PDA

Bekijk de volledige versie : nieuwbrief rodisc inzake import restrictie regio1



Richard68
01-12-2001, 14:35
Ik weet niet of iemand van jullie vandaag de nieuwsbrief van rodisc ontvangen of gelezen heeft maar wat daar weer in stond was weer te gek voor woorden.

Robert van Rodic deed een heel verhaal uit de doeken waarbij de grote DVD maatschappijen op gestapoachtige wijze proberen de import van regio 1 DVD's te verbieden En niet alleen regio 1 ook regio 2 DVD's uit Engeland zouden volgens die heren verboden waar zijn. er worden procesverbalen uitgedeeld aan winkeles die ze wel verkopen. rodisc zou zelfs gesommeerd zijn zijn hele voorraad import DVD's te vernietigen. Men heeft zelfs geeist dat men de adresbestanden van klanten overhandigd zodat nagegaan kan worden wie verboden waar in huis heeft. Iets waar Rodisc natuurlijk niet over peinst om prijs te geven.

Dit alles onder de dekmantel van de merkenwet die door de heren van de desbetreffende maatschappijen wel rg ruim geinterpreteerd wordt.

Het lijkt wel of de klok ruim 50 jaar is teruggezet. Hoe is het mogelijk dat dergelijke praktijken anno 2001 nog toegestaan zijn. Dit is monopolistisch gedrag van het zuiverste water.

Wie gaat deze heren stoppen? Binnenkort wordt je gearresteerd omdat je regio 1 DVD bezit.

Kom je mooi in een heropvoedingskamp terecht.

martin
01-12-2001, 15:11
aan de ene kant vind ik het tegek van woorden dat door allerlij regio's verschillende uitgiftes worden gedaan van films wel of geen DTS of extra's het wel of niet uitbrengen van bepaalde films waar BV in nederland weer geen rechten zijn verleent of de rechten bij andere maatschappijen liggen ook de prijzen verschillen enorm al die dingen is voor de consument buiten de regio 1 allemaal nadelig.

aan de andere kant lijkt het wel dat robert ( rodisc ) op deze manier een berg geld mis loopt omdat hij alleen maar regio 2 mag verkopen, waarook deze zelfde #2 ook tussen de afwasborsteltjes en de tandenstokers liggen.

dusja wat is het moraal van het verhaal ???

Mike Philippens
02-12-2001, 00:50
Ik weet niet of iemand van jullie vandaag de nieuwsbrief van rodisc ontvangen of gelezen heeft maar wat daar weer in stond was weer te gek voor woorden.
Robert blijft zich (terecht) opwinden over deze praktijken. Dit onderwerp is een tijdje terug ook al aan de orde geweest (hier (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=135), en ik wordt ook steeds weer boos als ik er iets over hoor. Samen met de kunstmatig opgeklopte prijzen en de gecastreerde releases die we hier in Nederland krijgen is het een hekel punt. En de politiek intereseerd het geen moer. Er wordt ook al 100 jaar 'onderzoek' gedaan naar de prijzen van CD's...
Ik ben nou eens benieuwd of iemand met juridische achtergrond eens uit kan leggen of het werkelijk verboden gesteld kan worden dat een R1 DVD hier wordt verkocht. Ik kan me dat namelijk helemaal niet voorstellen. Een producent kan het een distibuteur verbieden ze te exporteren, maar het kan toch niet zo zijn dat er een WET is die dat verbied ? Of kan dat toch ? Is er iemand die dit weet ?

martin
02-12-2001, 10:22
Ik weet wel toen ro-disc nog wel gewoon regio1 verkocht de prijzen van deze schijfjes erg hoog waren, zo heb ik 119,- betaald voor T2, kijk dit geeft mij al aan dat rodisc op deze manier veel geld mis loopt ( niet iedereen heeft een credit cart )
ook heeft robert eens geschreven dat er een tijd komt dat DVD's bij de kruidenniers of tussen de pannelappen komen teliggen, en dit is nu gebeurd, dus de concurentie kan je op deze manier niet tegenhouden.

In de tijd van de laser-disc's lagen de prijzen ook torenhoog, dit weerhield mij wel om een laserdisc speler tekopen, 150,- voor een film is natuurlijk wel tegek !! ook films met een nederlandse ondertitel's was heel moeilijk tevinden, dus je moet wel 2 kanten van zijn verhaal belichten.

Richard68
02-12-2001, 20:34
Om iets van twee kanten te bekijken is niks mis mee. Feit blijft echter dat de door Robert beschreven praktijken mij als consument benadelen in mijn keuzevrijheid. Ik laat mij als consument niet de wet voorschrijven over wat ik wel en niet kan kopen.

Van twee kanten bekeken zie ik het als volgt. Door goedkopere regio 1 DVD's buiten de deur te houden kan men hier de regio 2 DVD's kunstmatig hoog houden. Wat zie je namelijk. Nieuwe films zijn abnormaal duur rond de 80 a 90 gulden en alleen de B films of films die al tig keer op TV zijn geweest zijn goedkoper maar in principe ook nog te duur. Waarom moet een DVD duurder zijn dan een videoband. Het medium DVD is gemakkelijker te reproduceren dan video. Bij grote hoeveelheden is DVD goedkoper in productie dan video. Toch kost een DVD vaak het dubbele van een Video. Waarom? Omdat deze gasten hun monopolie posistie misbruiken en niet wellwillende winkeliers het mes op de keel zetten.

Dus ook voor mensen die niet kunnen zonder NL ondertiteling en alleen regio 2 kunnen afspelen is het goed als de markt open gaat voor alle regio's. Dan krijg je pas concurrentie en worden maatschappijen gedwongen zich te onderscheiden door kwaliteit te gaan leveren tegen redelijke prijzen.

Ik heb deze praktijken trouwens bij de nederlandse Mededingsautoriteit onder de aandacht gebracht. Ik weet niet of dat enig resultaat zal hebben. Maar niet geschoten is altijd mis zeg ik maar.

Mike Philippens
02-12-2001, 23:48
Door goedkopere regio 1 DVD's buiten de deur te houden kan men hier de regio 2 DVD's kunstmatig hoog houden.
Het grappige is dat ze dit volgens mij doen om zich alvast in te dekken tegen het kopieëren. Terwijl ze eigenlijk dit juist stimuleren hierdoor. Net als met software.
De hoge prijzen zijn typisch iets voor Nederland. Om een of andere obscure reden laten ze ons gewoon erg veel meer betalen voor een zelfde disc. Totdat ik een zinnig antwoord van één der producenten heb gehoord mbt de hoge prijzen alhier blijf ik voorlopig lekker bij de Aussies kopen, of als Dhr.Smit weer eens wat lekkers in het aanbiedingenbakkie heeft liggen.
En het argument van hogere loonkosten enzo mogen ze me eens voorrekenen: hoe krijg je 30 piek op één DVD door hogere loonkosten hier? Ik bedoel maar: Gladiator kost krap 35 piek inclusief verzendkosten vanuit Australië... Hier kost ie 69 gulden. Sturen ze die DVD's dan per stuk en worden ze te voet opgehaald ofzo? Die dingen worden echt niet hier in Nederland geperst! En dan heb ik het over consumentenprijzen, waarbij ook EzyDVD allerlei kosten heeft (een cyberstore is niet persé goedkoper als een gewone winkel) dus zal de DVD inkoop voor hen misschien maar 2 tientjes zijn (maximaal). Waarom het ding hier dan zo duur moet zijn is mij een raadsel.
Enne...niet geschoten is altijd mis, maar de NMA kan/wil er echt niets aan doen. Kijk eens hoe lang men al collectief aan elkaars [censuur] loopt te trekken over de CD prijzen...en ze zijn alleen maar duurder geworden. Ik verwacht daar dus helemaal niets van. Het is duidelijk wie de scepter zwaait...

Richard68
25-12-2001, 22:41
Het hoge woord is eruit. Volgens mijn regionale krant hebben de heren producenten, twee detailisten aangeklaagd voor het verhandelen van regio 1 DVD's . 14 januari is het kort geding ben benieuwd wat daar uit komt.

Peter Gloudemans
25-12-2001, 23:13
En niet alleen regio 1 ook regio 2 DVD's uit Engeland zouden volgens die heren verboden waar zijn

Het lijkt me dat bovenstaande in strijd is met Europese wetten. De Europese Unie is toch opgericht met als uiteindelijk doel e e n grote markt van vrij verhandelbare goederen en diensten? En volgens mij is Engeland ook lid van de EU.

Overigens hoe kan ik quoten in dikke tekst en met "bronvermelding", zoals ik bij iedereen zie? :D

Luther Hartog
25-12-2001, 23:15
Weet je wat de oplossing zou zijn, dat alle films en DVD's over de hele wereld tegelijk worden uitgebracht, zodat men niet in Australie DVD's hoeft te bestellen. En de prijzen mogen dan ook wel dalen:p

Edwin vd Zwaard
26-12-2001, 10:55
Weet je wat de oplossing zou zijn, dat alle films en DVD's over de hele wereld tegelijk worden uitgebracht, zodat men niet in Australie DVD's hoeft te bestellen. En de prijzen mogen dan ook wel dalen:p

Dat laatste zinnetje doet t m idd... want ik bestel niet in Australie vanwege de releasedata hoor... (vaak verschilt die niet zo drastisch met de europese, voor releasedata bestel ik wel in de USA).. maar simpelweg voor de prijs, waarom zou ik ruim 70 gulden betalen voor de Gladiator in nederland, terwijl dezelfde versie in Australie voor rond de 30 gulden van de hand gaat ??

Edwin

Edwin vd Ende
26-12-2001, 12:00
Ik denk veel aan de mesen om mijn heen die bij mij thuis een dvd willen komen kijken en de meesten waarderen toch echt de nederlandse ondertitels. Ik koop dus zo veel mogelijk mijn films in Nederland waarbij ik er plezier in schap om steeds maar weer goede aanbiedingen te kopen.

Maar er zijn gewoon titels die in Nederland niet te krijgen zijn (bv alle Monty Python dvd's, op een paar na) en die koop ik dan gewoon in de US. Als ik echter met een paar daagjes wachten in Australie dezelfde dvd kan kopen als in Nederland maar dan veel goedkoper.

Ik koop dus niet een andere regio om de film eerder in huis te hebben, ik koop of uit noodzaak, of uit financiele overwegingen ergens anders. Als ze dus de prijzen omlaag doen en het aanbod vergroten ben ik de eerste die alles hier gaat kopen hoor.... tot die tijd moeten ze niet zeuren !

Edwin vd Zwaard
26-12-2001, 12:11
Ik ben het met Edwin een (jah, die andere Edwin dan :D).. bij mij thuis komen ook veel mensen films kijken/lenen.. en die waarderen ook NL ondertitels.. Maar aangezien ik er geen behoefte aan heb, en het vaak vele guldens (of euro's) scheelt, nemen ze maar genoegen met engelse ondertitels.. Tenminste, zolang ze hier in Nederland deze abnormale prijzen aanhouden..

Groeten
Edwin

Edwin vd Ende
26-12-2001, 12:40
De Edwin's zijn er maar druk mee.... we staan ook bekend om onze eindeloze liefde voor de medemens :)

Gelukkig kunnen de meeste mensen beter engels lezen dan verstaan dus in geval van nood zet ik de engelse ondertitels aan. En als ze het dan nog niet snappen staat het ze altijd vrij om mij gratiz een NL exemplaar te overhandigen :)

Edwin vd Zwaard
26-12-2001, 12:48
De Edwin's zijn er maar druk mee.... we staan ook bekend om onze eindeloze liefde voor de medemens :)

Gelukkig kunnen de meeste mensen beter engels lezen dan verstaan dus in geval van nood zet ik de engelse ondertitels aan. En als ze het dan nog niet snappen staat het ze altijd vrij om mij gratiz een NL exemplaar te overhandigen :)

:D:D:D:D

Hmm die optie van een een NL exemplaar overhandigen moet ik ook maar eens gaan toepassen... Bedankt voor de tip !! :p

Groeten
Edwin

Edwin vd Ende
26-12-2001, 13:00
Waar staat overigens omschreven dat je in Nederland geen Regio 1 dvd's mag verkopen ? Is dat wetgeving ofzo ? Of zijn het vage regels van de dvd regio politie in uw woon of verblijfplaats ?

Mag je geen lid van de elite club meer zijn als je dvd's van buiten Nederland hier verkoopt ? Krijg je dan als ondernemer geen NL dvd's meer aangeleverd ?

Ik zou de achtergronden weleens beter willen kennen, volgens mij hebben ze vooral last van intimidatiedrang ipv de stok om mee te slaan.

Mike Philippens
26-12-2001, 13:03
Gelukkig kunnen de meeste mensen beter engels lezen dan verstaan dus in geval van nood zet ik de engelse ondertitels aan. En als ze het dan nog niet snappen staat het ze altijd vrij om mij gratiz een NL exemplaar te overhandigen :)
Amen! Ik ga echt niet speciaal een NL exemplaat kopen voor meekijkers of leners. En de ENG ondertitels schelen inderdaad een hele hoop. Anders heb ik altijd nog een woordenboek liggen...:D

disone
26-12-2001, 14:08
Ik was laatst in Vive la France, en daar staan in de Supermarchés, zeg maar de Mega Heijns, genoeg R1 titels. Ze zijn iets duurder dan de R2 variant (Niemand wil een Franse R2 dvd!) maar gewoon te koop.
Pas de problème, monsieur!

Edwin vd Ende
26-12-2001, 14:14
Als ze ook nog eens alles in een woordenboek moeten gaan opzoeken dan is de kennis van het engels vaak zo slecht dat ik continue word herinnerd aan het feit dat een dvd een prachtig stilstaand beeld heeft..... maar de film gaat zo lang duren dan :)

Richard68
26-12-2001, 16:15
Naar ik heb gehoord gebruikt de DVD gestapo Nederland als proeftuin. Zodra ze hier alle detailisten in een wurggreep hebben, probeert men ook de grotere landen aan te pakken met Nederland als voorbeeld.

Dus dan ook Bye Bye R1 Frankrijk.