangrijker dan de "kwantiteit"??

Geert Kranendonk
30-11-2001, 12:40
Tijdens mijn zoektocht naar dolby versterkers kwam ik maar weinig te weten over de modellen van NAD. Heeft hier soms iemand ervaring mee of enige info wat betreft prijs, kwaliteit, prijs/kwaliteit verhouding ...Ik heb zelf een NAD T750 receiver, en hij bevalt me nog steeds erg goed. Prijs/kwaliteit verhouding kan een ander niet zomaar voor je bepalen, maar ik ben er erg tevreden mee (heb er 1200 gulden voor betaald, bijna twee jaar geleden). Voor een "instapmodel" klinkt het nog steeds erg goed.
Het beste kun je denk ik op reviewsites op het internet en in audiobladen wat testen en reviews opzoeken, want ik ben zelf bevooroordeeld, als ik de receiver niet goed had gevonden had ik 'm natuurlijk niet gekocht. Wellicht zijn er ook mensen die NAD helemaal niets vinden.....


Wel heb ik gezien op de site van NAD dat die niet zo veel vermogen hebben, de sterkste was 5x80 watt denk ik. Kan dit een probleem geven of is de kwaliteit belangrijker dan de "kwantiteit"?? Het volgende is gebaseerd op mijn (beperkte) kennis van de materie, misschien dat iemand anders het nog beter kan uitleggen. Zoals ik het begrepen heb is het 'probleem' dat je het vermogen op een heleboel manieren kunt meten, het gaat o.a. altijd om het vermogen dat geleverd kan worden waarbij de versterker binnen een bepaalde hoeveelheid vervorming blijft. De versterker kan misschien wel meer leveren, maar dat valt dan buiten het getal dat je leest.

NAD is een redelijk kwaliteitsmerk, en is zeer conservatief met hun vermogens, doordat ze erg streng zijn op deze vervorming. Een NAD die op papier een bepaald vermogen levert zal vaak veel meer vermogen hebben dan een goedkopere versterker waar hetzelfde vermogen voor wordt opgegeven. Hetzelfde geld overigens voor andere goede versterkers, de moraal van het verhaal is eigenlijk dat je niet alleen op het getalletje van het vermogen kunt blindvaren....

jh jansen
30-11-2001, 14:40
Hier een hele (test)lijst van surroundreceivers, ook een aantal NAD's zijn hierin terug te vinden.

http://www.netedition.de/audio_best/27.php3

Joost
30-11-2001, 17:12
Wat ik kan zeggen over NAD is dat het kwalitatief in ieder geval goed is. Ik heb zelf nu 2 NAD versterkers gekocht, eerst een surround (al 3 jaar geleden) en nu bijna een jaar terug een dolby digital / DTS reciever (de T751). Ik ben dus net als Geert bevooroordeeld want anders had ik hem ook niet gekocht.
Wat een sterk punt van NAD is, is dat ze vooral muzikaal goed uit de voeten kunnen. Daar komt nog bij dat ikzelf echt een super hekel heb aan al die fratsen / knopjes / programma's etc op apparaten en dat heeft een NAD zeler niet. Alles bij NAD is simpel en eenvoudig, volgens hun filosofie moet alles naar de kwaliteit van de echt nodige componenten gaan en het geld mag dus niet aan fratsen worden besteed die je niet nodig hebt. Op die Wattjes zou ik me maar niet blind staren, dat zegd niet zo heel veel. Ik heb zelf 5 x 60 watt vermogen en ik blaas bijna de scheuren in de muren.
Wat wel telt is het piekvermogen van een versterker en die zijn bij NAD wel in orde. Piekvermogen (voor als je niet weet wat het is) betekent dat hij voor een korte tijd extra dimensie kan geven door meer vermogen te geven bij bijv. een explosie ofzo. Dit is bij andere merken af en toe zeer minimaal.
Het beste is om gewoon een keer te gaan luisteren en horen wat je mooi vindt. NAD klinkt allemaal een beetje afgevlakt (en dat vind ik mooi), Onkyo of Yamaha zijn veel scherper. Dit ligt echter ook aan de boxen die je gebruikt. NAD is zeker niet goedkoop, dat is zeker, maar je krijgt er wel wat voor.
Ga je voor puur Home cinema zou ik eerlijk zeggen geen NAD te kopen, maar wil je naast filmpjes ook nog gewoon goed in stereo muziek kunnen luisteren dan zou ik zeker overwegen om een NAD te bekijken en te beluisteren.

Joost

smartsys
30-11-2001, 21:17
Je moet je niet blind staren op de vermogens die alle fabrikanten opgeven.

De manier waarom vermogens kunnen worden weergegeven variƫerd vaak per fabrikant.
De meeste "high-end" fabrikanten geven hun vermogens gekoppeld aan een aangesloten impedantie. Wat ook nog wordt gegeven is de vervorming en het frequentie bereik waarbinnen deze voorwaarden geldig zijn.
Bijv. 80Watt, 8Ohm. 20Hz-20KHz., 0.035%THD
De versterker hierboven kan bijv. ook 100Watt aan 8Ohm leveren, maar vervormt dan meer.

NAD staat bekend op de enorme stroom pieken die de versterkers kunnen leveren. Dit zorgt voor een goede controle over de aangesloten speakers. De versterker heeft slechts 80Watt, maar ga eens kijken bij de verschillende luidspreker fabrikanten. De vermogens vereisten liggen in 80% van de gevallen tussen de 50 en de 150 watt, dus 80Watt. is ruim voldoende.

Ik zou zeggen neem NAD op in je luistertests en trek je eigen conclusie.

p.s. Ik heb zelf een Denon (AVC-A1SE) versterker, omdat deze meer high-end was wat betreft geluid, maar ook wat betreft prijs.