PDA

Bekijk de volledige versie : Iemand ervaring met virtuel surround ?



Marco Weijtens
01-12-2001, 10:26
Ik ben op zoek naar een nieuwe receiver. Sommige van deze
apparaten beschikken op de optie "virtual surround".
Dus een surround geluid met de standaard stereo-opstelling van 2 speakers. Ik begrijp dat het beter is om extra speakers aan te
schaffen voor het optimale geluid, maar ik wil toch graag weten of
iemand ervaring heeft met virtual surround. Hoe klinkt het t.o.v.
een normale standaard versterker ?.

B.v.d. Marco

Olaf M.
01-12-2001, 12:23
Ik vind het niks, dan luister ik liever normaal stereo, dan zo'n nep surround / stereo.
Maar dat is mijn mening.

Ik gebruik ze iig nooit .

PM
03-12-2001, 10:46
het klinkt allemaal net iets ruimtelijker.. beetje echo... maar verder stelt t niets voor... het geluid komt nog steeds van je voorspeakers...
Vaak kun je t beter uitzetten...

Meer speakers kopen (en versterker enzo..) is een veeeeel betere optie

forzavado
03-12-2001, 12:23
Van zo'n functie moet je als muziekliefhebber afblijven! Diepte (en alles wat zo'n systeem denkt te creeren) moet uit de kwaliteit van je speakers komen en niet uit zo'n chip/processor. De gehele soundstaging/plaatsing verdwijnt. Dit geldt niet alleen voor virtual surround maar voor vele systeempjes die vanuit een normale stereo bron een ruimtelijk effect willen maken.
Vraag je mij wat ik zou kiezen tussen een standaard stereo vesterker en een reciever met virual suround dan zou ik voor de stereo gaan. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je wilt doen met die versterker/reciever. Maar voor muziek is het een absolute afrader. Mijn broertje heeft een Denon 1801 met zo'n functie. Stereo klinkt echt een stuk beter op die reciever. Betere plaatsing, mooiere dynamiek, strakkere klank over het hele frequentie bereik. Ik vind dat virual surround verzuipt in het eigen succes. De "echo's" en ruimte worden zo groot dat genieten voor mij uitgesloten is. Het effect is hetzelfde als in een operagebouw een houseparty geven.
Deze reactie is misschien ietwat overdreven, maar wat ik wil zeggen: laat je alsjeblieft niet leiden door dit soort functies bij je keuze.

Jeroen Klaassen
03-12-2001, 12:34
Van zo'n functie moet je als muziekliefhebber afblijven!

HELEMAAL MEE EENS!!!

Marco Weijtens
03-12-2001, 17:06
Hier kan ik tenminste iets mee, dus ik gebruik het niet als
argument bij de keuze van een nieuwe receiver.
Toch nog een "leek" vraagje :
Ik beschik nog niet over de middelen om extra speakers
aan te schaffen, kan ik dan beter wachten met de aanschaf van
een dolby-receiver of is het geluid met 2 speakers ( van goede
kwaliteit ) toch een verbetering t.o.v. mijn "oude" standaard
stereoversterker.

B.v.d Marco

Olaf M.
03-12-2001, 17:27
Je kan gewoon een DD versterker kopen, en later extra boxen erbij kopen. Je kan als je niet genoeg geld hebt voor alles, beter alles los kopen. Dat is beter dan een goedkoop setje te nemen. En dan luister je eerst in stereo.

forzavado
04-12-2001, 08:31
kan ik dan beter wachten met de aanschaf van
een dolby-receiver of is het geluid met 2 speakers ( van goede
kwaliteit ) toch een verbetering t.o.v. mijn "oude" standaard
stereoversterker.
Wat heb je nu precies voor een versterker staan?
Wat wil je in hoofdzaak gaan doen met die nieuwe reciever?
Ga je ook voor filmweergave dan is een DD/DTS reciever absoluut aan te raden, en later speakers te kopen. Maar houdt je het bij muziekweegave dan is het misschien wel het beste je stereo versterker te handhaven en een stel mooie speakers aan te schaffen.
Laat eens weten wat je precies wilt met je nieuwe versterker. Dan is het makkelijker voor ons om wat zinnigs te zeggen.
Groetjes:)

Marco Weijtens
04-12-2001, 17:33
Waarschijnlijk ben ik voor jullie niet echt duidelijk geweest.
Ik heb een een normale stereoversterker, de Philips FA950.
Ik heb een DVD-speler speciaal voor de films aangeschaft.
De vraag is : als ik nu alvast een goede DD/DTS receiver aanschaf
maar voorlopig uitsluitend mijn huidige (2 stuks )Infinity-speakers blijf gebruiken, is er dan reeds een merkbaar verschil in geluid merkbaar of heeft dit geen enkel effect zonder bijbehorende surroundspeakers. Indien het laatste het geval is, dan kan ik misschien beter wachten tot ik ook de financiele middelen heb
om ook goede surrounds-speakers erbij te kopen.

Marco

forzavado
05-12-2001, 08:35
Als je zowiezo naar surround wilt, dan doe je er natuurlijk goed aan om een reciever te kopen. Of je nu wel of geen surround speakers koopt. Ik weet niet hoe die philips klinkt, maar ik denk dat een Denon reciever wel een verbetering is t.o.v. je huidige versterker op stereo gebied. Zelf heb ik er ook een denon en gebruik eigenlijk alleen mijn frontspeakers voor muziek, dus misschien heb je die surround nog niet eens direct nodig. Maar voor film is het absoluut een hele nieuwe dimensie (er vanuitgaande dat je op zoek bent naar een reciever met ingebouwde dd en DTS decoders)
Ik heb niet echt een philips versterker als referentie, maar over het algemeen geeft een Denon naar mijn mening een heel mooi stabiel stereo geluid. Dus ik denk wel dat je enig veschil zult gaan horen. Kortom ik zou denk ik niet wachten, nu een reciever uitzoeken die mooi op jouw infinity's werkt, geef hier dus nu je volledige budget aan uit. En vervolgens gaan sparen voor surrounds, mid en eventueel sub (zie ook dit forum voor de toegevoegde waarde van subwoofer, er is genoeg) die mooi op deze set passen. Ik denk dat in één keer kopen voor jou niet noodzakelijk is omdat je toch je front wilt handhaven. Is er iets niet duidelijk of andere vragen, stel ze gerust!

Marco Weijtens
05-12-2001, 21:40
Hi Forzavado,

Ik zal je advies opvolgen, bedankt !!

Marco

forzavado
06-12-2001, 07:16
Volg niet zomaar iets op, hè. :D Er leiden heel, misschien wel te, veel wegen naar Rome. Misschien hebben andere mensen wel hele andere ervaringen (ik hoor ze graag, kan ik wat van leren). Nog even een adviesje wat wij hier altijd geven: ga lekker veel luisteren en kom zo tot je keuze. (vaak is het ook nog zo: hoe langer je wacht, des te goedkoper het wordt) Let dan wel op dat je op infinity speakers luisterd die klankmatig goed met die van jezelf overeenkomen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je thuis als het zaakje aangesloten is een grote teleurstelling wacht. Niet iedere reciever matcht lekker bij iedere reciever. Ik heb helaas zelf nooit infinity's gehad, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Volgens mij zijn er genoeg forumleden die ze wel hebben, die kunnen zich er wel even mee gaan bemoeien.:D Dan weet je vast wat je absoluut wel/niet moet proberen.
Groetjes