PDA

Bekijk de volledige versie : Waarom geen kopiën ipv originelen.....



sander_kok
16-01-2004, 17:20
Laatst vroeg een vriendin mij waarom ik niet gewoon op gekopieerde dvd's zou overstappen. Ik keek haar heel verbaast aan en zei: "Ben je gek ofzo????" Ikzelf ben nog maar beginner (DVD's sparen) en heb toch al een soort 'respect' opgebracht voor de DVD. Maar nu mijn vraag aan jullie: "Waarom geen kopiën?" Kom niet met antwoorden van: "Dat is tegen de wet" maar met echte antwoorden....

Dus waarom originele dvd's kopen in plaats van de veel goedkopere oplossing: kopiën?

(nog kleine aanvulling:
Vooral de grootste reden: Totaal geen verzamelwaarde. Geeft je geen goed gevoel als je je eigen collectie bekijkt. Vooral met limited editions. Iederen kan die wel branden maar je moet maar aan het origineel zien te komen. Het is gewoon een soort sport....
(Vind ik zelf))

Jaap22
16-01-2004, 17:24
Originelen zijn gewoon veel mooier, Punt.

Christiaan Sauer
16-01-2004, 17:29
Je merkt het terug in de kwaliteit, en gevoelsmatig vind ik het niet prettig om gecopieerde dvd's in huis te hebben. Met cd's heb ik ook eeuwen gehad dat ik copieerde bij de vleet, maar ook dat is nu al een heel stuk over.
Het echte spul is gewoon het beste. Ook gevoelsmatig.

Lesley
16-01-2004, 17:29
Voor het "collection" gevoel
En een gekopieerde gaat nu maar tot 4,5 GB
Je hebt dus altijd kwaliteitsverlies.

Met de nieuwe Dubbellaags branders zal dat wel veranderen... Maar dat maakt het kopieëren voor mij er niet interessanter op...

Biebs
16-01-2004, 17:35
Een hele goeie reden is dat je nu nog geen double-layer dvd's kan branden. Dus je hebt of 2 schijfjes nodig voor één kopie of je kiest voor kwaliteitsverlies...

Ik hoop alleszins dat de dvd niet net zo massaal zal gekopieerd worden als de cd. Het zou de uitgaves en de prijs zeker niet ten goede komen.

sander_kok
16-01-2004, 17:44
Een hele goeie reden is dat je nu nog geen double-layer dvd's kan branden. Dus je hebt of 2 schijfjes nodig voor één kopie of je kiest voor kwaliteitsverlies...

Ik hoop alleszins dat de dvd niet net zo massaal zal gekopieerd worden als de cd. Het zou de uitgaves en de prijs zeker niet ten goede komen.

Inderdaad. De grootste redenen zijn hier en nog in aandere antwoorden al genoemd.

Het gaat vooral om verzamelwaarde en kwaliteit. Als je nou een kopie hebt van alle Reservoir Dogs Mr..... edities dan is dat toch eigenlijk helemaal niks waard? Denk dat ik met dit topic haar wel een antwoord kan geven op haar vraag.....

Bedankt allemaal.

Mogen wel verder discussiëren hoor :D

Eddie
16-01-2004, 17:52
Ik heb een DVD+ brander, en heb een stuk of 50 gebrande, van huur afkomstig, dvd's.

In het begin is het een soort van dwang, zoveel mogelijk huren, en kopieeren. De lol is er echter snel af, nu zitten ze in zo'n cd-map voor 200 cd's :?

De meesten zijn B-films, leuk om nog een keer terug te zien, en een lege disc is goedkoper dan opnieuw huren.

puntje-bij-paaltje, ook al heb ik 50 discs gebrandt, ik hecht er geen enkele waarde aan. Dat is bij de rest van mij collectie (ook bij muziekcd's trouwens) echt wel anders :!:

Joost v.d. Ham
16-01-2004, 18:20
Naast het feit dat de prijzen niet zover uit elkaar liggen (voor 1 euro wil ik best zo nu en dan een kopie kopen) is vooral de verzamel waarde van grote invloed, om al niet te spreken van de kwaliteit en verpakking..

Rob Eric Blank
16-01-2004, 18:28
Volgens mij is sinds kort de eerste dual layer DVD bruner te koop. Erg aan de prijs en nog weinig dubbel layerd DVD-R's zijn er in omloop. Als de prijs zal zakken, zullen er meer kopien verschijnen van DVD's.

FrankGuthrie
16-01-2004, 18:32
Ik heb nog geen gebranmde DVD's vanwege het feit dat er nog ggen dual layer branders zijn, naja ze zijn er al, maar niemand heeft ze.

Ook al heb ik de kans om ze te kopieren kopietjes zijn toch minder dan het orgineel. En zoals gezegd, het ziet er veel mooier uit om te showen als je orginele DVD's hebt.

Rutger
16-01-2004, 18:45
Het gaat om het verzamelen. Ik kan goedkoper een copy van een film krijgen dan dat ik een nieuwe film koop. Maar dan mis ik de hoesjes, de extra's, de kwaliteit!!

Soms kan ik ook gewoon een tijdje naar mijn kast kijken met alle dvd's en dan zit ik gewoon een beetje te genieten. En tja naar een kast copy DVD's kijken, daar kan ik niet van genieten.

Mijn dvd kast straalt wat uit. Iets fleurigs, iets aantrekkelijks, iets dromerigs, iets mystieks.
En dat heb ik niet bij copy dvd's.

Ach.... iedereen heeft een tik.

Amelink
16-01-2004, 18:59
Rugter ik ben het helemaal met je eens,

tevens als iemand op bezoek komt en ziet je collectie dan denkt die WOW, maar als het gebrand is dan is het meestal, och tot niet legaal.(dit is geen reden waarom ik legaal koop hoor)

Tevens vindt ik een echte hoes ect belangrijk. Een dvd met een copy van de hoes is voor mij gelijk minder waard.

Voor de een is het postzegels verzamelen, voor mij zijn dat dvd's :wink:

Albert Kostwinder
16-01-2004, 19:13
Als iedereen alleen maar gekopieerde dvd's gaat kopen, zal de dvd markt instorten en valt er niets meer te kopiëren, komen er geen grote filmprojecten meer, kunnen nieuwe ht systemen geschrapt worden en ga zo maar door..... :(

Mark de Jong
16-01-2004, 19:16
In principe heb ik geen problemen met kopietjes. Vooral als het om films gaat die ik toch niet per sé op DVD hoef te hebben, maar die gewoon een keer leuk om te zien zijn.
Het kwaliteitsverschil valt trouwens reuze mee aangezien niet alle films het schijfje volledig gebruiken, maar zo'n 4-7,5GB. Hoe groter, hoe slechter de kwaliteit wordt uiteraard, maar dat merk je alleen echt goed als je met je neus op het scherm gedrukt zit.

De reden waarom ik DVD's blijf kopen is vanwege de verpakkingen en dat ik de films gewoon het kopen waard vind. En dan bedoel ik alleen de toppers, niet van die DVD's als Taxi of zo, waar ik helemaal geen waarde aan hecht.

foley
16-01-2004, 19:27
Uit principe kijk ik geen gekopieerde DVD's. Ik zie het als een nepproduct, waarvan de kwaliteit erg veel te wensen over laat.

ericelza
16-01-2004, 20:07
Ik gebruik gekopieerde dvd's voor mijn dochter van 2. Ze is helemaal gek van Nijntje. Ze weet al hoe de apparaten werken en krijgt de dvd ook nog eens op de goede plek en aan de praat. Alleen gaat dat nog niet zo fijnzinnig als ik er zelf mee omga. :wink: Om nou elke maand weer opnieuw die dvd's te kopen vind ik wat ver gaan. Bovendien kan ik de irritante reclames en waarschuwingen aan het begin van die dvd's eruit halen zodat ik meteen het menu krijg. Degenen met kinderen die vol spanning op iets zitten te wachten weten wel wat ik bedoel :D

Dit zijn overigens wel de enige kopieen die ik heb. Niet eens illegaal zelfs want een kopie voor thuisgebruik is toegestaan.

Betamax
16-01-2004, 20:22
Uit principe kijk ik geen gekopieerde DVD's. Ik zie het als een nepproduct, waarvan de kwaliteit erg veel te wensen over laat.

Moet je toch eens doen zie je namelijk gelijk dat de beeldkwaliteit prima is en het geluid is exact het zelfde. En dat voor rond de €1,50.

Heb trouwens zo'n 150 kopieën en zo'n 450 orginele DVD's.
Maakt mij geen bal uit echt of kopie....

Laurens-Jan
16-01-2004, 23:24
Als ik moet kiezen tussen een kopie van 1,50 en een origineel van 10 euro, ga ik toch voor de 2e optie.

En ja, veel DVD's zijn voor 10 euro te vinden, via Engelse en Australische websites.
Ook cd-wow doet leuk mee.

René Groen
16-01-2004, 23:30
Ik heb wel een paar kopieën, maar dat zijn meestal DVD's die hier nog niet uit zijn en die ik dus later weer vervang.
Ik heb dan ook niet zoveel problemen met een kopie, maar later vervang ik ze toch nog. Mooiere hoesjes, extra's e.d. zijn voor mij toch redenen om hem alsnog legaal te kopen.

HiddeV
16-01-2004, 23:50
ik heb ook een aantal kopieen, en de kwaliteit is niet zo slecht als mensen denken, bij korte films zie je het verschil echt niet. ik heb alleen kopieen als ik de film niet waard vind om te kopen. maar als ik een film redelijk vind dan koop ik wel het orgineel.

Betamax
17-01-2004, 06:40
En ja, veel DVD's zijn voor 10 euro te vinden, via Engelse en Australische websites.
Ook cd-wow doet leuk mee.Ik heb

Ik heb mijn meeste DVD's bij Play, Blackstar en EzyDVD gekocht maar dat €10,- verhaal klopt van geen kant.
heb nog nooit een DVD van €10,- gekocht,

Johan van den D.
17-01-2004, 06:58
dat €10,- verhaal klopt van geen kant.
heb nog nooit een DVD van €10,- gekocht,Het is inderdaad slechts zeer zelden dat je een dvd voor €10,- kan kopen.
Ze zijn er wel maar dan heb je vaak vage titels.
Verders zijn copieen vaak van vrij goede kwaliteit en hoef je het daarvoor het te laten.
Voor €0.70 kun je zelf al een dvd branden excl. cover maar ook die zijn simpel te te vinden.
Een collega van mij copieer alles wat los en vast zit en ik koop alles origineel.
Ik vraag mezelf dan ook wel eens af wie er nu eigenlijk gek is van ons beide............. :roll:

Hans De Bisschop
17-01-2004, 07:51
Uit respect voor de mensen die 3 jaar van hun leven of meer aan een film gewerkt hebben koop ik enkel originelen. Het zou in mijn geval ook niet echt goed aanvoelen als ik copietjes in huis zou hebben :(

Tenslotte moet een groot deel van de winst op een film uit DVD verkoop komen.

sander_kok
17-01-2004, 07:56
En ja, veel DVD's zijn voor 10 euro te vinden, via Engelse en Australische websites.
Ook cd-wow doet leuk mee.Ik heb

Ik heb mijn meeste DVD's bij Play, Blackstar en EzyDVD gekocht maar dat €10,- verhaal klopt van geen kant.
heb nog nooit een DVD van €10,- gekocht,

En vriend van mij die heeft als principe dat hij geen dvd's koopt die duurder zijn dan 10 euro. En hij heeft toch al een aardige collectie (van goede films) opgebouwd. Kijk je koopt voor die prijs geen echte limited editions ofzo maar een heleboel dvd's kan je als je goed zoekt toch echt wel voor €10 vinden......

Jaap22
17-01-2004, 08:07
En vriend van mij die heeft als principe dat hij geen dvd's koopt die duurder zijn dan 10 euro. En hij heeft toch al een aardige collectie (van goede films) opgebouwd

Iemand die ik ken doet dat ook, alleen staat hij er niet bij stil dat dat vaak 4:3 films zijn met een baggerkwaliteit aan geluid. Ik weet niet hoe dat is met die vriend van jou, misschien hecht hij daar wel waarde aan. Maar als ik die vent dan zie met zijn installatie vind ik het toch jammer dat hij dvd's van baggerkwaliteit aanschaft, terwijl hij er een erg dure speler enz heeft staan. Een beetje jammer, maar ja, hij moet het zelf weten natuurlijk.

Ik probeer wel zoveel mogelijk dop internet enzo rond te neuzen naar de goedkoopste optie van de dvd die ik wil hebben. Vaak kom ik toch onder de 20 euro uit. Toch wil ik, wanneer dat mogelijk is, de beste versie van de film hebben. Ik denk dat bijna iedere echte filmliefhebber wel gaat smartshoppen op die manier, anders wordt zo'n hobby wel erg duur.

Albert Kostwinder
17-01-2004, 08:44
De MM in Leeuwarden heeft regelmatig dvd's liggen vanaf zo'n zes euro. Veel is het daglicht niet waard maar soms zitten er best wel redelijk leuke en goede titels tussen:

Zo heb ik o.a laatst nog gekocht:

Platoon collector's edition - 9.99
Chicken Run - 5.99
Conan the barbarian - 9.99

en voor 12.99 en 16.99 liggen er nog beter titels:

O.a Speed special edition DTS, Die Hard 1 en 2 enz.....

Gewoon een beetje neuzen kan veel geld besparen...en voor zulke prijzen koop je toch geen kopie.... ? :)

Jurgen V
17-01-2004, 11:07
Voor mij is het een soort gevoel met DVD. Ook de prijs werkt mee want vaak koop ik een originele voor rond de 10 euro (ik wacht vaak tot de prijs wat daalt) prijs van een kopietje ligt daar ook rond dus dan is de keus snel gemaakt. Sowieso kan ik ook niet echt met trots naar een kopietje kijken.

Tom van den Hout
17-01-2004, 11:47
Heb weinig problemen met kopies
-De kwaliteit is gewoon goed.
-Extra's heb ik nog nooit gekeken.
-En een mooie gekopierde/geprinte cover scheelt heeeel weinig met een originele.

Alleen die kartonnen/tinnen hoesjes zijn zo lastig na te maken ;)
Ik doe aan kopies en aan origineel als ze de moeite waard zijn.

Azazel
17-01-2004, 12:15
Normaal gesproken koop ik voor enkele euro's gekopieërde dvds van films die Nederland nog in de bioscoop moeten komen of die al in r1 versie zijn verschenen (ik heb geen regiovrije speler). Het oogmerk bij die aankopen is alvast van een film te genieten voordat ik het door mij gewenste origineel aanschaf (r2 nl sub). Naderhand verkoop ik de kopie weer door of geef ik hem weg.

Er zijn ook gekopieërde dvds die ik in m'n collectie houd, omdat ik de film niet goed genoeg vind om aan te schaffen of de gevraagde prijs te hoog is (alles boven de 20 euro laat ik liggen, uitgezonderd boxsets).

starbuck
17-01-2004, 12:19
Het verzamel-argument telt voor mij het zwaarste,

maar ook zeker het respect voor,..

de verhaalschrijver, scriptschrijver, de cameraman, de regiseur, de specialeffect mannen en vrouwen, de stuntmannen , de figuranten , de acteurs etc etc etc

en dus ook uit respect voor,..

de filmmaatschappij die alle bovenstaande mensen heeft betaald en dus heeft geinvesteerd in een film,..

en ja,...

met een goede film wordt waarschijnlijk vette winst gemaakt, maar daar wordt een groot gedeelte weer van gebruikt om weer die acteurs, camera mensen etc etc te van betalen voor weer een nieuwe film.

dus geen kopie bij mij in huis.

El-Jorge
17-01-2004, 12:29
Voor mij geld echt de verzamel waarde. Daar hecht ik de meeste waarde aan.
En het feit dat ik vind dat gekopieerde dvd's het niet halen bij het orgineel (kwaliteitsverlies blijft ook al is het minimaal, dit is trouwens heel erg gevoelsmatig ook)

X-MenFan
17-01-2004, 12:45
Ik deel dvd's in 3 groepen in.

Groep 1: Goede films en een kwaliteitsuitgave op dvd zoals Star Wars, LotR, X-Men. Deze films kijk ik meerdere keren, ik bekijk alle extraatjes en het heeft gewoon een mooie uitstraling om deze collector's items in je kast te hebben staan. Hiervoor zou ik nooit genoegen nemen met een kopie.

Groep 2: Aardige films die je toevallig een keer huurt. Als ie niet goed genoeg is om te kopen, dan wil ik soms wel eens een kopie maken, zodat je later nog eens kan kijken hoe het ook alweer afliep. Meestal laat ik de extraatjes dan weg, die kijk je toch maar 1x. (of als je er niet aan toe kwam om 'm te bekijken maar hij moet wel terug naar de dvd-o-theek, ff kopieren op een rw om later te bekijken...)

Groep 3: baggerfilms, die koop ik niet en kopieren is de moeite niet waard.

En dan de bonusgroep: Kinder-dvd's, hiervan heb ik een aantal maar zoals hierboven ook al eens is gezegd, het is niet handig om de originelen te draaien. Ten eerste staat daar allemaal flauwekul en meldingen enzo op, ten tweede kunnen ze beschadigd raken. De originelen staan dus veilig in de kast, de kopieen worden grijs gedraaid...

Ik heb de dvd-brander dus voornamelijk om mijn eigen filmpjes op dvd te zetten (wat er vooralsnog niet van gekomen is)

Hans De Bisschop
17-01-2004, 13:11
Dat van die kinderfilms snap ik toch niet direct .... ik heb zelf heel wat animatetitels, maar zie niet in hoe die nou meer beschadigd kunnen raken dan andere. Als je daarmee doelt op de grijpgrage handje van kinderen, da's simpel opgelost : bij mij staat van elke titel gewoon het doosje er (makkelijk genoeg te vervangen als het de geest geeft) en als ze één van de films willen zien dan hoeven ze het maar te vragen en leg ik die zelf in de player ...

Phydomir
17-01-2004, 13:17
Ik heb zelf geen problemen met kopies. Echter koop ik ook gewoon nog regelmatig dvd's (gister nog the ring, blade 2 en the lion king gekocht).

Als ik een film echt goed vind koop ik die toch wel, meeste kopies die ik heb zijn dan ook:

A) nog niet in Nederland te krijgen
B) geen 20 euro waard (Dreamcatcher bijvoorbeeld)

Johan van den D.
17-01-2004, 14:02
want vaak koop ik een originele voor rond de 10 euro , prijs van een kopietje ligt daar ook rond Dan betaal je zeker teveel voor een kopie :wink:

Peter -1984-
17-01-2004, 14:14
Uiteraard voor de mooie hoesjes en de extras, mooie films verdienen het gewoon om orgineel gekocht te worden.

Films op dvd-r vind ik een beetje nutteloos ik download liever een 1400 of 700 mb versie.
Via tvout is de kwaliteit echt goed. En dat doe ik nog zo nu en dan.

Ik heb al een hele tijd een dvd brander maar een dvdtje huren en kopieren doe ik echt nie. Als ik die film dan nog een keer wil zien dan koop ik hem wel orgineel.

Ik download / brand wel veel anime series en films. Want die prijzen in nederland zijn echt hoog en het assortiment is ook niet groot.
En ik heb geen creditcard.

JCL
17-01-2004, 14:28
Voor mij is het copieeren vooral een tussen weg.

Ik zal er ook geen doekjes ombinden ik heb een flink aantal copieën liggen. Maar! daar is wel wat mee. Een film als The Matrix, Minority Report en Oceans eleven (dat zijn slechts voorbeelden) had ik als copie in huis. Dat vond ik echter zulke leuke films dat ik nu van allemaal de orgienele heb gekocht! Je kan van een DVD9 een bijna perfecte DVD5 copie maken. Als je hem kijkt op een normale TV (niet groter dan 92 CM CRT) dan zul je weinig tot geen verschil zien als de bron een beetje fatsoenlijk was. Als je wil gaan projecteren of op plasma's gaat werken dan wordt het toch anders, dit is voor mij niet van toepassing dus dat maakt voor mij ook niets uit.

Ik copieer dan ook alleen de films die ik niet zo bijzonder vind om ze te kopen. €25 tot €30 is toch wel aardig wat geld. Daarom huur ik die films en maak er een copie van. Kopen zou ik ze nooit en nog een keer huren ben ik veels te lui voor :P. En als ik een film dan echt bijzonder vind, dan koop ik hem wel! Zo ook bij de hele Matrix trilogie. Ik heb alle 3 de delen op DVD (DVD van deel 3 is kwalitatief wel fors minder dan een retail DVD) maar toch ga ik nu wachten op een box waar ze alle 3 in zitten (deel 1 was kwalitatief wel minder).

Hilde
17-01-2004, 14:58
Ik kopieer niet. Ik koop ze liever vanwege de mooie hoezen, de extra's en de kwaliteit

ad
17-01-2004, 14:58
Sorry, maar nee, ik heb geen respect voor de originele dvd, waar dit kan neem ik een copy.
De kwaliteit kan zelfs compleet met menu's e.d. op mijn projector nog goed zijn. Al die extra bonusdvd's geef ik niets om, vaak toch hetzelfde
zoals, wat fantastisch om met deze reggiseur te mogen werken, en als acteur had ik vrijheid om ...bal bla. bla. Daarbij komt dat ik zelf vind dat er elk jaar maar een handjevol dvd's uitkomen die ik soms de moeite waard vindt om origineel te kopen.

Gr Ad

JCL
17-01-2004, 15:14
Ik kopieer niet. Ik koop ze liever vanwege de mooie hoezen, de extra's en de kwaliteit

De hoesjes die ik heb zijn door veel mensen niet meer van het orgieneel te onderscheiden! Kwestie van een beetje fatsoenlijke printer en scanner. Ok het papier is anders maar voor de rest..... Ook de labels op de DVD zijn perfect weg te werken!

John Sital
17-01-2004, 15:35
ik koop alleen copien van films die nog moeten uitkomen, zodra die films op dvd uitkomen en ik vind ze de moeite waard dan koop ik ze origineel, bijv. matrix trilogy en de lotr trilogy, maar ik heb toch voorkeur voor origineel, zijn ook makkelijker te verhandelen hier :wink:

madelon
17-01-2004, 17:03
Ik was absoluut antikopie, tot ik er een gratis kreeg.. was verbaast over de kwaliteit die gewoon perfect was. Films die ik zelf niet zou kopen krijg ik gratis op dvd, films die ik wel zelf wil kopen koop ik ook en dus geen kopie. en ik moet eerlijk zeggen ik zie echt het verschil niet met een kopie sorry. Wel qua waarde is een gewone dvd tijdloos, kan altijd ruilen enz.. En de mooie uitgaves zou ik niet willen missen. Maar ik heb er geen moeite mee gratis films te hebben die ik echt nooit gekocht zou hebben maar die wel leuk zijn voor een verloren avond.

X-MenFan
17-01-2004, 18:27
Dat van die kinderfilms snap ik toch niet direct .... ik heb zelf heel wat animatetitels, maar zie niet in hoe die nou meer beschadigd kunnen raken dan andere. Als je daarmee doelt op de grijpgrage handje van kinderen, da's simpel opgelost : bij mij staat van elke titel gewoon het doosje er (makkelijk genoeg te vervangen als het de geest geeft) en als ze één van de films willen zien dan hoeven ze het maar te vragen en leg ik die zelf in de player ...

TV aan, dvd uit het doosje en in de speler, wachten tot die arrogante niet door te spoelen flauwekul afgelopen is, in het menu de film starten (er staat vaak maar 1 film op dus zo'n menu is compleet overbodig), je bent gauw 5 minuten bezig. En ondertussen zitten je kinderen te zeuren op de bank of ze zijn alweer met iets anders bezig, want kinderen onder de 4 snappen echt niet waarom dat zo lang moet duren.

Daarbij komt, ze kijken soms elke dag naar dezelfde film, dus je weet hoe dat gaat: die gaat niet terug in het doosje maar belandt los op de dvd-speler, valt er een keer achter, raakt bekrast.

Alle problemen in 1x opgelost met een kopie: alles eraf rippen behalve de hoofdfilm zodat ie meteen begint, en mocht ie zo bekrast raken dat ie het niet meer doet, dan trek ik het origineel uit de kast en maak een nieuwe kopie. Het scheelt mij in ieder geval een boel ergenis.

chimera01
17-01-2004, 20:30
Vroeger had je mensen die kochten elpees en dan hadden die vriendjes die kwamen dan met hun cassettebandje om hem op te nemen. En daarna er de blits mee uithangen, de loser.

Ik koop mijn eigen spullen, heb ik geen geld dan koop ik niks. Ik weiger dan ook om mensen te verrijken die geen ene moer hebben gedaan om het produkt dat zij verkopen te ontwikkelen, enkel zakken vullen.
Mensen die iets willen downloaden van de computer moeten dat zelf weten maar niet zo lopen snoeven. Ik heb ook zo'n kennis die mijn collectie maar niets vindt want hij heeft hem zo goed als voor niets, de loser. En dan wil ie nog wel wat titels lenen om te kopieren, dat ie ze maar download.
DE LOSER of was het nou gierigaard.

JCL
17-01-2004, 21:08
Vroeger had je mensen die kochten elpees en dan hadden die vriendjes die kwamen dan met hun cassettebandje om hem op te nemen. En daarna er de blits mee uithangen, de loser.

Ik koop mijn eigen spullen, heb ik geen geld dan koop ik niks. Ik weiger dan ook om mensen te verrijken die geen ene moer hebben gedaan om het produkt dat zij verkopen te ontwikkelen, enkel zakken vullen.
Mensen die iets willen downloaden van de computer moeten dat zelf weten maar niet zo lopen snoeven. Ik heb ook zo'n kennis die mijn collectie maar niets vindt want hij heeft hem zo goed als voor niets, de loser. En dan wil ie nog wel wat titels lenen om te kopieren, dat ie ze maar download.
DE LOSER of was het nou gierigaard.

Niet iedereen heeft zo veel geld! Je moet niet altijd vanuit je eigen perspectief rekenen. Er is een verschil tussen het geld hebben en het geld er voor over hebben! Sommige mensen zullen het geld echt niet hebben (zoals ik) en gaan daarom de wat mindere films die ze anders toch niet zouden kopen copieëren. Je bent pas gierig als je geld zat hebt maar het er gewoon niet aan wil uitgeven, maar dat zijn 2 totaal verschillende dignen.

Jurgen V
17-01-2004, 21:24
want vaak koop ik een originele voor rond de 10 euro , prijs van een kopietje ligt daar ook rond Dan betaal je zeker teveel voor een kopie :wink:

Ik had het over een gemiddelde prijs. Maar ja moet schijnbaar alles letterlijk uitleggen. :wink:

Haay1971
17-01-2004, 22:07
Sinds de HCC-dagen van afgelopen jaar heb ik ook een DVD brander. In het begin heb ik enkele DVDs bij de videotheek gehuurd, en die gekopieerd. Maar het is al weer een tijdje geleden sinds ik een DVD gekopieerd heb. Terwijl ik recentelijk WEL weer enkele DVDs gekocht heb, en zelfs m'n originele R1 Amadeus DVD vervangen heb voor de R1 Amadeus Director's Cut DVD.

Waarom koop ik dus nog steeds DVDs, ondanks dat ik nu een brander heb? Voornamelijk om dezelfde redenen die men hier al eerder aangegeven heeft:
- verzamelwaarde
- kwaliteit
- trots

Ik heb een mooie (IKEA) kast gevuld met meer dan 100 originele DVDs, waarvan een flink deel bestaat uit collector's editions, special editions, etc. En als ik voor m'n kast sta om een film uit te zoeken om te gaan kijken, dan kijk ik met plezier naar die DVD-ruggen. En wanneer je de originele DVD uit je kast trekt, en openmaakt, en de originele schijf(jes) ziet, en soms mooie boekwerkjes erbij, dan voelt dat als een mooi bezit. Dat gevoel krijg je nooit met een kast gevuld met DVDR schijfjes!

Verder heb ik nog een argument voor originele DVDs dat ik in deze discussie nog niet gezien heb: Hoe lang zijn DVD+/-Rs houdbaar? Bij CD-Rs van enkele jaren oud begint het verval al duidelijk op te treden. Veel van die schijven zijn NIET goed leesbaar meer! DivX films op CD-R van enkele jaren geleden kun je vaak weggooiden omdat ze niet of niet goed leesbaar meer zijn. Terwijl er aan de oppervlakte van de schijf niets te zien is van mogelijke beschadiging. Maar de dye van een writable schijf (CD of DVD) heeft gewoon minder lange levensduur dan een geperste schijf. Het zal mij niks verbazen wanneer de DVD schijfjes die nu gebrand worden met gekopieerde films over enkele jaren niet meer goed werken. Dat ze hakkelen/haperen of gewoon vastlopen! En dan zit je daar met je collectie van DVDRs, rijp voor de vuilnisbak.

JCL
18-01-2004, 08:30
Verder heb ik nog een argument voor originele DVDs dat ik in deze discussie nog niet gezien heb: Hoe lang zijn DVD+/-Rs houdbaar? Bij CD-Rs van enkele jaren oud begint het verval al duidelijk op te treden. Veel van die schijven zijn NIET goed leesbaar meer! DivX films op CD-R van enkele jaren geleden kun je vaak weggooiden omdat ze niet of niet goed leesbaar meer zijn. Terwijl er aan de oppervlakte van de schijf niets te zien is van mogelijke beschadiging. Maar de dye van een writable schijf (CD of DVD) heeft gewoon minder lange levensduur dan een geperste schijf. Het zal mij niks verbazen wanneer de DVD schijfjes die nu gebrand worden met gekopieerde films over enkele jaren niet meer goed werken. Dat ze hakkelen/haperen of gewoon vastlopen! En dan zit je daar met je collectie van DVDRs, rijp voor de vuilnisbak.

Dit is een heel ander probleem. Dit is komt door mensen die de goedkoopste media kopen en de goedkoopste brander. Als je een Plextor brander koopt met een Verbatim CD-r dan zijn ze jaren lang goed! Ik heb ze hier van een jaar of 8 ligen en ze zijn prima. Worden nog door alle spelers gelezen. Maar b.v. Platia of MMore CDs kun je naar 2 jaar idd weg gooien. Ik brand nu Phillips 4X DVD+R en als je naar de prijs kijkt dan hoop je maar dat die goed zijn, time will tell. Als ze goedkopder zijn stap ik zeker weten weer over op verbatim.

Martin Zuidervliet
18-01-2004, 08:43
Heel simpel; Kopiëren is een verkapte vorm van stelen en dat is in strijd is met het achste gebod.

Johan van den D.
18-01-2004, 09:27
Ik heb ook zo'n kennis die mijn collectie maar niets vindt want hij heeft hem zo goed als voor niets, de loser. En dan wil ie nog wel wat titels lenen om te kopierenZulke kan ik ook ja.
Vinden de aanschaf duur maar ze willen wel mijn dvd,s gebruiken om een copie van te maken :shock:
Nu hebben zij de pech dat ik niks uitleend en dus ook niet voor deze doeleinden.
Ik heb verders niks tegen copieen opzich maar niet op de manier.
Dan huren ze maar een dvd en doen ze het op die manier.
Ze hechten immers ook weinig waarde aan de dvd,s (anders hadden ze ze wel gewoon gekocht) en zo gaan ze er ook mee om.
Hun dvd copieen zitten dan ook onder de vlekken en krassen...........waar zijn we nu toch mee bezig denk ik dan maar. :(

Johan van den D.
18-01-2004, 09:28
want vaak koop ik een originele voor rond de 10 euro , prijs van een kopietje ligt daar ook rond Dan betaal je zeker teveel voor een kopie :wink:

Ik had het over een gemiddelde prijs. Maar ja moet schijnbaar alles letterlijk uitleggen. :wink:Yep :wink:

Johan van den D.
18-01-2004, 09:31
Sommige mensen zullen het geld echt niet hebben (zoals ik) en gaan daarom de wat mindere films die ze anders toch niet zouden kopen copieëren. Dat iemand geen geld heeft is goed mogelijk maar waarom wil je dan wel een copie van ene film hebben die je anders niet zou willen hebben :shock:
Als ik een film niet wilt hebben wil ik er ook geen copie van hebben en dat heeft verders niks met geld te maken lijkt me zo.
Of zie ik nu iets verkeerd :arrow:

JCL
18-01-2004, 10:01
Sommige mensen zullen het geld echt niet hebben (zoals ik) en gaan daarom de wat mindere films die ze anders toch niet zouden kopen copieëren. Dat iemand geen geld heeft is goed mogelijk maar waarom wil je dan wel een copie van ene film hebben die je anders niet zou willen hebben :shock:
Als ik een film niet wilt hebben wil ik er ook geen copie van hebben en dat heeft verders niks met geld te maken lijkt me zo.
Of zie ik nu iets verkeerd :arrow:

Hmm je hebt wel gelijk ik heb het wat onduidelijk uitgelegd.

De films die ik echt leuk vind, waar ik veel waarde aan hecht die koop ik orgineel. De films die is maar 1 keer hoef te zien huur ik alleen. Maar er zijn altijd tussen wegen. Films waarvan ik zo iets heb van, €20 vind ik teveel. Ik heb niet zo veel geld om ook die films te kopen, dus die copieer ik. Als ze dan later ergens in "de bak" liggen of ergens anders voor b.v. €10 liggen dan koop ik ze als nog!

MrCarrey
18-01-2004, 10:05
Ik koop mijn liever mijn dvd-films dan dat ik ze kopieer. De reden daarvan is dat ik de gekopieerde toch nooit zou kijken.

chimera01
18-01-2004, 10:05
klinkt als een dure manier van leven, en kost nog veel energie ook.

MrCarrey
18-01-2004, 10:07
Het hoeft niet duur te zijn. Ligt aan jezelf hoeveel films je koopt in de maand ofzo.

Johan van den D.
18-01-2004, 10:10
Hmm je hebt wel gelijk ik heb het wat onduidelijk uitgelegd.Ik dacht al wel dat je zoiets bedoelde :wink:
Wilde alleen even een reactie uitlokken van je :twisted:

Maargoed, ik kan je zeker geen ongelijk geven JLC.
Zelfs wanneer je wel geld genoeg zou hebben kan ik het nog begrijpen dat je het zo zou doen. :wink:

JCL
18-01-2004, 10:19
Hmm je hebt wel gelijk ik heb het wat onduidelijk uitgelegd.Ik dacht al wel dat je zoiets bedoelde :wink:
Wilde alleen even een reactie uitlokken van je :twisted:

Maargoed, ik kan je zeker geen ongelijk geven JLC.
Zelfs wanneer je wel geld genoeg zou hebben kan ik het nog begrijpen dat je het zo zou doen. :wink:

Houd je meer geld over voor mooie HT :D

Edwin V
18-01-2004, 11:12
1) Kost wat meer moeite dan kopen ;)
2) (Nog) enkellaags dus minder kwaliteit (hoewel dat soms best meevalt)
3) Ik vraag me af hoe lang die DVD WR houdbaar zijn?
4) Een DVD koop ik om te kijken maar ook om een collectie mee op te bouwen.

Ik veroordeel geen mensen die DVD kopieren want ze zijn hier ook vaak (te) duur. Een paar van m'n collega's kopieren zich suf (en kijken vervolgens niet eens) maar enkelen zeggen ook dat ze eerder een DVD zouden kopen als de prijs wat redelijker zou zijn. Geldt ook voor CD's

Ik heb zelf geen DVD kopieen, wel een DVD-writer (de computer thuis is van de zaak)

Ik heb wel enkele CD kopieen.

Albert Kostwinder
18-01-2004, 12:22
Heel simpel; Kopiëren is een verkapte vorm van stelen en dat is in strijd is met het achste gebod.

Volgens mij is dat het zevende gebod!

Dat gaat pas op als je een door jou geleende of gestolen cd /dvd kopieert om daar geld aan te verdienen en gaat dus niet voor kopieren in het algemeen op. :)

Mark de Jong
18-01-2004, 12:32
Heel simpel; Kopiëren is een verkapte vorm van stelen en dat is in strijd is met het achste gebod.

Begint ie weer.... :P :lol: ;)

madelon
18-01-2004, 13:18
Sommige mensen zullen het geld echt niet hebben (zoals ik) en gaan daarom de wat mindere films die ze anders toch niet zouden kopen copieëren. Dat iemand geen geld heeft is goed mogelijk maar waarom wil je dan wel een copie van ene film hebben die je anders niet zou willen hebben :shock:
Als ik een film niet wilt hebben wil ik er ook geen copie van hebben en dat heeft verders niks met geld te maken lijkt me zo.
Of zie ik nu iets verkeerd :arrow:

hmm simpel (in mijn geval) kopie gratis: films voor kinderen waarvan ik weet dat ze hem snel zat zijn, is een kopie goed genoeg hoef ik ook niet paranoia te worden van een krasje, vlekje enz.. mijn verslaving is niet hun verslaving. Kopietjes straks mee naar de camping voor regenachtige dagen, Ideaal (vreemd dat dat nog eens uit mijn mond zou komen). En pikken??? ga toch weg, wat ik uitgeef aan (originele) dvd's daar ga ik mij dus echt niet schuldig om voelen.

madelon
18-01-2004, 13:22
En v.w.b. de waarde van een originele dvd collectie. Wat ik steeds irritanter vind is dat ik een box koop (bijvoorbeeld Twin Peaks, 55 euro), liggen ze ineens overal voor onder de 30 euro. Gevolg, zo'n box kan je dus gaan ruilen tegen een dvd'tje die net uitkomt en binnen een aantal maanden weer bij de mediamarkt ligt voor 10 euro. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik blijf absoluut voorstander van originele dvd's. Maar zo tegen kopietjes ben ik niet meer.

Johan van den D.
18-01-2004, 13:35
hmm simpel (in mijn geval) kopie gratis: films voor kinderen waarvan ik weet dat ze hem snel zat zijn, is een kopie goed genoeg hoef ik ook niet paranoia te worden van een krasje, vlekje enz.. mijn verslaving is niet hun verslaving. Kopietjes straks mee naar de camping voor regenachtige dagen, Ideaal (vreemd dat dat nog eens uit mijn mond zou komen). En pikken??? ga toch weg, wat ik uitgeef aan (originele) dvd's daar ga ik mij dus echt niet schuldig om voelen.En hier kan ik ook zeker 100% achter staan.
(en ook met de post die je na deze plaaste :wink: )

Mark S
18-01-2004, 15:08
TV aan, dvd uit het doosje en in de speler, wachten tot die arrogante niet door te spoelen flauwekul afgelopen is, in het menu de film starten (er staat vaak maar 1 film op dus zo'n menu is compleet overbodig), je bent gauw 5 minuten bezig. En ondertussen zitten je kinderen te zeuren op de bank of ze zijn alweer met iets anders bezig, want kinderen onder de 4 snappen echt niet waarom dat zo lang moet duren.

Daarbij komt, ze kijken soms elke dag naar dezelfde film, dus je weet hoe dat gaat: die gaat niet terug in het doosje maar belandt los op de dvd-speler, valt er een keer achter, raakt bekrast.

Alle problemen in 1x opgelost met een kopie: alles eraf rippen behalve de hoofdfilm zodat ie meteen begint, en mocht ie zo bekrast raken dat ie het niet meer doet, dan trek ik het origineel uit de kast en maak een nieuwe kopie. Het scheelt mij in ieder geval een boel ergenis.

1 groot feest van herkenning! (soms niet...)
Ook ik gebruik een kale rip vanwege de beperkte geduldsfactor en levensduur. De originelen staan veilig opgeborgen.
Maar ons ventje heeft door al die voorstukjes wel met een hoop nieuwe figuren kennisgemaakt. Bij iedere trailer begint ie de naam te gillen. En op dat moment vermaakt hij zich kennelijk dus ook al.

Persoonlijk heb ik ook steeds minder moeite met kopietjes, en hun aantal is de laatste tijd ook groeiende.
Vreemd genoeg heb ik gevoelsmatig wel het idee gekregen dat mijn legale collectie (160/170) "minder waard" is geworden. Alsof die kopietjes de hele collectie hebben bezoedeld.

Er zitten veel zgn. arthousefilms tussen. Deze staan over het algemeen toch al niet bekend als geweldige releases van topkwaliteit met een overdaad aan extra's. Toch veel gekocht. Evenals de talloze impulsieve aankopen.
Terwijl ik achteraf met een kopie al ook tevreden was geweest.

Al het geld wat ik daar iedere maand aan uitgaf wordt nu opgespaard voor nieuwe hardware.

Martin Zuidervliet
18-01-2004, 15:47
Heel simpel; Kopiëren is een verkapte vorm van stelen en dat is in strijd is met het achtste gebod.

Volgens mij is dat het zevende gebod!

Dat gaat pas op als je een door jou geleende of gestolen cd /dvd kopieert om daar geld aan te verdienen en gaat dus niet voor kopieren in het algemeen op. :)
Nee hoor, het is het achtste. Lees maar hier (http://www.omroep.nl/ikon/de10geboden/bijbeltekst_1978.htm).

En wat de tweede opmerking betreft; zo bedoel ik het ook. DVD's van de videotheek, bibliotheek of van jezelf kan je natuurlijk gewoon kopiëren, zolang je die dan maar niet gaat weggeven, uitlenen of verkopen.

Elaine
18-01-2004, 15:47
En v.w.b. de waarde van een originele dvd collectie. Wat ik steeds irritanter vind is dat ik een box koop (bijvoorbeeld Twin Peaks, 55 euro), liggen ze ineens overal voor onder de 30 euro. Gevolg, zo'n box kan je dus gaan ruilen tegen een dvd'tje die net uitkomt en binnen een aantal maanden weer bij de mediamarkt ligt voor 10 euro. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik blijf absoluut voorstander van originele dvd's. Maar zo tegen kopietjes ben ik niet meer.

Hier kan ik me ook in vinden. Wij hebben alleen echte dvd's in de kast, maar wel een aantal dvd-rw's om films (nog een keer buiten bios) te kijken die nog niet uit zijn. En zo kun je idd nog ff wachten tot de prijs tot een acceptabel niveau gezakt is of aanbieding ofzo.
Met muziek is het eigenlijk niet anders voor mij eerst even luisteren naar een cd op mp3 tot de prijs onder de 15 euro is want die prijzen gaan ook nergens meer over. Heb nog steeds het idee dat de cd aankopen weer stijgen als die prijzen geen 22+ euro zijn :shock:
En ik heb mezelf ook opgelegd dat 20 euro een mooie prijs is voor een dvd (minder is beter :wink: ) Behalve specials als lotr en twin peaks.
Dus branden is voor mij niet echt een optie vind de echte verzameling mooier.

Elaine
18-01-2004, 15:49
En kopen van een gecopieerde dvd vind ik zonde van het geld!

Albert Kostwinder
18-01-2004, 16:10
Ik koop stapels originele dvd's per jaar die toch gauw gemiddeld tussen de € 15 en € 40 euro per stuk kosten. Daarnaast huur ik wel eens titels waaraan ik twijfel en maak daar een kopietje van die ik later ga bekijken als het mij uitkomt. Soms zitten daar verrassingen tussen waarna ik, zodra de prijs mij aanstaat, alsnog de originele dvd koop. De titels die dan overblijven hou ik puur voor mijzelf. Je kunt natuurlijk ook wat langer wachten totdat dergelijke films op tv komen en dan een kopietje maken wat op zich eigenlijk ook niet mag... Op deze manier kan ik er mee leven, loopt niemand inclusief videotheek zijn target mis en kan ik rustig mijn originele dvd collectie uitbreiden... :)

Albert Kostwinder
18-01-2004, 16:25
[quote=Martin Zuidervliet]Heel simpel; Kopiëren is een verkapte vorm van stelen en dat is in strijd is met het achtste gebod.

Volgens mij is dat het zevende gebod!

Dat gaat pas op als je een door jou geleende of gestolen cd /dvd kopieert om daar geld aan te verdienen en gaat dus niet voor kopieren in het algemeen op. :)
Nee hoor, het is het achtste. Lees maar hier (http://www.omroep.nl/ikon/de10geboden/bijbeltekst_1978.htm).

Hmm, ik vond deze link die toch echt zegt dat het om de zevende gaat:

http://www.universelles-leben.org/nl/die_10_gebote_nl.html

Albert Kostwinder
18-01-2004, 16:27
En kopen van een gecopieerde dvd vind ik zonde van het geld!

en maakt je medeplichtig omdat je kunt weten dat het om een kopie gaat!! :)

Lesley
18-01-2004, 16:53
heb nog nooit een DVD van €10,- gekocht,
Mijn topper was The Devils Advocate voor Pond 3.49 inclusief verzenden :D

Martin Zuidervliet
18-01-2004, 23:04
Heel simpel; Kopiëren is een verkapte vorm van stelen en dat is in strijd is met het achtste gebod.

Volgens mij is dat het zevende gebod!

Dat gaat pas op als je een door jou geleende of gestolen cd /dvd kopieert om daar geld aan te verdienen en gaat dus niet voor kopieren in het algemeen op. :)
Nee hoor, het is het achtste. Lees maar hier (http://www.omroep.nl/ikon/de10geboden/bijbeltekst_1978.htm).

Hmm, ik vond deze link die toch echt zegt dat het om de zevende gaat:

http://www.universelles-leben.org/nl/die_10_gebote_nl.html

Vreemd. Welke is nou de juiste? :?

Richard B.
19-01-2004, 00:05
Verzamelen is een soort universele wetenschap met z'n eigen regels en gewoontes. Een daarvan is dat je nooit iets verzameld wat niet origineel is. Ik bedoel: welke postzegelverzamelaar verzamelt er nu gecopieerde postzegels? Idem voor boeken: waarom zou ik een copie van een originele 1e druk uitgave van James Joyce's 'Ulysses' willen hebben? Daar is gewoon geen gein aan natuurlijk. Los daarvan is de kwaliteit NOOIT zo goed als het origineel.

Christiaan Sauer
19-01-2004, 00:06
Soms kan ik ook gewoon een tijdje naar mijn kast kijken met alle dvd's en dan zit ik gewoon een beetje te genieten. En tja naar een kast copy DVD's kijken, daar kan ik niet van genieten.


Heel herkenbaar (y). Copies hebben gewoon een groot bord erbij hangen: ik ben kopie. Kijk naar prachtige boxen als E.T. (R1)/Spirited Away (R3) en aanverwanten. Dat straalt gewoon wat uit :).
En gewoon heerlijk om eens lekker naar te kijken als je ff nix te doen hebt ;).

Eddie
19-01-2004, 01:09

Ach, het is altijd al zo geweest:

van LP werden kopies op Cassete tapes gemaakt
van Betamax/V2000/VHS naar andere videotapes
van cd naar cdrom
en nu is de DVD aan de beurt...
...waait wel weer over :wink:

Tim Weisselberger
19-01-2004, 02:49

Ach, het is altijd al zo geweest:

van LP werden kopies op Cassete tapes gemaakt
van Betamax/V2000/VHS naar andere videotapes
van cd naar cdrom
en nu is de DVD aan de beurt...
...waait wel weer over :wink:


amen... want die dingen worden niet gekocht\verkocht voor de "back ups" ;)

Betamax
19-01-2004, 08:47
Soms kan ik ook gewoon een tijdje naar mijn kast kijken met alle dvd's en dan zit ik gewoon een beetje te genieten. En tja naar een kast copy DVD's kijken, daar kan ik niet van genieten.


Heel herkenbaar (y). Copies hebben gewoon een groot bord erbij hangen: ik ben kopie. Kijk naar prachtige boxen als E.T. (R1)/Spirited Away (R3) en aanverwanten. Dat straalt gewoon wat uit :).
En gewoon heerlijk om eens lekker naar te kijken als je ff nix te doen hebt ;).

Dit snap ik dus niet, leg me dat eens uit.
Zelf heb ik al mijn 450 DVD's inc. 30 Spec. Editions lekker in een kast zitten en met de deurtjes dicht.
De 150 kopieën die ik heb liggen er gewoon naast en die hebben trouwens geen bord er bij met: Ik ben een kopie!.
Als je ze afspeelt zie je het verschil niet eens.
Ga toch ook niet naar m'n boekenkast zitten kijken of naar de kast met muziekCD's zo van O wat heb ik er veel.

JCL
19-01-2004, 08:55
Soms kan ik ook gewoon een tijdje naar mijn kast kijken met alle dvd's en dan zit ik gewoon een beetje te genieten. En tja naar een kast copy DVD's kijken, daar kan ik niet van genieten.


Heel herkenbaar (y). Copies hebben gewoon een groot bord erbij hangen: ik ben kopie. Kijk naar prachtige boxen als E.T. (R1)/Spirited Away (R3) en aanverwanten. Dat straalt gewoon wat uit :).
En gewoon heerlijk om eens lekker naar te kijken als je ff nix te doen hebt ;).

Dit snap ik dus niet, leg me dat eens uit.
Zelf heb ik al mijn 450 DVD's inc. 30 Spec. Editions lekker in een kast zitten en met de deurtjes dicht.
De 150 kopieën die ik heb liggen er gewoon naast en die hebben trouwens geen bord er bij met: Ik ben een kopie!.
Als je ze afspeelt zie je het verschil niet eens.
Ga toch ook niet naar m'n boekenkast zitten kijken of naar de kast met muziekCD's zo van O wat heb ik er veel.

Het is denk ik gewoon een kwestie van trots. Je bent trots op de collectie die je door de jaren heen hebt opgebouwd en het werk wat je hebt gedaan om het geld te verdienen om ze te kopen. Maar ik put deze trots uit een zo goed mogelijke HT. Daarom geef ik daar mijn geld aan uit. En ookal is dat was ik nu zelf heb niets bijzonders en kijk ik films op de PC. Dit gaat wel steeds verder groeien. Nu heb ik b.v. een Creative DTT2200 speakerset. Maar binnen 1 maand een 5.1 THX van Megaworks! Dat zijn dan dingen waar je voor hebt gespaard en waar ik persoonlijk meer plezier van kan hebben dan een paar hoesjes in de kast.

Jibbe Stuijts
19-01-2004, 13:40
"Amen"

Azazel
19-01-2004, 14:20
Je zou kopiëren van dvds stelen kunnen noemen, wanneer de dvd industrie niet van die hoge prijzen zou vragen. Ik noem het marktwerking, de consument komt tot de conclusie dat het product te duur is en neemt genoegen met een kopie. Worden dvds 10 a 15 euro dan zal het kopen van kopiën een heel stuk minder interessant worden.

(ik heb het hier over nieuwe releases)

Albert Kostwinder
19-01-2004, 14:53
Is het kunstmatig hooghouden van cd en dvd prijzen dan geen diefstal?? :)

Geef een kind een steen en hij zal deze (meestal) weggooien. Iemand die een dvdbrander koopt zal deze weggooien hahaha (y) :mrgreen:

Azazel
19-01-2004, 15:09
Precies. Het werkt van twee kanten. De industrie vraagt te veel geld voor dvds, als gevolg gaan mensen kopiëren, de industrie verzint beveiligingsmechanismen die geen standhouden, langzaam maar zeker worden de prijzen verlaagd en uiteindelijk worden kopiën steeds minder interessant in vergelijking met originele dvds.

(eea. mbt. nieuwe releases)

makkabeer
19-01-2004, 19:56
Als iedereen kopies gaat maken, zijn we allemaal de ***. Ook herken ik dat collection gevoel en de kwaliteit natuurlijk. Heb daarom ook geen kopies