PDA

Bekijk de volledige versie : "Misleidende" Films



InCoMing!!
13-01-2004, 22:27
Geen idee of deze thread al 'ns gestart is, kon nml. niks vinden met de zoekfunctie, en zo ja mag ie geclosed worden.

Ik ben op 't moment op zoek naar films waarbij je als kijker voor de gek gehouden wordt, misleid wordt zeg maar.

Titels? Vul mij maar aan......

- Mulholland Drive
- Lost Highway
- Fight Club
- The Game
- Devil's Advocate

:arrow: ....

BratMokstrof
13-01-2004, 22:30
Ik weet niet precies of deze er ook bij horen, ...

- The Recruit
- The Usual Suspects
- A beautiful mind

AnnaEvers
13-01-2004, 22:36
the sixth sense
the others

chiwaicheung
13-01-2004, 23:02
Minority report (?)
Of bedoel je meer films waarvan de titel de (film)lading niet dekt ?
In China they eat dogs

Tom van den Hout
13-01-2004, 23:07
Geen idee of deze thread al 'ns gestart is, ...

Yup, was er al

JFC_
13-01-2004, 23:31
Basic is ook wel een aardige in deze categorie.

chiwaicheung
13-01-2004, 23:35
Dan kan je ook
Rashomon
erbij noemen.

InCoMing!!
14-01-2004, 08:33
Geen idee of deze thread al 'ns gestart is, ...

Yup, was er al

Onder welke trefwoorden dan..?


Of bedoel je meer films waarvan de titel de (film)lading niet dekt ?

Nee dat niet zozeer.. de titel hoeft niet perse iets over de film te zeggen, ik stuur meer aan op de inhoud van de film. Waar je als kijker het een denkt maar het ander waar blijkt te zijn (lijkt haast wel cryptisch, maar denk dat jullie 't wel snappen :D )

Rob Eric Blank
14-01-2004, 09:10
Life of David Gale

Anne Bijlsma
14-01-2004, 10:36
Vanilla Sky

Deniz
14-01-2004, 10:43
Primal Fear.
Memento.

chiwaicheung
14-01-2004, 11:15
You say "Memento", I say "Following" (tomatoe klinkt niet :wink: )

Reinbo
14-01-2004, 11:18
Alle thrillers met een 'wie is de dader' thema 8)

chiwaicheung
14-01-2004, 11:57
Als het gaat om de meest misleidende verhaallijn, dan is het wel voor mij
From dusk till dawn
Na de pauze van de film was het plots anders.

Christiaan Sauer
14-01-2004, 12:03
- The Usual Suspects

niet te zuinig misleidend (6). Totaal op verkeerde been gezet toen ik hem keek.

Cat Mobley
14-01-2004, 16:52
Courage Under Fire

Terminator 3 toch ook wel. Het einde had ik niet op die manier verwacht... :shock:

Kaplan
14-01-2004, 19:09
Een thread waar ook nogal wat misleidende films in worden genoemd is de volgende http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=13218&postdays=0&postorder=asc&highlight=moeilijke&start=0

In de literatuur wordt dit 'onbetrouwbaar perspectief' genoemd. In boeken komt deze vorm van vertellen alleen voor bij de belevende of verhalende ik-verteller. Meer mogelijkheden bij film?

Van Onbetrouwbaar Perspectief spreek je wanneer in de loop van het verhaal blijkt dat de verteller gegevens heeft achtergehouden of verdraaid voor de lezer. Dit kan bewust gebeuren, omdat de verteller een schurk is of onbewust, bijvoorbeeld omdat de verteller een geestelijk gestoorde blijkt te zijn. (Ook als het zgn. "onbewust" gebeurt, is het goed je te realiseren dat de schrijver dit "onbewust onbetrouwbare" altijd heel bewust bedacht heeft!)

Beroemd voorbeeld was het boek "the murder of Roger Akroyd" uit 1926 van Agatha Christie. Ook als dvd verkrijgbaar.

Phydomir
15-01-2004, 06:29
identity 8)

chiwaicheung
15-01-2004, 06:46
Van Onbetrouwbaar Perspectief spreek je wanneer in de loop van het verhaal blijkt dat de verteller gegevens heeft achtergehouden of verdraaid voor de lezer.
Ik ken bv. het boek "A kiss before dying" van Ira Levin. Daarin wordt bewust de identiteit van de dader niet verhuld tot ver aan het eind van het boek. Hoe heet zoiets eigenlijk ?
Trouwens, de film was een slap aftreksel van het boek. Voordeel: als je de film hebt gezien, kan je nog steeds het boek lezen.


Beroemd voorbeeld was het boek "the murder of Roger Akroyd" uit 1926 van Agatha Christie. Ook als dvd verkrijgbaar.
Waar kan ik die DVD kopen dan ?

bous
15-01-2004, 07:36
Wat dacht je van Wild Things?

Dit moet de film zijn met de meeste plotwendingen ooit, op een gegeven moment wordt je er bijna draaierig van. :wink:

JCL
15-01-2004, 08:57
Minority report (?)
Of bedoel je meer films waarvan de titel de (film)lading niet dekt ?
In China they eat dogs

Bij MR word je niet echt op het verkeerde been gezet, opzich gaat die film de hele tijd dezelfe kant op maar blijkt iemand anders "het gedaan" te hebben. Ik werd idd bij "A Beatiful Mind" behoorlijk misleid. En bij de Rectruit beide al een keer opgemerkt.

InCoMing!!
15-01-2004, 09:19
Wat dacht je van Wild Things?
Dit moet de film zijn met de meeste plotwendingen ooit

Tot aan het irritante toe zelfs :)

Eddy
15-01-2004, 11:15
Een oudje met een erg leuke plotwending: Das Cabinet Des Dr Caligari (1919, Robert Weine)

Dennis Kuijper
15-01-2004, 11:38
25 hours
brazil
Blood simple
adaptation
One hour photo
The Hudsucker Proxy
Exotica
Lantana

van der velden
15-01-2004, 11:56
harry potter en de steen der wijzen. ik had het pas op het einde door :oops: :idea:

Kaplan
15-01-2004, 18:08
Ik ken bv. het boek "A kiss before dying" van Ira Levin. Daarin wordt bewust de identiteit van de dader niet verhuld tot ver aan het eind van het boek. Hoe heet zoiets eigenlijk ?
Trouwens, de film was een slap aftreksel van het boek. Voordeel: als je de film hebt gezien, kan je nog steeds het boek lezen.
Goed boek. Er zitten heel veel clever verborgen aanwijzingen over de dader in het boek. In de film gaat dat jammer genoeg verloren. Volgens mij heet zoiets mysterie genre of een Who done it. Maar "A kiss before dying" is toch wel wat meer dan dat.


Waar kan ik die DVD kopen dan ? Dat is een goede vraag. Ik dacht gisteren een site gevonden te hebben waar hij op stond. Ik kan hem alleen niet meer vinden. Ik ben bang dat ik me vergist heb.

Eddy
15-01-2004, 18:39
Waar kan ik die DVD kopen dan ?
Op deze site (http://www.dvdangle.com/reviews/poirot_ae.html) staat een recensie over de dvd. Bovendien staan onderaan de pagina links naar internetwinkels die deze titel verkopen.

Glenn Smits
15-01-2004, 22:02
90 minuten Pim Fortuyn. Ik vond het meer 90 minuten Business Class.
American History X daarbij zou je ook niet in de eerste plaats aan zo'n verhaal denken.
Resident Evil zegt ook weinig over zombies. Ja het omschrijft wat ze zijn.

Fikret
26-07-2007, 16:34
Stage Fright
Psycho
Saw 1 t/m 3
The Prestige
Deja Vu
Blow
Lucky Number Slevin
Tape

Fontane
26-07-2007, 20:48
90 minuten Pim Fortuyn. Ik vond het meer 90 minuten Business Class.
American History X daarbij zou je ook niet in de eerste plaats aan zo'n verhaal denken.
Resident Evil zegt ook weinig over zombies. Ja het omschrijft wat ze zijn.

Ben het absoluut met je eens bij Resident Evil, toch vind ik dat de uitleg die je in het begin krijgt over hoe de zombies daadwerkelijk ontstaan... (Regenerate enz..) wel erg mooi vergelekn bij andere films waar ze gewoon opstaan zonder reden.

scheur
27-07-2007, 12:21
Perfect strangers (met Bruce Wilis en Halle Berry)
voelde me aan het eind van deze film behoorlijk misleid (en genaaid):roll:

bimbo33
29-07-2007, 15:19
identity is geloof ik nog niet genoemd, maar wel een film die de moeite waard is, als je het aan mij vraagt in tegenstelling tot bv the game, die door het einde gewoon belachelijk slecht is, en na fightclub voelde ik me toch ook wel een beetje genaaid.

mjlfadriaans
29-07-2007, 20:29
In boeken komt deze vorm van vertellen alleen voor bij de belevende of verhalende ik-verteller. Meer mogelijkheden bij film?

Beroemd voorbeeld was het boek "the murder of Roger Akroyd" uit 1926 van Agatha Christie. Ook als dvd verkrijgbaar.

Ik kon me die stijl in dat verhaal niet herinneren. Ik dacht wel aan een ander boek "Endless Night", ook van Agatha Christie, die past goed bij dit type verhalen.

Frank Bedijn
29-07-2007, 20:53
dvd van Feyenoord............

deweb
29-07-2007, 21:35
One hour photo

Verklaar je nader. Want voor mij was het vrij duidelijk. Robin Williams zette een man neer die helemaal geobsedeerd was door een schijnbaar perfect gezin. Alleen kwamen we daar niet direct achter: de spanning werd opgebouwd.

Andere films:
-High Crimes (hoewel zelfs de personages daarbij op het verkeerde been worden gezet)
-Matchstick Men
-The illusionist
-The big bounce
-A Scanner Darkly
-The village (en bijna al het andere werk van M. Night Shyamalan)
-Secret Window
-De indringer (tot de helft van de film, dan zien we het ineens in een heel ander licht)
-L'omme du train (niet helemaal een voorbeeld, maar de film draait op het moment dat er een bepaald personage bij komt en alles in een ander licht zet. Het einde voldoet trouwens wel een beetje aan dit topic)

Verder zou ik zo 1,2,3 geen films weten waarbij je ernstig op het verkeerde ben word gezet.

Barry de Nijs
29-07-2007, 22:03
True Romance, toch wel een misleidende titel