PDA

Bekijk de volledige versie : tip gevraagd voor home theater in nieuwbouw (living)



lapino
12-01-2004, 13:38
Wij gaan waarschijnlijk deze zomer beginnen aan een nieuwbouw en zijn dus volop aan het bekijken hoe we de woning gaan indelen. Eén van mijn belangrijkste punten zijn natuurlijk een degelijk home theater. Dit moet (kan niet anders) in living, dus mijn vraag is simpel :

wat zijn de ideale afmetingen hiervoor, rekening houden dat ik
a) voorlopig ga werken met een Sony 82cm televisie
b) 1 driezit en 1 tweezit
c) er surround boxen moeten weggewerkt worden in de muren (de kabels dan toch)
d) er later een projector aan plafond zal bevestigd worden (kabels worden klaargestoken) en een projectiescherm komt (misschien dat de televisie dan verdwijnt en vervangen wordt door plasma scherm)

Graag uw tips. Ik zit vooral met de afmetingen van deze 'zithoek'.

JCL
12-01-2004, 13:59
Een aantal dingen die i.d.d. aandacht vragen. Ik zou een 82 CM TV nooit echt IN de muur laten zetten. Als je later een andere koopt dan heb je zo'n gat in je muur :wink: . B&W heeft een serie die direct in het plafon kan worden gebouwd (heeft mijn oom ook) dan zie je er echt helemaal niets van! Het valt bij hem zelfst bijna niet op doordat de muur en het rooster van de speakers dezelfde kleur hebben.

Als je denk aan projectie dan zou ik het scherm (en nu dus de TV) iig tegen een grote muur plaatsen waar je goed de ruimte hebt. Het liefst recht tegenover de ramen, of tegen de ramen (maar dat wordt misschien wat moeilijk met projectie maar daar heb ik gean ervaring mee).

Dan zou ik de 3 zits bank na het scherm (of tv) zetten, dan heb je iig lekker de ruimte. De speakers dan daar achter (in plafom) en de voor speakers uiteraard links en rechts van de TV. Houd er rekening mee dat als je een hele grote woonkamer maakt, dat je dan ook een hele sterke (lees dure) set nodig hebt, met een bijzondere krachtige sub om de ruimte te vullen.

lapino
12-01-2004, 14:05
ik had eerder gedacht om een soort "vierkant" te maken in de woonruimte waarbij de ik de driezit tegen de muur zet tegenover de televisie. ruimte hiervan zou (ongeveer 5m breed tov 5m breed zijn).

JCL
12-01-2004, 14:11
ik had eerder gedacht om een soort "vierkant" te maken in de woonruimte waarbij de ik de driezit tegen de muur zet tegenover de televisie. ruimte hiervan zou (ongeveer 5m breed tov 5m breed zijn).

Dan zou ik heel goed oppassen met de lichtinval. Kijk als je DVD gaat kijken dan doe je dat waarschijnlijk 's avonds en dan zijn je gordijnen wel dicht dus dan heb je er geen last van. Maar als je overdag gewoon lekker TV kijkt dan is niets irritanter dan zo'n werkaatsende lichtinval.

Chickendorp
12-01-2004, 14:17
Je gaat zelf de kamer ontwerpen of zit je vast aan een bepaalde afmeting??
Anders zou ik het op de volgende manier proberen:

http://members.lycos.nl/chickendorp/2.jpg

Die inham rechtsonder kan je als hal gebruiken, door die muur iets dikker te maken kan je er je speakers in kwijt.
Speakers achter de bank zouden misschien in het plafond kunnen.
Fronts moet je echt NIET in het plafond doen, ookal heb je een centerspeaker.
Je moet natuurlijk wel ramen houden dus die heb ik geplaatst bij de eethoek, zodat je niet reflectie hebt. (eethoek in ander deel van de kamer omdat anders iedereen de kamer uit moet als jij wilt dvdkijken)
2e raam kan moeilijk op een andere plek dan waar ik hem nu heb geplaatst. wanneer je overdag al dvd gaat kijken zuk je de gordijnen moeten dicht doen.

Charl
12-01-2004, 23:49
Vierkant lijkt mij niet helemaal ideaal.
Rechthoek van 4x6mtr of 5x7mtr lijkt mij logischer ...
Surround 4x B&W DM602, 49Hz - 22kHz, 120watt

JCL
13-01-2004, 10:07
Vierkant lijkt mij niet helemaal ideaal.
Rechthoek van 4x6mtr of 5x7mtr lijkt mij logischer ...
Surround 4x B&W DM602, 49Hz - 22kHz, 120watt

Dan lijkt me een 602 juist wel zinloos als hij ze in de muur wil hebben........ B&W heeft een speciale lijn met speciale inbouw modellen.

Cees
13-01-2004, 11:40
Klinken die inbouw modellen dan ook zo goed ?
Een goede speaker heeft toch inhoud (volume) nodig ...

Albert Kostwinder
13-01-2004, 17:35
ik had eerder gedacht om een soort "vierkant" te maken in de woonruimte waarbij de ik de driezit tegen de muur zet tegenover de televisie. ruimte hiervan zou (ongeveer 5m breed tov 5m breed zijn).

Kun je misschien wat exacte maten opgeven? een tekening? :)

Raymond187
15-01-2004, 11:54
Als het mogelijk is zou ik het ZEKER in de lengte doen!!

WHY ?

Onze kamer is 5x6 en eerst stond het(door toedoen van ut vrouwtje) in de breedte :(
NATUURLIJK klonk het mooi :P

Sinds 2 weken staat nu alles in de lengte :D :D

geluid komt stukken beter tot zijn recht en weet ook meteen weer waarom mensen jaloers zijn :twisted:

Mark S
15-01-2004, 13:26
Misschien is ook handig om voor het HT/audiogedeelte een aparte electrische groep aan te leggen. Zodat je HT verschoond blijft van de rotzooi die magnetrons en al dat soort gein genereren. Het schijnt daadwerkelijk te schelen. Misschien vindt je het nu overkill, maar als de nieuwbouw eenmaal af is begin je er ook niet meer zo snel aan.

Albert Kostwinder
15-01-2004, 13:29
En dan nog een powerstrip 6 met goede snoeren en voila... feest! :)