PDA

Bekijk de volledige versie : Opdracht voor school: over DVD Profiler en aanverwanten



twc02
22-01-2004, 21:19
Ik ben een 4e-jaars student Communicatie & MultimediaDesign in Heerlen.

Ik volg een module Web Services & Multimedia DataBases op school.
Hiervoor moet ik een project opstellen en uitvoeren over een bepaald onderwerp. Ik heb gekozen voor een soortgelijke toepassing als DVD Profiler. Hierbij gaat het over metadata (informatie over informatie zeg maar).

Het doel van het project is om uiteindelijk een web applicatie te ontwikkelen waarbij het mogelijk om automatisch, door het inlezen van een dvd, metadata van een dvd toe te voegen aan een database. Denk hierbij aan bitrate, resolutie, aspect ratio, regio code, subtitles, audio, video etc.

De eerste fase van dit project is onderzoek naar de behoeftes van de potentiele gebruiker, jullie dus, de dvd verzamelaars cq. liefhebbers.

Graag zou ik van jullie vernemen wat jullie wensen zijn met betrekking tot deze te ontwikkelen applicatie. Of zijn er opmerkingen over DVD Profiler, of zijn er andere tools. Of heb je er geen behoefte aan, waarom niet? Alle feedback is welkom.

Laat het me weten, zodoende kan ik een goed oordeel vormen wat de gebruiker echt wil.

Bij voorbaat dank!!!

FrankGuthrie
22-01-2004, 21:44
Laat het me weten, zodoende kan ik een goed oordeel vormen wat de gebruiker echt wil.

Bij voorbaat dank!!!

DVD profiler heeft genoeg fucnties, en meer heb je niet nodig. Handige online systeem waarmee je je collectie makkelijk on-line kan zetten. Alles zit erbij, en het systeem wordt bijgehouden door mensne zoals ik vrijwillgers die af en toe DVD's toevoegen, perfect toch.

Ik heb DVD profiler en wil niks anders. Don't fix something if it ain't broken.

Denk dat er genoeg alternatieven zijn, dus ik weet niet echt wat het nut van het ontwikkelen van iets als het er als is (dit is niet bedoeld als flame).

twc02
22-01-2004, 21:55
Het gaat mij ook meer om de metadata. Meer de technische gegevens.
Ik wil onderzoeken welke gegevens automatisch uit te lezen zijn van een DVD. Dus vanuit het IFO bestand of iets dergelijks. Zodoende hoeft de gebruiker die meer technische informatie wenst, niet handmatig moet toevoegen aan zijn overzicht.

Hope that makes sense, Zie het ook meer als een concept. Zodoende is de opdracht leuker om te maken :)

Alex van den Berg
22-01-2004, 22:37
Het gaat mij ook meer om de metadata. Meer de technische gegevens.
Ik wil onderzoeken welke gegevens automatisch uit te lezen zijn van een DVD.Er zijn een aantal gegevens als data op de DVD terug te vinden.

De geluidssporen: Er zijn maximaal 8 tracks mogelijk waarbij het formaat (DD,DTS,PCM,MPEG), aantal kanalen en bitrate als data uitleesbaar zijn.
Ondertiteling: Max. 32 subtitletracks. Talen zijn uitleesbaar als code.
Beeld: Flag voor anamorph/Letterbox en bitrate zijn uitleesbaar. Beeldformaat kan theoretisch door software worden uitgezocht door aftasten van zwarte balken.
Titel: Wordt niet altijd vastgelegd. Indien wel vastgelegd is hij uitleesbaar als ASCII codeblock. Eerste byte geeft de lengte van het totale block.

Dit is wat ik zo snel even uit m'n mouw wist te schudden. Vraag me niet naar de datalokaties op de schijf... Daar kan ik je niet mee helpen, maar die info is vast wel weer ergens op het net te vinden. Alle informatie over de opslag van bovenstaande data is vastgelegd in standaard protocols.

EDIT: Zelfs DVD-Profiler zou van al deze data gebruik kunnen maken, maar doet het niet... Er zal dus wel een Python onder het gras zitten... :D

Mike Philippens
23-01-2004, 00:03
EDIT: Zelfs DVD-Profiler zou van al deze data gebruik kunnen maken, maar doet het niet... Er zal dus wel een Python onder het gras zitten... :D
Ik weet het niet...programma's als DVDShrink laten ook al deze dingen zien. Kost alleen wat tijd omdat het in de VOB files gecodeerd is. Het is niet één datablokje waar al die zaken in staan. In principe kan elke VOB weer zijn eigen audio/subtitle tracks hebben. Ik denk dat het voor een app.als DVDPro weer te lang gaat duren als ie al die info moet gaan uitlezen. Daarnaast zijn de tracks niet altijd goed gecodeerd (de Python?)

Btw nog een opmerking voor TWC02: je wilt er een webapp van maken. Bij een webapp denk ik aan een app die 'somewhere' op een server draait en waarop ik met mijn browsertje heen kan surfen en dan mijn DVD collectie updaten enzo. Als je dan info van een DVD rechtstreeks wilt inlezen, zul je met een of andere plugin moeten werken omdat server side code dat nooit mag/kan. Je moet dan ook overwegen waarin die plugin moet worden geschreven. VB klinkt het meest voor de hand liggend, maar beperkt de clients tot Explorer en Explorer. Is wel het grootste deel van de markt, maar er zijn volgens mij zat mensen die met Firebird, Netscape of Opera werken.
Dit even ter overweging dus...

Kaplan
23-01-2004, 12:04
Ik heb mij er bij dvd profiler altijd over verbaast dat je niet op jaartal van de film de lijst kan weergeven. Nu kan het dus op alfabet of op nummer.
Nou kun je zoals ik gedaan heb het nummer wel gebruiken om een jaartal in te tikken maar een filter op jaartal vind ik eigenlijk onmisbaar.

Ernest Hamstra
23-01-2004, 12:52
Het enige dat voor mij ontbreekt aan DVD-Profiler is het aanbrengen van weblinks bij titels, dus bijvoorbeeld de IMDB-entry en de DVD.nl review :wink: .