PDA

Bekijk de volledige versie : Dom, dom maar toch...



sure-trust-too
19-01-2004, 08:48
Weet iemand wat de consequenties zijn van mijn volgende 'domme' actie??

Ik heb afgelopen weekend mijn Denon AVR 3803 aangesloten en ingeregeld. Hierbij heb ik per ongeluk iets doms gedaan. Ik heb om de correctheid van de speakerskabels te bepalen gebruik gemaakt van een multimeter. Dit is goed gegaan m.u.v. de front-right speaker. Deze bleek toch niet te zijn aangesloten op mijn receiver.

Om vervolgens toch de goede kabel te bepalen heb ik wederom gebruik gemaakt van deze multimeter. Alleen was ik even vergeten dat de kabel waarop ik die multimeter vervolgens heb aangesloten WÈL was aangesloten op mijn receiver. Dus samengevat heeft mijn receiver op zijn front-right speaker uitgang een multimetersignaal als input gekregen. Nu stond mijn receiver wel uit maar met de stekker in het stopcontact.

Nu is mijn vraag: heeft de receiver hierdoor schade opgelopen en zo ja, hoe kan ik dat dan vaststellen (er was overigens geen brom te horen en de frontright speaker functioneert nog)???

Gr. Marco

Peter Porrio
19-01-2004, 09:40
In principe kun je er vanuit gaan dat speaker terminals voorzien zijn van een weerstand. Dit beschermt ze tegen hoge ingangsspanningen (tot op zekere hoogte uiteraard). Wanneer nu alles goed klinkt, is er waarschijnljik niets aan de hand.

Heb je weer wat geleerd voor de volgende keer :D

sure-trust-too
19-01-2004, 12:16
Bedankt voor dit heldere antwoord. Inderdaad, weer wat geleerd!!

Gr. Marco

JCL
19-01-2004, 13:12
Hebben wij ook wel eens gehad. Speakers iets opschuivel en kloenk 2 bananen plugjes tegen elkaar aan! Niets gebeurd alleen in het display een schermpje "Protection". Dat was bij een oude Onkyo reciver.

Frank J.
19-01-2004, 15:53
Ook denon heeft deze short circuit protection dus als er al iets aan de hand was dan schakelt de denon hem automatisch uit en is er niks beschadigd

GrtZ

Johan van den D.
19-01-2004, 16:54
Waarschijnlijk hoef je je geen zorgen te maken zoals je ook uit voorgaande verichten kunt opmaken.
Je geeft zelf ook al te kennen dat alles nog normaal functioneerd enzo.
Beetje geluk moet je soms hebben toch.