PDA

Bekijk de volledige versie : Vloerspeakers of wandspeakers?



redroxz
08-02-2004, 09:25
Hallo beste mensen,ik vraag mij af wat beter klinkt en wat beter in het algemeen is,vloerspeakers of wandspeakers?Dit vraag ik namelijk omdat ik in de toekomst een nieuwe ht wil gan kopen.Ben nu in het bezit van een sony alles in een setje(dvd speler met ingebouwd alles en 5 satelliet speakertjes en een sub woof,is echter niet echt ideaal!!!)(280 watt in totaal mar dat merk je er niet aan,geluid is matig).Dus als jullie tips hebben wat betreft goede boxen laat het me weten

rkrijger
08-02-2004, 09:36
Wat ik zou doen: gewoon tevreden zijn met dat wat je hebt en het bedrag wat je wilt investeren gewoon voor bioscoop-bezoekjes reserveren. Daar heb je pas echt goed beeld en geluid. Bovendien: tegen de tijd dat je je nieuwe setje hebt afgeschreven (economisch gezien dan), en je wilt weer een nieuw setje... Wel, daar ga je je leven lang gewoon weer naar de bioscoop...

UIT blijven gaan jongen! Niet binnen blijven!!!

Johan van den D.
08-02-2004, 10:56
Wel, daar ga je je leven lang gewoon weer naar de bioscoop...

UIT blijven gaan jongen! Niet binnen blijven!!!Tja, zo kan je het ook doen natuurlijk :?
Echter, de meeste hierzo doen het beide.
Dus eigen HT en alsnog naar de bios met enige regelmaat. :wink:

Maargoed, je kunt niet zeggen wat nu beter is als het om vloerstaander of boekenplank speakers gaat (om de nederlandse termen maar te gebruiken en geen wand speakers dus).
Het is geheel afhankelijk van de ruimte waar ze komen te staan en hoeveel ruimte de speaker zelf om zich heen heeft en aan de hand daarvan kun je bepalen wat de betere keuze zal zijn.
Wel is het zo dat vloerstaanders meestal meer laag in het geluid hebben maar dat hoef niet altijd een voordeel te zijn.
Kortom, je kunt niet bij voorbaat zeggen wat nu beter is.
Je heb ook boekenplank (bookshelf danwel standmountet wanneer je ze op een staander plaats) speakers van zeer hoge kwaliteit en die met gemak de vloerstaanders (floorstander) weg spelen.

De keuze tussen bookshelf en floorstander is dus niet zo simpel als hier gestald wordt.
Ze kunnen beide immers zeer goed zijn en op hun eigen manier tot hun recht komen.

JCL
08-02-2004, 11:29
Als je het theoretisch bekijkt, puur vanuit logisch oogpunt dan zou je het volgende denken:

Een boekplank speaker (b.v. B&W602-S3). Heeft geen klankkast. De duurdere 602.5-S3 heeft dat wel. Nu heb ik ze zlef nooit gehoort (alleen DM602) maar meerdere mensen hier op het forum wel en die kwamen allemaal tot de conclusie dat de 602.5 wel beter was.

Maar (zoals meestal :D ) heeft J.Vandendool wel gelijk, het hangt ook heel erg af van de ruimte. Als je floorstanders geen ruimte hebben om te "ademen" dan komt een boekplank veel beter tot zijn recht!

Kortom, het hangt van de situatie af maar in theorie is een floorstander beter omdat hij meestal meer bas kan produceren omdat er meer woofers in kunnen, en er is plaats voor een klankkast (dus bij 602 - 602.5) en dat verbeterd het geluid ook.

Johan van den D.
08-02-2004, 11:54
Een boekplank speaker (b.v. B&W602-S3). Heeft geen klankkast. De duurdere 602.5-S3 heeft dat wel. Nu heb ik ze zlef nooit gehoort (alleen DM602) maar meerdere mensen hier op het forum wel en die kwamen allemaal tot de conclusie dat de 602.5 wel beter was.Is waar maar ik kan ook berichten die het tegen overgestelde beweren en dus dat de 602 beter klink dan de 602.5.
Hier heb je het dus alweer, wat voor de een beter is is voor de ander juist weer minder.
Is afhankelijk van het doel waarvoor de speakers gebruikt worden (dus voor films of muziek en dan weer welke soort muziek en ga zo maar door)
Smaak en emotie zijn wederom de grote toverwoorden hierin.

Maar (zoals meestal :D ) heeft J.Vandendool wel gelijkVal wel mee, ik probeer alleen maar zo reeel mogelijk te blijven altijd.
:o

Kortom, het hangt van de situatie af maar in theorie is een floorstander beter omdat hij meestal meer bas kan produceren omdat er meer woofers in kunnenDat kan dus voor bepaalde mensen juist weer een nadeel zijn, teveel laag

Al met al dus best een lastig onderwerp dit. :idea:

Christiaan Sauer
08-02-2004, 12:30
Dit is zo echt niet te zeggen of een standmounter beter kinkt dan een zuil of andersom.
Laten we de B&W 604s3 eens vergelijken met de B&W nautilus 805. Het ene het topmodel van de 600 serie tegen het instapmodel van de Nautilus range. Welke zou ik kopen? De nautilus. Zekere weten.
Maar zetten we de 805 weer naast bv een Avalone Eclipse (om maar wat extreems te noemen 8)) zou ik voor de Avalon gaan. (tenminste, als die zijn geld echt waar maakt).
Het is dus niet te zeggen of de een per def beter klinkt dan de ander. Wel kun je vaak zeggen dat standmounters wat tot duidelijk lager doorgaan en meer fundament hebben hierin.
Daarintegen zijn standmounters vaak weer sneller dan die kolossen. En dat kan ook gigantische voordelen hebben.
Gewoon zelf luisteren dus is het motto hierzo (y). Veel plezier ermee.

PM
09-02-2004, 08:55
Oh.. heb 'vloerspeakers' gestemd omdat ik wandspeakers zag.. ik dacht dat je iets aan de muur wilde hangen in het andere geval.
Je kan niet zeggen kies het een of het ander.. je moet echt gaan luisteren. Ik ben zelf van plan (ja al een tijdje, maar geld is het probleem) om 805's aan te schaffen (standmounters) ter vervanging van mijn vloerstaanders..
Wat is je budget?

redroxz
09-02-2004, 09:46
Hallo beste mensen,ik waardeer het dat jullie je zo inleven in dit thema.Budget speelt in elk geval minder mee,als het een goede speaker betreft maakt het niet uit wat hij kost!!Nogmaals bedankt voor jullie reacties! :wink:

PM
09-02-2004, 11:09
Je moet echt gaan luisteren in de winkel dan...
Smaken verschillen toch....

Rob Eric Blank
09-02-2004, 11:39
Persoonlijk vind ik vloestaanders mooier klinken. Ok het is best groot zo in je interieur maar het klinkt erg fijn al zeg ik het zelf.

Oja 280 Watt vermogen in een alles in-1 setje.............dat zegt dus helemaal niks. Dit vermogen wordt op een andere mannier bepaald dan de merken doen zoals : Marantz, Denon, Harman Kardon, etc.

mradem
09-02-2004, 11:46
Een kwalitatieve vloerstaander vind ik zeker beter klinken. Dan niet een wandspeaker van €1000 p.s. vergelijken met een vloerstaander van €200 natuurlijk.

Vooral in stereo muziek vind ik vloerstaanders perfekt.