PDA

Bekijk de volledige versie : Mag dat?



Fredje
20-01-2004, 16:16
Mag je, als je een DVD gaat huren, daar een kopie van nemen?
Je hebt tenslotte betaald voor de film.
En is er verschil in de wetgeving daaromtrent tussen België en Nederland

Richard B.
20-01-2004, 16:24
Daar zijn verschillende meningen over. Zie http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=17038 voor een langlopende discussie daarover. Volgens mij mag het niet want er wordt in de waarschuwingen voor vertoning van een dvd expliciet GEEN toestemming gegeven.

Mike Philippens
20-01-2004, 16:29
Van mij mag het :wink:
Wat mij betreft hangt het er vanaf met welk doel je een kopie maakt. Sinds ik een DVD brandertje heb, maak ik soms een kopietje van een huurfilm en dan fik ik die op een RW om de film later nog eens te kunnen zien. De film staat er nooit echt lang op (vandaar RW). Als ik de film heel erg goed vind, koop ik 'm gewoon een keer. Maar sommige films zijn een tweede keer kijken waard (soms noodzakelijk) en daar maak ik het kopietje voor.

Maar ja...als je 'm wilt kopieren om er je collectie meer op te bouwen zou ik zeggen: niet doen. Lijkt me niet correct. En dan hoef ik niet eens te beginnen over doorverkopen enzo... :roll: Voor eigen gebruik zoals ik net schetste lijkt me niets mis mee. Een soort verlengd huren.

Zolang je maar zo af en toe eens een keer iets koopt...

Albert Kostwinder
20-01-2004, 17:08
In het kort:

Een kopie maken van een gehuurde dvd mag niet. Door een wettelijke uitzondering mogen videotheken dvd's verhuren. Iets wat je huurt / leent mag je niet kopieren. Een koopdvd wordt na de aanschaf je eigendom. Deze mag je niet uitlenen aan derden maar een kopie hiervan maken wordt oogluikend toegelaten. Controle hierop is toch onmogelijk. :)

Alex van den Berg
20-01-2004, 19:52
Een koopdvd wordt na de aanschaf je eigendom.Het fysieke schijfje wordt je eigendom... de opgeslagen data blijft eigendom van de rechthebbenden.

een kopie hiervan maken wordt oogluikend toegelaten. Controle hierop is toch onmogelijk. :)Een kopie maken is je recht... bedoeld als back-up. Beide schijfjes tegelijk draaien (origineel in de woonkamer, kopie op de kamer van zoonlief) mag niet.... :mrgreen:

Maar inderdaad... wie controleert dat? ;)

Albert Kostwinder
21-01-2004, 16:50
Een koopdvd wordt na de aanschaf je eigendom.Het fysieke schijfje wordt je eigendom... de opgeslagen data blijft eigendom van de rechthebbenden.

een kopie hiervan maken wordt oogluikend toegelaten. Controle hierop is toch onmogelijk. :)Een kopie maken is je recht... bedoeld als back-up. Beide schijfjes tegelijk draaien (origineel in de woonkamer, kopie op de kamer van zoonlief) mag niet.... :mrgreen:

Maar inderdaad... wie controleert dat? ;)

Volgens mij wordt de data wel je eigendom maar de rechten hierover blijft bij de producent.... en die verbiedt het uit te lenen, kopieren etc...

Hier een leuk linkje naar de rechtzaak die momenteel in Belgie tegen de copieerbeveiliging van Sony, EMI, BMG en Universal Music loopt http://www.cd-raiser.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1748 :)

matthe
22-01-2004, 20:32
een kopie hiervan maken wordt oogluikend toegelaten. Controle hierop is toch onmogelijk.
Een kopie maken is je recht... bedoeld als back-up. Beide schijfjes tegelijk draaien (origineel in de woonkamer, kopie op de kamer van zoonlief) mag niet....

Je betaalt zelfs een toeslag om het 1 keer (back up) te mogen kopieeren. Daarom was de Consumentenbond ook fel tegen de tegen kopieeren beveiligde CDs van bv Sony die je niet kan afspelen op je computer.

matthe
22-01-2004, 20:35
Volgens mij wordt de data wel je eigendom maar de rechten hierover blijft bij de producent.... en die verbiedt het uit te lenen, kopieren etc...


Bij Software staat heel duidelijk dat dit niet je eigendom wordt. Is volgems mij hier hetzelfde. Alleen het schijfje is van jou. En het dosie ook (hoop ik) :)

Albert Kostwinder
22-01-2004, 21:21
Juridisch wordt je wel degelijk eigenaar van de dvd en de daarop vastgelegde data / film: Echter,

De houder van het copyright geeft toestemming om de DVD (inclusief soundtrack) uitsluitend in huiselijke kring te vertonen. Alle overige rechten zijn voorbehouden. Het onwettig kopieeren, bewerken, verhuren, uitlenen, publiekelijk vertonen, verspreiden en/of uitzenden van de dvd, of enig deel er van, is nadrukkelijk verboden. De dvd mag niet buiten de EU geexporteerd, opnieuw geleverd of gedistribueerd worden zonder geldige vergunning van de producent.

Je mag de film eigenlijk alleen op je tv in je uppie of met vrienden draaien en dat doen we ook toch....??? :)

Nathan Strik
22-01-2004, 22:23
een kopie hiervan maken wordt oogluikend toegelaten. Controle hierop is toch onmogelijk.
Een kopie maken is je recht... bedoeld als back-up. Beide schijfjes tegelijk draaien (origineel in de woonkamer, kopie op de kamer van zoonlief) mag niet....

Je betaalt zelfs een toeslag om het 1 keer (back up) te mogen kopieeren. Daarom was de Consumentenbond ook fel tegen de tegen kopieeren beveiligde CDs van bv Sony die je niet kan afspelen op je computer.
Da´s niet helemaal juist. Dat het niet strafbaar is om 1 backup te maken klopt, maar dat betekent nog niet dat je er RECHT op hebt om een kopie te maken. Maatschappijen mogen CD´s dus best beveiligen, als ze het maar duidelijk vermelden dat de CD het niet doet in een PC of MAC en als ze het officiële Compact Disc Digital Audio logo maar niet voeren.

DeeVeeDee
22-01-2004, 22:28
Mag je, als je een DVD gaat huren, daar een kopie van nemen?
Het mag dus NIET !!!
:bier:

Albert Kostwinder
23-01-2004, 03:37
Maatschappijen mogen CD´s dus best beveiligen

Eerst even de jurispedentie afwachten van de Belgen.... :)

Betamax
23-01-2004, 08:33
Als ik het zo lees weet dus eigelijk niemand wat er wel mag en wat niet.
Ik ga er zelf vanuit dat als ik ergens voor betaal (kopieër toeslag op
CD-R's en DVD+/-R's) dan mag het en als het niet mag dan moet de toeslag er dus af.

Rob Eric Blank
23-01-2004, 09:14
Je mag alleen kopietjes maken voor eigen gebruik van je eigen DVD's. Dus niet van geleende of gehuurde DVD's.

X-MenFan
23-01-2004, 10:49
JA, dat mag. PUNT!

Niet helemaal punt: het mag onder de voorwaarde dat de kopie zelf maakt en dat die kopie ook alleen voor jezelf is (huiselijke kring). Het maakt totaal niet uit hoe je aan het origineel komt. Het maakt ook niet uit of je het origineel nog hebt of niet. De enige voorwaarde is dat de kopie voor jezelf is.

Ik denk dat veel mensen in de war zijn met software. Daarvoor geldt dat je alleen een kopie mag maken als je het origineel in je bezit hebt. Deze regel geldt niet voor muziek of films.

Wat NIET mag:
Een kopie maken voor een ander
Een kopie verspreiden (dus uitlenen (buiten huiselijke kring) of verkopen)

Albert Kostwinder
23-01-2004, 13:15
Nog een keer van iemand die het wel weet... haha

De Europese Unie wil het recht op de ’thuiskopie’ uitbreiden naar digitale media, zoals bijvoorbeeld dvd. Nu is dat alleen nog bij wet bepaald voor analoge media. Het voorstel is met open armen ontvangen door nieuwe mediaorganisaties, electronicafabrikanten en burgerrechtenorganisaties. Echter, de muziekindustrie stelt zich terughoudend op. Er moet een bepaling komen dat de kopie vervolgens niet verder verspreid wordt.

De Commissie juridische zaken en interne markt van het Europees Parlement heeft nagegoeg alle amendementen die ingediend waren tegen de Copyright Directive, een bepaling waarin de auteursrechten geregeld zijn, verworpen. Volgende week buigt het Europees Parlement zich over de zaak.

De bedoeling is dat de consument net als nu het geval is met analoge media, de mogelijkheid krijgt voor zichzelf van digitale media een kopie te maken met behulp van digitale apparatuur. Dat betekent dat zonder problemen een kopie gemaakt kan worden van digitale muziek, films en boeken.

Wel mogen de bezitters van met auteursrecht beschermd materiaal technieken toepassen waarmee het maken van illegale kopieën tegengehouden kan worden. Het maken van een kopie is dan alleen toegestaan aan ’diegene die betaald heeft voor het product’.
De muziekindustrie is niet echt blijmet de ontwikkeling. De International Federation of Phonographic Industries (IFPI) liet in een persverklaring weten dat het doorgaat met de strijd voor een regeling waarmee de muziekindustrie en de consument tevreden kan zijn.

'De thuiskopie moet ook echt bedoeld zijn voor thuisgebruik', zegt Frances Moore van de IFPI tegen de Wall Street Journal. 'Het moet niet zo zijn dat men een kopie kan maken en die zonder pardon kan verspreiden via een dienst als Napster.' De Commissie voorziet in zo’n bepaling.

En zo is het.... :)

X-MenFan
23-01-2004, 14:01
De reactie hierboven is niet van toepassing. Het gaat over nieuwe wetten die nog niet geldig zijn.

Op dit moment wordt in de wet op het auteursrecht geen onderscheid gemaakt tussen een digitale en een analoge kopie. Er wordt zelfs met geen woord gerept over het medium. Het enige wat er staat is, dat het een ieder is toegestaan om voor eigen gebruik een kopie te maken van een film of muziekstuk.

Het maakt voor de wet dus niet uit of je een kopie maakt op tape, cd of dvd of desnoods op film. Het maakt ook niet uit hoe je aan het origineel komt en of dat jouw eigendom is. De enige voorwaarde is, nogmaals, dat de kopie voor jezelf is.

Trouwens ik snap helemaal niet waarom dit uberhaupt een kwestie is. Het is toch compleet oninteressant of het kopieren van je gehuurde dvdtjes legaal is of niet? Wie maakt zich daar nu druk om en waarom in hemelsnaam?

Albert Kostwinder
23-01-2004, 17:17
De reactie hierboven is niet van toepassing. Het gaat over nieuwe wetten die nog niet geldig zijn.

Op dit moment wordt in de wet op het auteursrecht geen onderscheid gemaakt tussen een digitale en een analoge kopie. Er wordt zelfs met geen woord gerept over het medium. Het enige wat er staat is, dat het een ieder is toegestaan om voor eigen gebruik een kopie te maken van een film of muziekstuk.

Het maakt voor de wet dus niet uit of je een kopie maakt op tape, cd of dvd of desnoods op film. Het maakt ook niet uit hoe je aan het origineel komt en of dat jouw eigendom is. De enige voorwaarde is, nogmaals, dat de kopie voor jezelf is.

Trouwens ik snap helemaal niet waarom dit uberhaupt een kwestie is. Het is toch compleet oninteressant of het kopieren van je gehuurde dvdtjes legaal is of niet? Wie maakt zich daar nu druk om en waarom in hemelsnaam?

Dat dvd er niet in voorkomt is heel normaal en niet eens nodig. Auteursrecht is namelijk alles omvattend wat betreft kunstzinnige uitting, het zij film of een gedicht enz... Als ik een gedicht maak en mijn naam er onder zet met het copyright teken er bij mag jij niet een kopie er van maken zonder mijn toestemming. Zo ook met dvd, cd, software enz. enz. Men is enkel de regels voor cd / dvd aan het omschrijven vanwege het kopierecht voor de koper. Men wil dus beschrijven dat je ondanks dit auteursrecht toch een kopie voor eigen gebruik mag maken zonder toestemming van de rechthebbende eigenaar van het origineel..

Je mag en kunt echt niet gewoon een kopietje voor jezelf maken ongeacht waar die weg komt: Je zult deze moeten huren, lenen van iemand of bij de bibliotheek of kopen. En welke uitzonderlijke bepalingen staan er ook al weer op? haha!

Alleen, wie controleert het en maakt zich er druk om. (Ik slaap er echt niet minder om). Dit is praktisch en volslagen onmogelijk. Ik denk dat als net zoals met drank je het met mate doet zodat de industrie nog voldoende winst maakt zij het gedeelte dat gemist wordt door kopieren voor lief (moeten) nemen... (y)

Pietse
23-01-2004, 17:50
Ik zeg dat het mag, en dan mag het ook.

Albert Kostwinder
23-01-2004, 17:51
Ik zeg dat het mag, en dan mag het ook.

Mag ik ff wat dvd'tjes van je lenen? :mrgreen:

Man with huge cock
08-02-2004, 15:18
effe kopieren, moet ff een backupje maken

JCL
08-02-2004, 16:21
Van mij mag het :wink:
Wat mij betreft hangt het er vanaf met welk doel je een kopie maakt. Sinds ik een DVD brandertje heb, maak ik soms een kopietje van een huurfilm en dan fik ik die op een RW om de film later nog eens te kunnen zien. De film staat er nooit echt lang op (vandaar RW). Als ik de film heel erg goed vind, koop ik 'm gewoon een keer. Maar sommige films zijn een tweede keer kijken waard (soms noodzakelijk) en daar maak ik het kopietje voor.

Maar ja...als je 'm wilt kopieren om er je collectie meer op te bouwen zou ik zeggen: niet doen. Lijkt me niet correct. En dan hoef ik niet eens te beginnen over doorverkopen enzo... :roll: Voor eigen gebruik zoals ik net schetste lijkt me niets mis mee. Een soort verlengd huren.

Zolang je maar zo af en toe eens een keer iets koopt...

Iemand die er tot in het kleinste detail net zo over denkt als ik!

JCL
08-02-2004, 16:24
Ik hoor tussen de regels door mensen over beveiliging praten. Dat hele beveiligings gebeuren is volgens mij puur voor de show. Iedereen weet dat weken voordat de DVDs / CDs op de markt zijn de beveiliging al is gebroken. No big deal dus!

Richard B.
08-02-2004, 18:59
Ik hoor tussen de regels door mensen over beveiliging praten. Dat hele beveiligings gebeuren is volgens mij puur voor de show. Iedereen weet dat weken voordat de DVDs / CDs op de markt zijn de beveiliging al is gebroken. No big deal dus!
Misschien dat hardwarefabrikanten wel zo denken maar ik weet zeker dat de softwarefabrikanten (dus: filmmaatschappijen en platenmaatschappijen) dat ABSOLUUT niet denken. Regiocodering en copieerbeveiliging zijn tot stand gekomen onder druk van die laatste groep: de makers van de dvd-spelers zelf hadden er (toen de dvd-standaard werd samengesteld) niet zo'n zin in eigenlijk.