PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is een subwoofer/receiver



BrianB
04-12-2001, 14:27
Ik ben niet echt een beginner, maar ik weet niet wat een subwoofer en een receiver is. Ik wil het wel graag makkelijk uitgelegd hebben, zodat ik er ook nog een beetje iets van snap.

Olaf M.
04-12-2001, 14:32
Grapje zeker !? :p

Een sub woofer is een losse box, die alleen lage tonen weergeeft.
Een receiver is een versterker met een radio ingebouwd.

BrianB
04-12-2001, 14:57
Nee, het was geen grapje, was de vraag dan zó dom? In ieder geval bedankt.

Olaf M.
04-12-2001, 15:39
In een 5.1 opstelling is de 1 dan ook een subwoofer, die heeft met DD/DTS een apart kanaal. Voor de lage tonen effecten.

Nee ik heb dommere vragen gehoord:p

BrianB
04-12-2001, 15:48
Nee ik heb dommere vragen gehoord:p

Mooi:) Ik wilde het gewoon even weten, want het is niet echt handig als iedereen steeds daarover begint en je dan niet weet waar het over gaat:D

Jeroen Klaassen
04-12-2001, 16:16
Er bestaan geen domme vragen.
Het is pas dom als je NIX vraagt! :p
Waar denk je anders dat alle anderen hun kennis vandaan hebben? Ook door te vragen hoor! Geeft nix!

Als je ooit nog eens iets wil weten; laat t me weten! (deze keer waren anderen mij voor! :) )

Succes verder!

Jeroen

BrianB
04-12-2001, 16:30
Heb je die dingen ook echt nodig? Waarvoor heb je ze dan nodig?En als je ze hebt, hoor je dan ook echt veel verschil?
infamous_j, deze mag jij beantwoorden:D

bmateijsen
04-12-2001, 17:16
Helaas Jeroen is te laat!

Subwoofer of je die nodig hebt..... hmmm dat ligt eraan... het voegt zeker wel wat toe.. namelijk die extra rumble, oftewel de donderslag bij een bliksem, de knal bij een explosie.. het dreunen als fat bastard binnenkomt bij de vulkaan in Austin Powers.. De dieptebommen in u571, etc.

Oftewel het verhoogt de amusements waarde van DVD.

Heb je een receiver nodig.... tja, voor mij komt dvd pas tot leven met 6 kanaals (5.1) of meer... de verschillende effecten om je heen de detail informatie die je niet op beeld ziet. Een receiver/ versterker met codering van 5.1 heb je nodig als je dvd-speler die niet voor je doet. (er zijn dvd-spelers op de markt die een versterker in zich hebben) Of als de versterking van de dvd-speler de kracht mist die een receiver wel heeft... deze kracht vind je in de voeding en het aantal Watt's dat de receiver doorgeeft aan je speakers...

Maar ja, als je dan 5.1 versterker hebt... heb je natuurlijk ook 5 speakers nodig en evt. die subwoofer (zie boven!)

Oh ja... de mate van kwaliteit van de effecten ligt natuurlijk direct aan de kwaliteit van je componenten... (speakers, versterking, dvd-speler, etc).... Kies je voor satelietjes dan zullen deze minder performen dan grote zuilen (oke het is geen stelregel, maar zuilen hebben vaak meer body>>>>niet altijd!! zie thread: Wat te doen?

Mocht je nog meer vragen, stel ze gerust...

Inderdaad domme vragen bestaan niet... en door vragen te stellen kunnen anderen en jijzelf er ook van leren!>>daar is dit forum voor!@!

Groet Bjorn

Martin van Tuijl
04-12-2001, 17:17
Nee, het was geen grapje, was de vraag dan zó dom?Er bestaan alleen domme antwoorden... bmateijsen heeft al een heel zinnig antwoord gegeven.
Ik raad je ook aan hier: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=5&page=2 even te kijken voor een handig overzicht over de verschillende mogelijkheden om het geluid aan te sluiten. En mocht je nog meer domme vragen hebben, kom maar op, wij helpen je wel! ;)

BrianB
04-12-2001, 19:34
Bedankt! Ik ben er veel wijzer van geworden.
Helaas heb ik voorlopig niks aan deze informatie want ik woon nog bij mijn moeder thuis (ik ben dertien) en dat mag echt niet in de huiskamer (zelfs niet als ik het alleen zou moeten kopen) ze beginnen al aan m'n kop te zeuren als ik het geluid een beetje (erg) hard heb staan, dus ik zal moeten wachten tot ik op mezelf ga wonen, en geen gezeik van m'n buren zal krijgen:D

jh jansen
04-12-2001, 20:16
ik woon nog bij mijn moeder thuis (ik ben dertien) en dat mag echt niet in de huiskamer (zelfs niet als ik het alleen zou moeten kopen) ze beginnen al aan m'n kop te zeuren als ik het geluid een beetje (erg) hard heb staan, dus ik zal moeten wachten tot ik op mezelf ga wonen ...

Luister eens naar mij jongen, zelf ben ik 32 en denk je echt dat mijn vrouw blij is met "al die speakers in huis" ??

Nee, de meeste vrouwen vinden HT systemen bij voorbaat al nix, ze vinden het vreemd het beeld voor zich te zien en het geluid van achter te horen. Dit komt namelijk omdat veel vrouwen weinig tot geen orientatievermogen hebben en met 5.1 geluid snappen ze niet wat er allemaal om zich heen gebeurt.
Oh ja, volume open kan eigenlijk alleen maar als ze niet thuis is.

Verder is het best wel gezellig hoor zo samen naar een DVD-tje kijken. Verder nog vragen, stel ze gerust....

Groetjes,
Jan.

Alex van den Berg
04-12-2001, 23:48
Dit komt namelijk omdat veel vrouwen weinig tot geen orientatievermogen hebben en met 5.1 geluid snappen ze niet wat er allemaal om zich heen gebeurt.DVD.nl is niet verantwoordelijk voor de uitspraken die worden gedaan door ontwetende forumbezoekers....

Als moderator wil ik nog wel even opmerken dat dat helaas toch gebeurt, omdat veel mannen nogal bot en gevoelloos kunnen reageren... :D

Marika
05-12-2001, 01:06
ze vinden het vreemd het beeld voor zich te zien en het geluid van achter te horen. Dit komt namelijk omdat veel vrouwen weinig tot geen orientatievermogen hebben en met 5.1 geluid snappen ze niet wat er allemaal om zich heen gebeurt.Jammer voor je dat je vrouw zo weinig hersencellen heeft, maar ja soort zoekt soort zeggen ze wel eens...
:D

Martin van Tuijl
05-12-2001, 02:42
Jammer voor je dat je vrouw zo weinig hersencellen heeft, maar ja soort zoekt soort zeggen ze wel eens...
:D :eek: :D

bmateijsen
05-12-2001, 09:07
Oh..... Jan die heeft het 'slecht':D thuis.....

Volgens mij heb jij je vrouw gewoon niet betrokken bij het complete proces van kopen, dvd's kijken, etc...

En die statement dat een vrouw 5.1 niet snapt.... waar haal je het vandaan..... ?????? :confused:

Groet Bjorn

PM
05-12-2001, 10:04
tja... ik ken ook zeker een aantal vrouwen die 5.1 wel snappen..

Jeroen Klaassen
05-12-2001, 11:44
Heb je die dingen ook echt nodig? Waarvoor heb je ze dan nodig?En als je ze hebt, hoor je dan ook echt veel verschil?
infamous_j, deze mag jij beantwoorden:D

SHIT, ik ben te laat! :(
Ik kon een dagje niet online komen ivm een virusje in mn computer. Ik zal niet in details treden, maar t komt erop neer dat alles eraf was!

Maar het geldt nogsteeds --> GEWOON VRAGEN! (en anders gewoon een PM'tje sturen!)

Jeroen

bmateijsen
05-12-2001, 11:55
Heb je last gehad van Goner?? (m.a.w. att. gone.scr)

Kreeg gisteren ook zo'n vaag mailtje..... maar dan ga ik toch altijd even informeren bij degene die het mij stuurde...

Groet Bjorn

Jeroen Klaassen
05-12-2001, 12:09
Bmateijsen,

Ik reageer er niet meer op, want anders gaan we teveel off-topic en dan krijgt iedereen die op deze thread heeft gereageerd een melding op zn email en dan zitten wij over virussen te praten! :) Sorry! Start jij de thread: Ook last van virussen?! ?! :p

Jeroen


p.s. Ik had een virus die al mn word-documenten verzond naar heel mn adressenboek met een virus erin. :mad:

bmateijsen
05-12-2001, 13:05
Jeroen bij deze is de thread gestart....

Tevens een poll gepost... die natuurlijk iedereen even moet invullen, nietwaar??

En dan nu weer terug naar subwoofers en receivers...

Groet Bjorn:cool:

Jeroen Klaassen
05-12-2001, 14:06
Bjorn,

lees mn verhaaltje maar in de thread!

Jeroen

p.s. let get back to the program!

jh jansen
05-12-2001, 14:36
Volgens mij heb jij je vrouw gewoon niet betrokken bij het complete proces van kopen, dvd's kijken, etc...

Sorry hoor, ik wist niet dat mijn uitspraken over vrouwen en HT zo serieus genomen worden.

Ik zal voorlopig wel nier meer reageren. :D

bmateijsen
05-12-2001, 15:07
Het is gewoon heel simpel... toon gewoon respect voor de dames... We hebben in het forum ook actieve dames die veel posten....

En daarnaast wil ik dvd en alles wat erbij hoort niet bestempelen als een mannen aangelegenheid.

Groet Bjorn

forzavado
05-12-2001, 15:52
Er zijn absoluut (en gelukkig!) dames die het ook leuk vinden. Maar over het algemeen wordt het door mannen meer gewaardeerd. Hebben jullie weleens een vrouw in een audiozaak om een luistersessie zien vragen, terwijl de man chagerijnig op een bankje voor zich uit zit te staren, zonder ook maar enig plezier te tonen?
Maar software matig zit er niet zo veel verschil tussen (is mijn ervaring):)

bmateijsen
05-12-2001, 15:54
Die sketch wil ik nog weleens zien.... de man op een bankje...
dat is een beetje het kleding shoppen syndroom.. volgens mij...

Groet bjorn

:D :D :D :D :D :D

forzavado
05-12-2001, 15:55
Tja, wie kaatst kan de bal verwachten! (of zoiets)

BrianB
05-12-2001, 16:33
Ik blijf aan de gang, ik weet niet of het wel bij deze thread mag, maar ik doe het gewoon: welke verschillende geluidsstandaarden heb je? Ik ken DTS en Dolby Digital 5.1 en Dolby Surround enzo wel, maar ik kan ze niet meer uit elkaar houden, en het worden er (voor mijn gevoel) steeds meer, dus kan iemand ze allemaal opnoemen, en de kenmerken ervan opnoemen? Ga je gang, zou ik zeggen...

bmateijsen
05-12-2001, 16:45
brain....

je hebt de volgende standaarden: (tussen haken het aantal gebruikte kanalen)

PCM (2.0) oftewel hifi stereo
Dolby Pro-logic 3.0
Dolby Digital 5.1
Dolby Digital EX (6.1)
DTS
DTS-ES (6.1)

Tja, wat zijn de verschillen in deze standaarden.... Brian, zet daar eens een nieuwe thread voor op... krijgen we een leuke discussie over Bit-rates... etc.. (of niet natuurlijk)

Maar echt meer dan bovenstaande standaarden zijn er op dit moment niet... Je hebt wel een aantal extra coderingsmogelijkheden zoals THX bijvoorbeeld.

zie de volgende websites ook:

www.dts.com
www.dolby.com
www.thx.com

PM
05-12-2001, 17:02
en 7.1...?? dan heb je toch 2 sets achterspeakers..?

bmateijsen
05-12-2001, 17:17
7.1........dat is een matrix van de surround-back op dit moment...
die zal straks wel discreet worden, maar filmmaatschappijen doen op dit moment alleen aan 6.1

Groet Bjorn

forzavado
06-12-2001, 08:31
Ikzelf splits discrete 6.1 tracks gewoon op in "7.1". Het ("mono")surround back kanaals geef ik dan door 2 speakers weer, dan hoef je niet recht voor die surround back te gaan zitten (ik heb geen dipoles). Nu kan ik er ergens tussenin gaan zitten.
Eigenlijk slaat dit voorafgaande verhaal van mij nergens op, want het is en blijft 6.1. Maar de verwarring wordt vaak gemaakt, vandaar. Van mono kun je nu eenmaal geen stereo maken, en het blijft dus 1 kanaal.
Op mijn versterker kan ik kiezen, of ik 1 surround back wil of twee. Het is gewoon een keuze die je maakt (op basis van de ruimte). Pas als films/muziek zo |(7.1) gecodeert wordt, wordt het pas echt 7.1.