PDA

Bekijk de volledige versie : Italiaanse meesterwerken van Homescreen



Akira
28-01-2004, 12:00
Hi,

Ik was van plan om wat dvd's uit deze serie aan te schaffen. Nu las ik dit topic (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=15462&highlight=italiaanse+meesterwerken), waarin schrijver "niet al te positief" is over de uitgave van Kaos.

Kan iemand wat vertellen over de volgende twee uitgaven:

Una giornata particolare (Ettore Scola)
Brutti, Sporchi e Cattivi (Ettore Scola)

Zijn die ook van slechte kwaliteit?? Het hoeft voor mij echt geen perfect beeld te zijn, zolang het maar om aan te zien is (het zijn ten slotte oude films).


Verder zijn er nog de volgende uitgaven:

Kaos (Paolo en Vittorio Taviani)
Tu Ridi (Paolo en Vittorio Taviani)
Bellissima (Luchino Visconti)
La Balia (Marco Bellochio)
Il vangelo secondo Matteo (Pier Paolo Pasolini)
Boccaccio '70 (Fellini, Visconti, De Sica en Monicelli)
Matrimonio all'Italiana (Vittorio de Sica)
Fellini Box (4 films)

Meer info:
http://www.homescreen.nl/

candela
28-01-2004, 18:36
Una giornata particolare (Ettore Scola)

Deze heb ik recent gezien en leek wel wat last te hebben van compressieproblemen op vlakke muren. Maar als je hem voor 10 euro op de kop kan tikken moet je het zeker niet laten want dit is een schitterende film. Meer zou ik er niet aan geven want er staan ook geen extras op.

Akira
28-01-2004, 20:18
Bedankt voor je reaktie, ik denk dat ik 'm maar koop. Tis ten slotte een schitterende film en het enige alternatief (op dvd) wat ik tot nu toe gevonden heb is de italiaanse uitgave.

Gerben van der Leun
28-01-2004, 20:34
Ik heb Brutti, Sporchi e Cattivi (Ettore Scola) in huis. De film is qua geluid en beeld filmhuiskwaliteit. Je kan duidelijk zien en horen dat het een '70-er jaren film is.

Godbluff
28-01-2004, 20:57
Ik heb Kaos en de kwaliteit is eigenlijk ronduit slecht! Deze films verdienen echt beter...

Akira
29-01-2004, 08:25
Helemaal mee eens Godbluff, dit zijn (naar mijn mening) stuk voor stuk geweldige films. Met de keuze van Homescreen/Cinemien is dus niks mis, alleen dat de uitvoering zo belabberd is, is echt zonde :(

Weet er iemand een alternatief voor deze films; is er een soortgelijke serie in het buitenland? Zoals ik al eerder aangaf ben ik alleen nog maar italiaanse uitgaven tegengekomen, wat voor mij geen optie is.

Akira
29-01-2004, 21:36
Inmiddels heb ik ze allebei gekocht ("Una giornata particolare" en "Brutti, Sporchi e Cattivi") voor 8.99 p/stuk (FRS met FreeID). Kaos heb ik maar links laten liggen.
Even snel bekeken en ik ben zeker niet ontevreden. Het is inderdaad niet super maar ik vind het beeld wel bij de films passen. Als je van klassieke films houdt zijn dit wat mij betreft aanraders.

Ernest Hamstra
29-02-2004, 07:51
Heeft iemand meer informatie over de aspect ratio?

http://217.148.171.144/ProductImages/autoimport/71500_71599/0000000p71565_front.jpg

Pietse
29-02-2004, 08:14
Brutti, Sporchi e Cattivi (Ettore Scola)


Geweldig hoe ze op die vuilnisbelt wonen !!

Reinbo
29-02-2004, 09:08
Ik heb Kaos en de kwaliteit is eigenlijk ronduit slecht! Deze films verdienen echt beter...

Klopt, Kaos is een zeer slechte uitgave!

Eddy
24-07-2004, 19:53
Kaos (Paolo en Vittorio Taviani)
Tu Ridi (Paolo en Vittorio Taviani)
Bellissima (Luchino Visconti)
La Balia (Marco Bellochio)
Il vangelo secondo Matteo (Pier Paolo Pasolini)
Boccaccio '70 (Fellini, Visconti, De Sica en Monicelli)
Matrimonio all'Italiana (Vittorio de Sica)
Fellini Box (4 films)
Weet iemand al meer over deze en andere films in deze serie? Ik ben zelf geïnteresseerd in onder meer Il Vangelo Secondo Matteo, maar ik zag op de hoes dat deze film in letterbox-versie is uitgebracht. Dat is erg jammer, maar op zich niet onoverkomelijk als de ondertitels niet al te laag staan. In dat geval is er ook op een breedbeeldtv nog van te genieten.
Kan iemand iets meer vertellen over deze films/dvd's en de beeldkwaliteit? Zijn ze in originele ratio, zijn ze anamorf of letterboxformaat, staat de ondertiteling (optioneel?) niet te laag in beeld etc?

p.s. misschien is het een idee om in deze thread ook meer inhoudelijk te gaan discussiëren over Italiaanse meesterwerken?

Edwin Smouter
24-07-2004, 20:08
Ik heb een aantal exemplaren van de NRC Handelsblad Reeks die Homescreen heeft uitgebracht

De kwalitiet vind ik goed maar ik vind het al snel best

Inhoudelijke discussies over italiaanse meesterwerken? Lijkt me een goed idee maar dat wordt niets hier (gok ik)

Oakey
29-07-2004, 22:51
Weet iemand al meer over deze en andere films in deze serie? Ik ben zelf geïnteresseerd in onder meer Il Vangelo Secondo Matteo, maar ik zag op de hoes dat deze film in letterbox-versie is uitgebracht. Dat is erg jammer, maar op zich niet onoverkomelijk als de ondertitels niet al te laag staan. In dat geval is er ook op een breedbeeldtv nog van te genieten.
Ik heb deze toevallig vandaag bij de FRS gekocht (€9,99) en ik aarzelde ook, omdat het irritante aan letterbox inderdaad vaak is dat de ondertiteling te laag staat.....
Zo ook bij deze release helaas, ze staan wel net in het filmbeeld, maar als je inzoomt tot 16:9 dan vallen ze net buiten beeld. Op 14:9 is ie echter prima te kijken (heb je alleen een zwarte rand rondom). De beeldkwaliteit is zeer acceptabel; niet veel krasjes en vuil en voldoende scherp. Geluid is mono en niet lipsynchroon (maar daar hebben wel meer Italiaanse films last van; toen deze film laatst op tv was, was ie ook niet lipsynchroon). Wel leuk is dat er als extra een Nederlands tv-interview met Pasolini opstaat uit 1965.

Raar is trouwens dat de film in 2 tracks op de schijf staat; ze lopen wel na elkaar door automatisch, maar als je je informatiedisplay aanzet zie je bij de eerste helft dat de film 70 min. duurt en bij de 2e helft dat ie 60 min. duurt. Samen wel 130 minuten, maar toch, dit heb ik nog bij geen andere release gezien!
Aangezien deze film echter een meesterwerk is, toch het overwegen waard, mede gezien de respectabele prijs.

Ik ben trouwens blij dat Homescreen-films nu geen €35,00 meer kosten zoals 2 jaar geleden. Hoewel Homescreen goeie films op dvd uitbrengt lijkt het erop dat ze meer verstand van films hebben dan van de technische aspecten van DVD; er zijn meerdere releases van hun waar iets mis mee is (o.a. Waking Ned -> geluid komt alleen uit linkerkanaal; La Pianiste -> verschillen tussen het DD2.0 en 5.1 spoor en tevens behoorlijk out of synch!). Gezien de absurd hoge prijzen die je tot voor kort voor hun dvd's betaalde vond ik dat echt schandalig!

Eddy
31-07-2004, 22:16
Ik heb Il Vangelo Secondo Matteo vandaag zelf ook gekocht en inmiddels al gekeken. Het is erg interessant om te zien hoe deze film in contrast staat met de Amerikaanse bijbelfilms uit die tijd. Waar Hollywood grote budgetten spendeerde aan een uitgekiend script, een peperdure cast, enorme decors en massascenes met tienduizenden figuranten, kiest Pasolini voor een letterlijke verfilming van het evangelie van Matthëus en een cast bestaande uit amateurs. Alles is gefilmd (veelal met een geschouderde camera) in het arme zuiden van Italië met de lokale bevolking als figuranten. Het resultaat is dat deze film veel authentieker oogt, ondanks dat er natuurlijk wel een hele subjectieve cameravoering is.
Wat mij opviel was de muziek (veelal Bach) die over het algemeen zeer passend en sfeervol werkte met hier en daar een rare uitschieter. Zo was er bijvoorbeeld ineens een stukje countryblues van Blind Willie Johnson te horen. Apart.
Het is jammer dat de film niet anamorf op de schijf staat, maar in '14:9-stand' is de film inderdaad prima te zien. Daarmee is dit opnieuw een mooi Italiaans meesterwerk dat Homescreen op dvd heeft uitgebracht. Hopelijk brengen ze nog veel meer moois uit. Ik hou het in elk geval in de gaten en ga ondertussen kijken wat mijn volgende Italiaanse meesterwerk zal zijn uit deze serie.

Harry stadman
31-07-2004, 22:29
even wat kolen op het vuur gooien:

valt caligula ook onder italiaanse meesterwerken?! :twisted: :wink: :lol:

even serieus: er zijn best wel goede italiaanse films te vinden. met name de wat oudere italiaanse films zijn best goed. :wink:

Akira
07-08-2004, 14:56
Heeft iemand toevallig "Boccaccio '70" in zijn/haar bezit?
Ik zit er aan te denken om 'm aan te schaffen, maar ik las op IMDB ( http://imdb.com/title/tt0055805/usercomments , tweede commentaar ) dat de uitgave van Homescreen zwaar zuigt... Iemand een andere menig toegedaan?

Edwin Smouter
07-08-2004, 15:55
Heeft iemand toevallig "Boccaccio '70" in zijn/haar bezit?
Ik zit er aan te denken om 'm aan te schaffen, maar ik las op IMDB ( http://imdb.com/title/tt0055805/usercomments , tweede commentaar ) dat de uitgave van Homescreen zwaar zuigt... Iemand een andere menig toegedaan?

Er komt over twee maanden een nieuwe uitgave op homescreen in de NRC Handelsblad reeks misschien dat deze uitgave beter wordt

Erwin vd H
08-08-2004, 09:35
Heeft iemand toevallig "Boccaccio '70" in zijn/haar bezit?
Ik zit er aan te denken om 'm aan te schaffen, maar ik las op IMDB ( http://imdb.com/title/tt0055805/usercomments , tweede commentaar ) dat de uitgave van Homescreen zwaar zuigt... Iemand een andere menig toegedaan?

Ik heb hem wel, maar nog niet gekeken :oops: . Ik kan iig wel even vertellen wat er op de hoes staat over beeld en geluid:
-beeld 16:9 anamorphic
-geluid mono(in mono opgenomen)

Toch maar even een stukje gekeken op mijn pc(na dat commentaar op IMDB gelezen te hebben) maar ik zie niets vreemd. Wat hij schrijft over "but from the top & bottom there are layers missing. So all the players standing up, get there heads chopped of" lijkt mij juist de bedoeling, omdat het verhaal dan draait om degenen die zitten, en niet om degenen die staan(als voorbeeld het eerste verhaal, waar een aantal secretaresses op een kantoor werken, waar een chef midden tussendoor loopt. Zijn gezicht is dan niet altijd in beeld.)

Maar goed, ik heb dan ook maar heel even gekeken......

Edwin Smouter
08-08-2004, 10:08
Heeft iemand toevallig "Boccaccio '70" in zijn/haar bezit?
Ik zit er aan te denken om 'm aan te schaffen, maar ik las op IMDB ( http://imdb.com/title/tt0055805/usercomments , tweede commentaar ) dat de uitgave van Homescreen zwaar zuigt... Iemand een andere menig toegedaan?

Ik heb hem wel, maar nog niet gekeken :oops: . Ik kan iig wel even vertellen wat er op de hoes staat over beeld en geluid:
-beeld 16:9 anamorphic
-geluid mono(in mono opgenomen)

Toch maar even een stukje gekeken op mijn pc(na dat commentaar op IMDB gelezen te hebben) maar ik zie niets vreemd. Wat hij schrijft over "but from the top & bottom there are layers missing. So all the players standing up, get there heads chopped of" lijkt mij juist de bedoeling, omdat het verhaal dan draait om degenen die zitten, en niet om degenen die staan(als voorbeeld het eerste verhaal, waar een aantal secretaresses op een kantoor werken, waar een chef midden tussendoor loopt. Zijn gezicht is dan niet altijd in beeld.)

Maar goed, ik heb dan ook maar heel even gekeken......

Ik denk dat je hier een punt hebt. Je kan alleen oordelen over dit soort releases als je ze zelf hebt gezien. Ik heb wel vaker misvattingen gelezen over met name oudere werken.

Meestal is het een verkeerde intepretatie van de kijker die dan de uitgever de schuld geeft maar wat je beschrijft zou heel goed kunnen je ziet het wel meer bij oude italiaanse films dat mensen opzettelijk half in beeld zijn om bijvoorbeeld de onmenselijkheid van de 'hoofdloze' persoon aan te geven

Ik meen dat het in Il Posto ook gebeurd namelijk. In geen geval dus een fout van de uitgever maar opzettelijk bedoeld door de regiseur.

Edwin Smouter
13-08-2004, 22:48
Ik ben bezig met een website naar aanleiding van de NRC Reeks

De site is verre van af maar het gaat allemaal vrij snel, op e site in ieder geval de recensies van de NRC reeks en ik hoop er in de toekomst ook nog de andere Italiaanse Klassiekers op te kunnen zetten die Homescreen uitbrengt!

http://members.chello.nl/e.smouter1/

En het gastenboek staat er niet voor niets op ;)