PDA

Bekijk de volledige versie : nieuwe thuisbioscoop,maar welke?



redroxz
05-02-2004, 22:10
Hallo beste mensen,ik ben momenteel in het bezit van een sony home cinema setje van ongeveer 280 watt in totaal.Ik vind dit best een aardig setje maar echt power komt er niet uit.Het heeft me toendertijd ruim 800 euro gekost,maar ik heb eigenlijk wel spijt ervan dat ik geen losse componenten heb genomen,want volgens mij is de geluidskwaliteit dan veel beter.Wat is aan te bevelen op het gebied van home cinema?Ik zie door de bomen het bos niet meer!Het moet natuurlijk ook wel betaalbaar blijven. :roll:

Christiaan Sauer
06-02-2004, 01:13
Om je vraag goed te kunnen beantwoorden is het erg handig om je budget als eerste te weten ;). Het scheelt namelijk nogal of je voor een setje van 1000 euro wilt gaan of voor een high-end set van tienduizenden om even 2 extremen te geven.
Wat ik wel zo kan aanraden is om voor losse componenten te gaan. Het is misschien groter in je woonkamer, maar het is wel duidelijk beter voor je geluidskwaliteit. Verder ben je uiteindelijk gewoon veel flexibeler.
Echt dingen aanraden zal lastig worden zonder budge vrees ik. PS: hou met je budget een beetje rekening met het feit dat een vuistregel is om ongeveer 10 tot 20% van je budget aan bekabeling uit te geven :). Kan soms schelen.

oskar
06-02-2004, 08:12
het is handig om inderdaad eerst te kijken wat je eraan wilt gaan uitgeven.

verder is er inderdaad heel erg veel keus op HT gebied, op internet kan je erg veel meningen lezen en veel informatie vinden, het probleem is alleen dat het perfecte geluid per mens kan verschillen.

ik raad dus aan om een keer een dagje vrij te nemen en naar een goede winkel te gaan waar ze veel boxen hebben zodat je even kan luisteren, RAF bijvoorbeeld heeft hier hele kamers voor. zo kan je voor jouw budget een boxenset kopen die bij jouw past.

recievers zijn er ook in overvloed en ook in vele prijsklasse, kijk eens op verschilende sites en maak een lijstje met modellen die jij mooi vind en die in jouw budget passen, je kan altijd reacties vinden en uiteraard kun je hier ook vragen of er mensen zijn die een specifiek model op jouw lijstje al in de kamer hebben staan.

hopelijk heb je hier wat aan gehad :D

Christiaan Sauer
06-02-2004, 10:10
Nog even een belangrijk iets: staar je aub niet blind op de specs van de spullen. Specs zeggen niets. Je gehoor zegt alles.
Verder is het wel zo verstandig om de opstelling te kiezen die bij je woonruimte past. In andere woorden: als je alleen de ruimte hebt voor een 5.1 opstelling (en als dat niet veranderd in de nabije toekomst) ga dan niet voor een duurdere 7.1 receiver alleen omdat die 7.1 is. Je kan het dan toch niet goed kwijt, en een goede 5.1 klinkt gewoon dan een matige/slechte 6/7.1 opstelling ;).

Johan van den D.
06-02-2004, 19:17
ik ben momenteel in het bezit van een sony home cinema setje van ongeveer 280 watt in totaal.maar echt power komt er niet uit.Dat is een nadeel van die setjes.
Watts genoeg maar power/krachtig geluid is ver te zoeken. :(

Kortom, vermogen zeg zeer weinig in zo,n geval.

Rob Eric Blank
07-02-2004, 13:43
Heeft ook te maken hoe zij hun vermogen berekenen. De grotere merken doen dit anders, die geven continu vermogen ipv. piek.

redroxz
08-02-2004, 09:20
Dank jullie wel voor jullie reacties.Het was inderdaad niet zo verstandig om er geen budget bij te plaatsen.Mijn budget zal rond en nabij de 1000 euro liggen,is niet zo veel ik weet het.

Johan van den D.
08-02-2004, 10:35
Mijn budget zal rond en nabij de 1000 euro liggen,is niet zo veel ik weet het.Niet veel ??
€1000,- is wel ruim 2200 guldens :wink: en toch een hoop geld.
Alleen in deze hobby is het vrij krap inderdaad. :( (hadden we nu maar een andere hobby)

Christiaan Sauer
08-02-2004, 12:25
Niemand dwingt je tot deze hobby ;). Al vergeet ik af en toe ook wel eens dat we het over die Euro hebben ipv de gulden....
Maar voor 1000 euro kun je al heel veel leuk speelgoed kopen.
Hoe goed kun en wil je sparen? Want ook dat kan de zaak drastisch veranderen. Als je kan en wil sparen is het bv een optie om nu bv een dvdspeler, receiver, fronts en een sub te kopen. Dan kun je later de center en de surrounds en kwaliteitskabels bij kopen, en heb je uiteindelijk nog meer moois in huis staan dan als wanneer je nu wat zou kopen :).
Just my 2 cents.

jOzh
08-02-2004, 14:36
Niemand dwingt je tot deze hobby ;). Al vergeet ik af en toe ook wel eens dat we het over die Euro hebben ipv de gulden....
Maar voor 1000 euro kun je al heel veel leuk speelgoed kopen.
Hoe goed kun en wil je sparen? Want ook dat kan de zaak drastisch veranderen. Als je kan en wil sparen is het bv een optie om nu bv een dvdspeler, receiver, fronts en een sub te kopen. Dan kun je later de center en de surrounds en kwaliteitskabels bij kopen, en heb je uiteindelijk nog meer moois in huis staan dan als wanneer je nu wat zou kopen :).
Just my 2 cents.

Komt nog bij dat je meerdere keren het plezier van wat nieuws hebt :wink:

Zo heb ik in eerste instantie een een Marantz sr 4300 (receiver), een dv 4300 (dvdspeler) en 2 B&W 601's (tijdelijke fronts) gekocht. Als rear heb ik nu 2 oude gare Technics speakers, maar die worden dus vervangen door de 601's als ik geld genoeg heb voor 2 B&W 603's. Daarna staat een center in de planning en tenslotte een sub.

Zo heb je steeds wat om naar uit te blijven kijken :)

oskar
08-02-2004, 16:15
je kan inderdaad ook doorsparen...ik heb ook eerst een dvd en reciever gekocht en ben nu aan het sparen voor de andere dingen...ik ben 16 dus alles in 1 keer kopen is bijna niet mogelijk.. maar het heeft inderdaad als voordeel dat er elke keer wat leuks bijkomt :D

Rob Eric Blank
09-02-2004, 15:34
Misschien kijken voor wat HK spullen, de prijs is aan het zakken (er komt een nieuwe lijn aan) en wie weet kun je wat leuks op de kop tikken. Ik zag laatste iemand die had voor ongeveer 300 Euro een AVR2550S gekocht (moest ik aantal maanden 450 voor neerleggen). Dus wie weet kun je die nog als set aanschaffen voor een Eurootje of 550 a 600 en dan heb je nog 400 Euro voor speakers. Je kunt meteen een nieuwe 5.1 set kopen, of een paar nieuwe fronts en volgend jaar een nieuwe center....rears....sub...etc.
Het is stukken beter dan zo'n Sony set.