PDA

Bekijk de volledige versie : subwoofer aansluiten



Jeroen Klaassen
29-11-2001, 11:04
Ik heb een vraagje die me al een tijdje bezig houdt.

Als je kijkt op plaatjes van hoe een kamer eruit ziet met de boxen en subwoofer, dan zie ik de subwoofer ook weleens naast de bank staan. Dan vraag ik me altijd af: "hoelang is die gele cinch-kabel in godsnaam?!" Hoe wordt deze aangesloten? :confused:

Op dit moment staat ie in de hoek onder mn left front speaker. Ik heb em aangesloten op de PRE-AMP uitgang van mn Yamaha RXV-420 receiver en deze gaat dus met 1 geel cinch-kabeltje naar mn actieve sub LFE-ingang. Als ik tijdens de film mn bass wil veranderen moet ik iedere keer opstaan en naar de sub lopen om mn bass iets meer / minder te laten horen. Buiten dat het handig is om hem naast je te hebben; is het geluid nog wel mooi? Is het dan nog wel strak en geleidt deze het geluid door heel de kamer? Waar staat hij het best? Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Jeroen

PM
29-11-2001, 11:33
ben ook benieuwd wat iedereen hier op te zeggen heeft!!

Er zijn in ieder geval wel veel lange subconnects te koop... dat is het probleem niet.

Ik geloof dat in de meeste gevallen de sub naast de rechtsvoor speaker geplaatst wordt... niet? Ik heb hem zelf wel daaro staan..

BTW Er zit zeker wel verschil tussen een geel cinch kabeltje en een sub-connect..

En wat voor sub heb je?

bmateijsen
29-11-2001, 12:13
1. er zijn verschillende manieren om je sub te plaatsen... en eigenlijk is dit tevens een beetje naar eigen smaak.

Als je kijkt op de standaard opstelling grafieken, wordt de sub meestal geplaatst naast de vooropstelling (front-speakers)of juist er tussen in... (zie plaatjes van Eric)

Maar........ sommige subs klinken nu eenmaal beter in een hoek... snelle reflectie tegen de muur....voor versterking van bass...(soms boomy effect)

Daarnaast hoe meer een sub vrij staat, dus te strakker het geluid... en de hoeveelheid diepte in het geluid. (ook hier geldt dat dit niet voor alle subs gelden.... en ook onderhevig is aan je front-speakers, zie verderop)

2. er zit inderdaad aardig wat verschil in een simpele cinch aansluiting en een double-shielded zilver interlink met carbon fibres.. (enzoveert... zie de tuinslangen van siltech van 9000 piek>> moet je in een hi-fi zaak maar eens om vragen gaan gelijk de ogen van de verkoper stralen!!!)

3. De lengte van de kabel heeft, mits je goede kabel gebruikt niet zoveel invloed.. het verlies zal zeer beperkt zijn. Dus plaatsing is eigenlijk afhankelijk van wat je zelf het liefst hoort.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat wil ik nu met bovenstaande eigenlijk zeggen... alles duidt op experimenteren... waar je de sub het beste vindt klinken op alle herzlagen.... Afstelling is hierbij ook belangrijk, vanaf hoeveel herz laat je de bass doorsturen naar je sub... 't is heel belangrijk om te horen hoeveel je front-speakers dus zelf aan kunnen. En vanaf hier gaat afstellen voor de sub. Laat altijd wel de instelling iets overlopen... maw. als je speakers tot 50 hz gaan... stel je sub dan in op 60 hz... Evt. kan je nog iets veranderen in phase instelling of extra experimenteren met crossover.

Ik laat het even hierbij.... en zal waarschijnlijk verder in deze thread absoluut nog reageren op overige vragen/ opmerkingen en reacties..

Groet Bjorn

Robrecht
29-11-2001, 13:03
Wat de plaats betreft van je sub kan ik vertellen dat die eigenlijk niet veel uitmaakt. Het menselijk oor kan nl. geen of weinig richting geven aan lage tonen. Dus ook al staat je sub links of rechts, je hoort de lage tonen maar kan ze niet aan een bepaalde richting toewijzen.

Wat mijn ervaring me leert is dat als je je sub dicht bij je zet,je niet zo een lekkere lage tonen krijgt. Als je hem op een afstand plaatst komen deze beter tot uiting.

groeten.

bmateijsen
29-11-2001, 13:42
Robrecht,

Wat je vertelt klopt en dat wil ik zeker ook niet tegenspreken... mijn boodschap was dat je hem of in de hoek kunt zetten... of naast je speakers voor.

Wel ben ik nog steeds van mening dat een goede sub, het beste zo vrij mogelijk kan staan.. dit vanwege de strakheid..

Groet Bjorn

Robrecht
29-11-2001, 15:07
Tuuurlijk !!:)

Maar kan me best inbeelden dat niet iedereen zo'n sub midden in zijn woonkamer wil ;)

Jeroen Klaassen
29-11-2001, 21:17
BTW Er zit zeker wel verschil tussen een geel cinch kabeltje en een sub-connect..

En wat voor sub heb je?

Zou je mij dit verschil eens willen vertellen? Ik heb een JBL-set gekocht met 5 satellite speakers van 50 watt en een actieve JBL subwoofer van 100watt. Bij m'n speaker-set zat trouwens GEEN kabel bij voor de subwoofer. Ik had nog een geel tulpstekkertje liggen. Maakt het daadwerkelijk verschil in geluid?

Ik moet zeggen dat ik nu wel al perfect geluid heb, maar ik vroeg t me gewoon af. Als er namelijk 1 ding al niet klopt in mijn systeem dan erger ik me hier gewoon mateloos aan! Want waarom zou ik een hele bioscoop onzin kopen, terwijl het me nix zou boeien hoe alles zou klinken?

Ik heb een kamer van ong. 4 bij 4m en ik heb al redelijke klachtjes gehad van zowel mijn ouders beneden als de buren.
Ik heb mn 2 rear satellites naar elkaar toe staan boven oorhoogte zoals beschreven door verschillen handleidingen / mensen.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie adviesen cq antwoorden!

Jeroen

Remo van Vuuren
30-11-2001, 00:08
De plaats van de subwoofer;

Als je het vanuit klassiek oogpunt beschouwd, hoort de subwoofer links naast de rechter speaker te staan. Denk aan een concertzaal; het zware instrumentarium (lees contrabassen, bassen, fagot enz.) zit rechtsachter.
Neem je echter in ogenschouw dat een subwoofer normaal maar tot maximaal 120 hz weergeeft (vaak hieronder, ligt aan de crossover-frequentie) en, zoals terecht is opgemerkt, het menselijk gehoor bij de lage frequenties moeilijkheden heeft met het bepalen van de richting, maakt het eigenlijk niet veel uit. Wel is het aan te bevelen om de subwoofer in ieder geval tussen de voorspeakers te plaatsen.
Of de subwoofer met de speaker de ruimte ingeplaatst wordt of met de speaker richting de muur hangt af van het type bas je wilt. Plaats je de speaker richting de muur dan krijg je al snel een boomerig effect en klinkt hij zwaarder. Plaats je de speaker de ruimte in dan is de bas precieser en minder zwaar.
Tevens heeft de fase van de speaker ook effect. Zet je de speaker in tegenfase (bij een dreun beweegt de conus naar binnen ipv naar buiten) levert dit een scherpere, directere bas op.
Al met al is het een kwestie van luisteren waarbij het esthetisch aspect natuurlijk niet uit het oog mag worden verloren.:)

PM
30-11-2001, 07:56
meestal zit er inderdaad geen goede sub-connect bij een subwoofer.. dit waarschijnlijk om de prijs te drukken of de koper in de gelegenheid te stellen zelf een keuze voor een sub-connect te maken..
Een sub-connect van een metertje of 3 kost ook al snel 150,-
Dat zou de sub een stukkie duurder maken..

Jeroen Klaassen
30-11-2001, 09:53
meestal zit er inderdaad geen goede sub-connect bij een subwoofer..

In mijn geval zit deze er dus NIET bij! :( Er zaten alleen onwijs lange speakerkabels bij. That's all.

Ik denk dat ik m'n sub dan wel gewoon laat staan, want ik heb een beetje geëxperimenteerd en zoals ie nu staat, klinkt ie gewoon het beste. Natuurlijk had ik ook zeer weinig opties aangezien die kabel zo kort is! Maar goed, ik overleef t wel..

In ieder geval bedankt voor het advies enzo!

Jeroen

Jeroen Klaassen
30-11-2001, 10:00
Ik kan op m'n receiver (Yamaha RXV-420) een paar dingen wijzigen van de speakers. Ik kan ze op small of large zetten. Ik heb satellites (50w), welke instelling raad je aan?

En er zit een optie op om je subwoofer instelling te veranderen.
Je kan em op SUBWOOFER, MAIN en BOTH zetten. Ik zet em dus op BOTH, zodat ik ook mn subwoofer gebruik tijdens 2-channel opnamens als radio, tape, CD. Zet ik em op MAIN, dan wordt de bass opgenomen in de 2 front speakers. Nu komt de climax; als ik em op SUBWOOFER zet dan heb ik dus geen bass voor mn 2-channel geluid, maar natuurlijk wél voor mn DVD-films. Maar ik weet dus niet precies wat het verschil is tussen BOTH en SUBWOOFER. Wat is nu de beste instelling? Hoor je t verschil duidelijk en is t beter voor DVD's ??

Alvast weer bedankt!

PM
30-11-2001, 10:30
speaker kabels bij een sub????
He??
Heb je je sub op je speaker uitgangen van je mains hangen ofzo?
Normaal sluit je heb op de pre-out van je versterker aan...

Infamous... ik heb zelf ook een yamaha (rx-v800) en daar kan je t ook zo instellen..
Voor kleine speakers (sattelites) moet je je speakers op small instellen. De heeft tot gevolg dat ze niet lastig gevallen worden met lage tonen (waar ze toch nix mee kunnen). De lage tonen van alle kanalen waar je 'small' speakers hebt worden naar je sub gestuurd.. (je hoort toch niet waar t geluid vandaan komt)

Als ik em op subwoofer zet heb ik ook lage tonen voor mijn stereo geluid.. Maar zelf gebruik is altijd both omdat mijn mains ook goed lage tonen kunnen produceren

(zelf heb ik voor 2 zuilen, een kleine center en 2 boekenplank speakers achter, dus 2xlarge voor rest small..)

Ook een optie RTFM!!! Daar staat t allemaal in... (niet dat ik de manual zelf wel lees... eerst zelf proberen.. maar als t niet lukt ff nalezen)

Ik hoop dat t een klein beetje duidelijk is allemaal... anders post je maar weer ff iets..

Jeroen Klaassen
30-11-2001, 11:20
speaker kabels bij een sub????
He??
Heb je je sub op je speaker uitgangen van je mains hangen ofzo?
Normaal sluit je heb op de pre-out van je versterker aan...

Sorry dat ik het een beetje onduidelijk uitleg, maar ik ben nooit een ster geweest in t duidelijk uitleggen van wat dan ook!
Ik heb een JBL-set gekocht (SCS135) en daarbij zaten 5 satellite. (2 front, 2 rear en 1 center + 1 actieve subwoofer) Dus in deze zeer grote en zware doos zaten speakerkabels voor de satellite-speakers! :)


Ook een optie RTFM!!! Daar staat t allemaal in... (niet dat ik de manual zelf wel lees... eerst zelf proberen.. maar als t niet lukt ff nalezen)

Als ik iets nieuws koop (wat dan ook), dan lees ik ALLES altijd geduldig door en probeer ik ELKE functie die er maar is! Ik kan natuurlijk weleens iets missen, maar RTFM heb ik niet zien staan.. Wat kan je daar dan mee doen?

Het geluid met de sub laat ik maar staan op BOTH, want dat vind ik toch iets beter klinken. Nu hoop ik niet dat ik iets van bass mis (omdat hij niet op SUBWOOFER staat) in mn films, want dat is dan ook weer zonde natuurlijk!
De speakers zal ik op jouw aanraden op small zetten..

Bij mn subwoofer kreeg ik dus GEEN kabel bij. Dus toen ik de receiver samen met de speakerset kocht, kon ik mn subwoofer nog nieteens gebruiken! Simpelweg omdat JBL er geen kabeltje voor de sub bij wilde doen! Koop je voor vele honderen relaxed geluid en mooi beeld en dan zijn ze nog te greedy voor een sub-kabel! (en dan bedoel ik in dit geval dan een simpele cinch-kabel)

Wat me ook opviel is dat er achter op mn sub 2 ingangen waren voor 2 cinch-kabels. Wit en rood. Ik heb em nu echter op de gele staan en op mn receiver de sub-uitgang. (dus 1 aansluiting en niet 2 als met de rood-wit cinch-kabels)

Kan je me nog verder helpen, want ik wil het fijne er van weten.

Jeroen

PM
30-11-2001, 12:38
Als ik iets nieuws koop (wat dan ook), dan lees ik ALLES altijd geduldig door en probeer ik ELKE functie die er maar is! Ik kan natuurlijk weleens iets missen, maar RTFM heb ik niet zien staan.. Wat kan je daar dan mee doen?
Dat betekend Read The F#cking Manual :D Maar ik heb al gezien dat je netjes alles gelezen hebt.. applaus!!

Mar het is dus zoals ik al gezegd had gebruikelijk dat je geen sub-connect bij je sub-woofer krijgt... (misschien wel bij hele dure). Bij mijn sub (1000,-) zat wel een kabeltje.. maar deze was volgens mij ook niet meer dan 2-tientjes waard.. heb deze nooit geprobeerd..

tja die andere ingangen... rood / wit... meder forumleden vertel jeroen eens waar die voor zijn!

nielsw
30-11-2001, 16:24
Hoi,

(1) je hebt het over je sub dat die een rood/witte cinch aansluiting heeft

(2) hij heeft ook een gele cinch aansluiting

(3) als je je receiver bij de setup op "subwoofer" zet doet de sub het niet

ik hoop dat dit al je problemen zijn......... nu naar een mogelijke oplossing

(1) die aansluiting is hogstwaarschijnlijk (kan eigenlijk niet anders) een stereo subwoofer(LFE) input voor als je een geen sub uitgang op je receiver hebt als je die wel hebt doe je dus gewoon een van de twee ansluitingen gebruiken.... (mischien staat er tussen haakjes mono input bij de cinch aansluiting)

(2) waarschijnlijk bedoel ja dat je een gele cinchkabel op de rode of witte aansluiting van je sub hebt aangesloten en daarna op je sub-out van je receiver

(3) als je speakers op large staan gaan bij 2kanaals geluid de lage tonen naar je frontspeakers (sub doet dus niet mee) zet je speakers op "small" en alle lage frequenties gaan naar je sub (ik dacht alles beneden de 85hertz) wanneer je de instelling op subwoofer zet de instelling "both" je zal het waarschijnlijk al begrijpen gaan dus de lage frequenties naar je sub en frontspeakers

hoop dat je nu iets wijzer bent geworden.........

suc6!!

p.s. waarschijnlijk doe je er goed aan om je speakers op small te zetten en en ff switchen van both naar sw

p.p.s als iets onjuist is in mijn post corrigeer mij dan.......

Jeroen Klaassen
01-12-2001, 10:23
(1) die aansluiting is hogstwaarschijnlijk (kan eigenlijk niet anders) een stereo subwoofer(LFE) input voor als je een geen sub uitgang op je receiver hebt als je die wel hebt doe je dus gewoon een van de twee ansluitingen gebruiken.... (mischien staat er tussen haakjes mono input bij de cinch aansluiting)

(2) waarschijnlijk bedoel ja dat je een gele cinchkabel op de rode of witte aansluiting van je sub hebt aangesloten en daarna op je sub-out van je receiver


Ik heb wél een LFE input voor mn subwoofer en deze sluit ik met een gele cinch kabel aan op mn subwoofer output.

De sub doet t wel, maar niet bij 2 channel sources. (als ik em dus op subwoofer zet) Mn speakers staan nu op small en de subwoofer op BOTH. Dit geeft toch wel het beste geluid.

Jeroen