PDA

Bekijk de volledige versie : eigenschap van een kabel



DAYWALKER
17-01-2004, 12:20
Hallo luitjes.

Ik lees hier veel over diverse bekabelingen, interlinks, subwooferkabels en speakerkabels.
En ik moet zeggen ik hoor veel verschillende meningen wat betreft het resultaat.
Maar nou zou ik eens willen weten wat een eigenschap is van een bepaalde kabel, interlink etcetera.
Want iedere kabel/merk heeft toch zijn eigen eigenschappen dunkt mij.
Bijvoorbeeld wat mij duidelijk is geworden uit vele berichten is dat een monstercable het lage tonen gebied meer benadrukt.
Nou ben ik zelf ook nog rond aan het neuzen voor een redelijke digitale interlink van bijv oehlbach, monster of QED en later een subwoofer kabel van een van hen.
Dus ik wilde jullie ervaringen en meningen hierover eens horen zodat je al voor je het gaat beluisteren een keuze kunt maken uit enkele van de zovele merken.
Dan weet je bijv al als je in je HT het laag wil verbeteren dat je dan eens kunt kijken bij monstercable.
Een ding wil ik hierbij wel kwijt, en dat is dat ik nu even niet wil horen dat dat zoveel afhangt van je apparatuur want dan kun je er net zo goed een dropveter tussen hangen :lol:

Poeh poeh, een heel verhaal zeg :roll:

Johan van den D.
17-01-2004, 14:32
Een ding wil ik hierbij wel kwijt, en dat is dat ik nu even niet wil horen dat dat zoveel afhangt van je apparatuur want dan kun je er net zo goed een dropveter tussen hangen :( Helaas hangt het wel van je apparatuur af een nee..........hang er geen dropveter tussen. :twisted:

Maargoed, hier kun je dus geen echt specifiek antwoord op geven.
Iedere merk kabel heeft wel in grote lijnen bepaalde eigenschappen maar iedere kabel merk heeft ook diverse kabels in hun programma met ieder weer hun eigen eigenschappen.
Hetgeen wat jij graag wilt horen hierzo kan je eigenlijk alleen per specifieke kabel doen en niet per merk.
Niet iedere kabel van Monster zal dus een positieve invloed hebben op het laag zoals jezelf aanhaalde.
Kortom, hier kan je niet echt een eenduidig antwoord op geven helaas.
Maar nogmaals, wanneer je over eigenschappen van een kabel praat dan kun je gewoon niet om de gebruikte apparatuur heen als het om het uiteindelijke resultaat gaat.
Een kabel die bij jouw perfect is voor het laag (of welk voorbeeld dan ook) kan bij mij een totale ramp zijn.

Albert Kostwinder
17-01-2004, 18:07
Hallo luitjes.

Bijvoorbeeld wat mij duidelijk is geworden uit vele berichten is dat een monstercable het lage tonen gebied meer benadrukt.

Monster Cable zorgt niet dat je meer bas krijgt maar geeft ook de basfrequenties zuiver en neutraal weer. Veel mensen interpreteren dit als meer bas... ;)

DAYWALKER
17-01-2004, 23:10
Een kabel die bij jouw perfect is voor het laag (of welk voorbeeld dan ook) kan bij mij een totale ramp zijn.

En dit geloof ik dus niet.
Ik denk dat we dan meer over smaak aan het discusiëren zijn.
Wat in dit forum ook al veel genoemd is, is dat een betere kabel het geluid marginaal beïnvloed en niet zo drastisch tenzij je er van te voren echt een dropveter had tussen zitten. :twisted:

Natuurlijk hangt ook veel af van de apparatuur, dat is wel duidelijk maar zoals ook iedere receiver zijn eigenschappen heeft zo heeft ook iedere kabel zijn eigenschappen.
Maar mijn bedoeling is dus om uiteraard in dezelfde prijsklasse met vergelijkbare kabels te gaan uitzoeken wat het ene merk met je geluid doet en wat het ander merk doet.
En dan lijkt het mij erg sterk dat een kabel die bijvoorbeeld op mijn HT de hoge tonen er beter uit laat komen dat op een ander HT niet zou doen in meer of mindere mate.

Christiaan Sauer
18-01-2004, 00:12
Op een ander forum was iemand die een interlink van ik geloof nordost probeerde in zijn set.
Hij opende een thread om te vragen dat het normaal was dat een orgel in het muziekstuk waar hij naar luisterde opeens bijzonder veel verplaatste in het geluidsbeeld. Van zeg podiumhoogte tot tegen je plafond.
Dat is niet direct een marginaal verschil ;).

Patrick vdB
18-01-2004, 08:57
Hi,

Het is haast onmogelijk om een lijst te fabriceren met daarop de diverse kabelmerken en hun klankmatige signature. Op de eerste plaats omdat er al weinig merken zijn met een echt vaste klankmatige signature en verder omdat je niet elke interlink of speakerkabel op dezelfde set in dezelfde ruimte hebt kunnen beluisteren. Al zou iemand een hele riedel merken thuis op zijn eigen set en in zijn eigen ruimte hebben kunnen beoordelen dan nog zegt dat voor iemand anders weinig omdat de set en ruimte weer verschillend zullen zijn en daarmee ook het eindresultaat.

Christiaan haalt een topic van het HTforum aan waar iemand idd een vreemde plaatsing van een orgel kreeg in de afbeelding na het aansluiten van een Nordost speakerkabel. Na diverse tips bleek dit puur aan de plaatsing an de speaker en de interactie met de ruimte te liggen, een probleem welke zich pas openbaarde nadat Nordost werd gebruikt. Een andere positionering werd na aanraden geprobeerd en de afbeelding klopte weer. Zou men puur op de eerste bevinding zijn afgegaan had men een totaal verkeerde indruk van Nordost kunnen krijgen :wink:

Mvrgr

Patrick

Johan van den D.
18-01-2004, 10:04
En dit geloof ik dus niet.Begin maar vast te geloven dan :roll:

Ik denk dat we dan meer over smaak aan het discusiëren zijn.Het onderwerp smaak komt pas op de tweede plaast.
Eerste plaats is de verandering die een kabel teweeg kan brengen.
Of je dan het resultaat mooi vind of niet is weer een ander verhaal.

Wat in dit forum ook al veel genoemd is, is dat een betere kabel het geluid marginaal beïnvloed en niet zo drastisch tenzij je er van te voren echt een dropveter had tussen zitten.
De veranderingen zijn in zoverre marginaal dat het wel duidelijke veranderingen zijn.
Maar dit moet je eerst zelf duidelijk ervaren om te weten hoe klein/groot dat marginaal kan zijn.
Zelf heb ik de grooste verandering gehad met de subwoofer kabel.
Eerst een no name kabel (€20,-)maar ook weer geen dropveter die het redelijk goed deed omdat ik toen ook niet beter wist omdat dit de eerste kabel was.
Daarna vervangen door een vdHul The Bay C5 (niet bepaald een slechte kabel) van ik meen €35 of €40.
Het sublaag werd hiermee al duidelijk een stuk strakker en had meer controle over het sublaag.
Toch na enige tijd vervangen door een QED Contour MSR-SW (wel andere klasse met zijn €130,-)
Toen deze kabel erop zat zou je kunnen denken dat er een andere subwoofer in de ht ruimte stond.
Veel meer controle over het sublaag en een stuk strakker.
Let wel, al deze kabels zijn keer op keer getest en beluisterd met dezelfde dvd (The Fast and the Furious daar ik deze goed kan en voor alle testen gebruik)
Dit is dus het grootste verschil wat ik heb ervaren in kabels onderling en dat was behoorlijk zoals je zult begrijpen door het feit dat het een andere subwoofer leek.
Met de overige kabel , interlinks en speakerkabels, waren de verschillen kleiner en niet zo extreem als de subkabel.
Daar waren het meer de details die veranderde zoals het detail in het geluid of een iets sprankelender hoog, warmer mid.

Maar dat er verschillen zijn in kabels is overduidlijk.
Als ik het verschil bekijk tussen die QED en no name kabel sta ik toch wel versteld. :shock:
Volgende vraag voor jezelf is dan hoeveel € je voor die verschillen over heb.


En dan lijkt het mij erg sterk dat een kabel die bijvoorbeeld op mijn HT de hoge tonen er beter uit laat komen dat op een ander HT niet zou doen in meer of mindere mate.Dit is dus wel degelijk mogelijk.

DAYWALKER
18-01-2004, 10:28
[quote="Patrick vdB"]
Al zou iemand een hele riedel merken thuis op zijn eigen set en in zijn eigen ruimte hebben kunnen beoordelen dan nog zegt dat voor iemand anders weinig omdat de set en ruimte weer verschillend zullen zijn en daarmee ook het eindresultaat.

En wat je hieruit zou kunnen concluderen is dat het dus onzin is om zelfs tussen een high end HT een kabel te hangen van bijvoorbeeld 1000 euro terwijl een kabeltje van 50 euro in de oren van de luisteraar beter klinkt.
Over de zin en onzin van kabels gesproken :!:
Ik zal met deze uitspraak vast wel iemand op zijn teentjes gaan staan, dus sorry hiervoor maar zoals je ziet dwaalt een topic nogal eens af van het doel.

Er zijn vast wel gebruikers die hier kunnen vertellen wat een kabel verandering/upgrade in hun HT heeft gedaan.
Dit gaat ook niet over de extreem dure bekabeling maar om de iets betere merken dan die huis/tuin en keuken kabeltjes.
En dit was de bedoeling uiteindelijk :wink:

Ik denk namelijk dat er veel mensen zijn die niet zomaar enkele kabels meekrijgen van audio en HT speciaalzaken om thuis te proberen terwijl men de rest van hun spullen online kopen of bij zaken zoals MediaMarkt.

groetjes

DAYWALKER
18-01-2004, 10:40
QUOTE van J. vandenDool
Zelf heb ik de grooste verandering gehad met de subwoofer kabel.
Eerst een no name kabel (€20,-)maar ook weer geen dropveter die het redelijk goed deed omdat ik toen ook niet beter wist omdat dit de eerste kabel was.
Daarna vervangen door een vdHul The Bay C5 (niet bepaald een slechte kabel) van ik meen €35 of €40.
Het sublaag werd hiermee al duidelijk een stuk strakker en had meer controle over het sublaag.
Toch na enige tijd vervangen door een QED Contour MSR-SW (wel andere klasse met zijn €130,-)
Toen deze kabel erop zat zou je kunnen denken dat er een andere subwoofer in de ht ruimte stond.
Veel meer controle over het sublaag en een stuk strakker.
Let wel, al deze kabels zijn keer op keer getest en beluisterd met dezelfde dvd (The Fast and the Furious daar ik deze goed kan en voor alle testen gebruik)
Dit is dus het grootste verschil wat ik heb ervaren in kabels onderling en dat was behoorlijk zoals je zult begrijpen door het feit dat het een andere subwoofer leek.
Met de overige kabel , interlinks en speakerkabels, waren de verschillen kleiner en niet zo extreem als de subkabel.
Daar waren het meer de details die veranderde zoals het detail in het geluid of een iets sprankelender hoog, warmer mid.

Kijk mensen :!: :!:
Dit wilde ik nou bereiken in dit topic, en geen discussies over smaak en voorkeuren want ieder mens zijn eigen wens :wink:

Johan van den D.
18-01-2004, 10:52
En wat je hieruit zou kunnen concluderen is dat het dus onzin is om zelfs tussen een high end HT een kabel te hangen van bijvoorbeeld 1000 euro terwijl een kabeltje van 50 euro in de oren van de luisteraar beter klinkt.
Die kabel van €1000,- staat zeker niet garant voor sucses nee en zo het inderdaad kunnen voorkomen dat een goedkopere kabel een beter effect heeft op een set.
De discussie moet dan ook niet gaan over dure kabels maar over goede.
Of waar het eigenlijk allemaal om begonnen is, de eigenschappen van de kabels (maar dan heb je weer de vraag in welke prijsklasse) 8)

Johan van den D.
18-01-2004, 11:02
Kijk mensen :!: :!:
Dit wilde ik nou bereiken in dit topic, en geen discussies over smaak en voorkeuren want ieder mens zijn eigen wens :wink:Ik begrijp wat je doel is maar nu het volgende.
Wanneer ik jouw een kabel moet adviseren (in dit geval een subkabel) dan zal ik je de QED op de eerste plaats adviseren.
Maar het kan dus wel zo zijn dat diezelfde kabel bij jouw helemaal niet hetzelfde effect heeft als bij mij.
In dat geval vind ik het een top kabel en jij wellicht een matige kabel.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat we nu wel de eigenschappen van een kabel op een rijtje kunnen gaan zetten maar dat wil dus nog niet zetten dat die eigenschappen ook bij iedereen een positive invloed hoeven te hebben.
Het heeft allemaal met elkaar te maken maargoed, je wilt dus graag ervaringen horen over de verschillen in kabels.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat zijn de ervaringen van de mensen die kabels hebben vervangen.

Charl
18-01-2004, 11:31
Digitale coax: DVD > Receiver
1a. Monster Digital Coax cable - 1mtr € 29
1b. Monster Interlink Datalink 100 - 1mtr - IDL100 € 39
1c. Oehlbach NF 133 Digital set (digitale coax kabel) € 39,-

Digitale optische: DVD > Receiver
2a. Monster Digital Optical Cable - 1mtr € 29
2b. Monster Interlink LightSpeed 100 - 1mtr - ILS100 € 59
2c. Monster Interlink LightSpeed 200 - 1mtr - ILS200 € 99

DVD > TV
3a. Monster Video 1 scart - 1mtr € 29
3b. Monster Video 2 scart - 1mtr € 59
3c. Monster Video 3 scart - 1mtr € 99

Analoog: DVD > Receiver
4a. (3x) Monster Standard Interlink 100 - 1mtr - I100 € 19 p/st
4b. (3x) Monster Standard Interlink 200 - 1mtr - I200 € 25 p/st
4c. Oehlbach Blue Magic 5.1 set (6 kanaals multi-channel kabel) € 89,-

Uit andere topic c/p.
Kwaliteit en uitgave patroon is bij een ieder verschillend.
Maar of het prijsverschil het waard is ... :roll:

DAYWALKER
18-01-2004, 11:39
Kijk.
Als er veel mensen zijn die een bepaalde kabel proberen en zeggen dat het lage strakker wordt dan denk ik dat je daaruit wel kunt concluderen dat dat een eigenschap is van die specifieke kabel.

Mochten er mensen zijn die op zoek gaan naar nieuwe kabels dan kan men in ieder geval in dit topic bijv eens kijken of er mensen bepaalde kabels aanprijzen om de een of andere reden.
Dan kun je in ieder geval je zoektocht beperken tot die kabels om het zo makkelijker te maken, en er rekening mee houden dat het altijd duurder/beter kan.

En zo helpen we elkaar een handje en mischien bespaar je nog wel iemand een miskoop :wink:

Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af of er mensen zijn die zonder het te beluisteren kabels hebben gekocht en achteraf spijt hiervan hebben.
Maar dat is weer een ander onderwerp. :nono:

Patrick vdB
19-01-2004, 07:54
Hi,


En wat je hieruit zou kunnen concluderen is dat het dus onzin is om zelfs tussen een high end HT een kabel te hangen van bijvoorbeeld 1000 euro terwijl een kabeltje van 50 euro in de oren van de luisteraar beter klinkt.
Over de zin en onzin van kabels gesproken :!:

Het enige wat je kunt concluderen is dat resultaten behaalt in het verleden door anderen geen garanties kunnen geven voor het heden voor weer anderen :wink:

Wil je een lijst met kabels en hun specifieke eigenschappen dan dien je ook de rest van de condities erbij te vermelden (gebruikte apparatuur, kamer-akoestiek, gebruikte test-cd's waarmee verschillen geconstateerd zijn etc) opdat de anderen zich, indien de ervaring dat toelaat, kan indenken welk resultaat het kan geven in zijn eigen situatie. Doe je dit niet dan schiet je je doel voorbij :wink:

Mvrgr

Patrick