PDA

Bekijk de volledige versie : Hound of the Baskervilles, The (1959) [DVD]



Koen Koene
08-01-2004, 16:05
Hound of the Baskervilles, The (1959) [DVD]

Het klassieke Sherlock Holmes-verhaal verfilmd door horrorstudio Hammer Films.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1387)

Indiana
08-01-2004, 16:53
Leuke film, heb 'm vroeger ooit eens op tv gezien.

Gewoon zo'n classic detective met Sherlock en natuuuuuuurlijk Dr. Watson :lol:

Als ie voor een leuk prijsje is ....... moah ... waarom niet :wink:

jeanreno
09-01-2004, 08:21
Kleine tip als je eens een zinderende vertolking van Sherlock Holmes wil zien: de engelse serie van Granada-TV met de (helaas te vroeg overleden) Jeremy Brett in de rol van de meester-detective is in Engeland verkrijgbaar in een mooie box met 23 DVD's (36 afleveringen en 5 films). Ik ben al sinds mijn jeugd een fan van de boeken van Conan Doyle en vind de Sherlock Holmes van Jeremy Brett met (heeele grote) afstand de beste vertolking van de verhalen.
Ik moet hier eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat de beeld- en geluidskwaliteit het TV-niveau niet ontstijgt, maar dat maakt de kwaliteit van de serie er niet minder om!!!

Kaplan
09-01-2004, 09:24
We worden momenteel overspoelt met Sherlock Holmes DVD's.
Ik weet gewoon niet meer wat ik zal kopen. Vooral op regio 1 zijn een aantal collecties te koop van de Basil Rathbone films. De Jeremy Brett films ken ik niet. Zal er eens naar kijken.

Deze film met Peter Cushing is alleen al een van 6 verfilmingen van The Hound of Baskervilles. En deze film uit 1959 is een van de betere.
Persoonlijk vind ik Basil Rathbone (Sir Guy of Gisbourne in the adventures of Robin Hood) ook erg goed.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een boek van Conan Doyle gelezen dus ik kan niet beoordelen welke films het meest trouw zijn aan de boeken. Mijn eerste aanraking met Sherlock Holmes was trouwens op vakantie in Zwitserland. De Reichenbach watervalen bij Meiringen welke in zijn laatste avontuur een rol spelen. Erg indrukwekkende omgeving voor een Sherlock Holmes boek.

hieronder een artikel over Sherlock Holmes verfilmingen uit Cinemania 97

Sherlock Holmes Series
Article from Maltin's Movie and Video Guide

Sherlock Holmes has been portrayed on film more often—and by more different people—than any other fictional character.
Holmes portrayals before and since The eminent John Barrymore played the detective in a 1922 silent film. Others have included Arthur Wontner (who starred in a series of five modest British films in the 1930s), Reginald Owen (who played Holmes one year after appearing as Watson opposite Clive Brook), Raymond Massey, Christopher Lee, and Peter Cushing. In the 1980s Jeremy Brett starred in a handsome and scrupulously faithful series of Holmes adventures filmed for British television.

The classic Rathbone/Bruce films
But there was only one American-made movie series featuring this world-famous sleuth, and it was launched quite inadvertently in 1939 when (by some genius of casting) Basil Rathbone and Nigel Bruce were signed by 20th Century-Fox to play Sherlock Holmes and Dr. Watson in an adaptation of Sir Arthur Conan Doyle's HOUND OF THE BASKERVILLES; its immediate success prompted a follow-up, THE ADVENTURES OF SHERLOCK HOLMES, that same year. These were beautiful, atmospheric productions, faithful to Doyle's stories.
Three years later, at a new studio (Universal), the series resumed with SHERLOCK HOLMES AND THE VOICE OF TERROR, updating the Doyle tales to have Holmes battling the Nazis. The twelve "modern" films never captured the flavor of the initial two (THE SCARLET CLAW came closest), but they were always worth seeing for the performances of the two stars: Rathbone—smooth, cunning, seldom caught by surprise; and Bruce—talkative, bumbling, never close to understanding the situation at hand. Mary Gordon made token appearances as Holmes' landlady, Mrs. Hudson, and Dennis Hoey appeared in several films as Scotland Yard Inspector Lestrade, who always managed to get in the way. Holmes was at his best battling wits with Professor Moriarty, played in various episodes by George Zucco, Lionel Atwill, and Henry Daniell.
Every episode ended with a stirring ode by Holmes to the glory of England, America, Canada, or some comparable topic, in keeping with the wartime flag-waving nature of Hollywood films. Seldom faithful to Doyle, later episodes like DRESSED TO KILL wearing thin, dialogue often awkward (SHERLOCK HOLMES IN WASHINGTON, for example), the Sherlock Holmes series relied on Rathbone and Bruce for enjoyment, and they never failed.
FILMOGRAPHY
THE ADVENTURES OF SHERLOCK HOLMES (1939)
THE HOUND OF THE BASKERVILLES (1939)
SHERLOCK HOLMES AND THE SECRET WEAPON (1942)
SHERLOCK HOLMES AND THE VOICE OF TERROR (1942)
SHERLOCK HOLMES FACES DEATH (1943)
SHERLOCK HOLMES IN WASHINGTON (1943)
THE PEARL OF DEATH (1944)
THE SCARLET CLAW (1944)
SHERLOCK HOLMES AND THE SPIDER WOMAN (1944)
PURSUIT TO ALGIERS (1945)
THE WOMAN IN GREEN (1945)
THE HOUSE OF FEAR (1945)
DRESSED TO KILL (1946)
TERROR BY NIGHT (1946)

© 1996 Microsoft Corporation and/or its suppliers. All rights reserved.

Splatterhead
09-01-2004, 09:45
Toffe film. Maar ik ben dan ook Hammer/Christopher Lee/Peter Cushing liefhebber.
Ik ben zelf echter niet zo'n Sherlock Holmes liefhebber, zo nu en dan een filmpje vind ik wel geinig.

Een collega Christopher Lee fan (en goede vriend) in Canada beheert deze site: http://www.bakerstreetdozen.com/
Mischien dat er nog wat info voor de geinterreseerde is.

jeanreno
09-01-2004, 09:50
Zoals gezegd, het is een persoonlijke voorkeur (en ik wil ook zeker niets aan Basil Rathbone afdoen, alhoewel ikzelf zijn films een beetje te clichématig en niet verhaalgetrouw vind) maar als je de verhalen gelezen hebt (en ook als dat niet zo is) zie je hoe intensief de vertolking van Jeremy Brett is.
Als je in London in het Holmes museum (Baker Street natuurlijk) gaat kijken, zul je merken dat daar de tendens ook grotendeels naar deze serie neigt.
Maar wederom: vergelijk en ontdek zelf. De Box waarover ik sprak is trouwens ook in losse DVD's verkrijgbaar (o.a. bij Play).

Kaplan
09-01-2004, 09:59
Een collega Christopher Lee fan (en goede vriend) in Canada beheert deze site: http://www.bakerstreetdozen.com/
Mischien dat er nog wat info voor de geinterreseerde is.

Mooie site met veel informatie. De drie zilver/zwarte box sets van Basil Rathbone zijn mooi, jammer dat de eerste twee films uit 1939 er niet bij zitten (drie jaar eerder door een andere studio gemaakt). Ken je trouwens de site http://www.scarletstreet.com/ met hun uitgebreide forum? Vast wel.

Kaplan
09-01-2004, 10:01
Maar wederom: vergelijk en ontdek zelf. De Box waarover ik sprak is trouwens ook in losse DVD's verkrijgbaar (o.a. bij Play).
Heb ik inderdaad net naar zitten kijken. Klopt het dat er geen ondertitels zijn? Hoe is het geluid?

jeanreno
09-01-2004, 10:14
Maar wederom: vergelijk en ontdek zelf. De Box waarover ik sprak is trouwens ook in losse DVD's verkrijgbaar (o.a. bij Play).
Heb ik inderdaad net naar zitten kijken. Klopt het dat er geen ondertitels zijn? Hoe is het geluid?

Klopt helaas. Geluid is TV-kwaliteit, beeld ook. Dit zijn (helaas) geen referentie DVD's, maar zoals gezegd, de inhoud maakt veel goed!

Splatterhead
09-01-2004, 11:26
Ken je trouwens de site http://www.scarletstreet.com/ met hun uitgebreide forum? Vast wel.

Van naam, hij (Charles) heeft het er wel een paar keer over gehad (zondags avond hebben we (voice) chatsessies met andere Christopher Lee fans.)
Ik ben zelf geen SH fan dus zoek ik er ook niet echt naar of ga de forums af.
In tegenstelling tot die Charles die een wandelende SH encyclopedie is. :shock:

Mac Hammer Fan
11-01-2004, 19:09
We hebben lang moeten wachten, maar eindelijk is het zo ver.
THE HOUND OF THE BASKERVILLES is de eerste Hammer met Nederlandse ondertiteling. Van MGM kunnen we niet klagen, ze brachten ook al enkele Cormans uit de jaren 60 zoals THE FALL OF THE HOUSE OF USHER, THE RAVEN en TALES OF TERROR. Hopelijk blijft het niet bij deze en mogen wij in 2004 nog enkele andere griezelklassiekers verwachten met Christopher Lee, Peter Cushing en Vincent Price...
Waar blijven bijvoorbeeld de Hammer DRACULAs en FRANKENSTEINs?
En wat Sherlock Holmes betreft, ik vind de film van Terence Fisher de beste, al zou ik ook graag een DVD release van de prent met Basil Rathbone uit 1939 zien.