PDA

Bekijk de volledige versie : Gladiator Regio 1 DTS ES of Regio 2 DTS, Welke van de twee?



FrankGuthrie
12-01-2004, 00:25
Ik heb Regio 1 toendertijd in Amerika gekocht, maar nu heb ik laatst toch regio 2 gekocht, vanwege de ondertitels, en het feit dat het in een gewone DVD speler (dus geen regiovrije) kan worden afgespeeld. Nu heb ik wel 2 Regiovrije DVDspelers staan maar de ondertitels is toch mooi meegenomen bij de Regio 2 versie.

Nou loop ik wel tegen het feit aan dat Regio 1 DTS ES 6.1 discrete Channels heeft en die Regio 2 niet. Deze heeft alleen DTS 5.1. Ben sinds 9 maanden steeds meer gaan intereseren in geluids- en beeldformaten. Ben nu ook eigenaar van 5.1 set. en Kijk nu steeds kritischer naar DVD's. Als het formaat 4:3 is koop ik niet snel een DVD tenzij het een hele goede film is. En ook geluid moet in orde zijn, minimaal Dolby Digital 5.1.

Terug naar het probleem. Ondanks de ondertiteling van Regio 2 versie twijfel ik nu toch om die Regio 1 weg te doen, vanwege die 6de kanaal(eigenlijk 7de sub telt ook). Ik zit te twijfelen of die extra kanaal het kijkplezier zodanig zal beinvloeden, dat het zonde is om die regio 1 weg te doen. Die Regio 1 is ook een signature selection, met een handtekening van Ridley Scott op de cover (niet met pen, maar erop gedrukt).

SPECS:
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=FrankGuthrie voor de specs

Staan ze allebei op. Wat zouden jullie doen?

Reinbo
12-01-2004, 07:19
Had dan de regio 2 superbit gekocht, dan had je DTS gehad.
Ik kan je overigens erg aanraden films zonder ondertiteling te kijken, je verstaat het vast voor 90 % (Zeker een film die je al kent) en dan kan je veel beter naar de film kijken ipv ondertitels lezen. :wink:

FrankGuthrie
12-01-2004, 13:00
Regio 2 heeft standaard ook DTS(5.1).

maar Regio 1 heeft DTS ES en DTS met 6 discrete kanalen (met subwoofer is 7)

Christiaan Sauer
12-01-2004, 13:12
Sommige films (bv LOTR) kan subtitles een pre zijn. Ik kan bv LOTR niet hard kijken, en dan heb ik als nadeel in sommige scene's dat de stemmen niet goed te verstaan zijn. Nu weet ik onderhand wel wat ze zeggen, maar het kijkt niet prettig. Daarbij zijn ondertitels dus altijd wel aan.
Films als Finding Nemo/The Fast & The Furious/etc zijn ondertitels standaard uit.
PS: Gladiator heeft idd gewoon een normale DTS track :) (5.1).
Niets mis mee. Al weet ik niet hoe de Superbit versie zich gedraagt.

R. Schaap
12-01-2004, 13:23
Superbit is ook een steengoede versie. Ik heb alledrie!

De R1 met DTS ES
De R2 NL met DTS
De R2 Superbit

Alles versies vind ik mooi beeld hebben en goed geluid. De R1 heeft idd 6.1 DTS maar ik heb niet het idee dat ik dat kan horen, aangezien ik een gewone 5.1 opstelling heb.

FrankGuthrie
12-01-2004, 13:39
mwaaahhh, ik vraag dus ook af of 6.1 echt gaat doorbreken voor thuis.

De meeste oude films die nu geremastered worden worden gemaakt in 5.1, ik zie ze later niet speciaal voor die extra kanaal opnieuw remasteren.

Ik vraag me af of 6.1 gaat doorbreken, als dit het geval is hou ik het op die Regio 1. Maar het aantal DVD's wat in Nederland uitkomt is nogal magertjes, en al helemaal met DTS 6.1

Chickendorp
12-01-2004, 13:45
Hey Rein Schaap, waarom heb jij 3 versie's van Gladiator in huis?
Ik heb de gewone R2 editie, opzich is de superbit wel 'mooier' maar waarom dan ook nog een R1???

R. Schaap
12-01-2004, 13:54
Omdat ik ze gewoon allemaal wil hebben van Gladiator. Zit niet echt iets achter ofzo.....

Als ik nu naar de film kijk stop ik de Superbit erin omdat die toch het mooist is. De R1 heeft DTS ES en als ik een zesde box zou hebben zou ik uiteraard die dvd erin stoppen.

Alexander V
12-01-2004, 14:05
Als je een 5.1 setup hebt (en dus waarschijnlijk ook geen decoder voor 6/7.1) heeft die DTS-ES track toch helemaal geen zin? Ik heb wel een 7.1 setup en ik vond de R1 van gladiator toch wel een stukje beter klinken als de R2.

R. Schaap
12-01-2004, 14:17
mijn pioneer receiver kan een virtueel 6e kanaal toevoegen tussen mijn achterspeakers.

SeismicCharge
12-01-2004, 21:17
Ik heb de regio 1 Gladiator Signature Collection een keer kado gekregen. Het jammere aan NTSC t.o.v. PAL is dat de pans (horizontale camerabewegingen, en die zijn er nogal in Gladiator) niet vloeiend zijn. Niet iedereen zal het merken, maar mij irriteerde het in deze film. Ook bij andere NTSC-dvd's zoals Blue Velvet heb ik daar last van, schokkend rijdende auto's enzo. Ik zou dus de regio 2-versie kopen. Ik vind (vloeiend) beeld belangrijker dan een extra geluidsspoortje.

Zie http://www.michaeldvd.com.au/Articles/PALvsNTSC/PALvsNTSC.asp voor dit fenomeen, genaamd judder. Wat ik alleen nog niet weet is of alleen wij als PAL tv-mensen dat effect nou zien, of dat Amerikanen daar gewoon standaard mee moeten leven als ze een dvd'tje kijken. Ik moet er niet aan denken...

(aan een gedrukte handtekening zou ik trouwens geen enkele waarde hechten)

FrankGuthrie
12-01-2004, 22:24
Ik heb de regio 1 Gladiator Signature Collection een keer kado gekregen. Het jammere aan NTSC t.o.v. PAL is dat de pans (horizontale camerabewegingen, en die zijn er nogal in Gladiator) niet vloeiend zijn. Niet iedereen zal het merken, maar mij irriteerde het in deze film. Ook bij andere NTSC-dvd's zoals Blue Velvet heb ik daar last van, schokkend rijdende auto's enzo. Ik zou dus de regio 2-versie kopen. Ik vind (vloeiend) beeld belangrijker dan een extra geluidsspoortje.

Zie http://www.michaeldvd.com.au/Articles/PALvsNTSC/PALvsNTSC.asp voor dit fenomeen, genaamd judder. Wat ik alleen nog niet weet is of alleen wij als PAL tv-mensen dat effect nou zien, of dat Amerikanen daar gewoon standaard mee moeten leven als ze een dvd'tje kijken. Ik moet er niet aan denken...

(aan een gedrukte handtekening zou ik trouwens geen enkele waarde hechten)


Mwwwaahhh, ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat een PAL beeldscherm en NTSC anders zijn qu snelheid en frames p/s, want NTSC schijnt 4% sneller te zijn. En het aantal frames per seconden wat hoger ligt. Ik denk dat dat het probleem is.

Steve Muller
12-01-2004, 22:33
Toch had ik een indruk dat er meer geluid uit de achter center speaker kwam bij de R1 versie.

Had op dit forum trouwens ook gelezen dat er dit jaar weer een nieuwe versie uitkwam???

Slogra
12-01-2004, 22:33
Als je gelezen had:

NTSC's 3:2 Pulldown
Movies on NTSC DVDs play back at the correct speed, but they achieve this by utilizing a process called "3:2 pull-down". A detailed discussion of this process is beyond the scope of this article, but the net effect of this is that any image pan is not smooth, but takes place in a series of uneven steps, an artefact known as judder. As with PAL's 4% speed-up, the great majority of people will never notice this artefact, but for a small minority, this is intolerable. Personally, I find this artefact all but intolerable and find it very hard to watch a movie on an NTSC DVD because of it.

Dennis Kuijper
10-02-2005, 01:11
We have word that DreamWorks is currently in production on a new DVD special edition of Ridley Scott's Gladiator, that will feature all new extras (different than what was featured on the previous release) and possibly an extended version of the film itself.

Bron:The digitalbits