PDA

Bekijk de volledige versie : kan ik ook zuilen als surounds gebruiken??



Rikkert
04-12-2001, 19:43
Hallo allemaal,

Ik ben weer eens gaan luisteren bij een hifi-zaak om de definitive beslissing te nemen welke speakers ik ga nemen voor m`n HT.

ik heb besloten om als fronts de tannoy mx3 te nemen.
als surrounds had ik de mx2 (boekenplankspeaker) in gedachten.

Nu zat ik echter eens te rekenen, en nu kan ik voor het geld waar ik mx2`s +standaards voor koop, ook 2 mx3`s zuilen kopen.

wat te doen, is het nuttig om dan toch mx3`s te kopen omdat deze toch een beter geluid geven of kan ik toch beter die kleinere speakers met stadaard kopen.

Heeft er iemand positieve of negatieve ervaringen ten aanzien van zuilen als surrounds?


grtz Rikkert

jh jansen
04-12-2001, 20:08
Op de VAD show heb ik diverse multi-channel demo's bezocht en allemaal hadden ze 1 ding gemeen:

5.1 demo's met 5x DEZELFDE SPEAKER en afhankelijk van het bereik van deze een aparte subwoofer !!

Het waren over het algemeen wel DVD-A & SACD demo's dus dat zal wel wat uitmaken. Vooral bij SACD worden alle speakers vaak even zwaar belast.

Wat heb je voor receiver ?? Als je de ruimte (en het geld) hebt zou ik dus gaan voor 5x de Tannoy MX3

Rikkert
04-12-2001, 20:19
nou... ik wilde eerst de 1801 van denon. toen de 1802...
en ik denk nu dat ik bij mediacheckpoint, toch maar de denon avr2802 koop... van m`n eerste budeget blijft nix over.. maar ja... kan gebeuren...

reden dat ik toch de avr2802 wil is de onscreen menu, meer power, en natuurlijk dts es...

heb hem niet gehoord, maar ik lees dat hij zelfs nog beter klinkt dan de 1802 dus dat is ook een bijkomstigheid...

Olaf M.
04-12-2001, 20:37
Als je die dts es versterker neemt, zou je dan niet gelijk meer boxen nemen, anders heb je er ook niet zo veel aan.

Rikkert
04-12-2001, 20:42
Ik ben van plan om later meer boxen erbij te kopen... maar dat kan ik nu echt niet betalen! leek me wel slim om een beetje future-proof te zijn... hij kost toch "maar" fl1500 inc verzend kosten, en eigelijk zou ik een avr1801 kopen die ook fl 1500 was.
die speakers komen nog wel...
maar dit is toch de juiste beredenering? weet niet echt of ik het allemaal wel nodig heb... maar ik heb het wel iniedergeval dan..

grtz

Olaf M.
04-12-2001, 20:55
Ik zou voor fronts zuilen nemen en voor alle surrounds verder dezelde boxen( dat kleinere formaat ), dus geen zuilen voor surrounds.

Rikkert
04-12-2001, 21:08
wat zou dan een reden zijn om geen zuilen als surounds te nemen? kan er namelijk geen zelf bedenken...

Remo van Vuuren
04-12-2001, 21:34
Naar mijn mening is het gewoon het beste om voor de front- en rear speakers dezelfde te nemen. Je hebt dan geen last van verschil in hoog, laag en midden (elke speaker klinkt hetzelfde). Waar je natuurlijk wel aan moet denken is dat toch het meeste geluid, naast de centerspeaker, uit de frontspeakers komt. Vooral de filmmuziek komt uit de frontspeakers en die moet gewoon goed klinken!
Als je nu een relatief klein budget hebt en de keuze moet maken uit 4 dezelfde speakers (voor bv. f2500,-) of betere frontspeakers en iets mindere rearspeakers (ook voor f2500,-) zou ik de laatste optie kiezen. Je zult dan wel extra aandacht moeten besteden aan de klankverhouding tussen de kleine en de grote speakers (niet dat de kleine veel scherper klinken dan de grote bijvoorbeeld)!

Succes met je zoektocht

Rikkert
04-12-2001, 22:40
Nou ik heb die mx3`s gehoord en ze klonken goed, heel goed zelfs. natuurlijk zijn het geen b&w speakers, maar die liggen dan ook in een heel andere prijsklasse. Veel mensen nemen die mx`n voor het "lichtere" werk, maar underworld, en dreamtheater klonken er ook te gek op. vooral de overgang naar harde passages kwamen heel geleidelijk. En wat voor mij erg van belang is, dat je gewoon lang kan luisteren zonder hoofdpijn te krijgen.

En je hebt gelijk je frontspeakers moeten gewoon goed zijn. En voor mij zijn ze perfect. Mijn vader bv heeft Balance speakers, die klinken echt waanzinnig, maar dat verschil in prijs vind ik het niet waard. Mischien als ik later een beter gehoor ontwikkel, maar nu ben ik al heel erg te spreken over de prijs/kwaliteit van die mx3`s. Ben er eigenlijk nog niet uit of ik ze dan ook als surounds neem.. Mensen uw reacties zijn van harte welkom!

PM
05-12-2001, 09:13
ik zou geen zuilen nemen...

Deze staan te laag bij de grond... Je achter speakers moeten minimaal op oorhoogte staan en voor t mooie eigenlijk op 1.80 hoogte... da's met zuilen lastig... dan heb je dus alleen de bovenste speaker die je hoort...

Of je moet veel ruimte hebben en een paar meter van je speakers af zitten... maar dan is t nog niet ideaal..

Ik heb ook getwijfelt over zuilen of boekenplank speakers achter.. ik heb gekozen voor de kleinere speakers op stands...

bmateijsen
05-12-2001, 10:33
Volgens THX-principe zouden de achterspeakers en surroundbacks dipoles of tripoles.

Oke... waarom zeggen ze dit.... Eigenlijk moet het 5.1, 6.1 of 7.1 een geluidsbeeld vormen waarbij je de speakers absoluut niet meer onderling zou kunnen aanwijzen.

M.a.w. je zou niet moeten kunnen zeggen dat het vliegtuig dat over je heen komt, alleen uit de rechterachterspeaker komt en dan naar de center gaat.

Dipoles en tripoles zorgen voor een 'diffuse soundfield' meer dan speakers die maar 2 of 3 drivers (woofers/ tweeters) heeft die alleen aan de voorkant zijn geplaatst.

Voor je surroundspeakers moet je dus ook echt op deze eigenschappen letten...dus het wegcijferen van de speaker an sich in het geluidsbeeld.

Al eerder opgemerkt..... maar... even nogmaals... zuilen of goede bookshelf speakers kunnen zich ook wegcijferen, alleen hier hebben ze wel de ruimte voor nodig... Je moet dan rekenen dat je de zit afstand naar je frontspeakers... ook nogmaals nodig hebt voor je achterspeakers. (zuilen) dus als je in een driehoek ongeveer 2,5 meter (iedere kant van de driehoek) van je frontspeakers af zit, moet je ook in een driehoek van 2- 2,5 meter van je achterspeakers zitten...

Als je deze ruimte niet hebt... investeer dan in goede dipoles of tripoles.... deze indien je voor de juiste kiest zullen je echt versteld laten staan van het geluidsbeeld.

Groet Bjorn

bmateijsen
05-12-2001, 10:53
tering... wat heb ik in voorgaande post goed gelet op spelling en zinsbouw.... NOT

Sorry!!!!

Groet Bjorn

Rikkert
05-12-2001, 11:46
nou, ik wilde eerst ook dipoles bjorn, maar die moet je toch aan de muur monteren? Ben nog geen dipole tegengekomen die op een standaard kan staan... althans... niet dat ik weet.

bmateijsen
05-12-2001, 11:53
iedere dipole is ook op een standaard te zetten... verschillende hi-fi zaken hebben hier vaak een oplossing voor.. i.e. dit zijn standaards die iets meer de hoogte ingaan en vaak op diverse hoogte te monteren zijn.

Ik heb zelf goede dipoles staan, en die van mij staan op standaards op ongeveer een halve meter naast mijn bank... op oorhoogte...
Maar zelfs zonder surround back is het geluidsbeeld zo goed dat ik ze niet kan aanwijzen in mijn surround-setup..

Groet Bjorn

forzavado
05-12-2001, 12:06
Een dipole is gemaakt om aan de muur te hangen en zullen beter klinken als je ze hangt dan dat ze staan. (laatst is mij verteld dat de muur en de echo hiervan bij het concept van de dipoles/tripoles hoort) Maar dat even terzijde.
Ikzelf zou gaan voor 4 gelijke speakers (in dit geval mx3) mits ik de ruimte ervoor had. Je zou strikt genomen ook je ruimte zo in moeten delen dat al je speakers exact hetzelfde geplaatst zijn. Dus moffel, als je zuilen neemt, die zuiltjes niet ergens weg, maar laat ze net zo vrij staan als je fronts. Anders ben je een groot deel kwijt van dat ze gelijk zijn. Niet doen dus!:D Koop anders gewoon die mx2.
Nog even deze opmerking: dat het geen b&w's zijn hoeft bij lange na niet op die Denon. Ik heb zelf ook een denon en ben nu ook op zoek naar speakers. Die B&w's zijn mij net iets te donker/zwaar op denon (dat neemt absoluut niet weg dat het hele goede speakers zijn, dit is slechts mijn ervaring). Ikzelf ga denk ik voor KEF, maar dit terzijde. (mijn advies: ga daar eens naar luisteren!)
Wat misshien helemaal top of the line is op een 7 kanaals: 3 setjes zuilen (voor, achter en één midden en midden achter). Maar dan heb je wel een hele mooie grote ruimte nodig. Sorry ik dwaal af.

Rikkert
05-12-2001, 12:18
Het probleem is dat ik een bijna rechthoekige kamer heb. dus iets gestrekter dan vierkant. M`n tv staat in een hoek, en m`n bank daar recht voor. Om technische redenen is het voor mij niet mogelijk m`n tv daar Niet te zetten.

Wel is mijn woonkamer redelijk groot, met een open doorgang naar de computerkamer waar geen muur meer in zit. Als ik dan achter zuilen neem, dan hebben die alle ruimte, toch zeker 2 meter.

Die kef speakers waar jij het over hebt Aard, liggen qua prijs toch veel hoger dan 349,- Ik heb er nl een paar gezien maar nog niet geluisterd. Kan ik eigelijk best eens doen, maar dan ben ik bang dat m`n budget helemaal naar de knoppen gaat... :D

forzavado
05-12-2001, 12:26
Ga dan tweedehands, doe ik ook. En het werkt tot nu toe. Ach, budget overschrijden doet iedereen. Geduld is een schone zaak!
Als je die mx3 vergelijkt met mx2 op stands, dan lijkt het me duidelijk. De mx2 op stand komen niet veel hoger uit dan een mx3, dus dat maakt qua opstelling dan weinig uit. Enige optie die dan over blijft zijn dan de dipoles. Maar die matchen denk ik niet zo lekker met mx.

Rikkert
05-12-2001, 13:08
Lol over m`n budget wil ik het echt niet hebben, zit er al ruim 1800 piek overheen... Het probleem is dat ik gewoon een goed geluid wil, maar ook niet dat het een soort tweede hobby wordt, waarvoor ik extra moet gaan werken. Want zeg nu eerlijk; wie is er nu op dit moment 100% tevreden met wat ie heeft? Denk dat iedereen wel een verlanglijstje heeft. En omdat ik van mezelf weet dat ik nogal makkelijk te verleiden ben in het aankopen van duurdere (betere) spullen moet ik gewoon zorgen dat ik met die 4500 gulden die ik te besteden heb,het maximale eruit haal.
Het is natuurlijk niet zo dat ik met m`n set een bioscoopische ervaring wil krijgen, voor goed geluid en een groot scherm ga ik gewoon nog naar de bioscoop (met THX!) En die dipoles tja, dat kan ik wel vergeten in m`n huidige woning....

Tweedehands heb ik ook al veel bekeken, maar ik ben nogal bang voor het mismatchen van speakers....

Weet overigens iemand of de handleiding van een denon avr2802, besteld in duitsland (www.mediacheckpoint) alleen in het duits is? De handleiding van een koffiezetapparaat kan ik in het duits nog wel begrijpen, maar van een a/v reciever gaat denk ik toch wat ver.

Nog bedankt voor alle posts die ik van iedereen gekregen heb, geeft me weer wat stof tot nadenken...

-just keep on posting-

forzavado
05-12-2001, 14:28
Excuses, wist niet dat je al over je budget heen zat. Schaam je niet want voor 4500 zijn hele mooie (en verschillende) sets samen te stellen. Over die handleiding: nederlands kan ik niet vinden, misschien is engels (http://www.denon.com/catalog/pdfs/AVR2802DFU.pdf) makkelijker voor je. Succes!

Rikkert
05-12-2001, 14:33
hey dat is natuurlijk een perfecte oplossing, want engels is nl wel te snappen! bedankt!
wat voor een Denon heb jij dan Aard? mischien heb je nog wel een nuttige tip ivb met m`n aankoop...

Rikkert
05-12-2001, 14:34
oops het valt me nu pas op dat ik al 2 keer je naam verkeerd heb geschreven excuus AART :D

forzavado
05-12-2001, 14:37
Geeft niets! De eerste keer viel het me wel op, maar moest dringend naar college, dus heb er maar niets over gezegd. Tweede keer viel me niet eens op, wordt wel vaker door elkaar gehaald. Gewenning!

Rikkert
05-12-2001, 14:40
Je studeerd technische bedrijfkunde right?
Toevallig niet in de buurt van Tilburg? Een vriend van me studeerd daar Communicatie, en een van z`n huisgenoten is ook een Ht freak, heeft ook toevallig een Denon.

forzavado
05-12-2001, 14:43
Nee, in Eindhoven. Probleem is dat zo'n hobby een beetje (?) financieel botst met student zijn. Maar goed we overleven het iedere keer weer!

Rikkert
05-12-2001, 14:45
Ik geloof dat zo`n beetje alles wat met finaciele middelen te maken heeft, botst met student zijn ;)

forzavado
05-12-2001, 14:48
Ja, ik zie dat jij ook student bent. Dan kun je het weten.:D Maar goed, we raken erg off topic. En daar klaag ik nog weleens over als anderen het doen (zeikerd hè:D )

Wie heeft nog iets zinnigs te zeggen over 4 zuilen in een HT, ik zou er voor tekenen in ieder geval! (onder de genoemde voorwaarden:D )

Groetjes

PM
05-12-2001, 15:58
inderdaad als je ze ruim kan plaatsen... doen!

dan weet je zeker dat de speakers goed matchen

Rikkert
05-12-2001, 21:24
Dat is natuurlijk waar het om gaat; dat het totaal geluid een geheel is, ik zou bijna zeggen "homogeen" maar muzikaal gezien zou dat wel erg ongelukkig uitgedrukt zijn :D
Op de site van THX las ik nog wat over de spreiding van het geluid, d.w.z de hoek waaronder je speaker(s) het geluid verspreid(en), De speaker-fabrikant die die spreiding opgeeft moet ik nog tegen komen... Is de waarde die de spreiding aangeeft nu ook een belangrijk punt? Volgens mij wel, want des te meer spreiding des te ruimtelijker het geluid. Maar waarom geven speaker-fabrikanten die spreiding niet op? Of doen ze dat wel, maar weet ik niet in welke grootheid deze uitgedrukt wordt...

grtz

Patrick vdB
05-12-2001, 23:18
Fabrikanten geven de spreiding van hun luidsprekers weldegelijk, althans B&W dan. Zij geven deze waardes weer in graden gemeten vanaf een vaste lijn. Lijkt me sterk als andere fabrikanten dat niet doen;)

Rikkert
05-12-2001, 23:36
Als je bijvoordbeeld bij Tannoy kijkt zie je helemaal geen info over de spreidings hoek. Bij Kef geven ze alleen het freqentie bereik binnen een hoek van 15 graden. technisch gezien zegt dat niets over de hoek waaronder het geluid verspreid wordt.
Blijkbaar is het voor sommige Fabrikanten niet van belang om zoals bij B&W WEL de spreiding aan te geven. Mij lijkt Het wel makkelijk om te weten, kan je teminste de ideale afstand tussen de speakers bepalen.... :)

forzavado
06-12-2001, 07:24
Ik denk dat dit toch een kwestie van luisteren is. Al zouden alle fabrikanten dat soort gegevens verspreiden, het is dan moeilijk met elkaar te vergelijken. Ze zouden dan allemaal dezelfde meetomstandigheden en grootheden en dergelijke moeten hanteren. Ik denk niet dat je je door dat soort specs moet laten leiden.
Ik zou in de winkel gewoon gaan luisteren en de spreiding als criterium meenemen. Een beetje audioboer geeft luistergarantie (paar weken) waardoor je het thuis in je eigen ruimte gewoon kunt uitproberen. Ik denk dat dat het beste beeld geeft. Klinkt het dan echt niet zoals bedoeld, dan breng je ze terug.
Ideale afstanden geven fabrikanten vaak wel gewoon in de handleiding, maar dan is het misschien al te laat. Kijk eens op websites van fabrikanten, staat vast wel iets over!

Oh ja, wil je spreiding ga voor BOSE:D :D :D :D :D :D

bmateijsen
06-12-2001, 10:20
Ha ha ha ha ja bose direct reflecting.... lijkt me een goede aanrader:D :D :D :D :D

Dat zeggen de verkopers nu ook altijd... (in hele slechte zaken natuurlijk!!!)

forzavado
06-12-2001, 10:26
Even off topic, maar kan het niet laten. Gisteren en eergisteren was ik in een hifizaak in Eindhoven (op zich goede zaak). En beide keren was er iemand met intresse voor die bose systemen. De volgende opmerkingen werden gemaakt door de verkopen:
"ja meneer, het bose systeem heeft zich al lang bewezen"
"Het is vanzelfsprekend dat die boses goed klinken"
Heb me er maar niet mee bemoeid.....

Rikkert
06-12-2001, 12:15
Na veel gesjouw, heb ik een alround luistertest gedaan met mijn huidige stereo. Een sony miniset, met zeer slechte speakers, alhoewel ze beter dan bose boxjes klinken ;)
De bedoeling van deze test was om te ontdekken wat ik nu echt belangrijk vind aan m`n surround speakers.

*opstelling 1: beide speakers op oorhoogte met een ruimte van 2.5 meter tussen elke speaker. Dit was m`n referentieopstelling.

*opstelling 2: beide speakers op ongeveer 35 cm hoger geplaatst dan de referentie opstelling.
Conclusie een iets wat ruitelijker effect, en een wat complexer geluidsbeeld. Tevens waren de speakers minder makkelijk te lokaliseren.

*opstelling 3: hetzelfde als opstelling 2, maar nu stonden de speakers onder een hoek van ongeveer 10 graden, naar beneden gericht.
conclusie Een duidelijker geluid, beter te defineëren, en minder irritant dan opstelling 2, omdat het geluid niet in de ruimte "zweefde"

*opstelling 4: hetzelfde als 3 maar nu met de speakers iets naar binnen gericht.
conclusie: Ik had de indruk dat dit sterke overeenkomsten qua spreiding had als opstelling 1!


Mijn algemene conclusie wat betreft m`n surrounds (zuilen of niet) luidt; Het verschil was zo minimaal dat ik het voor de spreiding niet echt hoef te doen. Tevens vond ik het nogal irritant om zo`n wazig geluidsbeeld te horen. Dit omdat bv zang en bas wel(!) nog steeds de positie van de speaker aangaven.

Het zou nog iets kunnen schelen met betere speakers, maar ik denk dat het voor mij niet zo veel uitmaakt omdat ik toch niet echt een audiofiel ben. Mischien dat het ook wel aan m`n kamer ligt (extreem weinig demping) maar oorhoogte vond ik toch het best.

En dan dan een vraag; als er bv een soundtrack in de film zit, dan wordt deze toch over ALLE speakers gespeeld? (heb in m`n locale hifiwinkel alleen de explosies en zo gehoord...)

grtz rikkert

forzavado
06-12-2001, 12:18
En dan dan een vraag; als er bv een soundtrack in de film zit, dan wordt deze toch over ALLE speakers gespeeld? (heb in m`n locale hifiwinkel alleen de explosies en zo gehoord...)Dat hangtpuur van de opname af. Vaak is het alleen de voorkanalen, soms alle kanalen. Zelf prefereer ik de soundtrack uit de voorkanalen. (maar dat is uiterst persoonlijk)
Heb je er geen muziek op gehoord, ga dit dan doen! Speakers zijn makkelijker te beoordelen op muziek.

Rikkert
06-12-2001, 12:22
Nou, ik heb er wel muziek op gehoord, heb gewoon wat verschillende stylen muziek meegenomen, en deze in die dvd speler gestopt. Ben gekke louietje nie! :D

forzavado
07-12-2001, 10:59
excuses voor de belediging! Ik dacht ik check het toch maar even:D

Rikkert
07-12-2001, 12:57
No harm done... als ik het niet eens ben ergens mee, dan plaats ik wel een : :mad: Maar dat is gelukkig nog nooit voorgekomen. Als ik sommige andere dvd forums zie....Dit is over het algemeen echt wel een site waar veel "aardige" mensen op zitten...

En ik moet nog steeds naar Kef gaan luisteren, de q 55.2 lijkt me wel wat. Moet dan wel als ik voor kef ga, een REL sub hebben... want die van kef zien er niet uit... :D