PDA

Bekijk de volledige versie : Zwarte balken met RGB aansluiting.



Dhont Rene
13-02-2004, 21:45
Ik lees op dit forum dat heel veel mensen last hebben van zwarte balken in beeld als ze RGB aansluiten of via S-VHS enz...
Als je de types TV bekijkt die dit probleem hebben zullen jullie wel merken dat het altijd voorkomt bij 100Hz toestellen.
Wat de fabrikanten niet durven te zeggen zal ik bij deze in dit forum wel doen. Het is een CONCEPTPROBLEEM. Dat zeker niet licht op te lossen valt omdat bij deze ontwerpen zeer veel 'storende'faktoren komen kijken. De oplossing met de zwarte balken is voor de fabrikanten de goedkoopste en de meest aanvaardbare. Uiteraard is dit fenomeen geen verkoopsargument en wordt het dus steeds netjes verzwegen...
Er is trouwens nog zo'n onaangenaam probleem waar sommige fabrikanten mee kampen als je RGB signalen aansluit. En dat is dat je in de achtergrond steeds het tunerbeeld blijft zien. Dit probleem bestaat ook al heeeeeel lang...
Ik vrees dat we er zullen moeten leren mee leven...

Christiaan Sauer
13-02-2004, 22:01
De oplossing met de zwarte balken is voor de fabrikanten de goedkoopste
Ben ik eens blij dat je opheldert dat ik niet naar zwarte balken kijk omdat de film zo opgenomen is :P

En dat is dat je in de achtergrond steeds het tunerbeeld blijft zien
Als we een dvdspeler op (bv) een projector aansluiten is dit geen optie ;).Verder ben ik het probleem ook nooit tegengekomen op mijn tv.
Tis geen aanval op je hoor :). Gewoon gezonde kritiek ;)

Herjan
13-02-2004, 22:12
Het is een CONCEPTPROBLEEM.
Interessante post, maar kun je dit probleem verder uitdiepen/verklaren/uitleggen?

Johan van den D.
14-02-2004, 00:05
Ik lees op dit forum dat heel veel mensen last hebben van zwarte balken in beeld als ze RGB aansluiten of via S-VHS enz...Deze combinatie lees ik niet vaak op dit forum.
Wel dat men zich stoor aan "de" zwarte balken maar niet dat het met RGB danwel S-video te maken heeft.
Maar wellicht lees ik niet goed natuurlijk :roll:


Als je de types TV bekijkt die dit probleem hebben zullen jullie wel merken dat het altijd voorkomt bij 100Hz toestellen.Het geen wat jij bedoel deed men volgens mij ook al bij 4:3 50 Hz tv,s.
Een soort van zwarte rand om het beeld heen brengen die overigens in sommigen gevallen uit een paar beeld lijnen bestaat. (of ging jouw gedacht ergens anders naar uit.)
Deze zwarte kader rand wordt kunstmatig door de fabriekant om het beeld heen gebracht.
Geen idee overigens of men dit nu nog steeds doet.



Er is trouwens nog zo'n onaangenaam probleem waar sommige fabrikanten mee kampen als je RGB signalen aansluit. En dat is dat je in de achtergrond steeds het tunerbeeld blijft zien. Dit probleem bestaat ook al heeeeeel lang...Ok, hoe verklaar je dan dat dat "spook" beeld met een betere danwel goede kwaliteits kabel verdwenen is.

Dit is niet om je aan te vallen hoor maar of we zitten op één lijn met onze gedachten nu of we hebben het over totaal andere dingen.

Christiaan Sauer
14-02-2004, 10:29
Deze zwarte kader rand wordt kunstmatig door de fabriekant om het beeld heen gebracht

Ik heb het vermoeden dat die een rand zou moeten dienen (of de indruk wekken dat) om het contrast wat te verhogen. Net zoals je bij projectieschermen ook zo'n (in mijn ogen nutteloos) dun streepje hebt. Persoonlijk geloof ik niet echt in zo'n flinterdun streepje, maar het zou kunnen dat het daarvoor is. Of om te zorgen dat eventuele overlap gecorrigeerd kan worden?

Albert Kostwinder
14-02-2004, 11:02
Van dat tunerbeeld geen last... heb geen kabel :mrgreen:

Johan van den D.
14-02-2004, 12:40
Ik heb het vermoeden dat die een rand zou moeten dienen (of de indruk wekken dat) om het contrast wat te verhogen. Het zou iets te maken hebben met foutjes langs de kanten weg werken.
Althans, hier lig me vaag iets van bij maar het fijne weet ik er ook niet meer van.
Heb er ooit wel eens een stukje over gelezen zo,n 10 jaar geleden schat ik.
Echt belangrijk is het ook niet toch.

Dhont Rene
14-02-2004, 23:56
Ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel uiteraard niet de zwarte balken die je onder, - en bovenaan ziet ivm 16/9. Bij het aansluiten van een DVD speler via de SCART of de S-VHS ingang zie je vooral bij 100Hz TV’s in donkere scènes soms zwarte verticale balken, en bij sommige toestellen zelfs een horizontale balk in beeld.Dit fenomeen heeft voor een groot stuk te maken met de complexiteit van een TV en het feit dat er op een relatief kleine oppervlakte enorm veel energie moet opgewekt worden om de beeldbuis te sturen. Met het opwekken van die energie gaat nogal wat straling gepaard. (Wie een oscilloscoop heeft moet maar eens de probe in de buurt van de hoogspanningstrafo houden…)Het is uiteraard aan de fabrikant om deze straling zo goed mogelijk te kanaliseren en te onderdrukken, maar uit economisch oogpunt zal hij ergens een lijn trekken,compromissen sluiten, om zijn TV qua productiekosten zo goedkoop mogelijk te houden, kwalitatief aanvaarbaar voor het grote publiek en betaalbaar voor de consument.Er dient wel gezegd dat de DVD schijfjes ook niet vrijuit gaat in dit fenomeen. Wat echt zwart moet zijn wordt door menig schijfjes flink in de grijswaarden gedrukt waardoor dit fenomeen dat eigenlijk bij een gewoon TV beeld onzichtbaar is, extra in de verf wordt gezet bij het afspelen van een DVD...Voor zover mij gemeld door hersteldiensten en dit forum hebben de merken JVC, Philips, Sony, Panasonic en Samsung last van dit fenomeen.
Het tweede fenomeen, dat voornamelijk voorkomt als je een toestel (bvb DVD speler)via de scart in RGB mode gebruikt, is dat bij sommige TV’s je bij donkere DVD scènes het tunersignaal (bvb NED2) waar je TV op afgestemd staat vaag ziet in de achtergrond als een soort spookbeeld. Dit komt omdat dit tunersignaal dat steeds aanwezig is op de beschikbare scart’s ‘inslaat’ (stoort) of interfereert met de inkomende RGB signalen. Het tunersignaal wordt als het ware meegesleurd in de signaalverwerkingscircuits. (Hier geldt echter dezelfde stelling dat de DVD schijfjes niet vrijuit gaan wat betreft het extra in de verf zetten van dit fenomeen.Soms volstaat het om de lichtsterkte van de TV te verminderen om van dit fenomeen af te zijn). Voor zover mij gemeld hebben de merken SONY en Panasonic hier last van. Dit fenomeen is niet 100Hz gebonden en bestaat eigenlijk al heel lang bij sommige merken.
Zoals ik stelde zullen we met bepaalde fenomeen moeten leren leven vrees ik. Net zoals het inbranden bij PLASMA schermen en Plasma TV’s (Het lager instellen van de lichtsterkte kan al helpen, of de ‘SCEENSAVERS’ regelmatig gebruiken die de fabrikant zelf voorziet), of de hogere ruiswaarde bij de huidige LCD TV’s waar overigens wel ijverig aan gesleuteld wordt.

upje
15-02-2004, 09:16
Leuk dat je dit verteld; ik en de andere replyers hebben er geen last van.

Waarom vertel je dit eigenlijk? Heb je er zelf veel last van en ben je op zoek naar een oplossing hiervoor?

Frank J.
15-02-2004, 09:49
Bij het aansluiten van een DVD speler via de SCART of de S-VHS ingang zie je vooral bij 100Hz TV’s in donkere scènes soms zwarte verticale balken, en bij sommige toestellen zelfs een horizontale balk in beeld.Dit fenomeen heeft voor een groot stuk te maken met de complexiteit van een TV en het feit dat er op een relatief kleine oppervlakte enorm veel energie moet opgewekt worden om de beeldbuis te sturen..................ik heb er wel van gehoord, maar of dit nou echt op grote schaal aanwezig is?? we kunnen veelal ook zeggen: elk voordeel heeft zo zijn nadeel :)



<scheur>Het tweede fenomeen, dat voornamelijk voorkomt als je een toestel (bvb DVD speler)via de scart in RGB mode gebruikt, is dat bij sommige TV’s je bij donkere DVD scènes het tunersignaal (bvb NED2) waar je TV op afgestemd staat vaag ziet in de achtergrond als een soort spookbeeld. Dit komt omdat dit tunersignaal dat steeds aanwezig is op de beschikbare scart’s ‘inslaat’ (stoort) of interfereert met de inkomende RGB signalen. Het tunersignaal wordt als het ware meegesleurd in de signaalverwerkingscircuits. (Hier geldt echter dezelfde stelling dat de DVD schijfjes niet vrijuit gaan wat betreft het extra in de verf zetten van dit fenomeen.Soms volstaat het om de lichtsterkte van de TV te verminderen om van dit fenomeen af te zijn). Voor zover mij gemeld hebben de merken SONY en Panasonic hier last van. Dit fenomeen is niet 100Hz gebonden en bestaat eigenlijk al heel lang bij sommige merken.
Zoals ik stelde zullen we met bepaalde fenomeen moeten leren leven vrees ik. <scheur>het is heel simpel, betere scart lost spookbeeld op zoals eerder vermeldt. ligt aan scart dus niet aan de signaalverwerkingscircuits :roll: hoef je dus niet mee te leren leven ;) maar je zegt dat dvd-schijfjes in het spookbeeld ook niet vrijuitgaan maar je verteld niet waarom ??

maar waarom vertel je dit?
dit doet me beetje denken aan de film conspiracy theory :D

Paul Reekers
15-02-2004, 11:00
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Als ik een dvdtje kijk waarbij het zwart niet diep zwart is en het is een 16:9 dvd, maar een beetje grijs is dan zie ik twee verticale strepen door het beeld. Eén streep zit links net buiten het 4:3 kader, de ander zit rechts, precies binnen het 4:3 kader. Deze strepen zijn een beetje donkerder dan de rest van het beeld. Als het beeld echter echt zwart is dan zie je ze niet. Het is dus niet echt storend, vindt ik.
Maar ik neem aan dat je als je dit verschijnsel post je dan waarschijnlijk naar een oplossing op zoek bent. Ik zou dan zeggen bel het Service center van je fabrikant en kijk wat zij ervan zeggen.

BTW: ik heb een Philips 32PW8807

Johan van den D.
15-02-2004, 11:04
KNIP
Wij hadden het duidelijk over iets anders :roll:

Nu is het inderdaad een stuk duidelijker wat je bedoelde. :P

Betamax
15-02-2004, 11:04
Ik vind het toch enigzins een vreemd verhaal.
Je gaat toch niet de Philips-toren bestormen hoop ik.

JCL
15-02-2004, 15:52
wij hebben 2 Sony 100 HDz TVs (een 16:9 EN een 4:3) en geen van beide probleemen!