PDA

Bekijk de volledige versie : Bouw van HT (gedateerd)



Pagina's : [1] 2

Laurens ten Voorde
25-01-2004, 00:06
Hallo forumleden,
Ik heb het al een aantal malen hier voorbij zien komen. Een regelmatige update van een homecinemaruimte in aanbouw.

Het lijkt me leuk om hier ook het één en ander te plaatsen en daarmee misschien wel tips te kunnen ontvangen.

Ik zal (vooralsnog) geen gebruik gaan maken van een beamer met scherm. Dit omdat de zolder niet genoeg omvang heeft. Althans niet in de gewenste opstelling. En daarbij is het ook nog eens de woning van mijn ouders waar ik toch niet al te veel jaren meer zal wonen...

It Starts here...

http://www.ten-voorde.com/images/HT/001.JPG

Om dan maar even bij de root te beginnen, even in vogulvlucht de bouw van de woning...

http://www.ten-voorde.com/images/HT/002.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/003.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/004.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/005.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/006.JPG

Ik zal de foto's regelmatig updaten.

De ingrediënten voor mijn HT zijn alsvolgt:

TV: Sony Kv32FX60 + meubel
Versterker: Sony STR-DA50ES
Dvd-speler: Sony DVP7700S + DVP 715S
MD-speler: Sony MDS-JA20ES

Speakers:
Front: B&W 604
Rear: B&W 603
Center: B&W cc6 S2
Subwoofer: ASW 250

Bijna alles voorzien van Oehlbach bekabeling

24-01-04 Aanvang met aftimmering op de zolder
31-01-04 Geplande oplevering
01-02-04 Aanvang aftimmering en het plaatsen van +- 20 dubbele wandcontactdozen.
05-02-04 Scheidingswand geplaatst

Foto's geplaatst op 08-02-04
De eerste twee foto's zijn de zolder. Van beide kanten uit genomen.
http://www.ten-voorde.com/images/HT/007.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/008.JPG

Dit soort scheidingswandje komt helemaal rondom. Hierin zullen veel wandcontactdozen geplaatst worden. Ik heb echt een enorme hekel aan een snoerenprut. Momenteel zijn er 11 dubbele wandcontactdozen geplaatst.
http://www.ten-voorde.com/images/HT/009.JPG

Aanvang met de scheidingswand tussen de trap en zolder.
http://www.ten-voorde.com/images/HT/010.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/011.JPG

Zoals te zien is, is het er erg stoffig. Het flitslicht weerkaatst op de stofdeeltjes....

Johan van den D.
25-01-2004, 11:40
Ik zal deze tread zeker met interesse volgen en de vragen en tips komen dan vanzelf wel.
Leuk om weer eens een ht project te kunnen volgen op de manier.
Mooie woning in ieder geval :wink:
De hardware opzich ziet er al goed uit en is een mooie basis voor een lekker ht.

Laurens ten Voorde
07-02-2004, 19:58
Ben afgelopen week enorm druk geweest met het aftimmeren van de zolder. Hij wordt opgedeeld in drie stukken. Slapen, werken, en HT.

Ik moet binnenkort (maandag a.s.) bekabeling aanschaffen voor de speakers. Ik zit te denken aan 2 x 4mm². Front speakers Bwire en rear normaal. Iemand nog tips waaraan ik moet denken?

Foto's volgen binnenkort.

Christiaan Sauer
07-02-2004, 20:11
Persoonlijk (en samen met mij velen anderen) zou ik niet direct biwire kiezen maar gewoon normaal aansluiten. Dus niet 2 setjes van bv 10 euro de meter naar je speaker, maar gewoon 1 keer 20 euro :). Daar zou je waarschijnlijk betere resultaten mee kunnen behalen. Het is een beetje proberen.
Mooie en leuke foto's trouwens :).

Johan van den D.
07-02-2004, 20:12
Front speakers Bwire en rear normaal. Iemand nog tips waaraan ik moet denken?Wat is de reden dat je de fronts bi-wire wilt aansluiten ??
Persoonlijk zal ik ook die single aansluiten maar dan met betere kwaliteit kabel.
Teminste, extra kosten van de bi-wire kabel kun je bij een single kabel leggen.
Vandaar dus mijn vraag waarom je wilt gaan bi-wiren.

Laurens ten Voorde
07-02-2004, 20:46
Front speakers Bwire en rear normaal. Iemand nog tips waaraan ik moet denken?Wat is de reden dat je de fronts bi-wire wilt aansluiten ??
Persoonlijk zal ik ook die single aansluiten maar dan met betere kwaliteit kabel.
Teminste, extra kosten van de bi-wire kabel kun je bij een single kabel leggen.
Vandaar dus mijn vraag waarom je wilt gaan bi-wiren.

Heb het nu ook en het gaf me mooier geluid.
Jullie zeggen dat je beter goede kabel kunt nemen dan bwire.

Ik zou dan weer de goede kabel Bwire aansluiten.
Dat zou dan weer beter kunnen zijn.

Johan van den D.
07-02-2004, 20:56
Heb het nu ook en het gaf me mooier geluid.
Jullie zeggen dat je beter goede kabel kunt nemen dan bwire.
Wanneer je nu duidelijk voordeel heb van het bi-wiren dan moet je dat uiteraard weer doen. :wink:

Laurens ten Voorde
07-02-2004, 21:04
Heb het nu ook en het gaf me mooier geluid.
Jullie zeggen dat je beter goede kabel kunt nemen dan bwire.
Wanneer je nu duidelijk voordeel heb van het bi-wiren dan moet je dat uiteraard weer doen. :wink:

Maar voor TIPS sta ik altijd open.
Maar helaas kun je niet even paar meter meenemen bij de audioboer en later terugbrengen...

Johan van den D.
07-02-2004, 21:30
Maar voor TIPS sta ik altijd open.Persoonlijk zal ik toch voor betere kabels kijken.
Ik zag dat je Oehlbach had en dat moet beter kunnen lijkt me zo.

Laurens ten Voorde
07-02-2004, 21:32
Maar voor TIPS sta ik altijd open.Persoonlijk zal ik toch voor betere kabels kijken.
Ik zag dat je Oehlbach had en dat moet beter kunnen lijkt me zo.

Het gaat me nu even om speakerkabels. Die zijn momenteel gewoon simpel. Een rood/zwart snoertje.

Wat betreft oehlbach, die laat ik zo. Daar ben ik best mee tevreden. Vorige week een snoer voor de subwoofer gekocht. Dat was echt een vooruitgang. Volgens de audioboer gaaat het op het laatst echt om audiofielen die bij nog duurdere kabels iets beter horen.

Johan van den D.
07-02-2004, 21:48
Het gaat me nu even om speakerkabels. Die zijn momenteel gewoon simpel. Een rood/zwart snoertje.Ik dacht dat ook je speakerkabel van Oehlbach was, vandaar :oops:
In dit geval valt er zeker wat te verbeteren aan je speakerkabels.
Ga echt voor een merk al vdHul of QED om maar eens een voorbeeld te geven.
Zij hebben in alle prijsklasse wel wat moois.
Zo,n rood/zwart draadje is alleen goed om je deurbel mee aan te sluiten :wink:
Is veel verbetering te behalen dus.


Volgens de audioboer gaaat het op het laatst echt om audiofielen die bij nog duurdere kabels iets beter horen.Dat is inderdaad wel waar maar Oehlbach zit nog bij lange na niet op dat nivo.
Is overigens niet nadelig bedoeld hoor tov Oehlbach:wink:
Ook gaat het niet zozeer om een "beter" geluid maar wel om een "ander" geluid in de hogere klasse.

Kortom, het lijkt me verstandig om je toch eens dieper in de kabels te verdiepen. (advies is om in de klasse van €6 a €10 per meter te kijken/luisteren.)

De rest va je set verdiend namelijk een beter kabel dan die rood/zwart dingen. :wink:

JCL
07-02-2004, 21:50
Ik ben erg nieuwd wat je er van gaat maken! Bij ons in huis heeft mijn broer een ongeveer vergelijkbare set. Hij heeft alleen 602 front en een VA8ES versterker met EP90es dd decoder.

:EDIT:Hij heeft overgens een REL Strata 2 als sub :/EDIT:

Laurens ten Voorde
07-02-2004, 23:41
Kortom, het lijkt me verstandig om je toch eens dieper in de kabels te verdiepen. (advies is om in de klasse van €6 a €10 per meter te kijken/luisteren.)

De rest va je set verdiend namelijk een beter kabel dan die rood/zwart dingen. :wink:

Dan wordt het inderdaad geen Bwire.....

Maar eens shoppen bij de plaatselijke audiodealers.

Nu even afwegen of ik alleen de front speakers voorzie van (y) bekabeling wel/niet Bwire en of ook de achterspeakers. Dit laatste gezien de redelijke afstand...

OVerigens ook bij "mijn" audiowinkel wezen kijken naar de 700 serie van B&W...

http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/704/704_main.jpghttp://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/HTM7/htm7_main.jpghttp://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/704/704_main.jpg

http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/705/705_main.jpghttp://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/705/705_main.jpg

Helaas wegens tijdgebrek nog niet naar geluisterd.
Wel kostbaar overigens....

EN dit stond er ook...
http://europe.rotel.com/products/images/rsp-1066.jpg
http://europe.rotel.com/products/images/rmb-1075.jpg

Type kan net iets anders zijn overigens...

JCL
08-02-2004, 08:42
Martin heeft geloof ik die Rotel combinatie. Hij kan je wel vertellen of ze goed klinken. Ik dacht dat hij er heel erg tevreden mee is!

De 700 serie van B&W (de nieuwe CMD-NT) schijnt ook geweldig te zijn!

bakker
08-02-2004, 09:49
Ik heb deze suggestie nog nooit gehoord, dus misschien is het wat een rare, maar als je nou gewoon eerst twee maal goede kwaliteit single-wire koopt en vervolgens eerst één front daarmee aansluit, dan luistert en vervolgens diezelfde frontspeaker met bi-wire aansluit (je hebt immers de kabel voor het andere frontkanaal) en daar ook weer naar luistert en dan oordeelt of bi-wire voordeel oplevert. Je hebt het dan weliswaar vanuit één speaker en niet stereo, maar het lijkt mij dat je dan op een gefundendeerde en niets kostende manier een goed oordeel kan vellen.

JCL
08-02-2004, 11:06
voor bi-wire heb je toch ook een B-w versterker nodig? Dat hebben toch alleen maar de hele dure topmodellen? De VA8es van mijn broer heeft dat nog niet. Ik dacht dat geen enkele sony het heeft. Hoe zit dat dan? Je sluit de 4 gaten van je fronts aan en dan druk je 2 kabels in 1 gat?

Johan van den D.
08-02-2004, 11:17
Nu even afwegen of ik alleen de front speakers voorzie van (y) bekabeling wel/niet Bwire en of ook de achterspeakers. Dit laatste gezien de redelijke afstand...Lengte is inderdaad kostbaar worden maar het zal altijd beter zijn dan die rood/zwart dingen.

wezen kijken naar de 700 serie van B&W...Zeer mooie serie is dat.

Johan van den D.
08-02-2004, 11:20
maar het lijkt mij dat je dan op een gefundendeerde en niets kostende manier een goed oordeel kan vellen.Helaas werkt het niet zo gemakkelijk.
Het zijn vaak verschillen in de details en dat komt niet tot zijn recht wanneer je slecht één speakers op de manier aansluit.
Kortom, dit is dus iets te mooi om waar te zijn maar zo krijg je geen goed beeld van de eventuele voordelen van bi-wire.
Het hoef overigens lang niet altijd een positieve uitwerking te hebben.

Johan van den D.
08-02-2004, 11:26
voor bi-wire heb je toch ook een B-w versterker nodig? Dat hebben toch alleen maar de hele dure topmodellen? De VA8es van mijn broer heeft dat nog niet. Ik dacht dat geen enkele sony het heeft. Hoe zit dat dan? Je sluit de 4 gaten van je fronts aan en dan druk je 2 kabels in 1 gat?Je sluit de biwire kabel inderdaad los aan op de speakers en aan de versterker zijde voeg je die kabel samen tot je alleen een plus en min heb.
Die sluit je aan op je versterker zoals je normaal ook al doet.

Je heb overigens ook tri-wire speakers (al zijn de er maar weinig) en heb je wel eens een tri-wire versterker gezien?

Kortom, het kan in principe met iedere versterker maar wat meer resultaat zal opleveren is bi-amping.

Christiaan Sauer
08-02-2004, 13:22
Haai,

even over de 1066: sterkte met die te vinden. Die is praktisch uitverkocht overal. Waaom? Omdat de 1068 eraan komt :). Als Rotel en B&W een beetje de zelfde bedrijfsvoering hebben kun je rekenen op zo'n 10% hogere kosten. De 1075 heb ik niets van gehoord dat die vervangen gaat worden :).
Over de 700 serie: veel mensen vinden het hoog veel te scherp bij deze serie. Het schijnt een beetje over te komen van "we moeten en zullen die 50kHz halen". Het is even dat je er rekening mee houdt ;). Daar zou ik ook zeker mijn speakerkabel op aanpassen :).
Birwire is al duidelijk gemaakt :) @ Johan: tri-wire versterkers niet, maar je kan natuurlijk ook een pre/pro nemen en daar drie eindversterkers aan hangen :mrgreen:. Al is dat weer tr-amping :?.

Johan van den D.
08-02-2004, 14:36
maar je kan natuurlijk ook een pre/pro nemen en daar drie eindversterkers aan hangen :mrgreen:. Al is dat weer tr-amping :?.3 versterkers per speakers x 5 speakers = 15 versterkers :shock: :roll:

Christiaan Sauer
08-02-2004, 14:37
Nu nog bruggen en het wordt helemaal leuk (6). Laatst een foto gezien van 2 x de Nautilus (de echte dus) met in totaal 32 versterkers eraan :shock:.

JCL
08-02-2004, 15:19
Nu nog bruggen en het wordt helemaal leuk (6). Laatst een foto gezien van 2 x de Nautilus (de echte dus) met in totaal 32 versterkers eraan :shock:.

ZIEK! werkelijk :D even tussen 2 haakjes, hoe krijg je dat voor elkaar?!

En dan nog, dat verschil hoort een gewoon mens toch niet meer?

maar goed, we raken off-topic :D

G. Zandman
08-02-2004, 17:13
Betreft het BI-Wire verhaal, hangt sterk van de speakers af. Ik heb beneden de LINN Keilidh met LINN magic versterker, daar hoor je een
duidelijke verbetering in BI-Wiring.

Bij mijn HT (heb de B&W CDM NT serie) heb ik het spul in BI-Amping staan en dat hoor je echt heel duidelijk. Ik ben bij mijn HT direct naar
BI-Amping gegaan nadat ik een 3channel eind verterker had
aangeschaft.
Weet dus niet of BI-Wiring wat uit maakt of niet, bij mijn LINN set in iedergeval wel. Gewoon proberen zou ik zeggen, je kunt het ook later
doen. Is toch een betrekkelijke goedkope upgrade voor je HT.

P.S. weet iemand overgens ook of er veel verschil in de CDM-NT en de 700 serie zit betreft de klank ?

Gerrit

Christiaan Sauer
08-02-2004, 17:21
de 700 schijnt scherper in het hoog te zijn.

Laurens ten Voorde
08-02-2004, 17:49
voor bi-wire heb je toch ook een B-w versterker nodig? Dat hebben toch alleen maar de hele dure topmodellen? De VA8es van mijn broer heeft dat nog niet. Ik dacht dat geen enkele sony het heeft. Hoe zit dat dan? Je sluit de 4 gaten van je fronts aan en dan druk je 2 kabels in 1 gat?

Ik heb de hoge tonen op de A-speaker aansluiting.
en de lage tonen op de B-speaker aansluiting.

A+B aansluiting hebben de meeste versterkers naar mijn mening. En op zich een aantal jaren geleden was mijn versterker één van de duurste verstekers uit de ES-serie. Alleen de 9000 voor- en eindversterker was duurder.

jokey
08-02-2004, 18:47
voor bi-wire heb je toch ook een B-w versterker nodig? Dat hebben toch alleen maar de hele dure topmodellen? De VA8es van mijn broer heeft dat nog niet. Ik dacht dat geen enkele sony het heeft. Hoe zit dat dan? Je sluit de 4 gaten van je fronts aan en dan druk je 2 kabels in 1 gat?

Ik heb de hoge tonen op de A-speaker aansluiting.
en de lage tonen op de B-speaker aansluiting.

A+B aansluiting hebben de meeste versterkers naar mijn mening.
Maar niet alle receivers kunnen tegelijkertijd A + B weergeven.
Bij mijn Onkyo hoor je of A of B en niet allebei. :roll:

JCL
08-02-2004, 18:51
voor bi-wire heb je toch ook een B-w versterker nodig? Dat hebben toch alleen maar de hele dure topmodellen? De VA8es van mijn broer heeft dat nog niet. Ik dacht dat geen enkele sony het heeft. Hoe zit dat dan? Je sluit de 4 gaten van je fronts aan en dan druk je 2 kabels in 1 gat?

Ik heb de hoge tonen op de A-speaker aansluiting.
en de lage tonen op de B-speaker aansluiting.

A+B aansluiting hebben de meeste versterkers naar mijn mening.
Maar niet alle receivers kunnen tegelijkertijd A + B weergeven.
Bij mijn Onkyo hoor je of A of B en niet allebei. :roll:

Kan onze Sony STR-DE685 ook niet

Christiaan Sauer
08-02-2004, 18:56
voor biwire hoef je dus ook geen a-b schakelaar te hebben die allebei tegelijk kan weergeven. Gewoon aan je versterker kant de beide draden in elkaar draaien en in 1 gat doen (voor allebei de speakers :roll:) en aan je speaker kant de ene draad gebruiken voor je hoogweergave, en de ander voor de laagweergave. Heb ik op mijn instapmodel Pioneer ook gehad, en werkte perfect zo :).
Nix geen dure versterker voor nodig. (al is een duurdere versterker in 99% van de gevallen wel zo leuk voor je kwaliteit ;))

Laurens ten Voorde
08-02-2004, 18:57
Maar niet alle receivers kunnen tegelijkertijd A + B weergeven.
Bij mijn Onkyo hoor je of A of B en niet allebei. :roll:

Kijk dat kan ie hier wel weer.
Weer iets geleerd.

Nieuwe foto's komen eraan..

jokey
08-02-2004, 19:53
voor biwire hoef je dus ook geen a-b schakelaar te hebben die allebei tegelijk kan weergeven. Gewoon aan je versterker kant de beide draden in elkaar draaien en in 1 gat doen (voor allebei de speakers :roll:) en aan je speaker kant de ene draad gebruiken voor je hoogweergave, en de ander voor de laagweergave.
Zo heb ik het dus ook gedaan! :)

Mr.C
09-02-2004, 00:18
Wat je eerst ook kan doen is betere kabels halen voor je fronts en center. Je hebt dan 3 kabels en daarmee kun je zelf wel in stereo experimenteren of bi-wire beter klinkt dan single-wire. Ik moet het trouwens ook nog zelf proberen maar ik heb nu even geen tijd en mn receiver zit op een onhandige plek om met kabels te spelen.


Maar als je gaat bi-wireren met A/B aansluiting is dat dan niet bi-amping ?!?

Christiaan Sauer
09-02-2004, 00:23
Niet per definitie. Bi-amping is pas het geval als je met verschillende versterkers gaat werken op 1 box.
Vaak is het zo dat een a-b switch achter de schermen weer gewoon teruggevoerd wordt naar 1 enkel kanaal waardoor allebei de uitgangen hetzelfde signaal krijgen. Dan heb je geen bi-amping, maar een makkelijke manier van biwiring.
Bi-amping moet de a-kant van de versterking een eigen versterking hebben, en het b verhaal moet een eigen versterking hebben. Dan spreek je wel van bi-amping.

PM
09-02-2004, 10:01
Beetje offtopic misschien...


...
@ Johan: tri-wire versterkers niet, maar je kan natuurlijk ook een pre/pro nemen en daar drie eindversterkers aan hangen :mrgreen:. Al is dat weer tr-amping :?.

Inderdaad.. tri-wire kan met een gewone versterker je hebt maar 1 aansluiting nodig, maar 3 kabels.. en tri-amping versterkers bestaan ook wel.. (mijn Parasound 1206 is 6 kanaals met switches kan je elk kanaal 3x uit sturen zodat je 3 versterkers per kanaal hebt). En je kan natuurlijk ook altijd met 3 losse monoblokken werken.

Johan van den D.
09-02-2004, 17:10
Maar als je gaat bi-wireren met A/B aansluiting is dat dan niet bi-amping ?!?Nee , zoals je al begrepen had.
Dit is totaal iets anders en niet met elkaar te vergelijken.
Zal wel een goedkope manier geweest zijn van bi-amping. :wink:

Christiaan Sauer
09-02-2004, 18:10
Maar als je gaat bi-wireren met A/B aansluiting is dat dan niet bi-amping ?!?Nee , zoals je al begrepen had.
Dit is totaal iets anders en niet met elkaar te vergelijken.
Zal wel een goedkope manier geweest zijn van bi-amping. :wink:
dit is een makkelijke manier van biwiren :). Hoef je niet 2 kabels in 1 aansluiting te proppen, maar gewoon in 2 identieke aansluitingen. Scheelt je een hoop gezeur met aansluiten.

Laurens ten Voorde
09-02-2004, 22:12
Dit meubel van Aldenkamp gaat er komen voor mijn setje....

http://www.ten-voorde.com/images/HT/aldenkamp.jpg

Alleen voorzien van zwarte afwerking i.p.v de kersen die op de foto zichtbaar is.

Althans als de prijs niet te gek gaat worden.
Iemand misschien tips met andere mooie meubels...tot +- € 750,-

Johan van den D.
09-02-2004, 22:29
Mooi, heel erg mooi en dat kersen vind ik persoonlijk wel erg mooi ook.
Hoe dan ook, zo,n rekje kost meer dan de meeste uitgeven voor een receiver maar het ziet er werkelijk prachtig uit.

Christiaan Sauer
09-02-2004, 23:14
Aldenkamp = erg 8).
Mooi rack om te zien Laurens. Erg mooi. Enige nadeeltjes van zo'n rack zijn de glazen platen (die ze overigens wel weer zo mooi maken). Daardoor zou je kans op resonantie hebben welke je geluid nadelig kan beinvloeden. En iets dat wel op te lossen is: je ziet heel makkelijk welke kabels je allemaal hebt lopen neem ik aan? Al zou ik daar persoonlijk niet echt veel problemen mee hebben :).
Voor de rest strak ding om te zien 8)

G. Zandman
09-02-2004, 23:25
Wou zelf ook een glazen meubel. Hebben ze me toch sterk afgeraden.
Glas kan mee resoneren.

Zijn hier vast wel mensen die dit beter kunnnen uitleggen.

Mvg Gerrit

Laurens ten Voorde
09-02-2004, 23:30
Wou zelf ook een glazen meubel. Hebben ze me toch sterk afgeraden.
Glas kan mee resoneren.

Zijn hier vast wel mensen die dit beter kunnnen uitleggen.

Mvg Gerrit

ACh ja,
Op zich valt dat allemaal wel mee heb ik me ook laten vertellen. En naast mijn oren, willen mijn ogen ook iets moois 8) .

Morgen gaat er weer druk geklust worden in de kamer. Hopelijk komt al het timmerwerk af. Er wordt dan driftig gekit...Alles moet immers dicht.

Dan rest plamuren en in de grondverf. Woensdag vrij dus kan lekker opschieten. Foto's volgen. Het was vanavond te stoffig. Krijg je weer foto's met allerlei stofdeeltjes die het flitslicht opvangen.

G. Zandman
09-02-2004, 23:50
Goed als je toch besloten hebt voor glas, zou ik zeker eens kijken op
www.spectral.nl kun je ook een meubel op maat laten maken.

Gerrit

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 07:42
Goed als je toch besloten hebt voor glas, zou ik zeker eens kijken op
www.spectral.nl kun je ook een meubel op maat laten maken.

Gerrit

Aldenkamp = Spectral :lol:

real-spectral

REAL staat voor REmko ALdenkamp.

Albert Kostwinder
10-02-2004, 08:59
Aldenkamp = erg 8).
Mooi rack om te zien Laurens. Erg mooi. Enige nadeeltjes van zo'n rack zijn de glazen platen (die ze overigens wel weer zo mooi maken). Daardoor zou je kans op resonantie hebben welke je geluid nadelig kan beinvloeden. En iets dat wel op te lossen is: je ziet heel makkelijk welke kabels je allemaal hebt lopen neem ik aan? Al zou ik daar persoonlijk niet echt veel problemen mee hebben :).
Voor de rest strak ding om te zien 8)

Heb zelf ook een dergelijke rek met glas.. Heeft echt geen nadelig effect op het geluid. Het glas zelf is erg dik en massief. Onder het glas zitten rubbertjes die trillingen absorberen. Voor de zekerheid heb ik ook nog absorberende pootjes onder mijn dvd speler gedaan. Receiver staat op de grond met pootjes eronder.. Alleen die kabels...grrr zijn moeilijk weg te werken hoor.... :)

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 10:44
.. Alleen die kabels...grrr zijn moeilijk weg te werken hoor.... :)


Daarvoor laat ik een extra spiraal op de achterkant van het meubel aanbrengen. Op deze manier hoop ik dat de bekabeling beter weg te werken is. Andere kabels worden ook strak in een koofweggewerkt.

Daarnaast heb ik +- 15 dubbele wandcontactdozen geplaatst. Zo komen er 5 achter de het audiomeubel te zitten en 2 achter de 2 TV en 3 achter de PC. Op deze manier heb ik minder last van verlengblokken e.d.

Christiaan Sauer
10-02-2004, 11:48
Hou er dan rekening mee dat je je stroomkabels door een andere goot laat lopen dan je audio en videokabels. Stroomkabels hebben een nadelig effect op je geluid en op je beeld :).

Albert Kostwinder
10-02-2004, 11:51
Hou er dan rekening mee dat je je stroomkabels door een andere goot laat lopen dan je audio en videokabels. Stroomkabels hebben een nadelig effect op je geluid en op je beeld :).

Zeker weten: ik had ooit alles mooi weggewerkt en de snoeren opgerolt... weg mooi hoog!! moet je inderdaad wel rekening mee houden!

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 11:54
Hou er dan rekening mee dat je je stroomkabels door een andere goot laat lopen dan je audio en videokabels. Stroomkabels hebben een nadelig effect op je geluid en op je beeld :).

Doe ik.
Er komt zelfs een extra koof waardoor de audio speakers gaan lopen.

Ben zojuist bij de audioboer geweest en ik voor een audio kabel van Van den Hull. Type CS 122. Kost dan wel € 12,- p/m maar goed. Geen B-wire.
Want die kostte € 21,- p/m.

Deze kabel zou me vast wel een beter geluid geven dan een paar rood/zwart snoertjes... :lol:

Christiaan Sauer
10-02-2004, 11:56
Ik zie daar nog even iets waar je op moet letten:
en de snoeren opgerolt. Als je even de kans hebt gewoon lekker onopgerold laten liggen :). Persoonlijk met mijn setje merk ik er weinig van (Pioneer VSX-C300 icm Tannoy Mx2) maar bij de wat betere HT's zul je hoogswaarschijnlijk merken dat je hoog hier onder te lijden krijgt. Net als je gehele geluidsbeeld. Echter, hoe het precies zit weet ik niet, want dit heb ik maar van horen zeggen :). Zelf heb ik er wel rekening mee gehouden toen ik nieuwe speakerkabel ging kopen.

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 11:58
Vind de kabel beetje duur om op te rollen :lol:

Christiaan Sauer
10-02-2004, 12:02
(y). Probleem opgelost ;). Zelf zat ik namelijk door een herinrichting van mijn kamer met 2 x 8 meter Clearwater en ik had er maar 2 x 2 nodig :shock:. Werk nu idd ook gewoon met 2 x 2 meter The Royal Jaded.
Maar als je niet kan oprollen is het des te beter (y)

Albert Kostwinder
10-02-2004, 12:02
Zelfs de kabellengte heeft invloed op het geluid. Ik meen dan van den hul de regel aanhoudt dat je bij lange luidspreker kabels een korte interlink moet nemen. Bij een lange interlink juist korte luidsprekerkabel.... :)

Christiaan Sauer
10-02-2004, 12:05
Daar zijn de meningen over verdeeld. Amerikanen schijnen vaak korte speakerkabels icm lange interlinks te gebruiken (bij losse monoblokken dan) terwijl europeanen weer het tegengestelde schijnen te doen. Persoonlijk hou ik alles zo kort mogelijk :).

Albert Kostwinder
10-02-2004, 12:08
Ik had eerst Monster Cable powerline 2 in 3 x 2 meter front hangen. Inmiddels draai ik met Monster Cable Z2 series referentie kabels 3 x 3.5 meter wat veel beter klinkt... om nu het mes erin te zetten voor misschien een beter geluid durf ik niet aan.... :)

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 12:09
Zelfs de kabellengte heeft invloed op het geluid. Ik meen dan van den hul de regel aanhoudt dat je bij lange luidspreker kabels een korte interlink moet nemen. Bij een lange interlink juist korte luidsprekerkabel.... :)

Moet ik beide kabels naar de frontspeakers even lang houden?

mijn ht staar straks rechts van beider speakers. Zo kan de rechts kabel wel 4 mtr korter. En dat scheelt al gauw +- 50,- 8)

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 12:16
Zo meubel is besteld met extra spiraal.
Met zwarte boven en onderkant.

Nu afwachten totdat hij er is... 8)

Christiaan Sauer
10-02-2004, 12:17
Het is theoretisch gezien het beste, maar over het algemeen gezien wordt het niet gedaan. Persoonlijk zou ik het niet doen. Als die 50 euro nou echt aan het branden is in je handen kan je dat nog altijd bovenop het bedrag voor een interlinkje doen :). Denk dat je daar meer winst mee haalt.

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 12:18
Het is theoretisch gezien het beste, maar over het algemeen gezien wordt het niet gedaan. Persoonlijk zou ik het niet doen. Als die 50 euro nou echt aan het branden is in je handen kan je dat nog altijd bovenop het bedrag voor een interlinkje doen :). Denk dat je daar meer winst mee haalt.

ja de interlinks zijn ook nog standaard rood/zwart.
Maar overhet algemeen gaat alles optisch op het moment door simpele snoertjes. Iemand daar nog (y) suggesties voor ...

Albert Kostwinder
10-02-2004, 12:21
Het is theoretisch gezien het beste, maar over het algemeen gezien wordt het niet gedaan. Persoonlijk zou ik het niet doen. Als die 50 euro nou echt aan het branden is in je handen kan je dat nog altijd bovenop het bedrag voor een interlinkje doen :). Denk dat je daar meer winst mee haalt.

Foei toch.... alles keurig dezelfde lengte houden hoor!! dan maar 50 euro meer neertellen! en eventueel die interlink een maandje later kopen als het niet uitkomt!! :)

Christiaan Sauer
10-02-2004, 12:30
Zo ontzettend maakt het niet uit of je nu met echt gelijke afstanden werkt of niet. De signaal overdracht in de kabels is zo razendsnel dat je die maar meter extra of minder niet meer merkt :). Je speaker een cm of wat verplaatsen zal meer effect hebben. Maar dat is slechts mijn theorie ;).
Over interlinks: als je echt voor optisch moet gaan: probeer de Vd Hul Optocoupler MKII eens. Geweldige kabel die zelfs in de echte high-end nog wel eens gebruikt wordt. 55 euro voor 1.5 meter geloof ik.
Als je voor coax gaat kan ik je niet helpen. Daar kijk ik totaal niet naar aangezien ik niets met coax kan :?.
Analoge interlinks zou je bv eens naar 2e hands MIT's kunnen kijken. Persoonlijk zit ik te twijfelen over een 2e hands MIT op www.usedcabels.com (oid). 125 dollar voor 1 meter. Heb je wel goede kabels voor :)

Albert Kostwinder
10-02-2004, 15:02
Als je voor honderden euro aan kabels uitgeeft ga je toch niet op 4 meter, zo'n 50 euro bezuinigen? Ik zou op save gaan en dezelfde lengtes aanhouden..... :)

Johan van den D.
10-02-2004, 17:09
Zeker weten: ik had ooit alles mooi weggewerkt en de snoeren opgerolt... weg mooi hoog!! moet je inderdaad wel rekening mee houden!Inderdaad moet je de stroom en signaal kabels niet naast/tegen elkaar liggen.
Ook moet je de speakerdraden niet oprollen als ze te lang zijn want dan gaan ze als een soort van filter/spoel werken.
Dit merk je inderdaad het eerst aan je hoog.

Aan de vdHul CS122 heb je zeker een mooie kabel.
Niet te scherp in het hoog en een fluweel midden zijn een beetje de eigenschappen van die kabel.
De rest hang af van de speakers/versterking.

Even lange speakers kabels zal inderdaad het beste zijn maar het verschil is vrij klein en dus zou ik persoonlijk de kabels gewoon op maat nemen..
Feit blijf wel dat de lengtes hetzelfde behoren te zijn maar dan zit je niet alleen met de extra kosten maar ook met 4 mtr overlengte die je ergens kwijt moet en niet op mag rollen.

Laurens ten Voorde
10-02-2004, 17:12
Ik ga alle tips meenemen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Grt. Laurens

G. Zandman
10-02-2004, 17:24
Zo ontzettend maakt het niet uit of je nu met echt gelijke afstanden werkt of niet. De signaal overdracht in de kabels is zo razendsnel dat je die maar meter extra of minder niet meer merkt :).

Kabels hebben een bepaalde dempings factor dus je zult het wel degelijk,
horen als je de lengte niet gelijk hebt.

Johan van den D.
10-02-2004, 17:25
ja de interlinks zijn ook nog standaard rood/zwart.
Maar overhet algemeen gaat alles optisch op het moment door simpele snoertjes. Iemand daar nog (y) suggesties voor ...Kijk eens bij QED voor goede kabels voor een leuke prijs.
MIT is inderdaad wel mooi maar ook redelijk aan de prijs.
http://www.qed.co.uk/main.htm

Ook kun je bij vdHul zelf kun je goed terecht. (zelfde prijsklasse ongeveer als QED.)
De vdHul Optocoupler is één van de beste optische kabels.

Christiaan Sauer
10-02-2004, 17:29
Sorry voor de interruptie, maar ik zit te twijfelen tussen 2 kabels voor mijn eigen set.
Ik heb de mogelijkheid om een 2e hands Vd Hul C5 voor 35 euro, en tussen een MIT-330-High-Energie interlink 1mtr (http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classifieds/classifieds.cgi?request=detail&ad_id=48632&category_id=120&sub_id=1115&variable_file=default.variables&page=&set=1&position=11&total_count=118&website=default&prev_action=display_sub_list&session=4026b61e1b7c165d) voor 125 dollar oid. Wat neerkomt op zo'n 100 euro.
En ik zou totaal niet weten wat ik het beste kan doen. Iets zegt me om gewoon voor de MIT te gaan (ondanks dat die uit amerika moet komen), maar zou ik er duidelijk betere resultaten mee halen tov de C5? (werk momenteel uit pure noodzaak met noname roodwitte tulpjes :oops:


edit

ik haal even 2 kabels door elkaar. dit gaat dus gewoon om een mit van 125 euro :) (uit nederland)

Johan van den D.
10-02-2004, 17:29
Zo ontzettend maakt het niet uit of je nu met echt gelijke afstanden werkt of niet. De signaal overdracht in de kabels is zo razendsnel dat je die maar meter extra of minder niet meer merkt :).

Kabels hebben een bepaalde dempings factor dus je zult het wel degelijk,
horen als je de lengte niet gelijk hebt.Is waar maar op de lengtes waar we nu over praten zal het effect minimaal zijn.

Johan van den D.
10-02-2004, 17:34
En ik zou totaal niet weten wat ik het beste kan doen. Iets zegt me om gewoon voor de MIT te gaan De MIT zal waarschijnlijk wel de betere wezen maar dus ook duurder.
Aan de C5 heb je zeker ook een goede kabel en dat zal ik doen als ik jouw was.
Wanneer je set op een hoger nivo staat kun je altijd nog naar een betere kabel overstappen.
Wat ik bedoel is dat de vdHul zeker van voldoende kwaliteit is.
Is dus min of meer afhankelijk van je bank rekening :twisted:

De MIT
http://markt.hifi.nl/suite/classifieds/default/pictures/48632.jpg

Christiaan Sauer
10-02-2004, 18:19
Wanneer je set op een hoger nivo staat
Als ik inderdaad de komende tijd van plan was geweest met mijn huidige spullen te werken zou ik zeer zeker voor de C5 gaan. Maar het probleem is dat ik weet dat ik beter spul ga kopen. Dat zal wel eind van de zomer zijn eer dat gebeurd, maar het komt dus wel. Dan moet je denken aan receivers als de 763/9400/3804. Of zelfs (als het budget het toelaat) iets van dit incl een leuke stereo-eindbak op de voorkanalen. En dan zal de C5 weer onder doen. Vandaar een beetje mijn dilemma :).

Johan van den D.
10-02-2004, 20:22
En dan zal de C5 weer onder doen. Met de C5 kun je zeker nog heel wat vooruit.
Dus ook met je plannen heb je zeker wat aan de C5.
Maar als je het geld heb is de MIT ook zeker mooi maar hoe gaat ie matchen met je nieuwe apparatuur ??
Het blijf dus een gok en in dat geval is de C5 minder kostbaar.
Je heb in beide gevallen ene prima kabel.

Christiaan Sauer
10-02-2004, 23:58
Ik wacht iig eerst maar even het bericht van de dealer af hoe duur de reparatie gaat worden :). Klein beetje afhankelijk van dat ga ik mijn keus maken. Ook een beetje lullig om nu een dure kabel te kopen, om dan over een week te ontdekken dat ik hem niet zou kunnen gebruiken doordat de reparatie me te duur zou zijn ;).
Over 1 of max 2 weken weet ik veel meer :). En dan ga ik een keuze maken. Al hang ik nog altijd (door die grote verhalen) erg naar de MIT.

Laurens ten Voorde
11-02-2004, 00:04
oke, maar vanaf nu houden we de discussie een beetje bij mijn HT en de daaruitvoortvloeiende vragen en / of tips.

Christiaan Sauer
11-02-2004, 00:07
:oops:

Laurens ten Voorde
11-02-2004, 08:33
Wat is overigens de ideale plaats voor de subwoofer?

Tussen de tv en de frontspeakers? Of maakt het niet zoveel uit.

Albert Kostwinder
11-02-2004, 08:40
Dat kan nogal verschillen. Mijn Rel zou achter de linker speaker volgens Rel moeten staan, maar bij mij klinkt hij veel beter achter mijn rechter front speaker dicht in de hoek.. Ik zou gewoon de sub van links voor naar rechts voor en idem achter proberen. Zo vind je snel de ideale plaats waar de bas het lekkerst en luidst klinkt. Ik heb ook eens gelezen dat je de sub in een hoek moet neerzetten en dan zelf door de ruimte moet gaan lopen. Daar waar je de bas het luidst en diepst hoort moet je de sub zetten en dan pas gaan afstellen.... :)

Christiaan Sauer
11-02-2004, 11:48
Fabrikanten kunnen niet zo schrijven waar je sub het beste kan staan :). Wel kunnen ze doorgeven wat je veel zal tegenkomen. Om de 1 of andere reden hebben heel veel mensen hem tussen de tv en de rechterfront staan. De mensen met een HT die ik ken hebben het ook zo (incl ik). Om de een of andere reden past die daar gewoon het beste. (bij 1tje kan die overigens nergens anders).
Als je je sub echt goed wilt wegzetten moet je eigenlijk je sub op je luisterplek zetten, en op je knieen door je kamer kruipen tot je de plek gevonden hebt waar je subwoofer het beste klinkt. Dus niet te hard, niet te zacht. Daar moet je hem neerzetten. Dan klinkt die op jou luisterplek het beste. Het enige nadeel is dat je op die manier kans hebt dat die opeens midden in je kamer komt :P. Persoonlijk heb ik alleen even rondgelopen in mijn kamer. Vond ik wel voldoende :P.

Johan van den D.
11-02-2004, 13:09
Als je je sub echt goed wilt wegzetten moet je eigenlijk je sub op je luisterplek zetten, en op je knieen door je kamer kruipen tot je de plek gevonden hebt waar je subwoofer het beste klinkt. Dus niet te hard, niet te zacht. Daar moet je hem neerzetten. Dan klinkt die op jou luisterplek het beste. Het enige nadeel is dat je op die manier kans hebt dat die opeens midden in je kamer komt :P. Dat is inderdaad een simpele effectieve manier om een goede plaats te bepalen.
Sub neerzetten en op normaal volume laten spelen.
Dan laag bij de vloer luisteren/voelen waar het sublaag het fijnste en naar wens is.
Dat zal dan de mooiste positie zijn voor de sub.
Echter zoals Christiaan ook al zei heb je inderdaad kans dat dit ergens midden in je kamer zal zijn (komt echter vrijwel nooit voor).
Dit is dus één manier.
Ook kun je m zoals Albert al zei, gewoon op diverse plaatsen neerzetten en met hetzelfde film-geluids fragment luisteren hoe die positie bevalt.

Zo heb ik het ook gedaan en helaas is die positie bij mij schuin achter mijn kijk-luister positie. :(
Dit heeft te maken met de vorm en akoestiek van de kamer.
Gewoon een kwestie van proberen dus en je bent er zo,n twee uurtjes mee bezig denk ik.
Is dus niet bij voorbaat te zeggen wat de beste plaats zal zijn.
Het in de hoek plaatsen is weer een ander verhaal en hiermee kun je het laag wat versterken door de invloeden van de hoek.
Dit kan een voordeel zijn maar zeker ook een nadeel.
Kortom, proberen, proberen en nog eens proberen :o

Raskel
11-02-2004, 15:14
Kortom, proberen, proberen en nog eens proberen :o

En oppassen dat je niks verrekt in je rug! :)

Laurens ten Voorde
11-02-2004, 23:42
Plaatje van de bekabeling...

http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/images/plaatjes/raskel/cs-122-hS.jpeg

Raskel
12-02-2004, 15:11
Plaatje van de bekabeling...

http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/images/plaatjes/raskel/cs-122-hS.jpeg

Mooie link, komt me bekend voor ;) Mooie kabel trouwens!

Christiaan Sauer
12-02-2004, 15:46
Vd Hul = 8).
Zelf ook net een nieuwe vd Hul gekocht via dit forum.
En mijn speakerkabels zijn Vd Hul Clearwater (surrounds) en The Royal Jaded op de fronts en center. Die zijn nog wat lager qua kwaliteit dan de door jou gekozen CS122 (??). Dus dat moet wel goedkomen ;)

Johan van den D.
12-02-2004, 17:37
Die CS122 is inderdaad een hele mooie kabel (kleur in het echt lijk niet op deze vind ik trouwens, in het echt mooier).
Is een veel verkochte kabel van vdHul door zijn goede kwaliteit. :wink:

Laurens ten Voorde
12-02-2004, 18:52
Mooie link, komt me bekend voor ;) Mooie kabel trouwens!

Komt inderdaad van jou HT site...

Heb um net gekocht 15 mtr.
Ga proberen de snoeren ongeveer even lang te laten.

Dus voor 2x front en center

Raskel
12-02-2004, 22:40
Als je hem als biwire aansluit zul je merken dat het hoog een stuk rustiger wordt en meer detail heeft. Zeker eens proberen zou ik zeggen!

Laurens ten Voorde
12-02-2004, 23:31
Als je hem als biwire aansluit zul je merken dat het hoog een stuk rustiger wordt en meer detail heeft. Zeker eens proberen zou ik zeggen!

Voorlopig niet.
Dat kost me nog eens € 180,-

Is het overigens raadzaam het doorlink plaatje op de speakers te verwijderen en door een stukje snoer te vervangen?

Christiaan Sauer
12-02-2004, 23:35
heel simpel: 1 woord = ja :)
Even dat plaatje weghalen, en vervangen door gestripte stukjes draad. Knapt je geluid van op.

Laurens ten Voorde
13-02-2004, 07:22
heel simpel: 1 woord = ja :)
Even dat plaatje weghalen, en vervangen door gestripte stukjes draad. Knapt je geluid van op.

Ben nu al erg tevreden met alle verkregen tips....(y)...
Helaas duurt het nog ruim een week voor dat ik alles aan kan sluiten op de nieuwe plaats.

Als het goed is gaat alles vandaag in de latex. Roomwit en kunnen volgende week op de voor en achtermuur rode strepen aangebracht worden...

Christiaan Sauer
13-02-2004, 13:12
Graag gedaan toch ;). Als ik later mijn HT ga bouwen (want dat die ooit in een volgend leven komt is 1 ding dat zeker is :mrgreen:) zou ik het ook prettig vinden om samen wat te kunnen overleggen ofzo. Uitwisselen van ideeen kost je niets, en is leuk om te doen ;).
PS: met je kleurstelling: je ging projecteren geloof ik ja?
Was het nou al gezegd dat het heel belangrijk is om de kamer dan zo donker mogelijk te maken? Dus bv je muren ook zo donker mogelijk? Tis maar een opmerking tussendoor ;). En als je idd (gaat) projecteren: is je proj al gecalibreerd?

PM
13-02-2004, 13:48
Ik zal (vooralsnog) geen gebruik gaan maken van een beamer met scherm. Dit omdat de zolder niet genoeg omvang heeft. Althans niet in de gewenste opstelling. En daarbij is het ook nog eens de woning van mijn ouders waar ik toch niet al te veel jaren meer zal wonen...
Anders zou het inderdaad een goed idee zijn om zeker de muur achter het scherm zeer donkergrijs of zwart te maken.

Christiaan Sauer
13-02-2004, 13:59
toch is het zowieso wel aan te raden een muur lekker donker te maken. En dan een gecalibreerde tv, en een 6500K lamp erachter die indirect licht geeft, en je hebt behoorlijk optimale omstandigheden om film te kijken (y)

PM
13-02-2004, 14:49
Een gecalibreerde tv, indirect 6500K licht, donkere muur, verder het licht uit en...
een lichte rand om het beeld (kleur behuizing)!!!
Die zou je ook ff zwart moeten maken... ;)
Geeft echt een grote verbetering. Ik weet niet of iemand dit wel eens gedaan heeft maar oke..
De muur achter een projectiedoek word niet voor niets zwart gemaakt.. (zonder 'mooie' grijze rand eromheen)...

Christiaan Sauer
13-02-2004, 17:51
Ik heb er zelf heel erg over zitten te denken. Maar nog nooit gedaan. Om meerdere redenen eigenlijk niet. Het eerste is dat ik niet zo'n zin heb om in mijn woonkamer een donder antraciete muur te plaatsen. Het is maakt toch vrij klein.
Ten tweede: ik heb een huurhuis. Of mijn huurbaas een zwarte muur leuk zou vinden?
En ten derde: mijn tv is niet gecalibreerd. Dat komt wel zeer spoedig (waarschijnlijk volgende maand zelfs al). Misschien dat ik dan een grote plaat neem en deze antraciet maak met daarop een lamp. Kan ik hem tijdens film kijken daar neerzetten en weghalen als ik een sociaal leven heb (6) (6). Dat is ook nog altijd een optie.

Laurens ten Voorde
13-02-2004, 18:55
heb een TV en die blijft er voorlopig nog wel even.

Snoeren zijn achter de wanden weggewerkt.
Liggen lekker los en front en center zijn bijna even lang.

EN DIT IS MIJN 1000e POSTING HIER OP HET FORUM.
IK PLAATS EFFE NIETS. VIND DIE 1000 TE MOOI STAAN
8) 8) (6) :bier:

Johan van den D.
13-02-2004, 19:06
Snoeren zijn achter de wanden weggewerkt.
Liggen lekker los en front en center zijn bijna even lang.Heel mooi en inderdaad de plaatjes van je speakers vervangen stukjes snoer van goede kwaliteit.
Kan dus met een stukje van je vdHul.

Laurens ten Voorde
26-02-2004, 22:03
Goed mensen,
Ben ik weer vanaf het nieuwe adres.
Alles is geschilderd en het tapijt is gelegd.
Momenteel heb ik net weer internet dus de foto's volgen.

Mijn meubel is gearriveerd en inmiddels staat alles in het meubel.
Nog niet alles staat op zijn plaats maar er zit vordering in..

Dus nog even geduld

JCL
27-02-2004, 08:19
Goed mensen,
Ben ik weer vanaf het nieuwe adres.
Alles is geschilderd en het tapijt is gelegd.
Momenteel heb ik net weer internet dus de foto's volgen.

Mijn meubel is gearriveerd en inmiddels staat alles in het meubel.
Nog niet alles staat op zijn plaats maar er zit vordering in..

Dus nog even geduld

mooi dat het zo opschiet!! Ik ben reuze benieuwd naar de foto's!!

Johan van den D.
27-02-2004, 18:45
Dus nog even geduldWe wachten met spanning af :wink:

Laurens ten Voorde
29-02-2004, 22:15
Hier weer een paar plaatjes vanaf het front.
Ik zit nog aardig in de troep maar het begint te vorderen.
Mijn hulp wordt steeds in het huis ingeroepen dus kom niet echt aan mijn kamer toe. Maar goed. Komende week een weekje vakantie.

http://www.ten-voorde.com/images/HT/012.JPG

De scheidingswand is geplaatst en klaar voor de afwerking. Ik heb nu een mooi halletje en de doorgang naar de zolder.

De zolder is in het geheel in een lichte kleur gestoken. 1525 Roomwit van Flexa voor de liefhebbers. Daarnaast vond ik dat er iets knallends moest komen.

Dus is dit het resultaat:
http://www.ten-voorde.com/images/HT/013.JPG
http://www.ten-voorde.com/images/HT/014.JPG
Nu met tapijt
En geen stof meer... 8)
Enkele zijwanden zijn ook rood geschilderd.

Het zenuwcentrum:
http://www.ten-voorde.com/images/HT/015.JPG

De ingrediënten voor het audiomeubel:
http://www.ten-voorde.com/images/HT/016.JPG

De ingrediënten voor het geluid en beeld. Nu nog lekker door elkaar.
http://www.ten-voorde.com/images/HT/017.JPG

Voor zover even. Ben druk met uitpakken. Helaas heb ik nog geen bergruimte voor mijn dvd collectie. Ik ga speciaal een kast maken voor de dvd's. Die kast hoeft niet al te diep zijn en geen overtollige ruimte boven de dvd's.

Als er weer vorderingen zijn plaats ik weer wat foto's

Christiaan Sauer
29-02-2004, 22:30
Dat ziet er onderhand meer dan mooi uit 8). Heel mooi om te volgen allemaal (y).
Je schreef dat je een kast gaat maken voor je dvd's? En dat je geen extra ruimte nodig hebt? Hou er wel rekening mee dat je eventueel later nog iets van een boxset kwijt moet kunnen ;). Die kunnen nogal eens vrij groot uitvallen :).
Voor de rest heel netjes.

Laurens ten Voorde
29-02-2004, 23:29
ja ik houd rekening met grotere maten...

Heb inmiddels zelf ook al aardig wat boxsets.... :wink:

hankey
29-02-2004, 23:40
pfff, ziet er goed uit zeg

Johan van den D.
01-03-2004, 17:56
Al met al schiet het al best op zo te zien.
Het ziet er al sfeervol uit in ieder geval en met dat weekje vakantie voor de boeg kun je zeker opschieten.
Klasse :wink:

12thPlanet
02-03-2004, 19:12
Dit lijkt allemaal zo nietig als je DEZE aanbouw ziet!! :shock:

http://theater.stevejenkins.com/gallery/

Damn... wat zou zoiets kosten... €300.000?

Laurens ten Voorde
02-03-2004, 19:15
Dit lijkt allemaal zo nietig als je DEZE aanbouw ziet!! :shock:

http://theater.stevejenkins.com/gallery/

Damn... wat zou zoiets kosten... €300.000?

ach ja,
En dat voor een eerste posting van iemand.
Ik ben er erg blij mee.... 8)

Ik ga verder met lampjes ophangen.

Albert Kostwinder
02-03-2004, 19:17
Ach, in het donker lijkt het ook € 300000.-- :wink:

Laurens ten Voorde
02-03-2004, 19:22
Ach, in het donker lijkt het ook € 300000.-- :wink:

en de rest...

Christiaan Sauer
02-03-2004, 19:27
vond die link veel en veel te groots en pompeus. Zo van, hier ben ik dan.
Plus, je kan dure projectoren aankopen wat je wilt, zonder een vrijwel donkere ruimte gebruik je hem nooit optimaal :)

Johan van den D.
02-03-2004, 20:16
http://theater.stevejenkins.com/gallery/

Damn... wat zou zoiets kosten... €300.000?Het is inderdaad apart ja.

Johan van den D.
02-03-2004, 20:20
Plus, je kan dure projectoren aankopen wat je wilt, zonder een vrijwel donkere ruimte gebruik je hem nooit optimaal :)Donker zal het opzich wel zijn (mits de verlichting uit is natuurlijk) maar je zal er zeker veel last hebben van licht weerkaatsing op al die glimmende lijsten door het licht van de pj en vooral het scherm.

JCL
02-03-2004, 20:37
Dit lijkt allemaal zo nietig als je DEZE aanbouw ziet!! :shock:

http://theater.stevejenkins.com/gallery/

Damn... wat zou zoiets kosten... €300.000?

Ligt een beetje aan de hardware. Maar voor de aankleding ben je daar al snel tientallen duizenden euro's kwijt!!! Ik kan zo niet vinden wat hij erin heeft zitten. Dat maakt kwa prijs natuurlijk veel verschil. Als hij het als afspiegeling van de uitstraling heeft, dan is het HEEL, HEEL goed!!

ziet er schitterend uit!

JCL
02-03-2004, 20:40
Dit lijkt allemaal zo nietig als je DEZE aanbouw ziet!! :shock:

http://theater.stevejenkins.com/gallery/

Damn... wat zou zoiets kosten... €300.000?

Ligt een beetje aan de hardware. Maar voor de aankleding ben je daar al snel tientallen duizenden euro's kwijt!!! Laten we het er maar op houden dat het wel een paar centjes mocht kosten!

ziet er schitterend uit!

Laurens ten Voorde
02-03-2004, 21:06
oke genoeg over die link.

Overigens een mooie HT ruimte.
Alleen de afmetingen hier lenen zich er niet voor,
anders was ik vandaag nog begonnen met aanpassen 8)

Laurens ten Voorde
02-03-2004, 21:18
Weer paar pics vanaf het front..

http://www.ten-voorde.com/images/HT/018.JPG

Dit gaat het dvd kastje worden. Hij heeft 7 etages waar dvd's op kunnen staan. Als je dit strak inpakt dan kunnen er dus ongeveer 350 - 400 dvd's in....

Kan er dus nog wel even mee vooruit.

http://www.ten-voorde.com/images/HT/019.JPG

De verlichting in het achterste stuk.

De verlichting is met een afstandbedieding aan en uit te schakelen / dimmen. Daarnaast heb ik twee wandschakelaars geplaatst om het voorste gedeelte (HT) en het achterste gedeelte (slaap) separaat te kunnen bedienen.

EDIT

http://www.ten-voorde.com/images/HT/020.JPG

En de kast in elkaar en in de grondverf. Zoals je ziet zuigt MDF enorm, de voorkant is bijna alweer licht bijgetrokken. Ik denk dat ik deze eerst met grondverf voor kunststof ga behandelen om te voorkomen dat de lakverf er ook in gaat trekken. Heb dat toch nog staan.

Albert Kostwinder
02-03-2004, 21:23
Laurens, je hebt twee rechter handen hoor!! ga zo door :)

JCL
02-03-2004, 21:36
Zou je een keer een foto kunnen maken van de speakers zonder stofhoes? Heel verstandig dat je ze er tijdens de verbouwing op doet, maar ze zien er zonder zo gruwelijk mooi uit!! Staan zeker in mijn top 5 mooiste hardware!

Laurens ten Voorde
02-03-2004, 21:36
Laurens, je hebt twee rechter handen hoor!! ga zo door :)

Bijna vijf jaar op zaterdag bij de http://www.vendexkbb.nl/images/praxis/praxis.gif gewerkt.... 8)

Laurens ten Voorde
04-03-2004, 19:12
Zo kastje is klaar en de dvd's zijn er in geplaatst.
Heb nu weer een aardige ruimte om de boel wat aan te vullen.

Zie onderste plank.... 8)

http://www.ten-voorde.com/images/HT/021.JPG

Indeling:
1. Bovenin de boxen
2. Daarna alle disney classics..!
3. Dan de originele dvd's...
4. Wat boxen en series
5. Wat namaak dvd's, voorzien van kleuren kopie
6. Muziek dvd's en nederlands product
7. Leeg.

Kevin Baeckelandt
04-03-2004, 19:15
5. Wat namaak dvd's, voorzien van kleuren kopie

Wat bedoel je precies met namaak DVD's :roll:
Verder ziet het er een handige kast uit

Laurens ten Voorde
04-03-2004, 19:22
5. Wat namaak dvd's, voorzien van kleuren kopie

Wat bedoel je precies met namaak DVD's :roll:
Verder ziet het er een handige kast uit

Houd het er maar op dat ze niet origineel zijn...

Laurens ten Voorde
04-03-2004, 19:41
Zou je een keer een foto kunnen maken van de speakers zonder stofhoes? Heel verstandig dat je ze er tijdens de verbouwing op doet, maar ze zien er zonder zo gruwelijk mooi uit!! Staan zeker in mijn top 5 mooiste hardware!

Bij deze:

http://www.ten-voorde.com/images/HT/022.JPG

En waar ik zelf erg druk met strippen van de snoeren ben geweest...

.. de achterkant

http://www.ten-voorde.com/images/HT/023.JPG

Johan van den D.
04-03-2004, 19:49
Je laat er geen gras over groeien in ieder geval.
Goed dat je die stipjes bij de speakers gelijk heb vervangen door een stukje snoer.
Het zijn wellicht kleine verschillen maar het is ook maar een kleine moeite toch en het wordt er toch ietsje beter op. :wink:

JCL
05-03-2004, 08:21
Zou je een keer een foto kunnen maken van de speakers zonder stofhoes? Heel verstandig dat je ze er tijdens de verbouwing op doet, maar ze zien er zonder zo gruwelijk mooi uit!! Staan zeker in mijn top 5 mooiste hardware!

Bij deze:

http://www.ten-voorde.com/images/HT/022.JPG

En waar ik zelf erg druk met strippen van de snoeren ben geweest...

.. de achterkant

http://www.ten-voorde.com/images/HT/023.JPG

Dankjewel!!! Ze blijven fantastisch mooi! Wij hebben thuis de DM602 staan en die zien er ook altijd geweldig mooi uit! Alle B&W speakers vind ik trouwens kwa disign erg mooi. De S3 serie nog net wat meer als de andere 600 series.

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 12:02
Zou je een keer een foto kunnen maken van de speakers zonder stofhoes? Heel verstandig dat je ze er tijdens de verbouwing op doet, maar ze zien er zonder zo gruwelijk mooi uit!! Staan zeker in mijn top 5 mooiste hardware!

Bij deze:

IMG
En waar ik zelf erg druk met strippen van de snoeren ben geweest...

.. de achterkant
IMG

Dankjewel!!! Ze blijven fantastisch mooi! Wij hebben thuis de DM602 staan en die zien er ook altijd geweldig mooi uit! Alle B&W speakers vind ik trouwens kwa disign erg mooi. De S3 serie nog net wat meer als de andere 600 series.


Ja klopt de opvolger is inderdaad mooi. Heb laatst naar de 700 serie staan kijken. En die vind ik persoonlijker nog mooier. Maar ja zo houdt het nooit op. 8)

G. Zandman
05-03-2004, 14:36
Je laat er geen gras over groeien in ieder geval.
Goed dat je die stipjes bij de speakers gelijk heb vervangen door een stukje snoer.
Het zijn wellicht kleine verschillen maar het is ook maar een kleine moeite toch en het wordt er toch ietsje beter op. :wink:

Al gedacht om de speakers op spikes te zetten ?

Zo op de foto te zien gebruik je deze niet.

mvg

Gerrit

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 14:44
Hallo Gerrit,
Die moeten er nog onder. Heb ze er met het verhuizen onderweg gehaald om verwondingen te voorkomen. Heb ze zojuist terug gevonden.

Ga ze er natuurlijk zo weer onder monteren.

G. Zandman
05-03-2004, 15:01
Ja klopt de opvolger is inderdaad mooi. Heb laatst naar de 700 serie staan kijken. En die vind ik persoonlijker nog mooier. Maar ja zo houdt het nooit op. 8)

Zou ik niet doen als ik jou was, zou eerder voor een sound processor
met eindversterker gaan en dan een keer de speakers pakken.


Gerrit

JCL
05-03-2004, 15:05
Ja klopt de opvolger is inderdaad mooi. Heb laatst naar de 700 serie staan kijken. En die vind ik persoonlijker nog mooier. Maar ja zo houdt het nooit op. 8)

Zou ik niet doen als ik jou was, zou eerder voor een sound processor
met eindversterker gaan en dan een keer de speakers pakken.


Gerrit

Die Sony-es is een behoorlijk krachtige versterker hoor!! Onderschat hem niet. Ik geef hem groot gelijk als hij eerst nieuwe speakers koop en dan een nieuwe reciver. Bovendien ben je voor 2 nieuwe front (en de huide fornts naar achteren) veel minder geld kwijt dan nieuwe reciver. Die heb je niet voor €2000, 2X 700 serie wel!

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 15:12
2x 703 is 2x € 1399,- volgens mij.
En dan kunnen inderdaad mijn 604 als rear gaan dienen... 8)

Voorlopig gaat er niets weg. Ik heb net een nieuw Aldenkamp meubel, nieuw ikea bureau en een 19" TFT = genoeg geld uitgegeven dus.

En als ik mijn setje wegdoe, doe ik alles weg i.v.m. de kleur. Of ik moet op denon overschakelen of bij ES blijven. Want de meeste andere merken hebben GEEN MD-speler. En gezien dat we hier een mdspeler in de auto hebben en voorzien zijn van twee walkman MD-spelers heb ik nog altijd een recorder nodig.

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 15:52
En hier een plaatje van wat wandversieringen...

http://www.ten-voorde.com/images/HT/024.JPG

En een gevuld meubel

http://www.ten-voorde.com/images/HT/025.JPG

Albert Kostwinder
05-03-2004, 16:13
Mooi die platen aan de wand!!... En het meubel mag er ook wezen zeg!!Moet zelf ook nog zo'n bord in mijn hal hangen... Leuk als mensen op visite komen. Nog een bordje met ZAAL 1 op de deur en een in het trappenhuis naar boven.. LOGE... helemaal feest... :)

Heb jij ze in Duitsland of gewoon in Nederland besteld? (kosten ongeveer € 30.-- per stuk? )

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 16:25
onderste heb ik op dolby.com besteld

en de DTS is een printje in een lijstje... 8)

Albert Kostwinder
05-03-2004, 17:57
en de DTS is een printje in een lijstje... 8)

Ja dat had ik gezien.... ziet er wel stoer uit...

Deze is echt en mooi:
https://ssl-id.de/homecinema-store.de/v2/index.html?dts.htm

Kost wel € 58.90 maar dan heb je een echte!!! :)

JCL
05-03-2004, 18:01
2x 703 is 2x € 1399,- volgens mij.
En dan kunnen inderdaad mijn 604 als rear gaan dienen... 8)

Voorlopig gaat er niets weg. Ik heb net een nieuw Aldenkamp meubel, nieuw ikea bureau en een 19" TFT = genoeg geld uitgegeven dus.

En als ik mijn setje wegdoe, doe ik alles weg i.v.m. de kleur. Of ik moet op denon overschakelen of bij ES blijven. Want de meeste andere merken hebben GEEN MD-speler. En gezien dat we hier een mdspeler in de auto hebben en voorzien zijn van twee walkman MD-spelers heb ik nog altijd een recorder nodig.

oef! Da's duur! Aan de andere kant, de 604-S3 is ookal €750 per stuk als ik het me goed herinner. Hoe kom je aan deze prijzen?

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 18:07
zag de prijzen in de winkel op de speakers staan.

Johan van den D.
05-03-2004, 18:30
Want de meeste andere merken hebben GEEN MD-speler. Yamaha heeft MD (en Kenwood ook maar dat wil je niet hebben :twisted: )
Ook Pioneer heeft nog steeds MD voor zover ik weet.

Mooie dvd speler heb je trouwens die DVP-7700.
Heb ikzelf namelijk ook tot grote tevredenheid nog steeds :wink:

Johan van den D.
05-03-2004, 18:40
2x 703 is 2x € 1399,- De 705 kost €699 per stuk.
De 704 kost €1099 per stuk.
De 703 kost €1499 per stuk.

De 703
http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/703/703_main.jpg

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 19:06
Want de meeste andere merken hebben GEEN MD-speler. Yamaha heeft MD (en Kenwood ook maar dat wil je niet hebben :twisted: )
Ook Pioneer heeft nog steeds MD voor zover ik weet.

Mooie dvd speler heb je trouwens die DVP-7700.
Heb ikzelf namelijk ook tot grote tevredenheid nog steeds :wink:

Als ik een update doe dan wordt het:
Rotel, NAD of Denon

En volgens mij hebben die geen MD speler.



2x 703 is 2x € 1399,- De 705 kost €699 per stuk.
De 704 kost €1099 per stuk.
De 703 kost €1499 per stuk.

De 703
http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/703/703_main.jpg

Nog meer dus dan de 1399,-. Maar je kunt er minimaal 10% afkrijgen bij de dealer. Anders zijn er nog genoeg andere dealers.

Maar ik werk sinds 01/02/04 Full time als docent, dus komt er op zich maandelijks een lekker budget binnen.

JCL
05-03-2004, 19:30
Want de meeste andere merken hebben GEEN MD-speler. Yamaha heeft MD (en Kenwood ook maar dat wil je niet hebben :twisted: )
Ook Pioneer heeft nog steeds MD voor zover ik weet.

Mooie dvd speler heb je trouwens die DVP-7700.
Heb ikzelf namelijk ook tot grote tevredenheid nog steeds :wink:

Als ik een update doe dan wordt het:
Rotel, NAD of Denon

En volgens mij hebben die geen MD speler.

Geen sony meer? Ze hebben tegenwoordig nog wel modellen boven die zitten. O.a. de TA-9000ES, maar die is wel €4000 :twisted:

Laurens ten Voorde
05-03-2004, 19:37
Die 9000 is toch al een redelijk oude voor- eindversterker combinatie?
Die was toen +-7500 guldentjes.

Errug mooi overigens. En natuurlijk de nieuwe ES modellen zijn ook weer toppers. Maar update denk ik niets op een aantal optische kabels na. Ben erg tevreden.

Alleen nu nog een bioscoop loveseatbank.
Via bseated hebben ze niet zoiets. Allemaal met armleggers ertussen.
Iemand tips?

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 18:00
Geen sony meer? Ze hebben tegenwoordig nog wel modellen boven die zitten. O.a. de TA-9000ES, maar die is wel €4000 :twisted:

bedoel je deze:
http://www.hifi-edition.de/foto/tada_9000.jpg

wat een beer van versterker.
Kon wel eens niet in het meubel passen.
kost inderdaad (in Duitsland) 4000,- euri

Albert Kostwinder
07-03-2004, 18:29
Koop je een hele leuke Rotel combi voor die wel in het meubel past :wink:

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 18:41
Koop je een hele leuke Rotel combi voor die wel in het meubel past :wink:

Maar dan heb ik weer verschillende kleuren... :lol:

Johan van den D.
07-03-2004, 20:02
Ik neem aan dat je voorlopig niets anders hoef te hebben.
Zowel dan is er zoveel moois te koop (als de kleur geen probleem is).

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 20:09
Ik neem aan dat je voorlopig niets anders hoef te hebben.
Zowel dan is er zoveel moois te koop (als de kleur geen probleem is).

inderdaad ik heb een mooie set staan.
Althans dat vind ik zelf. Over iets nieuws praten is natuurlijk altijd leuk. 8)

Ben nu op zoek naar iets moois waarin je kunt zitten. Liefst een bioscoopbank. Hier bij Cinestar in de bios hebben ze loveseats, zoiets wil ik hebben.

JCL
07-03-2004, 21:00
Geen sony meer? Ze hebben tegenwoordig nog wel modellen boven die zitten. O.a. de TA-9000ES, maar die is wel €4000 :twisted:

bedoel je deze:
http://www.hifi-edition.de/foto/tada_9000.jpg

wat een beer van versterker.
Kon wel eens niet in het meubel passen.
kost inderdaad (in Duitsland) 4000,- euri

Yep,

Dat is idd een beest!!!

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 21:08
Ook in het champagne verkrijgbaar

http://productimages.sony-europe.com/im_TA-DA9000ES.jpg

En slechts 24 cm hoog, en dat past helaas niet in het meubel.

Wel 7 x 200 Watt... 8)

Het kleinere broertje, type 5000, is 18 cm hoog en biedt slechts 7 x 170 watt vermogen.

Weet iemand wat die ongeveer kost?

Christiaan Sauer
07-03-2004, 21:17
Het kleinere broertje, type 5000, is 18 cm hoog en biedt slechts 7 x 170 watt vermogen
Dat moet je niet doen hoor. Zo weinig vermogen :mrgreen: Daar krijg ik mijn oude sattelietjes niet eens mee aangestuurd (6)
Toch zal die ook wel vrij prijzig zijn denk ik :)

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 21:20
Het kleinere broertje, type 5000, is 18 cm hoog en biedt slechts 7 x 170 watt vermogen
Dat moet je niet doen hoor. Zo weinig vermogen :mrgreen: Daar krijg ik mijn oude sattelietjes niet eens mee aangestuurd (6)
Toch zal die ook wel vrij prijzig zijn denk ik :)

Zat effe rond te kijken en via kieskeurig.nl is de goedkoopste net onder de 1400 euri. Ik koop alles via een bedrijfje in Rijssen en die levert alles vrij goedkoop. Ook mijn Aldenkamp meubel was er 135,- goedkoper.
Eens kijken wat hij kan bieden. Wat zou mijn huidige versterker nog opbrengen? En zou het de investering waard zijn...

JCL
07-03-2004, 21:22
Het kleinere broertje, type 5000, is 18 cm hoog en biedt slechts 7 x 170 watt vermogen
Dat moet je niet doen hoor. Zo weinig vermogen :mrgreen: Daar krijg ik mijn oude sattelietjes niet eens mee aangestuurd (6)
Toch zal die ook wel vrij prijzig zijn denk ik :)

Zat effe rond te kijken en via kieskeurig.nl is de goedkoopste net onder de 1400 euri. Ik koop alles via een bedrijfje in Rijssen en die levert alles vrij goedkoop. Ook mijn Aldenkamp meubel was er 135,- goedkoper.
Eens kijken wat hij kan bieden. Wat zou mijn huidige versterker nog opbrengen? En zou het de investering waard zijn...

Dat zeker. B&W speakers zijn heel erg afhankelijk van de reciver. Ze zijn zo neutraal dat je goed hoort of er b.v. een Sony STR-DE685 of een 555ES of zo'n TA-9000ES aanhangt. En jah, je oude kan echt nog wel een aantal honderdjes opleveren hoor!! i.i.g. een basis voor een ev.t. nieuwe.

Christiaan Sauer
07-03-2004, 21:25
Dat ligt er zeer sterk aan welke serie je hebt. De 600 serie is juist niet bepaald neutraal :) Het zijn goede speakers, dat ontken ik geenzins, maar ze zijn ook echt niet neutraal ;). Maar bij b&w merk je idd wel sterk welke versterker er aan hangt :)

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 21:27
Heb mijn 603 speakers eerder als front speakers gebruikt. Ze zijn in de loop van de jaren inderdaad door een hoop verschillende versterkers aangestuurd. Het begon met een versterker uit de "gewone" serie van Sony. Vervolgens de eerste QS versterker met DD5.1 en DTS. Volgens mij de str-920QS o.i.d. Die heb ik binnen 2 maanden aan gorten geholpen. Het ging te hard 8) . Heb hem toen tegennieuwprijs ingeruild op een str da50es.

En iedere keer werd het geluid stukken mooier en beter.

Johan van den D.
07-03-2004, 22:03
Het zijn goede speakers, dat ontken ik geenzins, maar ze zijn ook echt niet neutraal Dat speakers niet neutraal zijn hoef zeer zeker geen nadeel te zijn nee.
Is prima zolang je maar een mooie combinatie heb met je versterking.
De Yamaha DSP Z9 is ook een hele mooie versterker overigens.
Schijnt één van de beste op dit moment te zijn. (samen met een pioneer waarvan ik het type ff kwijt bent.)
http://www.yamaha-hifi.com/prodfotos/p1090_6.jpg

Albert Kostwinder
07-03-2004, 22:27
De Sony ES TAF 5000ES kost $ 1495.--

http://www.kiefs.com/units/receivers/sonyes_str_da5000es/pic1_thumb.jpg


http://www.kiefs.com/units/receivers/sonyes_str_da5000es/info.html

Laurens ten Voorde
07-03-2004, 22:30
De Sony ES TAF 5000ES kost $ 1495.--

http://www.kiefs.com/units/receivers/sonyes_str_da5000es/pic1_thumb.jpg


http://www.kiefs.com/units/receivers/sonyes_str_da5000es/info.html

Grappig dat ie in the US of A in het zilver leverbaar is...

En dit vind ik altijd errug relaxed om te zien van een versterker.
De achterkant. Alleen Denon doet dat heel goed op z'n site

http://www.kiefs.com/units/receivers/sonyes_str_da5000es/pic2.jpg

Albert Kostwinder
07-03-2004, 22:43
Dan vind ik persoonlijk de Rotel RSX-1056 toch echt mooier voor € 1999.- :)

http://europe.rotel.com/products/images/RSX1056.jpg

Christiaan Sauer
07-03-2004, 22:52
En ik ben er vrij zeker van dat de Rotel weggespeeld wordt door de Yamaha en de Sony ;)
Maar dat zijn ook volledig andere prijsklasses dan he :)

Albert Kostwinder
07-03-2004, 23:00
En ik ben er vrij zeker van dat de Rotel weggespeeld wordt door de Yamaha en de Sony ;)
Maar dat zijn ook volledig andere prijsklasses dan he :)

Toch echt niet door die Sony 5000?... daar vergeleek ik hem mee... :)

I.p.v die Sony 9000ES heb je ook wel de vsx-A10I van Pioneer... ook top....!

Christiaan Sauer
07-03-2004, 23:10
Sorry, ff misverstandje :). Dacht inderdaad dat je hem wilde vergelijken met de 9000 ;). Dat zou wat oneerlijk zijn geweest :)

Albert Kostwinder
07-03-2004, 23:21
Voor hetzelfde geld als die Sony 9000 is dit toch echt mooier vind ik;

]http://europe.rotel.com/products/images/rsp1068.jpg

http://europe.rotel.com/products/images/rmb-1095.jpg

Raskel
08-03-2004, 09:54
Wat van deze Yamaha:

http://www.yamaha-audio.co.uk/images/products/normal_size/dsp-z9.jpg

Erg mooi spul!

Peter Porrio
08-03-2004, 10:12
Wat van deze Yamaha:

http://www.yamaha-audio.co.uk/images/products/normal_size/dsp-z9.jpg

Erg mooi spul!

Deze staat in What Hifi? van maart toch?
Volgens mij kun je hem voor 3300 pond meenemen. Machtig mooi apparaat. Heb je die aansluitingen gezienop aan de achterkant, als je die nu nog te kort komt :D

Johan van den D.
08-03-2004, 17:02
En dit vind ik altijd errug relaxed om te zien van een versterker.
De achterkant. Alleen Denon doet dat heel goed op z'n siteYamaha doet het ook goed hierin :wink:
http://www.yamaha-hifi.com/prodfotos/p1090_2.jpg

Vuurp
08-03-2004, 19:15
Hey,

Op deze site staan mooie product foto's,
http://www.crutchfield.com/S-wwEcSsLxtwr/cgi-bin/ProdView.asp?i=158STRDA9K&id=morephotos&a=0&s=0&cc=01&g=10420#morephotos
Kijk maar eens alleen sommige type nummers zijn anders dan in Nederland, maar zijn volgens mij wel gewoon de zelfde receivers.

Groeten

Albert Kostwinder
08-03-2004, 22:52
ER is meer dan ht alleen:

http://www.analogueaudio.com/images/newclassic.jpg
http://www.analogueaudio.com/images/logos.jpg
http://www.analogueaudio.com/images/power1.jpg
http://www.analogueaudio.com/images/pathos%20tt.jpg

Mooi he :)

Johan van den D.
08-03-2004, 23:12
Als dat mooi is (en dat is het) dan heb ik er inderdaad ook nog een paar.
http://www.mwaudio.de/assets/own/stp80pic1.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/stp80pic3.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/scdt200spic1.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/scdt200spic2.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/scdt200spic4.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/cdt100pic1.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/sat1spt100pic1.jpg
http://www.mwaudio.de/assets/own/praeludiopic1.jpg

En zo is er nog veel en veel meer moois te vinden.
Als ik nu toch eens die lotto zal winnen. :roll:

Laurens ten Voorde
08-03-2004, 23:25
mensen wat een mooie foto's

zal waarschijnlijk wel onbetaalbaar zijn... 8)

Albert Kostwinder
08-03-2004, 23:54
Wow, die cd speler is werkelijk geweldig!! lijkt zo uit een jaren 60 sci fi film te komen.... :)

Johan van den D.
09-03-2004, 18:20
mensen wat een mooie foto's

zal waarschijnlijk wel onbetaalbaar zijn... 8)Valt wel mee.
Het is zeker duur maar met een beetje sparen is het zeker haalbaar.
Die SACD speler kost zo,n €3300,- en die versterker kost €2700,- maar zijn met korting te verkrijgen.
De Vincent set kost €3700,-.
De buizen versterker met houten afwerking kost €1400,-

Dus zeker duur allemaal maar ook gewoon haalbaar. :wink:

ps. ben al aan het sparen :twisted:

Christiaan Sauer
09-03-2004, 19:55
Erg mooi allemaal :D
Buizenversterkers hebben zowieso al wel wat. Alleen het zorgen dat alles goed ingeregeld staat, het na een tijdje bijregelen, en het vervangen van je buizen om de zoveel tijd he :)
Maar het is erg mooi spul allemaal om te zien :D

Johan van den D.
09-03-2004, 21:57
Alleen het zorgen dat alles goed ingeregeld staat, het na een tijdje bijregelen, en het vervangen van je buizen om de zoveel tijd heZo,n beetje hetzelfde verhaal als bij een CRT projector. :wink:
Mooi maar altijd bezig met zo,n apparaat zeg maar. :?

Christiaan Sauer
10-03-2004, 10:41
En daarom zijn buizenbakken ook niet voor iedereen weggelegd ;) Je moet er echt van houden denk ik, anders zul je het wat laten verslonzen.
Iets wat mij best leuk lijkt: een hybrideversterker. Buizen en normaal in 1. Of een buizen pre en standaard eind oid :)
Schijnt ook hele mooie combi's te maken :)

Laurens ten Voorde
12-03-2004, 22:26
Zou weer een berichtje van mij. Vandaag voor het eerst even lekker 2 filmpjes zitten kijken. Niemand thuis dus....op z'n twentes bloazen met 'n pruttel. De woning is nu vrijstaand en geen buren aan de woning vast.. 8)

De eerste film was Pirates of the Carribean en de tweede een film van Indiana Jones. Moet zeggen dat er een aardige verbetering in het geluid is. Voor bij de eerste film, die over een DTS track beschikt, ben ik zeer tevreden. Het laatste stuk van de film wordt begeleid door redelijk klassieke muziek. Deze wordt weer gebruikt in de aftiteling. En die was erg goed om te horen. Dus de investering in betere bekabeling, totaal € 220,-, is toch raadzaam geweest. Nu eens kijken of het raadzaam is om de optische bekabeling aan te pakken om een nog beter geluid te krijgen. (tips zijn welkom).

Ik zal één dezer dagen proberen wat fotootjes te schieten. Helaas staan de speakers, tv en set te ver uit elkaar om in één keer op de foto te krijgen. Dus wordt het nog even passen en meten.

Groeten,
Laurens

Johan van den D.
12-03-2004, 22:50
De woning is nu vrijstaand en geen buren aan de woning vast.. 8) Dat is het mooiste wat je kunt hebben toch.

Dus de investering in betere bekabeling, totaal € 220,-, is toch raadzaam geweest.Dat doet me goed om te horen/lezen.
Wij kunnen wel advies geven natuurlijk maar het is altijd mooi om te horen dat het resultaat ook daadwerkelijk goed uitpakt.

Nu eens kijken of het raadzaam is om de optische bekabeling aan te pakken om een nog beter geluid te krijgen. (tips zijn welkom).Met de optische kabel zal wellicht minder winst te behalen zijn als de speakerkabels.
Goede kabels zijn de vdHul The Optocoupler (wellicht de beste op de markt) of de kabels van QED zoals de Qunex OT.
Zelf gebruik ik die vdHul en ben er zeker heel tevreden over. (ik meen dat ie rond de €50,- kost voor de meter.)

De QED
http://www.qed.co.uk/cables/av/images/qunex_ot_insert.jpg

Christiaan Sauer
13-03-2004, 14:52
optische bekabeling
Zoals Johan ook al aangaf: de Optocoupler. Heb hem zelf 3 maanden gehad in totaliteit, en toen heb ik hem helaas gesloopt..... De kabel was de vervanger voor een Profigold van 55 euro (ik was 50 voor de Optocoupler kwijt) en ik hoorde in het begin geen verschil. Constant switchen tussen de kabels maakte geen verschil. Tot ik na een aantal weken terugging naar de Profigold. Damn wat een achteruitgang in geluid was dat :shock: Gewoon veel minder betrokken bij de muziek. Duidelijk minder betrokken. Sindsdien is het vervangen van die Optocoupler een upgrade die echt weer gedaan moet worden.
Dus als je het mij vraagt kun je beter voor 50 euro een Optocouplere kopen dan voor 55 euro een Profigold. Die laatste klinkt ondanks zijn hogere prijs toch gewoon minder ;)

Albert Kostwinder
13-03-2004, 18:46
optische bekabeling
Zoals Johan ook al aangaf: de Optocoupler. Heb hem zelf 3 maanden gehad in totaliteit, en toen heb ik hem helaas gesloopt..... De kabel was de vervanger voor een Profigold van 55 euro (ik was 50 voor de Optocoupler kwijt) en ik hoorde in het begin geen verschil. Constant switchen tussen de kabels maakte geen verschil. Tot ik na een aantal weken terugging naar de Profigold. Damn wat een achteruitgang in geluid was dat :shock: Gewoon veel minder betrokken bij de muziek. Duidelijk minder betrokken. Sindsdien is het vervangen van die Optocoupler een upgrade die echt weer gedaan moet worden.
Dus als je het mij vraagt kun je beter voor 50 euro een Optocouplere kopen dan voor 55 euro een Profigold. Die laatste klinkt ondanks zijn hogere prijs toch gewoon minder ;)

Helemaal mee eens.. Van den Hul is top voor het geld...

Al vind ik coax mooier omdat er minder omgezet moet worden. Maar dat is persoonlijk...
Heb ook mijn Monster Cable 350i weg gedaan nadat ik een van den Hul 102 III tussen de sub heb beluisterd...! :)

Laurens ten Voorde
14-03-2004, 23:43
optische bekabeling
Zoals Johan ook al aangaf: de Optocoupler. Heb hem zelf 3 maanden gehad in totaliteit, en toen heb ik hem helaas gesloopt..... De kabel was de vervanger voor een Profigold van 55 euro (ik was 50 voor de Optocoupler kwijt) en ik hoorde in het begin geen verschil. Constant switchen tussen de kabels maakte geen verschil. Tot ik na een aantal weken terugging naar de Profigold. Damn wat een achteruitgang in geluid was dat :shock: Gewoon veel minder betrokken bij de muziek. Duidelijk minder betrokken. Sindsdien is het vervangen van die Optocoupler een upgrade die echt weer gedaan moet worden.
Dus als je het mij vraagt kun je beter voor 50 euro een Optocouplere kopen dan voor 55 euro een Profigold. Die laatste klinkt ondanks zijn hogere prijs toch gewoon minder ;)

Christiaan,
Heb je een online shop waar de kabels (goedkoop) verkrijgbaar zijn?
Heb er 2 van 0,5 meter nodig en 2 van een meter.

Alvast dank voor je reactie.
Grt. Laurens

Albert Kostwinder
15-03-2004, 00:21
Hier kun je ook kijken.. al is het om te vergelijken.. ;)

http://www.hificables.co.uk/

Laurens ten Voorde
15-03-2004, 08:01
Hier kun je ook kijken.. al is het om te vergelijken.. ;)

http://www.hificables.co.uk/

ja en kopen...

Anders heb ik er natuurlijk weinig aan... 8)

Christiaan Sauer
15-03-2004, 14:31
optische bekabeling
Zoals Johan ook al aangaf: de Optocoupler. Heb hem zelf 3 maanden gehad in totaliteit, en toen heb ik hem helaas gesloopt..... De kabel was de vervanger voor een Profigold van 55 euro (ik was 50 voor de Optocoupler kwijt) en ik hoorde in het begin geen verschil. Constant switchen tussen de kabels maakte geen verschil. Tot ik na een aantal weken terugging naar de Profigold. Damn wat een achteruitgang in geluid was dat :shock: Gewoon veel minder betrokken bij de muziek. Duidelijk minder betrokken. Sindsdien is het vervangen van die Optocoupler een upgrade die echt weer gedaan moet worden.
Dus als je het mij vraagt kun je beter voor 50 euro een Optocouplere kopen dan voor 55 euro een Profigold. Die laatste klinkt ondanks zijn hogere prijs toch gewoon minder ;)

Christiaan,
Heb je een online shop waar de kabels (goedkoop) verkrijgbaar zijn?
Heb er 2 van 0,5 meter nodig en 2 van een meter.

Alvast dank voor je reactie.
Grt. Laurens
Had het je graag verteld, maar heb er geen flauw benul van :oops: Was laatst bij mij dealer voor een nieuwe en daar stond die niet in de prijslijst? Dat was best opvallen. Je kan even op www.kieskeurig.nl kijken of die te vinden is. Als ik er 1 gevonden heb laat ik het je weten :)

Johan van den D.
15-03-2004, 17:19
Heb je een online shop waar de kabels (goedkoop) verkrijgbaar zijn?
Die zijn er inderdaad alleen kan ik ze zo snel ook even niet vinden :(

Heb je dus ook weinig aan :?

Maar waarom niet gewoon in een audio zaak kijken/kopen.

Laurens ten Voorde
15-03-2004, 18:51
Heb je een online shop waar de kabels (goedkoop) verkrijgbaar zijn?
Die zijn er inderdaad alleen kan ik ze zo snel ook even niet vinden :(

Heb je dus ook weinig aan :?

Maar waarom niet gewoon in een audio zaak kijken/kopen.

Ik vind het heerlijk als iets thuis gestuurd wordt...
Voor een paar snoertjes maken ze bij veel winkels een enorm dilemma. VOrige keer ook met een snoer voor mijn SUB. Of ik het erg vond of ze een paar orders mochten opsparen alvorens te bestellen om zo kosten te kunnen besparen. Op zich geen probleem, hoef er geen eens korting voor terug. Maar moest er wel na drie maand achteraan bellen waar het snoer bleef om vervolgens niet teruggebeld te worden en als nog een 2e bezoekje aan de audiozaak te brengen. Ik heb bijna al mijn spullen er gekocht en dus "kind" aan huis. Echter aan de telefoon had ik een bij mij niet bekende verkoper. Overigens na een 2e keer bestellen, bij "mijn"verkoper, hadden ze het snoer met een week.

Albert Kostwinder
19-03-2004, 15:09
Tjee dat is wel extreem lang voor kabels zeg.. heb laatst nog een Van den Hul 102 mark III gekocht en die was er binnen twee dagen zonder morren... top!!

Johan van den D.
19-03-2004, 17:07
Eén week is een mooie max. termijn om de kabels binnen te hebben na bestelling.

Christiaan Sauer
19-03-2004, 17:13
3 Maanden is inderdaad vrij pittig om te moeten wachten op een kabel. Plus, echt heel veel kan er niet gebeuren met een kabel. Een optische kabel is misschien wat kwetsbaarder dan een standaard kabel, maar ze zitten goed verpakt. En de sound van de kabel zal zeer waarschijnlijk wel bevallen. Zoniet verkoop je hem toch weer voor praktisch de nieuwprijs ;)

InSomNiaC
20-03-2004, 14:12
online prijzen voor optocoupler:
http://www.zwolsman-leersum.nl/hifi.php?merkID=24

MvGr,

Jeroen

Laurens ten Voorde
26-03-2004, 16:35
Ik heb dus een optocoupler kunnen bemachtigen bij dezelfde zaak als waar ik de speakerkabel heb gekocht.

En inderdaad het geluid is stukje beter. Mooier gevormd.

Christiaan Sauer
26-03-2004, 18:16
Wat was je er voor kwijt?

Johan van den D.
26-03-2004, 18:54
Ik heb dus een optocoupler kunnen bemachtigen
En hiermee heb je dus één van de beste optische kabels op de markt in je bezit. :wink:

Laurens ten Voorde
27-03-2004, 05:13
Wat was je er voor kwijt?


49,-

Christiaan Sauer
27-03-2004, 16:29
Mooie prijs (y)
Ga er zelf ook weer een bestellen denk ik. Nu nog een winkel vinden die hem heeft. Zeker geen koopzondag morgen in Rotterdam? En hij is zeker ook niet te koop op de Doele Lente Hifishow?

Laurens ten Voorde
27-03-2004, 16:50
Mooie prijs (y)
Ga er zelf ook weer een bestellen denk ik. Nu nog een winkel vinden die hem heeft. Zeker geen koopzondag morgen in Rotterdam? En hij is zeker ook niet te koop op de Doele Lente Hifishow?

Zijn ze dan niet meer leverbaar?`
Wil er ook nog 2 voor mijn MD speler hebben.
Misschien dat ik een kortinkje op kan krijgen.

Kan je er eventueel wel eentje sturen....

Johan van den D.
27-03-2004, 17:07
Naar mijn weten zijn ze gewoon leverbaar en zullen ze dat ook blijven.

Christiaan Sauer
27-03-2004, 17:54
Zal maandag even bij mijn vaste winkel navragen, maar vorige keer konden ze hem helemaal niet vinden op de prijslijst. Maar als die daar niet meer te vinden is kan ik jou een pm sturen?

Laurens ten Voorde
27-03-2004, 18:44
Zal maandag even bij mijn vaste winkel navragen, maar vorige keer konden ze hem helemaal niet vinden op de prijslijst. Maar als die daar niet meer te vinden is kan ik jou een pm sturen?

ne pas de problem

duxo
27-03-2004, 20:35
Zal maandag even bij mijn vaste winkel navragen, maar vorige keer konden ze hem helemaal niet vinden op de prijslijst. Maar als die daar niet meer te vinden is kan ik jou een pm sturen?

ne pas de problem

tis tog n´est pas de problem

Harry stadman
27-03-2004, 21:07
mensen wat een mooie foto's

zal waarschijnlijk wel onbetaalbaar zijn... 8)Valt wel mee.
Het is zeker duur maar met een beetje sparen is het zeker haalbaar.
Die SACD speler kost zo,n €3300,- en die versterker kost €2700,- maar zijn met korting te verkrijgen.
De Vincent set kost €3700,-.
De buizen versterker met houten afwerking kost €1400,-


Dus zeker duur allemaal maar ook gewoon haalbaar. :wink:

ps. ben al aan het sparen :twisted:

die sacd speler is een shanling(ofzoiets) en schijnt ook echt goed te klinken. maar zijn er wel meer die goed klinken. 1400 euro is niet echt duur voor een buizenbakkie. zeker niet als je de prijzen kent van b.v. audio note of jadis. maarja zijn toch wel in een andere klasse vrees ik.

goede buizenbakken hebben gewoon een superb middengebied waar bijna geen solid state amp aan kan tippen. alleen de echte high end solid state amps kunnen ook daadwerkelijk zich met de buizenamps(mits goed uitgevoerd) meten.
nadeel buizen; meestal het ultra laag. hier zijn solid state amps beter. athans, de echt goede buizen-ontwerpen kunnen ook zo diep. maar helaas kosten die ook een vermogen. :cry:
soms is het geluid iets minder gecontroleerd bij veel instrumenten/iets minder gedetailleerd.


niet echt duur voor " high end" materiaal. ik ken nog wel een paar andere buizen bakkies met andere prijzen. 8)

trouwens, als je eenmaal met buizen begint ben je verkocht! :wink:

wat denk je van E.A.R.(tim de paravinci staat bekend(berucht) om zijn meer dan uitstekende buizen ontwerpen) of van jadis of van ............... ahhhrrrggggg, ik kan nog wel even door gaan. er is zoveel prachtig spul op de markt. maar het echt goede is meestal toch wel een beetje te duur, athans voor mij dan. :wink:
j.vandendool, je weet dat ik net zo als jouw een audiofreak ben. 8)

Harry stadman
27-03-2004, 21:09
Laurens,

ik wil je even feliciteren met je prachtig huis en je even zo mooie thuisbioscoop. nu kun je echt in je eigen huis van je thuisbioscoop genieten. (y)

Johan van den D.
27-03-2004, 23:06
die sacd speler is een shanling(ofzoiets) en schijnt ook echt goed te klinken. maar zijn er wel meer die goed klinken. 1400 euro is niet echt duur voor een buizenbakkie. zeker niet als je de prijzen kent van b.v. audio note of jadis. maarja zijn toch wel in een andere klasse vrees ik.Het is inderdaad Shanling alleen die buizenbak incl hout afwerking is niet van Shanling maar dat had je wellicht al door. :wink:


trouwens, als je eenmaal met buizen begint ben je verkocht! :wink:Zit er toch serieus aan te denken voor mijn hifi set.

Maar tegen de tijd dat ik de hifi set ga vervangen zijn we al een lange tijd verder.
Eerst de speakers van mijn ht en de receiver vervangen voor pre/pro met losse monobakken en dan nog de sub vervangen door een exemplaar van SVS en dan..........................pprrrr, nog genoeg te doen in ieder geval.
Nu de benodigde € nog bij elkaar zien te vinden.

j.vandendool, je weet dat ik net zo als jouw een audiofreak ben. 8)Ja weet ik, mooie hobby toch (als we niet zo werden tegen gewerkt door het budget tekort :? )

Harry stadman
27-03-2004, 23:11
die sacd speler is een shanling(ofzoiets) en schijnt ook echt goed te klinken. maar zijn er wel meer die goed klinken. 1400 euro is niet echt duur voor een buizenbakkie. zeker niet als je de prijzen kent van b.v. audio note of jadis. maarja zijn toch wel in een andere klasse vrees ik.Het is inderdaad Shanling alleen die buizenbak incl hout afwerking is niet van Shanling maar dat had je wellicht al door. :wink:


trouwens, als je eenmaal met buizen begint ben je verkocht! :wink:Zit er toch serieus aan te denken voor mijn hifi set.

Maar tegen de tijd dat ik de hifi set ga vervangen zijn we al een lange tijd verder.
Eerst de speakers van mijn ht en de receiver vervangen voor pre/pro met losse monobakken en dan nog de sub vervangen door een exemplaar van SVS en dan..........................pprrrr, nog genoeg te doen in ieder geval.
Nu de benodigde € nog bij elkaar zien te vinden.

j.vandendool, je weet dat ik net zo als jouw een audiofreak ben. 8)Ja weet ik, mooie hobby toch (als we niet zo werden tegen gewerkt door het budget tekort :? )

Ik heb ook altijd het probleem van chronisch geld tekort! 8)

Christiaan Sauer
27-03-2004, 23:28
wat denk je van E.A.R
Prachtig spul als alles erom heen waar is. Lijken me erg mooie amps, maar geen idee wat ze kosten eigenlijk? Toch ook wel rond de 1500/2000 euro voor het instapmodel neem ik aan?

Mark S
28-03-2004, 04:15
Ik heb deze thread zojuist helemaal doorgelezen.
De titel (als ik het me goed herinner) is: De bouw van mijn HT.
Het resultaat tot nu toe (imho): een bonte verzameling van: kabelfetishisme, het posten van mooie foto's, natte jongensdromen van schijnbaar onbetaalbare apparatuur, enz.
Ik moet eerlijk toegeven, het is een gezellige en vermakelijke thread geworden.

Echter, zaken die ik mijzelf zou afvragen als ik de mogelijkheid had om een dedicated HT-ruimte in te richten (zeker als het nieuwbouw from scratch betreft) zijn bijvoorbeeld:
- Wat zijn de akoestische eigenschappen van de ruimte.
- De relatie van die eigenschappen met de gebruikte apparatuur.
- Wat zijn de eventuele problemen/tekortkomingen ervan.
- Zijn deze op te lossen door het aanpakken en verbeteren van de akoestiek (bijv. door demping) , of moet ik de samenstelling van de hardware aanpassen?
- Hoe zit het met de stroomvoorziening: Zit mijn HT aangesloten op dezelfde groep als mijn magnetron, draadloze telefoonset, en wasmachine? Kan ik de apparatuur niet beter op een andere/ eigen groep aansluiten?

Een wel heel erg cru voorbeeld: Ik heb een leeg zwembad tot mijn beschikking als HT-ruimte. De hoogte van de bodem tot de rand is aan een zijde 2 meter, aan de andere zijde 3 meter. Ik kan hierdoor, aflopend in hoogte, 3 rijen 2e-hands bioscoopklapstoeltjes kwijt (net echt..)
Ik heb besloten de wanden zwart te verven, en aan weerszijden plaats ik een Dolby Digital Plaquette met een spotje er boven om de boel mooi uit te lichten. Ik zet er een stel Nautilussen in met Nordost Valhalla kabel en Mark Levinson apparatuur. Voila un vrai Homecinema.

(vergeef mij AUB mijn enigzins overtrokken stellingen, sommige stellingen die ik hier neer zet zijn erg zwart/wit, but I just try to make a tiny little point here...)

Op dat moment heb je een gruwelijke bak geld uitgegeven aan prachtige apparatuur en toebehoren, maar die werkelijk voor geen meter klinkt. Terwijl je misschien door het aanbrengen van een lullig en voordelig stuk hoogpolig tapijt aan de achterzijde de meest fantastische resultaten zou kunnen behalen, en die het beste uit je huidige apparatuur naar boven weet te brengen.

En winkel als bijv. Stassen in Venlo geeft je bijv. de mogelijkheid de afmetingen van je HT-ruimte, de gebruikte apparatuur, en je eventuele hardware-wensen te laten doorberekenen in een simulatiepogramma.
Zij komen dan met een advies over de meest ideale hardware combinatie voor die ruimte.
Andere bedrijven (zoals Frank van Doorhof's ITC) kunnen je een wel overwogen advies geven m.b.t. acoustische aanpak van de ruimte.

Moraal van dit verhaal: het lijkt me beter om effectief te werken aan het bereiken van de meest efficiente oplossing ten aanzien van je huidige mogelijkheden, dan gezellig met zijn allen een beetje te gaan liggen dagdromen over de schier eindeloze mogelijkheden in het hypothetische geval dat de financiele middelen dit zouden toelaten.

just my 2 cents...

Johan van den D.
28-03-2004, 09:26
Echter, zaken die ik mijzelf zou afvragen als ik de mogelijkheid had om een dedicated HT-ruimte in te richten (zeker als het nieuwbouw from scratch betreft) zijn bijvoorbeeld:
- Wat zijn de akoestische eigenschappen van de ruimte.
- De relatie van die eigenschappen met de gebruikte apparatuur.
- Wat zijn de eventuele problemen/tekortkomingen ervan.
- Zijn deze op te lossen door het aanpakken en verbeteren van de akoestiek (bijv. door demping) , of moet ik de samenstelling van de hardware aanpassen?
- Hoe zit het met de stroomvoorziening: Zit mijn HT aangesloten op dezelfde groep als mijn magnetron, draadloze telefoonset, en wasmachine? Kan ik de apparatuur niet beter op een andere/ eigen groep aansluiten?
Hier heb je zeker gelijk in maar dat zijn punten van aandacht die pas later komen mijn inziens.
Laurens moet nog wennen aan zijn huidige nieuwe geluid (en dat is al beter dat zijn vorige situatie) en is tot zovere al zeer tevreden met dat geluid.
Nu begin de periode van het wennen en in de loop van die periode merk je vanzelf de minpunten van de installatie.
Hierdoor zal ie wellicht op zoek gaan naar een oplossing (mits ie dat wil en zich er echt aan stoor) en dan kom je ook bij die punten die jij aanhaalde terecht.
Je kunt wel gelijk in het eerste begin met de acoustiek gaan beginnen maar dan moet je wel precies weten wat je moet aanpakken en waar de problemen liggen.
Ik zo,n geval heb je inderdaad mensen met verstand van zaken nodig zoals bijv. Frank Doorhof om maar iemand te noemen.
Iets wat wel een punt van aandacht is om gelijk aan te pakken is de stroom voorziening maar volgens mij heeft Laurens daar ook aan gedacht.
Misschien niet tot in het ideale maar toch.

Dus kortom, je heb helemaal gelijk maar een beetje te voorbarig ben ik van mening en wellicht dat Laurens hier zelfs kan vertellen hoe hij er over denkt.
Wie weet heeft ie hier al lang over nagedacht (of niet). :P

Voor de rest is het zeker één van de gezelligste threads en voor iedereen leuk om een door te kijken.
:wink:

Mark S
28-03-2004, 12:25
Zojuist uitgeslapen en met een nuchter hoofd mijn eigen post doorgelezen. En moet tot mijn schaamte bekennen dat een aantal opmerkingen mijnerzijds al in posts in deze thread besproken waren. In de nevel van drank waren kennelijk alleen de hardware verhalen blijven hangen. Een tip: ga nooit midden in de nacht met een sloot alcohol achter je kiezen commentaar leveren. :oops: :oops: :oops:

Laurens ten Voorde
28-03-2004, 12:35
Zojuist uitgeslapen en met een nuchter hoofd mijn eigen post doorgelezen. En moet tot mijn schaamte bekennen dat een aantal opmerkingen mijnerzijds al in posts in deze thread besproken waren. In de nevel van drank waren kennelijk alleen de hardware verhalen blijven hangen. Een tip: ga nooit midden in de nacht met een sloot alcohol achter je kiezen commentaar leveren. :oops: :oops: :oops:

Hallo Mensen,
Goed commentaar is altijd gezond. Misschien is de titel wel verkeerd. Bouw van een HT. Maar misschien ook wel wat iemand anders er van verwacht. Er zijn inderdaad HT besprekingen die veel uitgebreider zijn, speciale elektrische groepen e.d. met speciale isolatie. Overigens hier wel allemaal van toepassing geweest maar niet besproken.


Moraal van dit verhaal: het lijkt me beter om effectief te werken aan het bereiken van de meest efficiente oplossing ten aanzien van je huidige mogelijkheden, dan gezellig met zijn allen een beetje te gaan liggen dagdromen over de schier eindeloze mogelijkheden in het hypothetische geval dat de financiele middelen dit zouden toelaten.


Wat mijn doel van deze thread is naast een leuke foto reeks om wat tips te krijgen m.b.t. bekabeling. Deze heb ik ook gekregen en kwa geluidskwaliteit ben ik er een enorm stuk op vooruit gegaan. Dus kan ik zeggen dat ik mijn doel heb bereikt met deze thread.

En van het een komt het ander en zodoende zijn er ook wat leuke apparatuur suggesties voorbij gekomen. En als dat soms wat gezellig wordt met jongensdromen is dat toch alleen maar leuk.....althans in mijn ogen en vele anderen waarschijnlijk.

Ik ga binnenkort nog wat dingentjes verder timmeren om zo de verwarmingsplaat uit het zicht te krijgen en een bankje plaatsen. Ik zal daarna nog wel wat pics laten zien van het eind resultaat.

Groeten,
Laurens

Harry stadman
28-03-2004, 15:15
wat denk je van E.A.R
Prachtig spul als alles erom heen waar is. Lijken me erg mooie amps, maar geen idee wat ze kosten eigenlijk? Toch ook wel rond de 1500/2000 euro voor het instapmodel neem ik aan?

ja, het is waar. die e.a.r. producten zijn echt top! :wink:

ik moet je helaas teleurstellen: het is nog veel duurder. :cry:

Harry stadman
28-03-2004, 15:25
Ik heb deze thread zojuist helemaal doorgelezen.
De titel (als ik het me goed herinner) is: De bouw van mijn HT.
Het resultaat tot nu toe (imho): een bonte verzameling van: kabelfetishisme, het posten van mooie foto's, natte jongensdromen van schijnbaar onbetaalbare apparatuur, enz.
Ik moet eerlijk toegeven, het is een gezellige en vermakelijke thread geworden.

Echter, zaken die ik mijzelf zou afvragen als ik de mogelijkheid had om een dedicated HT-ruimte in te richten (zeker als het nieuwbouw from scratch betreft) zijn bijvoorbeeld:
- Wat zijn de akoestische eigenschappen van de ruimte.
- De relatie van die eigenschappen met de gebruikte apparatuur.
- Wat zijn de eventuele problemen/tekortkomingen ervan.
- Zijn deze op te lossen door het aanpakken en verbeteren van de akoestiek (bijv. door demping) , of moet ik de samenstelling van de hardware aanpassen?
- Hoe zit het met de stroomvoorziening: Zit mijn HT aangesloten op dezelfde groep als mijn magnetron, draadloze telefoonset, en wasmachine? Kan ik de apparatuur niet beter op een andere/ eigen groep aansluiten?

Een wel heel erg cru voorbeeld: Ik heb een leeg zwembad tot mijn beschikking als HT-ruimte. De hoogte van de bodem tot de rand is aan een zijde 2 meter, aan de andere zijde 3 meter. Ik kan hierdoor, aflopend in hoogte, 3 rijen 2e-hands bioscoopklapstoeltjes kwijt (net echt..)
Ik heb besloten de wanden zwart te verven, en aan weerszijden plaats ik een Dolby Digital Plaquette met een spotje er boven om de boel mooi uit te lichten. Ik zet er een stel Nautilussen in met Nordost Valhalla kabel en Mark Levinson apparatuur. Voila un vrai Homecinema.

(vergeef mij AUB mijn enigzins overtrokken stellingen, sommige stellingen die ik hier neer zet zijn erg zwart/wit, but I just try to make a tiny little point here...)

Op dat moment heb je een gruwelijke bak geld uitgegeven aan prachtige apparatuur en toebehoren, maar die werkelijk voor geen meter klinkt. Terwijl je misschien door het aanbrengen van een lullig en voordelig stuk hoogpolig tapijt aan de achterzijde de meest fantastische resultaten zou kunnen behalen, en die het beste uit je huidige apparatuur naar boven weet te brengen.

En winkel als bijv. Stassen in Venlo geeft je bijv. de mogelijkheid de afmetingen van je HT-ruimte, de gebruikte apparatuur, en je eventuele hardware-wensen te laten doorberekenen in een simulatiepogramma.
Zij komen dan met een advies over de meest ideale hardware combinatie voor die ruimte.
Andere bedrijven (zoals Frank van Doorhof's ITC) kunnen je een wel overwogen advies geven m.b.t. acoustische aanpak van de ruimte.

Moraal van dit verhaal: het lijkt me beter om effectief te werken aan het bereiken van de meest efficiente oplossing ten aanzien van je huidige mogelijkheden, dan gezellig met zijn allen een beetje te gaan liggen dagdromen over de schier eindeloze mogelijkheden in het hypothetische geval dat de financiele middelen dit zouden toelaten.

just my 2 cents...


door al die verhalen van audio-apparatuur kun je ook ideeën opdoen niet?! gaan luisteren of kabels proberen.zo kom je ook steeds verder! :wink:

met andere woorden, ook ogenschijnlijk nutteloze posts kunnen tot iets nuttigs leiden! :wink:
met name omdat ik toch merk dat er wel erg vaak "standaard" merken voorbij vliegen terwijl minder bekende merken(niet voor audiofielen natuurlijk :wink: ) toch zeker net zo interssant of interessanter kunnen zijn. ook iets wat mooi oogt hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. bedenk dat ook de top amps van sony, denon, onkyo etc. ook veel geld kosten en er vaak mooiere of ook betere alternatieven (kunnen) zijn, die niet bij het overgrote publiek bekend zijn :wink:

Harry stadman
28-03-2004, 15:38
Zojuist uitgeslapen en met een nuchter hoofd mijn eigen post doorgelezen. En moet tot mijn schaamte bekennen dat een aantal opmerkingen mijnerzijds al in posts in deze thread besproken waren. In de nevel van drank waren kennelijk alleen de hardware verhalen blijven hangen. Een tip: ga nooit midden in de nacht met een sloot alcohol achter je kiezen commentaar leveren. :oops: :oops: :oops:

Hallo Mensen,
Goed commentaar is altijd gezond. Misschien is de titel wel verkeerd. Bouw van een HT. Maar misschien ook wel wat iemand anders er van verwacht. Er zijn inderdaad HT besprekingen die veel uitgebreider zijn, speciale elektrische groepen e.d. met speciale isolatie. Overigens hier wel allemaal van toepassing geweest maar niet besproken.


Moraal van dit verhaal: het lijkt me beter om effectief te werken aan het bereiken van de meest efficiente oplossing ten aanzien van je huidige mogelijkheden, dan gezellig met zijn allen een beetje te gaan liggen dagdromen over de schier eindeloze mogelijkheden in het hypothetische geval dat de financiele middelen dit zouden toelaten.


Wat mijn doel van deze thread is naast een leuke foto reeks om wat tips te krijgen m.b.t. bekabeling. Deze heb ik ook gekregen en kwa geluidskwaliteit ben ik er een enorm stuk op vooruit gegaan. Dus kan ik zeggen dat ik mijn doel heb bereikt met deze thread.

En van het een komt het ander en zodoende zijn er ook wat leuke apparatuur suggesties voorbij gekomen. En als dat soms wat gezellig wordt met jongensdromen is dat toch alleen maar leuk.....althans in mijn ogen en vele anderen waarschijnlijk.

Ik ga binnenkort nog wat dingentjes verder timmeren om zo de verwarmingsplaat uit het zicht te krijgen en een bankje plaatsen. Ik zal daarna nog wel wat pics laten zien van het eind resultaat.

Groeten,
Laurens

nog even terugkomend op de isolatie-problematiek. kijk ook eens naar gordijnen. ook deze hebben erg veel invloed op geluiskwaliteit in een kamer(huiskamer). i.p.v. tapijt kun je ook eens proberen om gordijnen achter je speakers te plaatsen of voor ramen te hangen en luisteren wat voor invloed dat heeft op je acoustiek. wat je eigenlijk wilt is je kamer acoustiek "dood" maken. dit wil zeggen dat je alleen het geluid wilt horen wat uit je apparatuur komt zonder nadelige "bij-geluiden". tapijt en gordijnen hebben geluids-absorberende eigenschappen en kunnen storende geluiden filteren of afvoeren. ook de bekende kartonnen eierhouders hebben uitstekende absorberende eigenschappen. ze lijken dan ook erg veel op de in professionele studio's gebruikte isolatie. dus, nog genoeg ruimte om te experimenteren. :wink:

Ik juig het alleen maar toe als mensen het beste uit hun hobby willen halen en er veel plezier aan beleven! (y)

Harry stadman
28-03-2004, 15:50
Zojuist uitgeslapen en met een nuchter hoofd mijn eigen post doorgelezen. En moet tot mijn schaamte bekennen dat een aantal opmerkingen mijnerzijds al in posts in deze thread besproken waren. In de nevel van drank waren kennelijk alleen de hardware verhalen blijven hangen. Een tip: ga nooit midden in de nacht met een sloot alcohol achter je kiezen commentaar leveren. :oops: :oops: :oops:

"drank maakt meer kapot dan je lief is". :twisted:

Mark S
28-03-2004, 17:05
Zojuist uitgeslapen en met een nuchter hoofd mijn eigen post doorgelezen. En moet tot mijn schaamte bekennen dat een aantal opmerkingen mijnerzijds al in posts in deze thread besproken waren. In de nevel van drank waren kennelijk alleen de hardware verhalen blijven hangen. Een tip: ga nooit midden in de nacht met een sloot alcohol achter je kiezen commentaar leveren. :oops: :oops: :oops:

"drank maakt meer kapot dan je lief is". :twisted:

Nee, liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken. :wink:

Laurens ten Voorde
31-03-2004, 23:12
Ze staan al in meerdere threads, dus ook even hier....

http://www.ten-voorde.com/images/HT/front.JPG

http://www.ten-voorde.com/images/HT/collectie.JPG

TO DO binnenkort:

1. Wegwerken verwarmingsplaat
2. Snoeren bundelen en proberen weg te krijgen / uit het zicht.
3. Deurtjes in de aftimmeringswand.

Harry stadman
31-03-2004, 23:18
Ze staan al in meerdere threads, dus ook even hier....

http://www.ten-voorde.com/images/HT/front.JPG

http://www.ten-voorde.com/images/HT/collectie.JPG

TO DO binnenkort:

1. Wegwerken verwarmingsplaat
2. Snoeren bundelen en proberen weg te krijgen / uit het zicht.
3. Deurtjes in de aftimmeringswand.

het ziet er allemaal mooi en netjes uit! ook een mooi audio-meubel. :wink:

je kunt de kabels op verschillende manieren wegwerken;

kabelgootje's,
kabelbinders(verschillende soorten.

ik zie net op je foto dat je een plint hebt op de wand. ik zou dan een kabelgootje gebruiken om de kabels weg te werken. dan zie je er echt niets meer van. :wink:

de kabelgootjes kun je bij iedere doe het zelf zaak kopen en in verschillende grootte en maten.

Laurens ten Voorde
01-04-2004, 12:20
Hoi,
Kabelgootjes gaan een beetje krap worden. Het zijn zulke dikke kabels die passen er haast niet in. Of je moet er meerdere boven elkaar plaatsen. Ik heb zelf een jaar of 5 bij de Praxis gewerkt op zaterdag dus weet wel ongeveer wat er verkrijgbaar is.

Echter wat jullie niet kunnen zien en ik wel weet is dat er achter de wand achter de TV nog een lege ruimte is waardoor nu de speaker kabels lopen en daar kan de rest ook door. Maar dan moet ik een eind door een redelijk smal gedeelte kruipen....

Laurens ten Voorde
07-04-2004, 23:24
Het gaat er toch van komen.
Ik ga een beamer aanschaffen met de belastingteruggave en het vakantiegeld in het vooruitzicht.

Ik zit alleen met een probleempje. Het scherm kan niet tegen een wand worden geplaatst maar moet voor de tv langs naar beneden. Dit i.v.m. schuine kanten op de zolder. Het gevolg hiervan is dat de beamer niet op meters afstand kan komen te hangen.

Vraag 1: hoe ver moet een beamer er minimaal af staan / hangen. Ik wil een scherm (16:9)hebben dat toch +- 2 mtr breed is.

Vraag 2: Wat zijn de ervaringen met de verschillende beamers.

Mijn eisen aan een beamer:
Strak en scherp beeld (logisch)
Component ingang
DLP techniek
16:9

Eisen aan het scherm:
Zo groot mogelijk...
16:9
Elektrische bediening

Begroting +- € 2500,- (excl. bekabeling)
Componentsnoer moet een meter of 10 zijn.

Ik zie wel weer reacties van wat goed is en waar het goedkoop te koop is....

Christiaan Sauer
07-04-2004, 23:29
Het gaat er toch van komen.
Ik ga een beamer aanschaffen met de belastingteruggave en het vakantiegeld in het vooruitzicht.


Altijd leuk als zoiets gaat gebeuren :D



Mijn eisen aan een beamer:
DLP techniek

Mag ik vragen waarom je persé voor DLP wilt gaan en niet voor bv CRT wat vaak toch als beter wordt gezien?



Eisen aan het scherm:
Zo groot mogelijk...

Hoeft niet per definitie het beste te zijn he ;)
Je kan ook een te groot scherm hebben, al neem ik aan dat je een zo groot mogelijk scherm als praktisch haalbaar bedoeld ;)



Begroting +- € 2500,- (excl. bekabeling)

Moet toch een mooie CRT voor te krijgen zijn :)

Laurens ten Voorde
07-04-2004, 23:33
CRT is vrij groot en hij moet aan een schuine kant bevestigd worden.

Een beamer kun je dan eenvoudiger op een plaatje zetten. Een crt is veel zwaarder moet kunnen hangen.

OVerigens is het budget incl. scherm (+-1000)


Hoeft niet per definitie het beste te zijn he
Je kan ook een te groot scherm hebben, al neem ik aan dat je een zo groot mogelijk scherm als praktisch haalbaar bedoeld


Inderdaad. Ergens tussen de 2 en 2,5 meter. Het moet geen tenniswedstrijd die je van de zijkant moet volgen. Mijn nek is niet zo goed als die van een UIL.... :mrgreen:

Laurens ten Voorde
07-04-2004, 23:46
Ik zit hier aan te denken m.b.t. het scherm:

http://www.beamerplanet.nl/images/art8014.jpg

Electrisch wand/plafond scherm 220 x 128 cm.
* Uitstekende beeldkwaliteit door vlak, matwit projectiedoek
* Doek zonder golven en zijkrullen door ALR (Anti Leathermark Roller) systeem
* Lange levensduur gegarandeerd door kwaliteitsmotor met 5 jaar garantie
* zwarte kaders rondom voor verhoogde waargenomen helderheid
* zichtmaat 210 x 118 cm.
* gewicht 10 kg.
* incl. wand/plafondbeugels voor eenvoudige montage

En het is de bedoeling dat het scherm achter de balk bovenin wordt geplaatst.

http://www.ten-voorde.com/images/HT/026.JPG

Aan de achterkan moet ik met een balkje naar boven om er een plaatje onder te kunnen hangen waarop een beamer geplaatst kan worden. De bekabeling kan door de wand naar achter en dan via de zijkant naar voren naar de versterker en dvd-speler. Bovenin op de foto zie je dat het schuin gaat lopen i.v.m. het dak.

http://www.ten-voorde.com/images/HT/027.JPG

Albert Kostwinder
07-04-2004, 23:56
Ik zit hier aan te denken m.b.t. het scherm:

http://www.beamerplanet.nl/images/art8014.jpg

Electrisch wand/plafond scherm 220 x 128 cm.
* Uitstekende beeldkwaliteit door vlak, matwit projectiedoek
* Doek zonder golven en zijkrullen door ALR (Anti Leathermark Roller) systeem
* Lange levensduur gegarandeerd door kwaliteitsmotor met 5 jaar garantie
* zwarte kaders rondom voor verhoogde waargenomen helderheid
* zichtmaat 210 x 118 cm.
* gewicht 10 kg.
* incl. wand/plafondbeugels voor eenvoudige montage

En het is de bedoeling dat het scherm achter de balk bovenin wordt geplaatst.

Aan de achterkan moet ik met een balkje naar boven om er een plaatje onder te kunnen hangen waarop een beamer geplaatst kan worden. De bekabeling kan door de wand naar achter en dan via de zijkant naar voren naar de versterker en dvd-speler. Bovenin op de foto zie je dat het schuin gaat lopen i.v.m. het dak.



We kunnen elkaar de hand schudden Laurens.... kijk eens naar de dlp projector Optoma Themescene H30. Kost € 1800.-- en is een absolute sensatie naar het blijkt... rgb aansluiting Pal 2000:1 kontrast enz.. kijk hier maar eens....en dan die screenshots... mooi! http://www.discsoft.de/pg_Heimkino-Beamer_Optoma_H30_TV-Test.htm

http://creepjesanimaties.web1000.com/gifplaatjes/vervoer/14_straaljager.gif

Laurens ten Voorde
07-04-2004, 23:59
We kunnen elkaar de hand schudden Laurens.... kijk eens naar de dlp projector Optoma Themescene H30. Kost € 1800.-- en is een absolute sensatie naar het blijkt... rgb aansluiting Pal 2000:1 kontrast enz.. kijk hier maar eens....en dan die screenshots... mooi! http://www.discsoft.de/pg_Heimkino-Beamer_Optoma_H30_TV-Test.htm

Een screenshot

http://www.discsoft.de/images/TV_Test_Heimkino-Projektor_Optoma-H30_05.jpg

Heb jezelf ook een beamer?

Albert Kostwinder
08-04-2004, 00:10
Ik heb zelf ook een nieuw huis gekocht en heb hetzelfde luxe probleem als jij.... loop al een tijdje na te denken welke projector het moet worden en mijn gevoel zegt dat die H30 wel een mooi apparaat is voor zijn prijs. In mijn geval ga ik het integreren in de woonkamer omdat ik op zolder slaap. Hoewel mijn vrouw niet erg staat te juigen begint ze aan het idee te wennen. Straks achter in de kamer mooi een plank aan de muur voor de projector en vlak voor mijn breedbeeld een kwaliteits rolscherm voor het echte werk..... Neem denk ik een 244 breed scherm omdat ik bijna 5 meter er vanaf kan zitten.... ;)

Ik wil een projector die voldoende zwart kan produceren en een filmische look geeft... een waar je natuurlijk mee moet verduisteren maar niet dat het pikke donker moet zijn... en het liefst dlp...

Laurens ten Voorde
08-04-2004, 08:07
Hoewel mijn vrouw niet erg staat te juigen begint ze aan het idee te wennen.

Moet je eens opletten wie straks de meeste films zit te kijken :wink:

Albert Kostwinder
08-04-2004, 09:14
Hoewel mijn vrouw niet erg staat te juigen begint ze aan het idee te wennen.

Moet je eens opletten wie straks de meeste films zit te kijken :wink:

Hmmm, een stevige horror zal haar wel weerhouden... :roll:

Johan van den D.
08-04-2004, 09:35
Inderdaad. Ergens tussen de 2 en 2,5 meter. Het moet geen tenniswedstrijd die je van de zijkant moet volgen. Mijn nek is niet zo goed als die van een UIL.... :mrgreen:Ga niet te groot, 2 mtr is al groot in jouw ruimte en dan zal de projector waarschijnlijk op zo,n 3 mtr afstand komen te hangen/staan evenals de zit positie voor jezelf. (ook 3 mtr afstand met scherm van vanaf 2mtr breed)

Johan van den D.
08-04-2004, 09:44
Ik wil een projector die voldoende zwart kan produceren en een filmische look geeft.Een CRT pj dus :wink:

@Laurens, let bij de aanschaf van een DLP projector heel goed op het "regenboog" effect in het beeld.

Het kan zijn dat jij het niet ziet (gevoellig voor bent) maar je partner wel (indien aanwezig natuurlijk :P ).
DLP verdien overigens wel vrijwel altijd de voorkeur boven LCD pj,s als het op beeld kwaliteit aankomt.

Hoever kan je overigens van het scherm af zitten ook rekening houden met een goede speaker opstelling om je heen .

Albert Kostwinder
08-04-2004, 09:58
Ik wil een projector die voldoende zwart kan produceren en een filmische look geeft.Een CRT pj dus :wink:

@Laurens, let bij de aanschaf van een DLP projector heel goed op het "regenboog" effect in het beeld.

Het kan zijn dat jij het niet ziet (gevoellig voor bent) maar je partner wel (indien aanwezig natuurlijk :P ).
DLP verdien overigens wel vrijwel altijd de voorkeur boven LCD pj,s als het op beeld kwaliteit aankomt.

Hoever kan je overigens van het scherm af zitten ook rekening houden met een goede speaker opstelling om je heen .

Crt is mooi, maar mij veeel te log voor in mijn woonkamer....als ik op zolder ooit een ht bouw kan het alsnog..Die H30 schijnt ook heel mooi diep zwart te hebben. Mijn reden om ipv crt een dlp te nemen. Hij schijnt een 4 speed 6 segment kleurenwiel te hebben wat nogal uniek is voor zijn prijs van 1800.--. Denk dat daarom veel mensen dan geen last meer van rbe hebben. Maar dat ga ik binnenkort zelf maar even kijken...je weet het immers nooit.. :wink:

Johan van den D.
08-04-2004, 10:08
Componentsnoer moet een meter of 10 zijn.10 mtr is wel een lange lengte maar opzich kan het wel.
Kijk eens naar de volgende component kabels.

van QED (http://www.qed.co.uk/cables/sig/qunex_sigcv.html)
van Monster de THX serie (http://www.monstercable.com/europe/thx/productPageTHX.asp?pin=2002)

Johan van den D.
08-04-2004, 10:19
Hij schijnt een 4 speed 6 segment kleurenwiel te hebben wat nogal uniek is voor zijn prijs van 1800.--. Denk dat daarom veel mensen dan geen last meer van rbe hebbenDan heb je inderdaad grote kans dat je het RBE (regenboog effect) niet meer ziet nee.

Harry stadman
08-04-2004, 11:11
Hoewel mijn vrouw niet erg staat te juigen begint ze aan het idee te wennen.

Moet je eens opletten wie straks de meeste films zit te kijken :wink:

dat is meestal zo! :shock:
eerst altijd moeilijk doen en dan later toch toegeven dat het toch nog niet zo'n slecht idee was! :wink:

Harry stadman
08-04-2004, 11:14
Componentsnoer moet een meter of 10 zijn.10 mtr is wel een lange lengte maar opzich kan het wel.
Kijk eens naar de volgende component kabels.

van QED (http://www.qed.co.uk/cables/sig/qunex_sigcv.html)
van Monster de THX serie (http://www.monstercable.com/europe/thx/productPageTHX.asp?pin=2002)

Ik moet toegeven dat mijn voorkeur toch gaat naar de QED kabels. :wink:

Laurens,

complimenten.
ik moet zeggen dat het er steeds mooier uit begint te zien!
straks krijg je alle vaste leden van dvd.nl op de koffie. :bier:

Laurens ten Voorde
08-04-2004, 11:29
Componentsnoer moet een meter of 10 zijn.10 mtr is wel een lange lengte maar opzich kan het wel.
Kijk eens naar de volgende component kabels.

van QED (http://www.qed.co.uk/cables/sig/qunex_sigcv.html)
van Monster de THX serie (http://www.monstercable.com/europe/thx/productPageTHX.asp?pin=2002)

Kan ook +- 8 meter worden.

Ik kan hooguit de beamer op 3mtr afstand zetten.
Hij komt dan iets hoger te hangen dan ik zit op een bank.
Het is gewoon rottig met die schuine wanden van het dak.

Dus een crt kan niet. Ik heb gelezen dat een DLP beamer de voorkeur geniet boven een LCD beamer en verder ben ik nog niet echt. Veel goede verhalen gelezen over de Infocus X1 met een enorme contrastratio van 2000:1. Maar zie ook veel beamers met 500:1.

Wat houdt het verschil in? Waarschijnlijk mooier en scherper beeld.

Harry stadman
08-04-2004, 11:35
Componentsnoer moet een meter of 10 zijn.10 mtr is wel een lange lengte maar opzich kan het wel.
Kijk eens naar de volgende component kabels.

van QED (http://www.qed.co.uk/cables/sig/qunex_sigcv.html)
van Monster de THX serie (http://www.monstercable.com/europe/thx/productPageTHX.asp?pin=2002)

Kan ook +- 8 meter worden.

Ik kan hooguit de beamer op 3mtr afstand zetten.
Hij komt dan iets hoger te hangen dan ik zit op een bank.
Het is gewoon rottig met die schuine wanden van het dak.

Dus een crt kan niet. Ik heb gelezen dat een DLP beamer de voorkeur geniet boven een LCD beamer en verder ben ik nog niet echt. Veel goede verhalen gelezen over de Infocus X1 met een enorme contrastratio van 2000:1. Maar zie ook veel beamers met 500:1.

Wat houdt het verschil in? Waarschijnlijk mooier en scherper beeld.



contrast is simpel gezegd het verschil tussen zwart en wit(lichte en donkere kleuren).
hoe hoger het contrastratio, hoe beter een apparaat in staat is om alle kleuren/kleurschakeringen die voorkomen weer te geven.
met andere woorden het zal kleuren accurater weergeven. met name het verloop in de kleuren wordt hierdoor mooier weergegeven. :wink:

10 meter kabel is op zich geen probleem mits je goede bekabeling gebruikt.

Laurens ten Voorde
08-04-2004, 12:08
Hebben jullie voorbeelden van types beamer?

Ik zie bij de contrastratio's veel al tussden 400 - 700 dan een sprong naar 2000...?

Het type dat Albert aangaf kan ik niet in NL bij een onlineshop vinden en ook niet in de pricewatch van tweakers. Weet je eventueel een adres waar de beamer te bezichtigen is?

Johan van den D.
08-04-2004, 12:21
Ik moet toegeven dat mijn voorkeur toch gaat naar de QED kabels. :wink:
Zijn inderdaad mooie en goede exemplaren maar zeker ook niet goedkoop.
Ik heb zelf een component van QED maar dan van het type Qunex SR-CV (http://www.qed.co.uk/cables/av/qunex_cvc.html)
Hier is dan wel aan beide zijde BNC aansluitingen aan gezet en is er een vierde kabel bijgevoegd, de "sync" kabel.
Was nodig voor verbinding tussen scaler > crt.
Die vier kabels zijn omhulst met een vlechtkous danwel snake skin.
De kabel is 6 mtr lang en koste mij toen zo,n €600,-

Maar die Monster THX schijnt in ieder geval ook goed te zijn (€300,- voor 4 mtr) en er zijn nog genoeg andere mogelijkheden natuurlijk die wellicht ook goedkoper zijn.
Denk aan merken als Oehlbach enzo of de normale serie van Monster.
Monster Video 2 (http://www.monstercable.com/europe/productPage.asp?pin=1649) kost €200,- voor 8 mtr.

Mogelijkheden te over en dit was gewoon even ter info :roll:


ps hier veel info over projectie (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=22.0)

Albert Kostwinder
08-04-2004, 12:49
Hebben jullie voorbeelden van types beamer?

Ik zie bij de contrastratio's veel al tussden 400 - 700 dan een sprong naar 2000...?

Het type dat Albert aangaf kan ik niet in NL bij een onlineshop vinden en ook niet in de pricewatch van tweakers. Weet je eventueel een adres waar de beamer te bezichtigen is?

De H30 is 800 lumen... Hier staan adressen op waar hij te koop is....

http://www.themescene.tv/ even naar where to buy en Nederlands selecteren.. ;)

PM
08-04-2004, 13:26
Ik kan hooguit de beamer op 3mtr afstand zetten.
Hij komt dan iets hoger te hangen dan ik zit op een bank.
Het is gewoon rottig met die schuine wanden van het dak.

Een LCD/DLP projector moet ook op een bepaalde hoogte hangen... Voorbeeld: als je een zaklamp neemt een loodrecht op de muur schijnt is de afbeelding rond.. als je omhoog richt is hij niet meer rond.....
Dit effect kan je wel deels verhelpen met een projector (keystone correctie), maar dat gaat (mits het digitaal gebeurt) wel deels ten koste van je beeldkwaliteit. Optisch (zoals de Sanyo Z2 b.v.) is geen probleem. Maar bij beide manieren kan je niet oneindig corrigeren.. bekijk dus eerst of het e.e.a. wel echt kan in je ruimte!



Dus een crt kan niet. Ik heb gelezen dat een DLP beamer de voorkeur geniet boven een LCD beamer en verder ben ik nog niet echt. Veel goede verhalen gelezen over de Infocus X1 met een enorme contrastratio van 2000:1. Maar zie ook veel beamers met 500:1.

Wat houdt het verschil in? Waarschijnlijk mooier en scherper beeld.
Contrast is het verschil tussen witste wit en zwartste zwart. B.V. 1:800 het wit is 800 maal meer licht dan zwart..
Maar let dus op.. bij een 400 lumen projector met 1:800 ratio dan zal het wit 400 lumen zijn en zwart dus 400/800=0,5 lumen..
Heb je nu een 2500 lumen projector met 1:1000 contrastratio... dan zal het wit 2500 lumen zijn en het zwartste zwart 2500/1000=2,5 lumen! das een factor 5 verschil... het liefst heb je natuurlijk bijna 0 lumen bij zwart.
Overigens maken meer lumen het wel mogelijk om met meer restlicht (daglicht b.v.) te kijken, maar het zwartste zwart word NOOIT donkerder dan het (niet-projectie-) licht dat op je scherm valt... Dus bij daglicht verlies je altijd contrast... Als je kan verduisteren (wat toch het beste/mooiste is) dan hoef je helemaal niet veel ansi-lumen te hebben.. anders wordt het beeld al snel erg fel... (dit hangt natuurlijk ook weer van het projectieformaat af... bij 4 meter breed heb je en veel grotere oppervlakte waarover het licht van de lamp verdeeld word dan bij 1,5 meter...)
Voor (powerpoint) presentatie beamers is het contrast minder belangrijk en daarom hebben de (overigens vaak goedkopere) data projectoren een lagere contrastratio..

Let trouwens bij een LCD ook even op of je het raster ('de pixels') ziet.. als je dat ziet ga je je er waarschijnlijk aan irriteren... (ben zelf DLP liefhebber :) (heb een Plus Piano projector). Of je moet hem een beetje onscherp stellen.. dan veries je het raster ook.. alleen is het beeld niet scherp meer natuurlijk...

Misschien is het een beetje een warrig verhaal,maar ik hoop dat je er iets wijzer van wordt! Anyway.. je moet echt een aantal verschillende PJ's gaan bekijken..

movie sickness
09-04-2004, 13:33
ik heb een vraagje is elac een goed merk qua boxen

[/url]

Laurens ten Voorde
09-04-2004, 17:04
ik heb een vraagje is elac een goed merk qua boxen

[/url]


Zou je hier zelf een thread over willen beginnen? BVD.

Johan van den D.
11-04-2004, 14:27
Mooie, leuke en duidelijk link over projecteren.
Klik hier (http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1618).

Ron-G
11-04-2004, 15:07
Het is heel moeilijk om aan te geven wat een goeie projector is, ook hier geld weer wat vind jezelf het mooiste, en daar kan je maar op een manier achterkomen door zelf te gaan kijken bij winkels, weet niet waar je woont maar ga naar een zaak waar ze veel verschillende beamers hebben dan kan je een redelijke indruk krijgen, specificaties zeggen niet altijd alles, je eigen zicht moet je overtuigen.

Ik heb vorig jaar een andere beamer gekocht en heb toch voor een LCD gekozen terwijl DLP ook al beschikbaar was, maar irriteerde me aan de kleurzweem, een CRT is helaas voor mij ook geen optie omdat die gewoon veel te lomp is, maar wel heel mooi beeld geeft.

Ik heb zelf nu een Sharp met een resolutie van 748X1200 en 1000 ansi lumen en moet zeggen ik vind het een topprojector ik zit op voldoende afstand dat ik de pixels niet meer zie ( is inderdaad een nadeel van een LCD projector maar op voldoende afstand vallen deze weg ) en ik vind mijn beeld erg overtuigend een mooi en strak beeld, maar nogmaals ga kijken en laat je ogen je overtuigen wat voor jou het beste is/lijkt.

Grtz Ron.

Johan van den D.
11-04-2004, 21:57
Ik heb vorig jaar een andere beamer gekocht en heb toch voor een LCD gekozen terwijl DLP ook al beschikbaar was, maar irriteerde me aan de kleurzweem,Met kleurzweem bedoel je het bekende regenboog effect neem ik aan ?
Dat is inderdaad een goede reden om dan zo,n DLP niet te kopen maar het is wel zo dat bij de nieuwe generatie DLP,s het veel minder tot helemaal niet zal zijn.
Iemand die een pj gaat kopen doet er wel goed aan om alle soorten projectors te bekijken zoals hier wel weer blijkt.http://smilies.jeeptalk.org/contrib/duckman/stop.gif

Ron-G
11-04-2004, 23:30
Ja bedoel ik het bekende regenboog effect, ik irriteerde me eraan maar iemand anders misschien helemaal niet, maar nogmaals er is maar een iemand die je kan overtuigen en dan ben jezelf.

Plus het feit hoe houd zo'n draaiend wiel zich na een aantal jaar, zit zelf in de techniek en alles wat draait slijt zo simpel is het, en ben bang als zo'n wiel niet meer 100% functineerd en je het moet laten repareren dan zal dat niet goedkoop zijn, bij een LCD kan in principe alleen de lamp kapot gaan kost ook een lieve duit maar dat weet je van tevoren, is bij en DLP ook dus kan dubbelop zijn, heb zelf bij mijn vorige projector nooit last gehad van een kapotte lamp of zoiets en heb er toch 8 jaar mee gedraaid niet dagelijks maar toch regelmatig.

Maar nogmaals kan me voorstellen dat je valt voor een DLP de contrast ratio is een stuk beter maar ook hier geld weer stoor je je eraan ik niet bij mijn LCD dat het zwart niet superzwart is, ik ben meestal zo in de film gezogen dat me dat niet eens opvalt.
Is ook een aspect om rekening mee te houden let niet teveel op specificatie's het gaat erom wat is voor jou de meest filmiesche beleving en laat je niet teveel leiden door een verkoper naar een projector waar hij de meeste commissie van krijgt of waarvan de voorraad op moet.
Kijk wat jou het meeste aanspreekt dat is het enigste wat telt en meer niet.
Ken mensen die luisteren bv niet meer naar hun muziek maar naar hun instalatie als je begrijpt wat ik bedoel, het moet wel een emotie blijven en geen techniesch verhaal, van allerlei specificatie's die je uit je hoofd kent.

Grtz Ron

Johan van den D.
12-04-2004, 09:51
Plus het feit hoe houd zo'n draaiend wiel zich na een aantal jaar, zit zelf in de techniek en alles wat draait slijt zo simpel is hetOpzich heb je gelijk alleen denk ik dat dat slijten in de praktijk best wel mee valt.
Althans, heb er werkelijk nog nooit iemand over gehoord of gelezen die er een probleem mee heeft. :P

Ron-G
12-04-2004, 11:49
Nee kan kloppen want DLP is nog een vrij nieuwe techniek dus problemen komen er met de komende jaren uit :wink: ik bedoel hoe houd zo'n wiel zich na bv 8 of 9 jaar, er zitten ook allemaal roterende spiegeltjes op als ik het goed begrepen heb, het zal best allemaal goed uitgedacht zijn maar ben altijd een beetje sceptiesch tegenover dit soort dingen.

Wat ik er mee wil zeggen is ik heb die ouwe projector nog is nu ondertussen 9 jaar oud een sharp type weet ik niet meer was een van de eerste betaalbare, maar ik stop de stekker in het stopcontact en plug de DVD speler erin en hij doet het :wink: heb er altijd heel veel plezier aan beleeft maar ging me irriteren aan de pixels, heeft een resolutie van 300X400 ofzoiets, en tja dan loop je Correct binnen met permissie van me vrouw en dan ga je voor gaats he :wink: , maar nogmaals ik kan me voorstellen dat je voor DLP gaat het ziet er heel goed uit, maar ben zelf heel tevreden met me LCD projectortje hoor :wink: :wink: :wink:

Grtz Ron

Albert Kostwinder
12-04-2004, 12:06
Nee kan kloppen want DLP is nog een vrij nieuwe techniek dus problemen komen er met de komende jaren uit :wink: ik bedoel hoe houd zo'n wiel zich na bv 8 of 9 jaar, er zitten ook allemaal roterende spiegeltjes op als ik het goed begrepen heb, het zal best allemaal goed uitgedacht zijn maar ben altijd een beetje sceptiesch tegenover dit soort dingen.

Wat ik er mee wil zeggen is ik heb die ouwe projector nog is nu ondertussen 9 jaar oud een sharp type weet ik niet meer was een van de eerste betaalbare, maar ik stop de stekker in het stopcontact en plug de DVD speler erin en hij doet het :wink: heb er altijd heel veel plezier aan beleeft maar ging me irriteren aan de pixels, heeft een resolutie van 300X400 ofzoiets, en tja dan loop je Correct binnen met permissie van me vrouw en dan ga je voor gaats he :wink: , maar nogmaals ik kan me voorstellen dat je voor DLP gaat het ziet er heel goed uit, maar ben zelf heel tevreden met me LCD projectortje hoor :wink: :wink: :wink:

Grtz Ron

Tja, een lcd projector heeft drie panelen met vloeibare kristallen en die kunnen ook stuk gaan hoor!... als je af en toe een film kijkt met het mooiere dlp gaat hij zeker jaren mee hoor.... Elke techniek heeft zijn voor en nadelen! :wink:

Johan van den D.
12-04-2004, 12:11
maar nogmaals ik kan me voorstellen dat je voor DLP gaat het ziet er heel goed uitAch ik wilde het eigenlijk maar bij mijn CRT houden of bedoelde je het meer in het algemeen :wink:

Maar moet toegeven dat ik ook van LCD mooie beelden heb gezien (merk weet ik helaas niet want hij stond te spelen in demo ruimte en ik keek gewoon ff mee )

Johan van den D.
12-04-2004, 12:14
Elke techniek heeft zijn voor en nadelen! :wink:Dat is absoluut een keihard feit. :wink:

Ron-G
12-04-2004, 12:21
Ben ik me helemaal bewust van maar deze zijn statiesch dus kunnen in principe niet door mechaniesche slijtage uitvallen, en zoals gememoreerd ik heb mijn oude projector van 9 jaar oud nog staan en werkt nog perfect als ik hem aansluit.

Maar wil hier geen lans breken voor LCD maar er word altijd wat minderwaardig gedaan over LCD en dat stoort me een beetje, ik krijg regelmatig mensen over de vloer en daarbij vallen bij de meeste hun b*k open :wink: als ze het moois zien, ok LCD heeft pixels maar ik heb een beeld van 2 meter breed en zit op ongeveer 3.5 a 4 meter van het scherm vandaan en ik zie echt geen pixels meer op deze afstand en heb de beamer gewoon scherp gesteld en niet het trukje gedaan om hem ietwat onscherp te stellen, bij mijn oude projector wel gedaan maar bij mijn nieuwe niet meer maar heb nu ook een resolutie van 768X1200, maar nogmaals het is gewoon wat vind jezelf het mooiste toen ik mijn huidige projector zag was ik verkocht mooie kleuren en mooi strak beeld, en iemand anders valt voor DLP is niks mis mee toch :wink:

Grtz Ron

Ron-G
12-04-2004, 12:27
Ach ik wilde het eigenlijk maar bij mijn CRT houden of bedoelde je het meer in het algemeen

Ik ben helemaal met je eens dat een CRT Beamer het einde is maar ik kan het helaas niet kwijt ik zie geen kans om zo'n bakbeest ergens netjes weg te moffelen :wink: , nou zou ik nog wel een gaatje zien maar ja heb ook nog met mijn vrouw te maken :wink: dus ben ik helaas toegewezen uit een LCD/LDP oplossing, maar CRT is en blijft het mooiste daar kan ik niks aan toevoegen.

Grtz Ron

Albert Kostwinder
12-04-2004, 12:29
Ach ik wilde het eigenlijk maar bij mijn CRT houden of bedoelde je het meer in het algemeen

Ik ben helemaal met je eens dat een CRT Beamer het einde is maar ik kan het helaas niet kwijt ik zie geen kans om zo'n bakbeest ergens netjes weg te moffelen :wink: , nou zou ik nog wel een gaatje zien maar ja heb ook nog met mijn vrouw te maken :wink: dus ben ik helaas toegewezen uit een LCD/LDP oplossing, maar CRT is en blijft het mooiste daar kan ik niks aan toevoegen.

Grtz Ron

Ach met een goede dlp kun je ook leuk oud worden hoor.... 8)

Ron-G
12-04-2004, 12:31
Met een LCD ook hoor 8)


Grtz Ron

Albert Kostwinder
12-04-2004, 12:33
Ook met een goede lcd natuurlijk!! ;)