PDA

Bekijk de volledige versie : Rear speakers vraag?



rene0987
28-01-2004, 13:31
wat zouden jullie aanraden als rear speakers ik heb een kamer van 3 bij 4 en ik wil natuurlijk de bijpassende rears bij mijn jbl Xti serie kopen maar die zijn nergens verkrijgbaar maar nu heb ik wel De Xti 20 gezien alleen zijn die redelijk groot.
zou ik dan niet veel te veel bas krijgen van achter? :?

DAYWALKER
28-01-2004, 13:55
Ik ken heel die serie van JBL niet maar je zit volgens mij op de goede weg.
Het beste is dezelfde speakers zowel front als rear dus dat is goed.
Ik denk niet dat je zoals je het nu op het oog hebt teveel bas achter krijgt omdat de rears gebruikt worden in HT als effectkanalen.
Wat je ook kunt overwegen is om nieuwe fronts aan te schaffen en de huidige naar achter te verplaatsen.
Mischien kun je nog iets goochelen met je instellingen van je receiver maar let er dan wel op dat je het homogene geluidsveld niet te veel verstoord zodat 't van geen kanten meer klinkt.
Succes en ik hoop dat je hier iets aan hebt :wink:

rene0987
28-01-2004, 13:58
als ik de huidige naar achter plaats heb ik wel teveel bas maar de reden dat ik hat vraag is omdat ze een behoorlijk stukje van de muur af moeten staan omdat ze bas reflex hebben

Rob Eric Blank
28-01-2004, 13:59
Als je Xt1 10 als front heb en je Xti 20 gaat aanschaffen dan zou ik ze van plek veranderen. Dus de 20's voor en de 10's rear.
Ik heb dus die 20's als rear en ben er wel tevreden mee. Het meeste gaat toch via mn fronts, vandaar dat die een tikkie groter zijn.

Rob Eric Blank
28-01-2004, 14:01
Sorry las het verkeerd, je heb 40 als front........ik zou gewoon die 20's aanschaffen als rear.

rene0987
28-01-2004, 14:02
ik heb de xti40 als fronts dat zijn vloerstaanders
maar hoe heb jij je rears dan staan strak tegen de muur of er een eindje vanaf

Frank H
28-01-2004, 14:20
Voor teveel bas aan de achterkant hoef je niet bang te zijn.
Zoals al vermeld, worden de rears met name voor de effecten gebruikt.
Het echte laag zal bovendien naar je sub worden gestuurd.

rene0987
28-01-2004, 14:23
okee bedankt voor alle reacies maar dan heb ik nog een vraagje wat voor stands kunnen jullie mij aanraden

Rob Eric Blank
28-01-2004, 14:24
ik heb de xti40 als fronts dat zijn vloerstaanders
maar hoe heb jij je rears dan staan strak tegen de muur of er een eindje vanaf
Ik heb beide rears een eind van de muur af. Ik heb er nl. wel de ruimt voor. Mn fronts staan een centimeter of 20 van de muur af en daar zou je dus meer meer problemen met Bassen verwachten.
Een advies, plaats er goede dempers onder. Mn fronst hebben andere (betere) dempers dan de JBL's hadden. Wel weer de schroefgaten dicht gemaakt, anders kreeg ik erg rare trillingen uit bij laag geluid.

Rob Eric Blank
28-01-2004, 14:25
okee bedankt voor alle reacies maar dan heb ik nog een vraagje wat voor stands kunnen jullie mij aanraden

Ik ken geen stands voor de JBL's. Ik heb er 1 op een meubel staan en de ander in de vensterbank.

rene0987
28-01-2004, 14:27
nou het probleem is dus dat ik geen ruimte heb om ze van de muur af te plaatsen ik mijn fronds daarintegen wel een zo'n 50cm van de zij en achter wand vandaan

Rob Eric Blank
28-01-2004, 14:55
De Xti 20, hebben ook niet zo'n bas reflez, zoals de grotere wel hebben. Hebben mijn Xti 80's ook. Dus ik denk echt wel dat ze tegen de muur te plaatsen zijn. Soms is het wel beter om ze niet vol tegen de muur te zetten (dus ook als je ze hangt op 1 cm van de muur). Anders krijg je wel trillingen.

rene0987
28-01-2004, 15:03
okee bedaNKT

Johan van den D.
28-01-2004, 16:37
Het laag probleem kun je ook oplossen door de receiver instellingen voor de speakers op "small" te zetten indien ie dat nog niet staat.
Het laag gaat dan naar je sub toe en wellicht kun je ooit voor een iets grotere/zwaardere sub kijken want ik zie dat je de Yamaha 045 gebruikt. (dit laatste is maar een tip)

rene0987
28-01-2004, 18:10
ja dat weet ik maar omdat mijn kamer in een driehoek loopt heb ik al snel last van te veel bas
en vind ik vooral als ik muziek luister dat als de speakers op small staan dat het gewoon niet mooi klinkt dus
maar bedankt voor de tip

Rob Eric Blank
29-01-2004, 09:46
Ik ken dat, ik heb een erker en in de hoek daarvan komen de bassen harder door dan de rest. Dus mn opstelling verandert en dat scheelde een stuk.
Je rear speakers zou je op small kunnen zetten, krijg je daar minder bass mee.
De Xti 20's kun je wel dicht tegen de muur aan zetten, hebben nl. geen Bass reflex. Volgens mij kun jij je fronts ook wel dichter tegen de muur aan zetten. Ik heb maar 20 centimeter afstand tussen speaker en muur en geen last van de bassen.

rene0987
29-01-2004, 10:37
als ik mijn fronts dichterbij zet krijg ik niet echt te veel bas maar meer dat het veel te aanwezig is en dat vindt ik persoonlijk niet echt mooi
want vooral als ik muziek luister ga ik me daar erg aan irriteren

Ettepet
29-01-2004, 10:50
Tja, het is een gemengd verhaal.

Heb zelf ook JBL's, maar dan wat grotere speakers, en een redelijk grote sub (zie hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?p=223544&highlight=lx8#412303)).

Ik gebruik geen aparte stands voor mijn achterluidsprekers, maar heb ze gewoon op reeds aanwezige (geschikte) spullen gezet, van de juiste hoogte. Mijn 5 speakers staan tussen de 20 cm en 50 cm van de muren.

Verder ontdekte ik dat alles "small" zetten over het algemeen beter en uniformer klonk, al is de bas bij bepaalde muziek idd niet zo mooi. Het is maar waar je grootste prioriteit ligt (muziek of film). Ik draai zelf weinig muziek waarbij de bas me stoort, en heb dus alle gemakken van speakerplaatsing t.o.v. de muur en uniformiteit.

Verder heb ik redelijk wat aandacht gehad voor de plaatsing van de sub, omdat bijvoorbeeld de nabijheid van mijn salontafel een duidelijk negatieve invloed had op mijn down-firing sub.

Succes! :wink:

rene0987
29-01-2004, 11:37
Bedankt