PDA

Bekijk de volledige versie : cold mountain



skank
22-02-2004, 12:32
ik had even zoekengine gebruikt maar blijkbaar is er nog geen topic hierover????

nu, gisteren nr de cinema geweest, om een gewoon filmpje te bekijken, blijkt cold mountain meer te zijn dan een doorsnee filmke

we hadden het totaal niet verwacht, maar dit is een ijzersterke film!
zijn er hier nog mensen die ook van deze mening zijn?

kortom ik geef de film 9/10

Thomas 32PW9527
22-02-2004, 13:05
Heb hem ook gezien, vond het een goede film alleen had ik wel het gevoel dat er iets ontbrak.

skank
22-02-2004, 13:39
de eerste 10 minuten zijn echt wel briljant, de Noordelijken plaatsen honderden vaten buskruit onder de Zuidelijke stellingen via een tunnel die ze gegraven hadden en wanneer ze die tot ontploffing brengen zie je de grond in een loopgracht gewoon openscheuren en de kleren van Zuidelijke soldaten hun lijf gerukt worden, ze zijn dan allemaal onder het zand bedolven

dan vallen natuurlijk die Noordelijken aan en vanwege het vele stof lopen die allemaal de verkeerde krater in, die krater is zo diep en steil dat ze als het ware erin gevangen zitten en ze kunnen er niet meer uit, die Noordelijken blijven er maar inlopen en op den duur zit die krater zo vol dat ze mekaar beginnen vertrappelen

stillaan beginnen die Zuidelijken weer te recuperen waarop één van die mannen zegt: 'The ran into the wrong hole, boys it's a turkey shoot'. Er ligt zodanig veel modder en later bloed op de bodem van die krater dat gewonde mannen erin verdrinken!

dit is eigenlijk maar het begin en dan gaat het via flashbacks over de liefde (die wel een beetje als ongeloofwaardig overkomt maar soit) tussen Kidman en Law, Renee Zellweger is echt ongelooflijk goed en grappig, Law komt op zijn terugweg naar huis heel wat interessante mensen tegen en feitelijk vind ik een groot deel van de film ook grappig

mooie Natalie Portman komt ook ff piepen op het doek, wat mij enorm plezierde

ik vond het zeer goed entertainment en die eerste 10min vond ik briljant, als de man zulke goede ideëen had mocht hij van mij er een ganse oorlogsfilm van maken, telkens als Kidman in beeld is, draait de film op een iets lager tempo, maar de tocht van Law is best wel interessant

sommigen zullen zeggen dat er teveel liefde in voorkomt, maar het is eerst en vooral een love story natuurlijk, waarschijnlijk was de film misschien nog iets beter geweest als die liefde niet in het scenario voorkwam

het is wel zo'n prent waar je eventueel met je vriendin naartoe kan gaan dan heb je elk wat wils, mij blijft de gedachte bezig houden wat de film wel had kunnen worden zonder Kidman (of ze hadden haar tenminste verpleegster op het slagveld kunnen maken)

Jaap22
22-02-2004, 17:16
[spoiler:09eafed729]Ik heb hem ook gezien en ik heb er ook van genoten. De opening is inderdaad geweldig en het is prachtig om Fredericksburg in een film te zien (mocht iemand zich meer interesseren voor de Amerikaanse Burgeroorlog dan raad ik Gettysburg aan).

Daarna krijg je een ongelooflijk saaie romantisch stukje te zien tussen Nicole Kidman en Jude Law. Dat stukje heb ik even op mijn tanden moeten bijten, want het was vreselijk saai.

Gelukkig neemt de film daarna een prettige wending en laat ons het verhaal zien over de terugreis van Jude Law en het leven van Nicole Kidman en later ook Renee Zellweger.

De reis van Jude Law is erg vermakelijk en hij maakt de gektste dingen mee. Hij verlaat het leger van de zuidelijken als deserteur. Hij moet voor iedereen oppassen. Hier zijn hele leuke cameo's van onder andere Philip Seymour Hoffman te bewonderen, die de film echt dat extraatje geven.

Het leven van Nicole Kidman krijgt een zielige wending nadat haar vader (Sutherland) overlijdt. Vanaf dat moment staat zij er alleen voor en moet ze in haar eentje proberen te overleven. Zij heeft niet veel verstand van groentetuintjes etc en al het geld is dan ook al snel op.

Dan krijgt de film weer een prettige wending door Renee Zellweger(persoonlijk vind ik dit de meest prettige, want ik vind haar ontzettend knap). Zij zet een rol neer die zo bleek het achteraf op haar buik geschreven was. Prachtig en vol overtuiging geacteerd.

Jude Law probeert uiteindelijk thuis te komen en Nicole Kidman weer te zien, maar levensbedreigende situaties maakt het voor beide partijen onzeker.

Deze film, die een prachtige scenery heeft, heeft mij op zeer prettige wijze weten te verassen. Ik dacht voordat het verhaal van de film kon, meer aan een epsiche film over de Amerikaanse burgeroorlog. Alhoewel ik dat ook totaal niet erg zou hebben gevonden is Cold Mountain meer een fantastisch verteld drama film met hier en daar een vleugje romantiek.[/spoiler:09eafed729] Gaat dat zien zou ik zeggen.

Mike Philippens
22-02-2004, 17:52
[spoiler:8e8a024a9b]Het gebruik van spoiler tags zou hier wel erg fijn zijn.[/spoiler:8e8a024a9b]

Richard B.
22-02-2004, 18:05
[spoiler:0bb4a4ab40]Het gebruik van spoiler tags zou hier wel erg fijn zijn.[/spoiler:0bb4a4ab40]
Daar ben ik het wel mee eens. Ik moet hem nog zien maar ik heb alweer VEEL meer gelezen dan ik wilde. :(

Jaap22
22-02-2004, 18:53
Mijn excuses. Ik zal het nog snel even aanpassen.

Nancy
01-03-2004, 12:11
:D Ja ik vind Cold Mountain inderdaad ook een hele mooie film, Nicole kidman en Jude Law spelen ijzersterk, en het hele verhaal is gewoon schitterend. Jammer van het einde, die had ik zelf graag anders gezien,
maar je hoeft geen seconde te twijfelen of je deze wel wil gaan zien,
deze moet je gewoon gezien hebben

Groetjes Nancy

Jaap22
01-03-2004, 12:18
Nicole kidman en Jude Law spelen ijzersterk, en het hele verhaal is gewoon schitterend.


Hmm ja, Nicola Kidman vond ik nou niet zo denderend in deze film. Zij speelt naar mijn mening tien keer zoveel beter in Dogville. Renee Zellweger was wel top, maar Nicole Kidman vond ik matig in Cold Mountain. Jude Law is wel super.

AnnaEvers
01-03-2004, 16:34
Ik ging niet met een tevreden gevoel naar huis toen ik deze film gezien had, deze film loopt gewoon niet goed af, maar voor de rest heb ik me geen seconde verveelt tijdens deze film! mijn vriend vond hem echter weer niets aan, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij een hekel heeft aan films waar te veel romantiek in voorkomt, maar zoals ik al zei, het einde moest anders!

Jaap22
01-03-2004, 17:42
het einde moest anders!

Damn, dat meen je niet?? Ik vond het juist een prachtig en geschikt einde! [spoiler:2af2da9990]Het geeft de film zoveel meer drama. Door het einde is het juist meer een drama-film geworden dan een romantiek verhaaltje. Jouw vriend zou dat dus wel moeten waarderen. :wink: Ik vind zoetsappige romantiek films ook niet alles, maar het is maar net hoe zo'n film opgebouwd wordt. Lost in Translation bijvoorbeeld is ook een soort van romantiek, maar vind ik een schitterende film. Ik denk dat sommige mannen een beetje bevoordeeld als het aan komt op films waar romantiek in meespeelt.[/spoiler:2af2da9990]

Ludo Keeris
12-03-2004, 15:54
Ik heb 'm zojuist ook gezien en vind het een goede film, al was ie waarschijnlijk nog beter geweest als ie een half uur korter was geweest. Soms is het net een beetje te langdradig. Maar verder heb ik er zeker van genoten. Mooie locaties en prima spel van de acteurs/actrices. Zellweeger is meesterlijk en heeft een verdiende oscar ontvangen voor deze rol. Heel wat anders dan een Bridget Jones!
Prachtige muziek ook. Score van Gabriel Yared en de Cajun nummers zijn soms ook geweldig. De liedjes in de film zelf vind ik niet altijd even boeiend [spoiler:42847795c1]en daar waar Mr Teague tegen het einde mee gaat zingen slaat de plank volkomen mis[/spoiler:42847795c1].
Maar zeker een film om in de gaten te houden.

mark t
12-03-2004, 16:53
Ik heb 'm zojuist ook gezien en vind het een goede film, al was ie waarschijnlijk nog beter geweest als ie een half uur korter was geweest.Dat gevoel had ik ook. In die lange film zat een aardige kortere film. Helaas zaten er ook veel subplotten in die werden opgezet, maar niet uitgewerkt. Hele stukken van de film voelden daardoor overbodig aan. Ze voegden niet toe aan het verhaal.
Voeg daarbij een rits veelbelovende acteurs die nauwelijks meer dan een cameo hadden, en een teleurstelling is geboren.
Cold Mountain heeft weliswaar een paar sterke fragmenten en als geheel is het geen slechte film, maar toch een behoorlijke tegenvaller na alles wat ik erover gelezen en gehoord had. Het verhaal had ofwel zonder een heleboel zijplotjes in een kortere film verteld moeten worden, ofwel een stuk uitgebreider in een miniserie -waarbij alle stof wat behoorlijk verwerkt had kunnen worden.

Jeroen de Laat
12-08-2004, 15:53
Schitterende film!! Jammer dat ze niet iets beter op de details hebben gelet, ze hebben 1 grote fout over het hoofd gezien:

In die tijd waren er weinig mensen met een goed gebit. In de film loopt iedereen echter te pronken met een puntgaaf gebit :? jammer dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden... Voor de rest is het echt een topfilm!

Kars
12-08-2004, 16:19
Even mijn mening uit een andere thread geplukt:

Aardige film, die volgens mij had te lijden onder slechte montage. Hij had zeker wat minder lang mogen duren. Verder was ik geen moment overtuigd van de romance tussen Kidman en Law, hoewel laatstgenoemde verder wel een sterke acteerprestatie neerzet. Voor mijn gevoel speelde Kidman iets teveel op de automatische piloot. Dan is er nog het verhaal, wat mij ook niet echt wist te overtuigen, het was een tikkie te simpel om in dit genre boven de middenmoot uit te steken.

Dan waren er nog de mooie plaatjes (en mooi waren ze zeker), die op een gegeven moment het verhaal iets te stevig gingen domineren.

Al met al een film zeker geen aanschaf voor me waard is, maar die wel leuk is om eens te zien.

chimera01
12-08-2004, 16:33
Ik wilde hem kopen bij de MM voor 14,99 maar hij was uitverkocht, en dat voor zo'n niet echt retecommerciele film.

Balen dus.