PDA

Bekijk de volledige versie : opnemen van 8mm film, iemand die het weet?



HiddeV
26-01-2004, 18:41
Hoe kan je een 8mm film opnemen met een digitale videocamera zonder dat je letterlijk geflikker krijgt? ik projecteer het op een scherm en vanaf dat scherm neem ik het op met een digitale videocamera, maar word het beeld dat ik op neem om de seconde zwart en dan zie ik weer het beeld normaal en dan weer zwart, enz.

iemand die me hier mee kan helpen?

Jan Hoekmeijer
26-01-2004, 20:47
Het volgende verhaal is te vinden op de volgende site: www.super8.nl

Super8 naar video overzetten is een lang verhaal... Beeldflikkeringen zijn een bekend probleem. Super8 laat zich niet heel eenvoudig mooi op video overzetten. Waar kun/moet je op letten; Allereerst loopt de frequentie van beide apparaten niet synchroon. Heel logisch, die super8 projectoren van vroeger lopen nu eenmaal niet op een quarts snelheid zoals een miniDV camera dat wel doet. DV video neemt met 25 beelden per seconde op. Filmprojectoren van vroeger die doen maar wat tussen de 23 en 26 beelden per seconde, afhankelijk van de grote van de spoel, spanningswisselingen in je stroomnet en dan nog het slippen van de aandrijfsnaar niet meegeteld. Soms projecteren mensen op 18 bps omdat die films nu eenmaal zo zijn opgenomen. Dan is het helemaal lastig. Dit kun je op een paar manieren oplossen.
1. Je maakt een electronische sturing op je projector zodat deze ook met exact 25 beelden per seconde projecteerd. Dan komen super8 en DV beeldsnelheid overeen, en zie je het flikkeren niet meer. Daarvoor heb je dan een super8 projector nodig die een motor heeft op gelijkspanning. Ook moet de aandrijving van de motor rechtstreeks op de vlinder en grijper zitten anders heeft het nog geen zin. Een projectormotor op wisselspanning is niet te regelen. [Zo werk ik ook dankzij een bevriende filmmaker]. Is je originele film echter op 18 bps gedraaid dan heb je een probleem; de snelheid van de videoopname is te snel t.o.v. het origineel. Dit is echter aan te passen tijdens montage.
2. Gebruik een glasscherm voor projectie, richt je camera er secuur op en doe dit in een donkere ruimte. Pas de instellingen van de miniDV camera zo aan dat de flikkering zo veel mogelijk verdwijnt. Wanneer je veel probeert met diverse instellingen en combinaties is het resultaat echt wel aardig. Ik doe dit zelf ook wel eens, en het spaart in elk geval veel geld.
3. Je laat je super8 digitaliseren door een profi bedrijf zoals die op mijn website staan vermeld. Dat kost een paar centen maar de kwaliteit is duidelijk beter dan dat je zelf kan. Dat voordeel zit hem in de kleurcorrectie die je met een 1 CDD DV camera niet kan bereiken.