PDA

Bekijk de volledige versie : Kwaliteit van plasma schermen



Dr Bukkake
28-01-2004, 22:39
Hallo ,

Ik wil een plasma scherm kopen van 3000-4200 euro van 42 inch, dat is 107 centimeter. Ik vind die van LG met alleen een vierkante grijze omlijsting er mooi qua design maar de beeldkwaliteit valt me erg tegen en dat voor 3.500 euro.

Ik was vandaag bij de Mediamarkt en zag er maar een die erg mooi was, dat was een Fujitsu 42 inch van 9000 euro, die had een resolutie van 1.024 x 1.024 met een speciale chip. Dat beeld was echt perfect, maar om nou 3 x zoveel te betalen dan voor die LG ( das toch philips ? ) dat vind ik een beetje te. Wat raden jullie me aan ? Is er voor minder dan 4000 euro een mooi Plasma scherm te kopen van 107 cm ? En waarom is die Fujitsu zoveel duurder, de resolutie van de LG was iets van 800x600.

En hoe zit het met de nadelen ? Burn in, veel stroomverbruik, korte levensduur ? Waarom heeft plasma zo een negatief imago ?

U ziet het, vele vragen, iemand een reaktie ?

Dank!

Dr B.

mradem
29-01-2004, 08:45
Het verhaal rond plasma schermen was dat het beeld kon inbranden op plekken. Hoe en wat weet ik niet precies maar als je zoekt op plasma in dit forum dan zal er wellicht wat naar voren komen. €9000 voor een plasma scherm vind ik zowieso veels teveel. Daarvoor kun je leuke HT kopen.

Ik zelf hou het nog wel uit met mijn breedbeeld tv. Als je die calibreert dan is dit perfekt beeld. Ik wacht de LCD schermen wel even af. Die zullen plasma doen vergeten denk ik. Nu is de prijs nog niet zo voordelig en zijn er nog steeds kinderziektes.

Voor die €9000 kan je uiteraard ook een projector + scherm aanschaffen. Dit is kwalitatief beter als een plasma.

Maar moet toegeven dat zo'n scherm erg aantrekkelijk is. Ze zien er mooi uit.

NickV
29-01-2004, 09:45
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=16947

Wellicht interessant...

Ronald Ridderhof
29-01-2004, 09:58
Plasma's worden steeds beter. De nieuwe Pioneer PDP-434 is daar een heel mooi voorbeeld van.
Zelf vind ik persoonlijk dat een normale televisie zeker veel scherper en mooier beeld geeft, zeker na een ISF Calibratie.
Het enig voordeel dat een plasma geeft is dat ie grotere maten kan hebben dan CRT's en dunner zijn, meer ook niet.

Het verhaal omtrent inbranden is alleen van toepassing als zo'n scherm bedrijfsmatig wordt gebruikt. Vaak hebben die een presentatie waarbij een bedrijfslogo konstant in beeld is. Bij normaal gebruik zoals wij dat doen zal dat nooit gebeuren, want wij kijken immers al zappend door tv-land en in een film zit geen logo's die konstant zichtbaar zijn. Tenzij je voor een half uur of meer een film op pauze zet, maar dat gaat ook niet want de meeste DVD spelers hebben een schermbeveliging.

Als je iets groots en mooi's wil hebben kijk dan eens naar een goeie beamer. Deze hebben vaak mooier beeld dan een plasma van 4000.

Hou er wel rekening mee dat veel van die goedkope schermen slecht's een resolutie hebben van 800x600 terwijl de meeste a-merken op een resolutie zitten van 1024x760 of zelfs 1280.
Succes met je zoektocht.

Dat negatief imago is door he programma Radar gebracht, dit zijn geen slimme mensen, deze mensen hebben niet eens met leveranciers en fabrikanten gepraat hoe dat zit met het inbranden.

Ik heb zelf in een weinkel gewerkt waar Plasma's en TFT werden verkocht. En ik weet en collega's ook wel beter hoe dat zit.

Succes met je zoektocht

wrcveen
30-01-2004, 14:01
...Hou er wel rekening mee dat veel van die goedkope schermen slecht's een resolutie hebben van 800x600 terwijl de meeste a-merken op een resolutie zitten van 1024x760 of zelfs 1280.
Succes met je zoektocht.

Is het niet zo dat die resolutie alleen te maken heeft met beeld vanaf een computer e.d.? en dat het voor weergave van tv/dvd niet uitmaakt om zo'n hoge resolutie te hebben? De allernieuwste JVC plasma PD-42V31 heeft namelijk in 480 x 853 pixels maar wel super mooi beeld! (en niet alleen op dit plaatje :lol:

http://www.jvc.nl//images/photo/pd_42v31_bue.jpg

djoeri
30-01-2004, 14:34
De vorming van beeld op plasma gebeurt doomiddel van pixels en net als bij een computer scherm kun je meer detail zichtbaar maken door een hogere resolutie. Maar doordat het signaal van tv en dvd een lagere resolutie heeft dan bv de 800*600 wordt het inkomende signaal geupscaled naar de juiste resolutie van het scherm. En hierin zie je vaak het verschil.

Dr Bukkake
30-01-2004, 19:19
Weet je wat ik zo geinig vind aan die nieuwe plasma schermen, de omlijsting wordt weer zwart ! LG , JVC , Pioneer gebruiken zwarte plasma schermen ipv grijs metallic wat toch de trend is, apart. Ik vind het grijs wel een stuk mooier, mijn audio apparatuur is ook allemaal grijs.

Ronald Ridderhof
30-01-2004, 21:32
Weet je wat ik zo geinig vind aan die nieuwe plasma schermen, de omlijsting wordt weer zwart ! LG , JVC , Pioneer gebruiken zwarte plasma schermen ipv grijs metallic wat toch de trend is, apart. Ik vind het grijs wel een stuk mooier, mijn audio apparatuur is ook allemaal grijs.

En dit heeft invloed op de kwaliteit omdat........!!!

AirWave
31-01-2004, 17:00
Dat negatief imago is door he programma Radar gebracht, dit zijn geen slimme mensen, deze mensen hebben niet eens met leveranciers en fabrikanten gepraat hoe dat zit met het inbranden.

Ik heb zelf in een weinkel gewerkt waar Plasma's en TFT werden verkocht. En ik weet en collega's ook wel beter hoe dat zit.

Succes met je zoektocht

Eventjes om terug te komen op Radar, Ze hebben 1,5 maand geleden als ik me niet vergis ook Home-cinemasetjes getest, hebben ze een woonkamer nagebouwd, euh ja, nagebouwd, maar zij zitten in een studio waarvan het plafond al vele malen hoger is, de speakers zijn gwn in een hoek neergezet naast elkaar, en dan zetten ze er een paar mensen neer die dat dan moeten gaan beoordelen.

Hoe kun je nou een studio vergelijken met een woonkamer had het ze laten testen in een echte woonkamer, durf ik met zekerheid te zeggen dat het toch wel anders had geklonken, moet wel zeggen die Sony klinkt ook niet als de beste, maar toch, als je een woonkamer namaakt doe het dan goed en zet niet een soort woonkamer neer in een studio.

En dan nog eens het iets, mensen schijnen altijd de negatieve dingen te onthouden, maar als er iets positiefs wordt gezegt zijn ze dat toch eerder kwijt, en ja zo'n programma als Radar zal het wel goed hebben, dus niet.
Dus voor al die onwetende mensen, kijk eerst rond op fora's voordat je echt naar zo'n programma gaat luisteren, ok niet om Radar af te kraken, maar ze hebben ook wel dingen in het programma die ze goed behandelen, maar dat over plasma en die home-cinema sets hadden ze toch even beter op moeten letten.

Greetz

Thomas

Dennis Veldhuizen
31-01-2004, 18:07
...Hou er wel rekening mee dat veel van die goedkope schermen slecht's een resolutie hebben van 800x600 terwijl de meeste a-merken op een resolutie zitten van 1024x760 of zelfs 1280.
Succes met je zoektocht.

Is het niet zo dat die resolutie alleen te maken heeft met beeld vanaf een computer e.d.? en dat het voor weergave van tv/dvd niet uitmaakt om zo'n hoge resolutie te hebben? De allernieuwste JVC plasma PD-42V31 heeft namelijk in 480 x 853 pixels maar wel super mooi beeld! (en niet alleen op dit plaatje :lol:

http://www.jvc.nl//images/photo/pd_42v31_bue.jpg

we hebben em vandaag uitgepakt op het werk, mooi ding!

MacCleod
01-02-2004, 14:09
Ik heb deze week in de winkel een plasma kunnen vergelijken met een LCD, en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit van die LCD stukken beter was dan die plasma.
Vanop een afstand van ongeveer 3m was het beeld van die plasma wat vaag, het beeld van de LCD daarentegen was haarscherp!

Johan van den D.
01-02-2004, 16:44
Ik heb deze week in de winkel een plasma kunnen vergelijken met een LCD, en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit van die LCD stukken beter was dan die plasma.
Vanop een afstand van ongeveer 3m was het beeld van die plasma wat vaag, het beeld van de LCD daarentegen was haarscherp!Welke merken, types en afmetingen waren het als ik vragen mag ?
Zelf vind ik LCD overigens ook mooier maar er zijn zeker ook nadelen aan.