PDA

Bekijk de volledige versie : Twijfel tussen B&W CDM7NT en CDM 9NT



Remo van Vuuren
03-12-2001, 23:00
Ik wil mijn frontspeakers (B&W CDM1NT) vervangen door de B&W CDM7NT of de B&W CDM9NT vanwege het weinige laag uit de CDM1NT. De CDM1NT wil ik dan gaan gebruiken als rearspeaker.
Ik heb beide speakers beluisterd waarbij ik de CDM9NT mooier en ruimtelijker vond klinken dan de CDM7NT (overigens ook een mooi vol geluid) met een collectie CD's, maar het was echter niet mogelijk deze te beluisteren in een Dolby Digital / DTS omgeving wat ik erg jammer vond.

Mijn vraag: Gezien het aanmerkelijk prijsverschil vroeg ik mij af of het verschil tussen de speakers in een DD-omgeving ook dusdanig groot is dat het het waard is om zoveel meer geld uit te geven voor de CDM9NT. Kan iemand mij raad geven of weet iemand waar ik deze wel kan beluisteren in een DD-omgeving?
Ik heb nu nog een Denon 1800 versterker (ik ga de Denon AVC-A10 SE aanschaffen). Mijn sub is een REL Q100.

Laatste vraag: wat voor speakerkabels kan ik voor deze speakers het beste gebruiken?

Arnold van Oostrum
04-12-2001, 08:00
Ik ken de door jou begeerde boxen niet. Maar even afgaand op wat je schrijft kan ik je adviseren de CDM9NT te nemen. Waarom? Eigenlijk heb je het antwoord zelf al gegeven. Met beluistering van CD's geven deze boxen je een beter geluid, waarbij vooral de spreiding (ruimtelijkheid) opvalt. Let dan ook eens op de detaillering, hoor je waar wat gebeurt?
De 9NT zal ook dieper en gecontroleerder doorgaan in het laag. Omdat je al een sub gebruikt is dat de diepte van het laag iets minder belangrijk, maar de strakheid van het laag wel.

De vergelijking met de DD omgeving is niet zo moeilijk. De luidsprekers bewijzen zich al in de stereo omgeving. Bij veel films ligt de nadruk van de soundtrack toch op de frontspeakers. Deze zijn dus zeer bepalend voor het totale geluidsbeeld. Dezelfde ervaring die je hebt opgedaan tussen de speakes in stereo zul je ook krijgen bij gebruik in een DD omgeving.

Laatste opmerking, als het een beetje goede dealer is, geeft hij je gelegenheid de boxen thuis te beluisteren. Dit heeft ALTIJD de voorkeur. In een andere ruimte kunnen de boxen zich heel anders gaan gedragen. De inrichting van deze ruimte is zeer bepalend. En je hebt daarmee de rust en de vertrouwde omgeving om de speakers goed te beoordelen. En thuis dan natuurlijk zowel met stereo en DD materiaal.

Succes met het maken van je keuze.

bmateijsen
04-12-2001, 08:14
Antwoord van Arnold kan ik eigenlijk niets meer aan toevoegen...

Maar je had nog een vraagje open staan over bekabeling..... Voor kabels kan ik je de Van Den Hul hybride silver 104 mkII (26 piek de meter) aanraden, het kiezen voor zilver, geeft meer controle over het laag, een crispy hoog en een gedetaileerd midden.

Tevens is het aan te raden van den Hul interlinks te nemen aangezien deze dezelfde kleuring heeft.

Het vervangen van je huidige 1800 met de avc-a10se is een grote stap vooruit.. zeker op hi-fi stereo gebied. Wel is het aan te raden ook een zeer goede cd-speler te nemen die flink wat detail kan doorgeven, want je speakers zijn aardig gevoelig en geven ieder hobbeltje weer.


Tip:Bezuinig niet op bekabeling, maar geef er ongeveer 10% van je budget aan uit....

Groet Bjorn

Patrick vdB
04-12-2001, 11:31
Het grootste verschil in de 7 en de 9 zit hem vooral, zoals je zelf ookal beschreef in de ruimtelijkeheid. De 7 is wat dat betreft al een heel erg goede speaker (zeker voor home theaters) maar wordt overtroffen door de 9. Dit heeft vooral met de gevoeligheid van de speaker te maken, deze is bij de 9 namelijk groter als bij de 7. Verder zijn de 9 en de 7 vrijwel identiek (hebben dezelfde minimale vervorming, spreiding ed) en ook qua basweergave scheelt het maar 2 Hz bij +/- 3db. Ik weet niet wat het prijsveschil is tussen beide (dacht dat de 7 zo'n 2225,- per stuk kosten maar wat de 9 doet weet ik niet, laat het me eens weten want ben zelf ook naar deze aan het kijken om als front te gaan gebruiken) maar je zult je inderdaad moeten gaan afvragen of dit verschil je het wel waard is. Mezelf kennende, maar tjsa ben dan ook een b&w freak en dus niet objectief, zou ik voor de 9 gaan. Zeker nu je weet hoe die klinkt, en dat beviel je beter als de 7 want stel je gaat toch voor de 7 dan blijft het geluid van de 9 in je hoofd hangen en vroeg of laat ga je aan je keuze twijfelen.

Maar ongeacht welke het gaat worden, de 7 of de 9, samen met de cdm1 levert het een prachtig geluid (de cdm serie wordt vaak "pietje precies" genoemt;)) zeker als er ook een cdm center speaker gebruikt gaat worden. Let wel, elke cd of dvd waarvan het geluid minder goed is zal door deze speakers direct door de mand vallen.

Remo van Vuuren
04-12-2001, 21:06
Bedankt voor de tips!

Patrick, je wou weten wat de CDM 9NT kost. Ik ben bij Vogelzang geweest en daar koste hij f2999,-- per stuk (de kabel krijg ik er gratis bij).
Ik ben nog eens gaan luisteren (heb ze naast elkaar gezet) en ben toch tot de conclusie gekomen dat de CDM 9NT veel beter klinkt, zowel laag als zeker in het midden. Het nieuwe ontwerp van de mid-range speaker (Kevlar-FST genaamd) zorgt voor een veeeeeel betere spreiding van het middenregister! De extra paper/kevlar conus (in totaal 2) zorgt ook voor een voller en directer laag.

Ik heb mijn nieuwe frontspeakers gevonden!!!!

Bedankt!! :D

Patrick vdB
04-12-2001, 22:37
Veel plezier met je nieuwe aanschaf enne....de prijs voor die 9 valt nog mee ook;) Moet ik ook maar eens binnekort gaan kijken.

Speedy
24-05-2002, 07:21
En wat is het geworden?

Zelf ben ik ook geinteresseerd in de CDM-9NT's. Hopenlijk aan het eind van het jaar genoeg gespaard.

Remo van Vuuren
24-05-2002, 12:56
Nog niets. Ik heb m'n auto in de prak gereden (kop-staart) en daar is nu het geld in gaan zitten. Kan nog wel ff duren voor ik ze heb.