PDA

Bekijk de volledige versie : Vreemd verschijnsel met RGB-signaal



Herjan
12-02-2004, 13:59
Kent iemand dit probleem en beter nog: de oplossing?

Sinds kort ben ik de gelukkige (nog wel) bezitter van een Philips 32PW9595 (juist, een TV). Daaraan gekoppeld een Sony DVP-NS900V, verbonden met een Oehlbach Scart en het signaal is ingesteld op RGB.

Nu heb ik een aantal problemen:
1. De kleuren/helderheid krijg ik niet goed ingesteld. Veel donker dan bij normaal signaal (composiet).
2. Het grootste probleem: het beeld blijft verspringen van breedbeeld naar 4:3 naar 16:9 naar 14:9 enz. Ook als ik de optie voor automatisch beeldinstellen uitzet in het TV-config. menu, blijf ik dit houden. Ik heb eergisteren gemerkt dat het met R1 erger is (vanwege NTSC?). Stel ik het signaal in op composiet, dan kan ik netjes het beeld instellen zoals het hoort. Maar ja, ik koop geen dure DVD, TV en scarts om composiet te gaan kijken...

Heeft iemand ervaring met dit soort dingen? Ik heb de winkel (MM Alexander) al gebeld, maar ik weet niet wat hier uit gaat komen. Mocht iemand hier mij verder kunnen helpen, dan graag!

Dennis Welbergen
12-02-2004, 14:36
Staat je DVD speler ook op 16:9??
En zit dvd op Scart1? Alleen deze kan met RGB overweg

Herjan
12-02-2004, 14:56
Staat je DVD speler ook op 16:9??
En zit dvd op Scart1? Alleen deze kan met RGB overweg
Antwoord op beide vragen is "JA".

Edwin V
12-02-2004, 15:03
Zit dat automatisch beeldschakelen in het RGB signaal of in een ander signaal op de scart. Ik heb namelijk m'n speler component aangesloten (dus alleen drie kabeltjes, geen apart extra signaal) en dan schakelt m'n TV automatisch goed op PAL signalen maar niet op NTSC signalen.
Misschien is er geen standaard in het omschakelen naar juist formaat. OF geeft je speler het niet door. Raar probleem. Ik zou idd maar eens bij de MM gaan kijken (laat ze beide maar op elkaar aansluiten)

Dennis Welbergen
12-02-2004, 15:03
Lastig probleem.
Probeer eens je dvd speler op een andere TV en een andere dvd speler op jou TV of een andere RGB kabel.

Rob Eric Blank
12-02-2004, 15:08
Instellingen van de DVD en/of TV veranderen? Op mijn speler moet ik aangeven dat het "singnal out" RGB scart is. Anders krijg ik vreemd beeld.

Christiaan Sauer
12-02-2004, 15:22
Heb je het probleem sinds je je nieuwe kabel hebt of sinds je je nieuwe tv hebt?
Wel zuur. Net wat nieuws, en meteen problemen :?. Sterkte met het oplossen ;)

Herjan
12-02-2004, 16:26
Instellingen van de DVD en/of TV veranderen? Op mijn speler moet ik aangeven dat het "singnal out" RGB scart is. Anders krijg ik vreemd beeld.
Mijn TV detecteert zelf wat voor soort signaal binnenkomt. Hij geeft dus netjes aan dat het RGB is.

Herjan
12-02-2004, 16:28
Heb je het probleem sinds je je nieuwe kabel hebt of sinds je je nieuwe tv hebt?
Sinds de nieuwe TV. Een nieuwe kabel is er nog niet. De oude TV gaf perfect beeld hiermee...

En voor de duidelijkheid: beeld is (afgezien van de donkere kleuren) prima in orde. Alleen het formaat blijft veranderen...

Herjan
12-02-2004, 16:29
Lastig probleem.
Probeer eens je dvd speler op een andere TV en een andere dvd speler op jou TV of een andere RGB kabel.
De DVD is aangesloten geweest op een oude TV. Werkte prima. Ik zou inderdaad nog de Pioneer 717 uit de slaapkamer kunnen aansluiten en zien wat er gebeurd. Proberen we vanavond eens...

Nu eerst effe koken...

Alex van den Berg
12-02-2004, 16:33
Probeer het eens op een andere scart aansluiting. Het is niet per definitie altijd de eerste scart die compatible is met RGB.
Een (erg) donker beeld kun je b.v. krijgen wanneer de zaak op RGB staat ingesteld, maar de gebruikte aansluiting geen RGB voert en b.v. wel S-Video.

Herjan
12-02-2004, 19:49
Okee. Ik heb zojuist mijn Pioneer 717 aangesloten en voila! Geen problemen! Tenminste, niet met de beeldinstellingen... Nu blijft er nog 1 probleem over: 2 donkere verticale strepen in beeld. Hiervan gaan we morgen maar eens uitzoeken of dit iets typisch "Philips" is, of exemplarisch. Iemand van jullie nog ideeën? Ik kan nu nog kiezen voor een ander model.

Johan van den D.
12-02-2004, 21:03
Ik hoor dit vaker van mensen met een Philips toestel.
Zal dus echt iets van Philips kunnen zijn al heb ik hier zelf geen last van.

Frits Verhulst
12-02-2004, 21:16
Yep! Wij hebben een Philips 82cm 32PW8506/12 en die heeft óók verticale strepen. Die zie je over het algemeen als er veel mist of andere grauwe, lichte, kleuren voorkomen in beeld. Calibreren a.d.h.v. THX-optomizer èn nogal dure bekabeling heeft het véél minder gemaakt, maar het blijft wél. Over het algemeen nadrukkelijk 2 strepen links maar ook zie ik soms over het HELE beeld -weliswaar LICHTERE, maar toch...- strepen. Jammer, verder prima beeld.

Dennis Welbergen
12-02-2004, 21:20
Ik zal ook eens ff kijken zo.
Check dan met mijn DVD-Discovery dvd's.

23:26
Heb net ff getest. Het is bijna niet te zien met de diverse test beelden op de dvd.
Alleen met een heel zwart testbeeld zie je idd 2 verticale en 1 horizontale balk cq lijn. Maar je moet echt goed kijken.
TV is een Philips 36pw9525 met ISF calibratie

Mr.C
12-02-2004, 22:55
mijn panasonic heeft ook één verticale lijn vanaf het moment dat het mij opviel zie ik het steeds vaker maar je ziet het over het algemeen heel soms, in een film iets van 1 á 3 sec. totaal.

Herjan
13-02-2004, 10:13
Ik zal ook eens ff kijken zo.
Check dan met mijn DVD-Discovery dvd's.

23:26
Heb net ff getest. Het is bijna niet te zien met de diverse test beelden op de dvd.
Alleen met een heel zwart testbeeld zie je idd 2 verticale en 1 horizontale balk cq lijn. Maar je moet echt goed kijken.
TV is een Philips 36pw9525 met ISF calibratie
Ik zie het inderdaad ook alleen bij een volledig zwart beeld.

Dennis Welbergen
13-02-2004, 10:35
Maar bij mij moet je wel met je neus op de tv zitten om het goed te zien en ik had de hele kamer ook verduisterd.

Johan van den D.
13-02-2004, 17:51
Ik zie het inderdaad ook alleen bij een volledig zwart beeld.Dan zie je bij mij ook een verticale lijn lopen in het midden van het beeld maar dat is heel vaag.
Wanneer er gewoon beeld is zie je totaal niets van die lijn.

The Scratcher
15-02-2004, 11:59
Ik heb ook een Philips Pixel Plus toestel en ken het probleem met die verticale strepen maar al te goed. Je zult ermee moeten leren leven of een ISF calibratie moeten overwegen. Er wordt vooraf niet gegarandeerd dat die strepen na calbratie voor 100% weg zijn (dat ligt aan het toestel) maar het is wel iig altijd een héél stuk minder. Bovendien krijgt je hele beeldkwaliteit hiermee een flinke tune-up. 8)

Niels Simons
15-02-2004, 12:03
ik en ook kruspe hebben dit probleem van de 2 verticale balken en 1 horizontale ook...

beide met zelfde scart,zelfde TV(32pw 8807)en zelfde merk dvdspeler(pioneer...).

overigens,met mijn sony ps2 geeft ie dezelfde balken...

mazzel,niels

Herjan
15-02-2004, 22:00
Ik krijg donderdag een nieuwe TV. Kan ik mooi kijken of het bij die ook zo is. Als dat zo is, is er best mee te leven (we zien het alleen bij volledig zwart beeld en als het stikdonker is in de kamer) en bovendien laat ik hem nog calibreren in de nabije toekomst.