PDA

Bekijk de volledige versie : Binnenkort: Nieuwe veilingafdeling op DVD.nl



Alex van den Berg
19-01-2004, 02:39
Beste veilers en bieders,

We zijn op dit moment in een vergevorderde staat van ontwikkeling met een speciale veilingafdeling voor onze site.

Daar hopen we een aantal voordelen uit te halen;
In de eerste plaats zal het "échte veilinggevoel" veel meer realiteit worden aangezien je een aantal veilingen tegelijk kunt volgen en er op kunt bieden, terwijl de informatie voor iedere veiling live (periodes van een aantal seconden) op je scherm wordt aangepast. Zo zie je bijv. heel snel wie er over je heen biedt bij die DVD die je koste-wat-kost wilt hebben. Dit kan bij erg gewilde DVD's erg fanatieke biedingen gaan opleveren.
Na afloop van een veiling kunnen de aanbieder en koper elkaars betaling en verzending beoordelen in een schaal van 1 t/m 10. Deze gegevens worden gebruikt om een overzicht te maken van het betaal/verzendgedrag van deelnemers, waardoor men vrij snel kan ontdekken of iemand een betrouwbare en/of zorgvuldige aanbieder/koper is.
Alle handelingen in de veiling blijven bewaard. Zo is van iedere deelnemer snel terug te vinden welke DVD's hij/zij ooit op de veiling heeft aangeboden of waarbij hij/zij de hoogste bieder was.
Daarnaast is bij iedere veiling snel een overzicht op te vragen van het biedverloop.
Alle handelingen worden op de seconde nauwkeurig vastgelegd. Hierbij wordt de servertijd van DVD.nl als registratie gebruikt. Deze zul je tijdens het bieden op je scherm zien, zodat je nooit meer een minuut te laat zult zijn omdat je PC-klokje een minuut achter liep... ;) ... of de serverklok een minuut voor... :roll:
Het forum zal ontlast worden van de veilingthreads waardoor de indexen een beetje overzichtelijker zullen worden. Mocht deze nieuwe veiling bevallen dan is de kans ook groot dat we voor de verkoop van DVD's op een dergelijk systeem overstappen.
Aangezien de veiling zich niet meer op het forum zal bevinden, zal het ook niet meer mogelijk zijn om offtopic te chatten en daarmee de voortgang van een veiling te verstoren.


Onze vraag is natuurlijk in de eerste plaats wat jullie van dit plan vinden... al zal negatieve kritiek niet of nauwelijks meer invloed op de voortgang van het plan hebben :mrgreen:

Verder zijn we erg benieuwd of jullie misschien zelf nog ideetjes hebben die in de veilingsoftware verwerkt kunnen worden. Heb je tijdens een veiling weleens gedacht; "Wat zou het toch handig zijn als...."? Dan is nu het moment gekomen om je uit te spreken.
De veilingsoftware is geheel in eigen beheer ontwikkeld zodat het niet moeilijk zal zijn om functionaliteit toe te voegen (of verwijderen).

Martijn Beunk
19-01-2004, 05:37
Ik vind dit een perfect streven, zeker na een paar ervaringen waar ik net had misgegrepen naar een dvd en waar ik niet meer overheen kon bieden.

Uitstekend iniatief crew (y)

RemcoZ
19-01-2004, 09:28
Klinkt allemaal erg goed!

Succes met het verder ontwikkelen ervan, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

godofgamblers
19-01-2004, 10:26
Best idea ever.


Dushen

Wizzke
19-01-2004, 10:58
Klinkt goed ... :wink:

Swanski
19-01-2004, 11:29
klinkt idd leuk en goed,

maar is dit wel haalbaar??????


zou het iig knap vinden (y)

mokka
19-01-2004, 12:38
en als jullie daarna dat ook gaan doen met de verkoop van dvd's dan worden de plusjes en de minnetjes dus ook afgeschaft???

Ernest Hamstra
19-01-2004, 12:54
(y)

Verder niets aan toe te voegen, prima plan!

Alex van den Berg
19-01-2004, 13:05
klinkt idd leuk en goed,

maar is dit wel haalbaar??????Absoluut niet! Maar het houdt ons in ieder geval van de straat... :lol:

Alex van den Berg
19-01-2004, 13:09
en als jullie daarna dat ook gaan doen met de verkoop van dvd's dan worden de plusjes en de minnetjes dus ook afgeschaft???Yep... Als we uiteindelijk (duurt nog wel even...) ook de verkopen zo gaan behandelen, dan zou dus ook het hele huidige puntensysteem een schop krijgen.
Maar... geen zorgen voor diegenen die al flink wat plusjes en weinig minnetjes hebben gespaard... Die zullen met een kleine formule in het nieuwe systeem meegenomen kunnen worden ;)

Rutger
19-01-2004, 13:16
Ben erg benieuwd, laat maar komen.

Topgunn
19-01-2004, 13:21
Wat dacht je van een "nu kopen" knop? Hebben ze op ebay ook, je kunt ook alleen op die knop drukken als er nog geen biedingen zijn gedaan.

Alex van den Berg
19-01-2004, 14:35
Wat dacht je van een "nu kopen" knop? Hebben ze op ebay ook, je kunt ook alleen op die knop drukken als er nog geen biedingen zijn gedaan.Wat is de bedoeling hiervan?
Als ik het goed begrijp kan de eerste bieder de DVD dan kopen voor de allerlaagste prijs? Dat betekent waarschijnlijk ook dat veel mensen met een hoog startbedrag zullen beginnen om te voorkomen dat ze onder een bepaalde prijs moeten verkopen?

pavko
19-01-2004, 14:45
Ik hoop juist niet dat het op eBay gaat lijken. De verborgen agenda's daar maken het er niet overzichtelijker op en je weet eigenlijk nooit of je nu daadwerkelijk een kans maakt op het item tenzij je een belachelijk hoog bod doet....
Pas op de eindtijd blijkt of jouw bod genoeg is

Nathan Strik
19-01-2004, 15:13
Ik denk ook niet dat eBay een goed voorbeeld is van een overzichtelijke en eerlijke manier van veilen. ;)

Topgunn
19-01-2004, 15:38
hoezo niet, het is "maar" de grootste veilingsite ter wereld?
Maar die "nu kopen" knop houdt in dat bijv het startbod 5 euro is, maar dat je dan de "nu kopen" prijs kan instellen op bijv. 8 euro, of 9 euro, of 10 euro, wat je wilt eigenlijk.
De koper loopt dan het risico dat ie of een te hoge prijs betaalt, of een te lage prijs, want je weet niet van tevoren hoe populair een object zal worden.

Alex van den Berg
19-01-2004, 15:47
hoezo niet, het is "maar" de grootste veilingsite ter wereld? Dat is nog geen garantie voor betrouwbare aanbieders en kopers ;)

Maar die "nu kopen" knop houdt in dat bijv het startbod 5 euro is, maar dat je dan de "nu kopen" prijs kan instellen op bijv. 8 euro, of 9 euro, of 10 euro, wat je wilt eigenlijk.
De koper loopt dan het risico dat ie of een te hoge prijs betaalt, of een te lage prijs, want je weet niet van tevoren hoe populair een object zal worden.Hmmm... Dit vind ik niet echt een eerlijke manier van veilen.
Ik kan me voorstellen dat iemand vantevoren bekend maakt dat hij/zij tot een bepaald bod wil meedoen... maar om dat nu ook meteen het einde van de veiling te laten zijn vind ik niet helemaal kloppen. Tenslotte wordt het dan meer een "gewone verkoop wegens interessant aanbod. Veiling geannuleerd."... ofzo... ;)

John Sital
19-01-2004, 15:49
nou ben benieuwd, maar gaat het plussen en minnen systeem er nou uit? :shock: :shock: :shock: :(

Topgunn
19-01-2004, 16:03
nee, degene die de "nu kopen" prijs bepaalt is de verkoper

HiddeV
19-01-2004, 16:08
wat is er mis met het veilingsysteem nu :?:

Topgunn
19-01-2004, 16:14
niks mis mee, was maar een idee, als jullie gewoon zo verder willen gaan, ook prima.

Ik heb dit alleen op ebay zo gezien, das alles.

Alex van den Berg
19-01-2004, 17:08
nou ben benieuwd, maar gaat het plussen en minnen systeem er nou uit? :shock: :shock: :shock: :(Nee hoor... Althans...daar hebben we nog niet over gesproken.

In ieder geval zal de nieuwe veilingafdeling een eigen geïntegreerd waarderingssysteem krijgen, waardoor je de plussen en minnen voor de veilingen als overbodig zou kunnen beschouwen.

In ieder geval lijkt me van het verdwijnen van jullie geliefde plussen-en-minnen nog geen sprake zolang er geen geautomatiseerd systeem voor de verkopen is... ;)

Alex van den Berg
19-01-2004, 17:11
wat is er mis met het veilingsysteem nu :?:Niet echt iets mis mee... op wat ge-offtopic na.... maar het zou verbeterd en overzichtelijker kunnen... Zie hiervoor mijn eerste post in deze thread...

Maken jullie je nog maar geen zorgen dat het tegen zou kunnen vallen... Ik vraag tenslotte niet voor niets om jullie inbreng in ideetjes en tips. ;)

Lex v/d Moolen
19-01-2004, 17:13
Lijkt me een uitstekend idee. (y)

Misschien een goed ideetje om een knopje te maken die het laatste bod automatisch met 0,50 (of anders) verhoogd ? Dan krijg je niet het geval dat mensen hetzelfde bod typen.

Alex van den Berg
19-01-2004, 17:15
nee, degene die de "nu kopen" prijs bepaalt is de verkoperAhaa... Dus die prijs is bij iedereen bekend.
Maar eeuh... wat nu wanneer iemand bereid is om nog meer te betalen? Het zou toch niet eerlijk zijn om die persoon dan geen kans meer te geven?
Bij "normale" commerciële titels zal het niet zo'n probleem zijn, maar bij eventuele collectors-items kan ik me toch wel voorstellen dat het "nu kopen" systeem toch heel frustrerend kan zijn...

In mijn voorstelling is het op dat moment toch niets anders dan een normale verkoop tegen een vastgestelde prijs...

Alex van den Berg
19-01-2004, 17:19
Misschien een goed ideetje om een knopje te maken die het laatste bod automatisch met 0,50 (of anders) verhoogd ? Dan krijg je niet het geval dat mensen hetzelfde bod typen.Hehehe.. dat zit er dus al in... Het opbod wordt (voor de aanbieder) zelfs instelbaar. We moeten nog even bekijken wat een minimale en maximale opbodwaarde zou kunnen zijn, maar mij lijkt een minimum van b.v. € 0,05 een erg leuke waarde voor snelle "live-veilingen"... :D

John Sital
19-01-2004, 17:31
nou ben benieuwd, maar gaat het plussen en minnen systeem er nou uit? :shock: :shock: :shock: :(Nee hoor... Althans...daar hebben we nog niet over gesproken.

In ieder geval zal de nieuwe veilingafdeling een eigen geïntegreerd waarderingssysteem krijgen, waardoor je de plussen en minnen voor de veilingen als overbodig zou kunnen beschouwen.

In ieder geval lijkt me van het verdwijnen van jullie geliefde plussen-en-minnen nog geen sprake zolang er geen geautomatiseerd systeem voor de verkopen is... ;)

top dan kan ik nog steeds rustig richting de 1000 werken :wink:

Snatch
19-01-2004, 17:56
Misschien is het een idee om het optioneel te maken dat de bieder twee keer kan bieden.

één normaal bod (wat voor iedereen zichtbaar is) tweede bod is een maximaal bod (een bod wat niet zichtbaar is)

Als er overboden wordt gaat het syteem automatisch een bod hoger uitbrengen. Je laat het systeem keer op keer automatisch bieden tot het maximale bod!
Beetje lastig uit te leggen maar het werkt wel prettig in een veiling.

Misschien is het een idee om een aantal verplichte duidelijke velden te creeeren:
-looptijd
-bedrag
-titel
-etc, etc..........
Het komt nu nog wel eens voor dat er iets vergeten wordt!

succes!

Lex v/d Moolen
19-01-2004, 18:00
Misschien een goed ideetje om een knopje te maken die het laatste bod automatisch met 0,50 (of anders) verhoogd ? Dan krijg je niet het geval dat mensen hetzelfde bod typen.Hehehe.. dat zit er dus al in... Het opbod wordt (voor de aanbieder) zelfs instelbaar. We moeten nog even bekijken wat een minimale en maximale opbodwaarde zou kunnen zijn, maar mij lijkt een minimum van b.v. € 0,05 een erg leuke waarde voor snelle "live-veilingen"... :DJa, maar dat schiet niet erg op voor de verkoper. :P

Alex van den Berg
19-01-2004, 18:01
Misschien een goed ideetje om een knopje te maken die het laatste bod automatisch met 0,50 (of anders) verhoogd ? Dan krijg je niet het geval dat mensen hetzelfde bod typen.Hehehe.. dat zit er dus al in... Het opbod wordt (voor de aanbieder) zelfs instelbaar. We moeten nog even bekijken wat een minimale en maximale opbodwaarde zou kunnen zijn, maar mij lijkt een minimum van b.v. € 0,05 een erg leuke waarde voor snelle "live-veilingen"... :DJa, maar dat schiet niet erg op voor de verkoper. :PWel wanneer er iedere 15 seconden een nieuw bod binnenkomt... :P

Lex v/d Moolen
19-01-2004, 18:04
Misschien een goed ideetje om een knopje te maken die het laatste bod automatisch met 0,50 (of anders) verhoogd ? Dan krijg je niet het geval dat mensen hetzelfde bod typen.Hehehe.. dat zit er dus al in... Het opbod wordt (voor de aanbieder) zelfs instelbaar. We moeten nog even bekijken wat een minimale en maximale opbodwaarde zou kunnen zijn, maar mij lijkt een minimum van b.v. € 0,05 een erg leuke waarde voor snelle "live-veilingen"... :DJa, maar dat schiet niet erg op voor de verkoper. :PWel wanneer er iedere 15 seconden een nieuw bod binnenkomt... :PMwoah, het tikt toch niet zo aan als ik zou willen als ik de verkoper op dat moment zou zijn. :wink:

Alex van den Berg
19-01-2004, 18:08
Misschien is het een idee om een aantal verplichte duidelijke velden te creeeren:Yep... Is aan gedacht.
Verplichte invoervelden bij het aanbieden zijn op dit moment:
Titel
Produktiejaar van de film/documentaire/serie.
UPC/EAN (=streepjescode nummer)
Regio codering
Startprijs
Opbod verhoging
Eindtijd en datum. Dit is vrij instelbaar of met voorkeuzeknoppen voor bepaalde periodes.

Alex van den Berg
19-01-2004, 18:10
Misschien een goed ideetje om een knopje te maken die het laatste bod automatisch met 0,50 (of anders) verhoogd ? Dan krijg je niet het geval dat mensen hetzelfde bod typen.Hehehe.. dat zit er dus al in... Het opbod wordt (voor de aanbieder) zelfs instelbaar. We moeten nog even bekijken wat een minimale en maximale opbodwaarde zou kunnen zijn, maar mij lijkt een minimum van b.v. € 0,05 een erg leuke waarde voor snelle "live-veilingen"... :DJa, maar dat schiet niet erg op voor de verkoper. :PWel wanneer er iedere 15 seconden een nieuw bod binnenkomt... :PMwoah, het tikt toch niet zo aan als ik zou willen als ik de verkoper op dat moment zou zijn. :wink:Misschien is voor jou een opbod van € 0,10 interssanter... :mrgreen:
Hoe dan ook... De aanbieder bepaalt zelf de minimale opbodwaarde... ;)

Topgunn
19-01-2004, 18:37
"nu kopen" kan ook alleen maar als er nog niemand een bod heeft gedaan.

Frank79
19-01-2004, 19:23
Mijn mening: top idee! (y)

rkrijger
19-01-2004, 21:41
Klinkt goed allemaal. Ik ben zelf wel tevreden met e-bay. Het nadeel is alleen dat het geld kost. Misschien dat ik eens het een en ander hier aanbied en als het dan goed bevalt, dan (en dat beloof ik) biedt ik nooit meer iets aan op ebay. :)

Maar euh, heb je al een URL waar we wat kunnen previewen?!?

Richard vd Heide
22-01-2004, 15:43
Een soort Ebay voor dvd's? Geweldig!

Alex van den Berg
22-01-2004, 16:18
Maar euh, heb je al een URL waar we wat kunnen previewen?!?Nog even niet... We willen de zaak eerst goed in elkaar draaien... daarna gaan we een week (of 2) openbaar proefdraaien :)

Peefie
22-01-2004, 17:57
Spannend! :mrgreen:

Basje
22-01-2004, 20:28
Misschien is het een idee om een aantal verplichte duidelijke velden te creeeren:Yep... Is aan gedacht.
Verplichte invoervelden bij het aanbieden zijn op dit moment:
Titel
Produktiejaar van de film/documentaire/serie.
UPC/EAN (=streepjescode nummer)
Regio codering
Startprijs
Opbod verhoging
Eindtijd en datum. Dit is vrij instelbaar of met voorkeuzeknoppen voor bepaalde periodes.


Een veld waaruit blijkt of de DVD nederlands ondertiteld is??
Of zit dit in de regio-codering (R2UK-NLO)??

Florus
22-01-2004, 20:50
Beste veilers en bieders,
<knip>

Alle handelingen worden op de seconde nauwkeurig vastgelegd. Hierbij wordt de servertijd van DVD.nl als registratie gebruikt. Deze zul je tijdens het bieden op je scherm zien, zodat je nooit meer een minuut te laat zult zijn omdat je PC-klokje een minuut achter liep... ;) ... of de serverklok een minuut voor... :roll:



Tja, ik zal maar te beginnen met te zeggen dat ik het een uitstekend plan vind, alleen .... en daar komt ie weer:
Dankzij het "niet binnen 30 seconden opnieuw posten" systeem bleef last-minute bieden tot op zekere hoogte voorspelbaar en win-baar als je maar snel genoeg reageerde bij een bod in de laatste minuut.
Niet ideaal, en IMHO niet eerlijk maar vanwege de forum techniek verklaarbaar.
Met dit systeem wordt het IMHO meer een "Welk klikje kreeg de server 1 seconde voor tijd" systeem van.
Zeker bij kleine biedingen (0,05 euro) wordt het dus wellicht een idee om een speciaal (oud) toetsenbord uit de kast te halen om lekker vaak en snel achter elkaar te "bieden". ;)
Op zich wel spectaculair, maar meer een last-minute loterij dan een veiling... of wordt het toch net ff anders dan ik hier begrijp?
Houd bovenstaande in dat de veiling automatisch verlengd wordt bij biedingen in de laatste minuut?
Technisch lijkt me dat zeker haalbaar! :roll:

Christiaan Sauer
23-01-2004, 14:32
IK heb hier inderdaad nog wel een paar titels waar ik vanaf wil, en dan is dit wel een hele leuke pilot om die eens te gaan veilen (y).
Het klinkt in ieder geval al als een heel leuk idee :)

Harry B.
23-01-2004, 15:02
Mijn mening: top idee! (y)
Precies (y)

Koen Crijns
03-02-2004, 15:55
Zie hier:

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=19916

kruspe
03-02-2004, 19:37
Prima idee!!!
lijkt me veel beter dan hoe het nu gaat!

Peter -1984-
03-02-2004, 19:55
Leuk gedaan, zojuist 67 keer geboden op de "Lord of the Rings Trilogy Collectors 15-disc Giftset (2004)"

Je kan dus alleen per openings bod bieden ? nu moest ik 67 keer klikken :P

Buscemi
09-02-2004, 18:38
Alex, alleen maar lof voor dit initiatief (y)