PDA

Bekijk de volledige versie : Worden wij genaaid???



Peter van 't Wout
24-02-2004, 10:53
waarom hebben ze in bijvoorbeeld Engeland bepaalde films wel met DTS,terwijl wij gewoon DD 5.1 hebben???
En waarom zijn er daar vaak mooiere boxen te krijgen???

Predah
24-02-2004, 10:55
Tja hoe komt dat?
Grotere afzetmarkt?
Betere distributeurs?
Wij blijven de minderwaardige rommel slikken?

Beste voorbeeld vind ik nog altijd Atlantis.
Hier in de benelux 4:3 met 5.1 DD

Engeland, prachtige 2 disc in breedbeeld met DTS.
En nog zelfs goedkoper ook...

Jaap22
24-02-2004, 10:57
En dan nog niet eens te spreken over de regio 1 uitgaven. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Misschien een te kleine markt voor allemaal mooie special editions?

Frank
24-02-2004, 11:11
Wij worden constant genaaid. Universal is pas begonnen met het uitbrengen van DVD's met Frans i.p.v. Engels DTS en zo te zien komt hier voorlopig geen einde aan (Schindler's List krijgt ook DTS in het Frans). Warner Bros. brengt diverse DVD's uit met flink wat minder extra's dan in Amerika (Robin Hood: Prince of Thieves, The Treasure of the Sierra Madre) en niet te vergeten dat ze in Amerika veel films op DVD uitbrengen die hier of pas na maanden of jaren uitkomen of helemaal niet.

EricO
24-02-2004, 11:25
Er staat mij bij dat Atlantis wel degelijk ook als special edition in Nederland is verschenen. Alleen: bij de gemiddelde winkel denkt de verkoper dat de koper op prijs selecteert. En dat die koper bij Disney e.e.a. vooral voor de kinderen koopt, de kinderen pas zoet zijn na álle Disney-films en daarbovenop Disney gewoon duur is. Conclusie duidelijk... Typisch iets om te bestellen door te informeren aan de balie en niet alleen op de schappenvoorraad af te gaan.

Terug naar de hoofdvraag.

De filmmaatschappijen houden vast aan het verouderde model van een landenbenadering voor distributeurs. Die distributeurs worden verantwoordelijk gemaakt voor een evt. aanpassing aan de markt, lees: NL ondertiteling en/of NL nasynchronisatie. Ter compensatie hoeven ze niet altijd secundaire onderdelen van een titel over te nemen, vooral als de inschatting is dat een titel een lage verkoop zal hebben in dat land. Die secundaire delen (featurettes e.d.) kosten immers ook weer extra geld aan het maken van ondertiteling. Andere nevenverschijnselen: Full frame i.p.v. oorspronkelijke widescreen, verplichte ondertitels.

Het model is m.i. verouderd omdat net als bij CD's DVD's een internationale markt is, eigenlijk de wereld maar zeker de EU. Er valt veel te zeggen voor een filmversie zoals origineel (zoals in R1, Rx, whatever), alleen originele taal met ondertiteling van alle EU talen. Ondertiteling neemt immers weinig ruimte op het schijfje in. Maar dat vereist weer coördinatie van de filmmaatschappij, en die krijgt in het huidige model toch geld van de distributeurs en hoeft daarbij niet na te denken. Die coördinatie gebeurt eigenlijk alleen bij de grootste titels bij de grootste maatscappijen.

Overigens is dit wel een typische Nederlandse redenering, omdat we hier aan ondertiteling gewend zijn. Fransen, Britten en Duitsers zweren al gauw bij nasynchronisatie, omdat ze niet beter weten. ("Hände hoch, Sheriff!") Dan bedoel ik het grote publiek, niet de film-affectionado.

Eigenlijk moeten we dankbaar zijn voor ons goede vreemde taalonderwijs in Nederland, al zou ikzelf mijn Frans iets beter willen hebben dan het nu is. Dan kan ik de goede Franse films in hun luxe Franse edities nemen...

Frank
24-02-2004, 11:35
Er staat mij bij dat Atlantis wel degelijk ook als special edition in Nederland is verschenen. Alleen: bij de gemiddelde winkel denkt de verkoper dat de koper op prijs selecteert. En dat die koper bij Disney e.e.a. vooral voor de kinderen koopt, de kinderen pas zoet zijn na álle Disney-films en daarbovenop Disney gewoon duur is. Conclusie duidelijk... Typisch iets om te bestellen door te informeren aan de balie en niet alleen op de schappenvoorraad af te gaan.

Van Altantis is in Nederland geen Special Edition verschenen! Wel is de Engelse dubbel-DVD door Buena Vista beschikbaar gesteld voor verkoop in de Nederlandse winkels, maar er bestaat geen Special Edition die gemaakt is voor de Nederlandse markt.

Mr.C
24-02-2004, 11:41
Ik baal echt dat de Fransen en wij vaak dezelfde DVD krijgen. Krijgen we ipv engelse DTS een Franse nasynchronistatie. Vb. Monsters & co. (die 2de disc van Deluxe versie is alleen maar NL en FR nagesynchroniseert!!), Band of Brothers, Road to perdition, Nightmare before christmas, Piratenplaneet enz maar vaak ook andere nagesynchroniseerde talen.

Bij Nightmare before christmas is het helemaal erg en het is nog wel de SE, de Fransen krijgen een hogere bitrate voor hun DD-track (448) en ze krijgen ook nog een DTS-track, de Engele DD-track krijgt maar 384.

En wij krijgen vaak ook minder extra's en gare uitgaves, vb. American history X.

Die Atlantis is idd helemaal erg. De Engelsen hebben het wel beter.
Eigenlijk zouden we bij de Engelsen moeten horen alleen moet er dan nog een NL ondertiteling bij.
Gewoon oprotten met die nagesynchroniseerde talen!!!! Behalve dan bij tekenfilms die mag wel NL worden nagesynchroniseert.

EricO
24-02-2004, 11:57
Gewoon oprotten met die nagesynchroniseerde talen!!!! Behalve dan bij tekenfilms die mag wel NL worden nagesynchroniseert.

Oeps! Zoals ik al stelde, da's wel typisch Nederlands. Ik lees veel UK-filmbladen, ook al vanwege de DVD-recensies, en je schrikt dan hoe sterk een reviewer soms ondertiteling vervloekt en nasynchronisatie had gewenst. Hun belangrijkste argument, dat het het beeld van de film aantast en daarmee de aandacht afleidt.

Maak je niet de versimpeling tekenfilm = kinderfilm? Akira is niet bepaald een kinderfilm en films als Cats&Dogs en Spy Kids verdienen hun nasynchronisatie voor de kleintjes! Je vraagt je hooguit af waarom dan Star Wars niet nagesynchroniseerd is :twisted: :twisted: :twisted:

Ik ben het met iedereen eens dat een distributeur die Franse accenten legt in een USA- of UK-film voor Nederland verkeerd bezig is.
Maar we hebben nu eenmaal de drietaligheid van onze zuiderburen. En als een distributeur goedkoop klaar wil zijn voor in éénmaal de Benelux en Franse markt (toch tegen de 80 miljoen of zo inwoners, dus leuke schaalvoordelen bij de DVD-productie) dan zijn wij in Nederland de sigaar.

Een koopstaking kan, jammer voor de winkeliers in de winkelstraten, maar heeft het grote publiek al de UK-koopsties ontdekt? Hoe eerder hoe beter.

Marc Raps
24-02-2004, 12:18
Worden wij genaaid?

Ja.

- Marc

Predah
24-02-2004, 12:19
Ik ben het met iedereen eens dat een distributeur die Franse accenten legt in een USA- of UK-film voor Nederland verkeerd bezig is.
Maar we hebben nu eenmaal de drietaligheid van onze zuiderburen. En als een distributeur goedkoop klaar wil zijn voor in éénmaal de Benelux en Franse markt (toch tegen de 80 miljoen of zo inwoners, dus leuke schaalvoordelen bij de DVD-productie) dan zijn wij in Nederland de sigaar.


Eerst en vooral wil ik effe benadrukken dat ik een Vlaming ben. Het is niet alleen Nederland dat benadeeld wordt door mijn zuiderburen (Wallonië), wij ook worden benadeeld.
Het is gewoon zo dat de Vlaamse EN Nederlandse markt veel te klein is om een afzetmarkt op zijn eigen te zijn. Uitzonderingen bestaan wel:
Fox levert naar mijn persoonlijke mening zeer goede releases af.
Tegenwoordig vaak DTS! Universal daarentegen, vind ik toch als grote filmmaatschappij, ondermaats presteren op dit gebied. (Jurassic Park 3 is hiervan een goed voorbeeld!)

Rob Eric Blank
24-02-2004, 12:29
Ik vind het toch vreemd, ze zouden ook de Engelse release van een film met Nederlandse ondertitel kunnen uitbrengen.
Bijvoorbeeld Kill Bill, wordt in andere landen door Universal uitgebracht. Waarom niet dezelfde uitgave maar met extra Nederlandse subs? Lijkt me niets duurder en nu wordt deze film door RCV verkracht. Helaas, ik begrijp het niet. Wij krijgen vaak de Franse versie van een film, niemand zit op Franse nasynchronisatie te wachten. Dus liever een Engelse release met extra Nederlandse subs.

EricO
24-02-2004, 12:33
Ik vind dat we benadeeld worden door de distributeurs, niet door België!

De kleinere bevolkingsgrootte van België en "dus" nog kleinere grootte per taalgroep helpt een distributeur in ieder geval niet de kosten laag te houden. Begrijp me niet verkeerd, ik werk niet voor de industrie.

Maar als de (hoofd) filmmaatschappij per land de distributeur kiest, vind ik het niet zo vreemd dat de angelsaksische oriëntatie van nederlandstaligen (mooi geformuleerd, niet :P ) afgestraft wordt. Alleen, tegen iemand schelden geeft meestal niet zoveel resultaat.

Qua filmpreferentie zou het prachtig zijn als, qua distributeurs, Vlaanderen en Nederland een vertegenwoordiger per maatshcappij hadden. Maar de politieke lading :oops: :oops: :oops:

EricO
24-02-2004, 12:47
nu wordt deze film door RCV verkracht

Als ik in het winkelschap zie dat een film gedistribueerd wordt door RCV, DFW, Indies of Universal hou ik mij onmiddellijk in en loop eerst de internetwinkels na voor controle op features, beeldformaat etc. Ik kan niet zeggen dat zij altijd fout zitten, maar net iets te vaak om op goed vertrouwen blind te kopen. In ieder geval voor de films waarvoor ik mij interesseer.

Overigens, juist RCV doet bij veel films moeite om aan te sluiten bij de edities in andere regio's of localiteiten. Alleen die loeiharde leeftijdswaarschuwing grrrr. Veel titels in mijn collectie van RCV hebben de volle bak aan extra's.

Ook DFW heeft zijn goede momenten. Maar ik krijg de indruk dat zij nu de distributie van Hong Kong Legend titels verzorgen maar als gestripte versies brengen. Als DFW een voorbeeld aan RCV zou nemen zou het niveau in de winkel behoorlijk stijgen.

Rut
24-02-2004, 13:06
In het begin wist ik niet dat er zoveel verschil was in de dvd's. Het resultaat was al snel beter dan de VHS. Nu kijk eerst op deze site of andere om te zien hoe resultaat is. Ik vind het uiteraard ook balen dat er zeer slechte releases komen en dan ook nog dat er later een betere uitkomt. Wellicht kan er contact worden opgenomen met de distributeur om te kijken of ze dingen kunnen verbeteren. Als ik me het goed herinner is er ooit zoiets geweest tussen dvd.nl en Buena Vista, kan het alleen niet meer vinden.

John Sital
24-02-2004, 13:21
of wij genaaid worden? jazeker! daarom bestel ik vaan bij playusa en play.com, de manier waarop sommige dvd films uitkomen ivm de r1 versies doet mij altijd lachen als i kde extra's bekijk en de geluidstrack.
voorbeeld: heb op r1 tombstone van de vista series gekocht: 2-disc, kartonnen hoes, gigga extra's met een knallende dts track. zag deze titel laatst bij van leest liggen voor eur 32 :shock: is het een simpele 2.0 track zonder extra's , tenzij je een trailler als extra wilt betitelen.
Mijn punt is: de r2 versies komen er vaak bekaaid vanaf, wie zit er nu te wachten op een franse dts track(als je in nederland woont), maar goed ik koop gewoon voornamelijk de r1 als die kwalitatief beter is dan de r2 versie.

Coen Vermeer
24-02-2004, 13:24
of wij genaaid worden? jazeker! daarom bestel ik vaan bij playusa en play.com, de manier waarop sommige dvd films uitkomen ivm de r1 versies doet mij altijd lachen als i kde extra's bekijk en de geluidstrack.
voorbeeld: heb op r1 tombstone van de vista series gekocht: 2-disc, kartonnen hoes, gigga extra's met een knallende dts track. zag deze titel laatst bij van leest liggen voor eur 32 :shock: is het een simpele 2.0 track zonder extra's , tenzij je een trailler als extra wilt betitelen.
Mijn punt is: de r2 versies komen er vaak bekaaid vanaf, wie zit er nu te wachten op een franse dts track(als je in nederland woont), maar goed ik koop gewoon voornamelijk de r1 als die kwalitatief beter is dan de r2 versie.

playusa? Dan ben je nog steeds erg duur bezig. Je kan beter bij de canadese sites bestellen of het uistekende (qua prijs) dvd pacific.

John Sital
24-02-2004, 13:45
nou bij dvdsoon en pacific is er in korte tijd vrij veel foutgegaan dus ben nu een beetje huiverig bij die sites, ook al zijn ze goedkpoer als playusa, maar nooit problemen daar gehad.

EricO
24-02-2004, 13:45
Het is gewoon zo dat de Vlaamse EN Nederlandse markt veel te klein is om een afzetmarkt op zijn eigen te zijn.

Ik denk dat wij ons een Calimero-syndroom aanpraten. Ruwweg 20 miljoen nederlandstaligen in combinatie met de DVD-penetratie in de huishoudens is echt geen kleine markt (hoe groot is Hong Kong R3??? Rood China was immers R6).

Distributeurs zullen het ons, het publiek, graag aanpraten omdat zij dan kunnen meeliften met de productierun bij zusterbedrijven in Frankrijk of UK of ... Of geen rechten voor featurettes e.d. hoeven te betalen. Het verhoogt hun winstmarge tegen weinig inspanning. Bedenk dat door onze voorliefde voor ondertiteling, een makkelijke add-on gegeven de eigenschappen van DVD, distributeurs alleen daarvoor echte kosten hebben. Nasynchrosatie is een stuk duurder, want bovenop de vertaling heb je ook voice-actors nodig.
Maar we hoeven ons echt niet te schamen voor onze marktomvang.

O ja, arthouse-achtige producties hebben altijd weinig 'selling power', om het even welk taalgebied. Die bedoel ik dus niet.

Moraal van het verhaal: vergelijk de eigenschappen en je kunt de bokken van de schapen scheiden (of zo iets). Maar het grote, onwetende, publiek wordt soms fors bedonderd.

Marco
24-02-2004, 17:06
waarom hebben ze in bijvoorbeeld Engeland bepaalde films wel met DTS,terwijl wij gewoon DD 5.1 hebben???
En waarom zijn er daar vaak mooiere boxen te krijgen???Heb je gezien wat voor mooie DVDboxen/edities in Korea en/ of Japan te koop is. Denk aan Kill Bill, Black Hawk Down, Final Fantasy, Tomb Raider Cradle of Life, True Lies.

Marc Raps
24-02-2004, 17:33
Heb je gezien wat die kosten? :shock:

- Marc

Daniel1974
24-02-2004, 20:04
Dat valt in verhouding reuze mee, mits je ze uit Honk Kong of Korea blijft halen. Alleen de Japanse DVD's willen inderdaad wel eens flink aan de prijs zijn. Echter krijg je daar dan meestal ook echt wat voor.

Ik haal meestal mijn spul uit de Canada, of VS. Vaak zijn ook alle regio's hetzelfde en maakt het niet erg veel uit. Dat koop ik dan in Nederland, ook al wil ik soms gewoon ook niet wachten zoals met Bad Boys II of Finding Nemo. Ik haal em gewoon waar de beste versie uitkomt. Ik ben al lang over het feit heengestapt dat wij worden genaaid. Neem maar van mij aan de dat de hooftmoot het echt geen ruk kan schelen wat er nou op een DVD staat. Ze weten nog niet eens wat DTS is, laat staan dat het op een DVD staat in het Frans, als het maar goedkoop is, daar gaat het om, en geven ze echt niets maar dan ook niets om het feit dat er in de VS betere versies zijn. Dat beperkt zich tot zo'n klein publiek, dat is voor iedere maatschappij te verwaarlozen.

Ik ben zelf meer dat kritisch op geluid. 2.0 koop ik per definitie niet, hetzelfde geld voor 4:3 beeld. Of het moet een oude film zijn, Hitchkock, Welles, Chaplin, dan laat ze ons weing keuze, maar anders, en er is nog een hele waslijst met films die ik wel graag wil maar waarvan geen goede uitvoering ter beschikking is. Wachten is vaak het beste wat je kunt doen, met Pulp Fiction was dat echt ook een beloning.

Nu praten we over extra's en Geluid, maar wat dachten jullie van het verkrachten van een geluidtrack door de pitchcorrectie en het verschil tussen pal en NTSC, waardoor deze 4 % langer is. Een voorbeeld daarvan is de 4-disc van Fellowship of Terminator 2, dan denken we een zelfde disc te hebben is er nog gekloot met het geluid, en dus weer belazerd. Vooral RCV, DFN, A-film en dat soort kneuterclubjes zijn er erg goed in. Wanneer ik een film wil die door deze worden uitgebracht, koop ik em bij voorbaat al in het buitenland.

Marc Raps
24-02-2004, 20:39
Nu praten we over extra's en Geluid, maar wat dachten jullie van het verkrachten van een geluidtrack door de pitchcorrectie en het verschil tussen pal en NTSC, waardoor deze 4 % langer is. Een voorbeeld daarvan is de 4-disc van Fellowship of Terminator 2, dan denken we een zelfde disc te hebben is er nog gekloot met het geluid, en dus weer belazerd. Vooral RCV, DFN, A-film en dat soort kneuterclubjes zijn er erg goed in. Wanneer ik een film wil die door deze worden uitgebracht, koop ik em bij voorbaat al in het buitenland.

Watte?

Trouwens, bij T2 kan je op regio 1 ook voor de bioscoopversie kiezen. Voor zover ik weet kan dat op de NL R2 niet.

- Marc

theThinWhiteDuke
24-02-2004, 20:54
en niet te vergeten dat ze in Amerika veel films op DVD uitbrengen die hier of pas na maanden of jaren uitkomen of helemaal niet.
Omdat ze daar eerder in de bios draaien.
Heeft oa met kopieen van de filmrollen te maken en promotiecampagnes.
Voor grote films als LotR worden hiervoor uitzonderingen gemaakt. Heeft ook te maken met het downloaden van films; vrijwel iedereen had in 99 wel een kopie van StarWars Episode 1 voordat ie hier uitkwam.
Omdat dit de maatschappijen geld kost zijn ze steeds meer geneigd films tegelijkertijd of met kortere tussenpozen uit te brengen. (maar eigenlijk alleen de grotere films)


John Sital Geplaatst: 24-02-2004 14:45 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

nou bij dvdsoon en pacific is er in korte tijd vrij veel foutgegaan dus ben nu een beetje huiverig bij die sites, ook al zijn ze goedkpoer als playusa, maar nooit problemen daar gehad.

idd john, PlayUsa is top. Enige site waar ikzelf bestel.
Goede service, snelle levering; die paar € meer maakt me dan weinig uit.

Frank
24-02-2004, 21:02
en niet te vergeten dat ze in Amerika veel films op DVD uitbrengen die hier of pas na maanden of jaren uitkomen of helemaal niet.

Omdat ze daar eerder in de bios draaien.
Heeft oa met kopieen van de filmrollen te maken en promotiecampagnes.
Voor grote films als LotR worden hiervoor uitzonderingen gemaakt. Heeft ook te maken met het downloaden van films; vrijwel iedereen had in 99 wel een kopie van StarWars Episode 1 voordat ie hier uitkwam.
Omdat dit de maatschappijen geld kost zijn ze steeds meer geneigd films tegelijkertijd of met kortere tussenpozen uit te brengen. (maar eigenlijk alleen de grotere films)

Daar doelde ik niet op. Ik doelde op releases als Gremlins 2 (is al bijna twee jaar uit in Amerika en hier nog niet eens in de planning).

EricO
24-02-2004, 21:51
k ben zelf meer dat kritisch op geluid. 2.0 koop ik per definitie niet, hetzelfde geld voor 4:3 beeld. Of het moet een oude film zijn, Hitchkock, Welles, Chaplin, dan laat ze ons weing keuze, maar anders, en er is nog een hele waslijst met films die ik wel graag wil maar waarvan geen goede uitvoering ter beschikking is. Wachten is vaak het beste wat je kunt doen, met Pulp Fiction was dat echt ook een beloning.

Het is niet altijd bedonderen.

Bij oude films (ongeveer alles voor 1955) is er maar één formaat gebruikt: 35 mm film met een 4:3 frame, ook bekend als het Academy formaat of ook 'full frame'. Het is dus bij die films niet zo dat de distributeurs de zaak bedonderen, ze brengen 'm juist in originele vorm uit.

Iets soortgelijks geldt bij geluid. Mono was tot ver in de 60'er jaren standaard, daarna stereo. Pas bij Lucas' zijn Star Wars films is (en het is vooral George Lucas zijn kruistocht) dat veel beter geluid als DS 2.1, DD 5.1 en in de 90'er jaren DTS erbij gekomen. Wederom, distributeurs bedonderen de kluit niet bij oude films.

Dat filmmaatschappijen en/of distributeurs soms oude films remixen is vooral fraai voor de thuisbioscoop. Zeker, en ik smul ook van die remixes. Maar het is dan niet de originele film...

Voor de goede orde, recente films voor Nederland verkrachten op 4:3 terwijl ze het niet zijn, dat is inderdaad echte junk in de schappen. Moraal: check en recheck ook via internet voor je koopt. Impulskoop = miskoop.

Joost v.d. Ham
24-02-2004, 21:59
Zolang iedereen deze minderwaardige versies blijft kopen veranderd er niets. Boycotten!

kruspe
24-02-2004, 23:13
Zolang iedereen deze minderwaardige versies blijft kopen veranderd er niets. Boycotten!

daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in....

chimera01
25-02-2004, 01:01
Tja de aloude discussie is er weer R1 is beter dan R2 NL, oftewel grote afzetmarkt versus mini-afzetmarkt.
Je kan je er verschrikkelijk druk over maken maar behoudens een kleine groep filmfans die kwaliteit voor kwantiteit zetten is er weinig markt voor dure dvd presentaties. Veel mensen die ik ken willen een filmpje zien dus een verpakking met toeters en bellen voor 50 euro willen ze niet maar een dvd voor 24 euro doen ze het wel, liefst goedkoper.
In de R1 is deze groep fanaten veel groter dus is het financieel interessanter. In Japan en omstreken moeten ze ook wel om tegengas te geven op alle kopien voor filmfanaten moet je dan wel wat aanbieden.

Nee Nederland zal nooit echt gaan meetellen, wees blij met je regiovrije spelers en importeer je su zou ik zeggen maar reken niet te vaak op de zelfde produkties als in de VS want dan heb je pas echt last van waanideeen.

chimera01
25-02-2004, 01:03
p.s. een klein groepje boycot en een veel grotere groep koopt de moviepowerbox 4 omdat ie lekker geodkoop is en 4 films bevat, weer een zaterdag om. Cervantes schreef ooit een boek over een ridder die tegen windmolens vocht.

Daniel1974
25-02-2004, 09:03
Ik gaf T2 niet als voorbeeld omdat de R1 3 versies van de film bevat, maar omdat naar zeggen (heb hetzelf niet geprobeerd omdat ik de R2 nooit heb gehad) de DTS track verkeerd is ingemixt op bepaalde momenten. Een voorbeeld dat hiervan werd gegeven is dat op het einde een helicopter het beeld binnenkomt terwijl het geluid juist het tegenovergestelde laat horen. En zo schijnen er nog meer fouten te zijn.

Dat films voor 1950 4:3 of mono dat gaf ik ook aan, dat heeft alles te maken met de beschikbare master, en dus dat ik ook duidelijk aangaf dat ik dit niet als verkrachting aan wilde duiden. Maar om hetzelfde te doen met moderne films (het legendarische voorbeeld van Once Opon A Time In The West, waarbij te tegenstanders aan de uiteinden waren weggesneden en het dus leek of Bronson in het wilde weg stond te schieten) te doen dat gaat me gewoon te ver. Iedere film (behalve cult, arthouse, filmhuisfilms) is tegenwoordig toebeldeeld met een goede geluidstrack, laat dat dan gewoon zo, en hetzelfde statement zou ik voor het beeld willen maken.

waar ik ook erg moe van wordt (en dat is ook waarom ik erg tegen importen ben van films uit engeland (ook al wordt er beweerd dat de films voor het binnenland gecut zijn, maar dat wat wordt geexporteert niet) is dat films worden ingekort, 5 seconden in Pulp Fiction, Die Hard With A Vengeance, Robocop, Basic Instict, Once Opon A Time In America en ga zo nog maar even door. En wat nog veel erger is zijn de cuts uit Azie, die voor de Internationale markt een andere cut verspreiden, om zo volgens beweegreden de film interessanter te maken voor een groter publiek DUHHH !!! Daarom alleen al dat ik ga voor de Aziatische uitvoering. Maar wat doen dan die ********ken van A-film zoals met Musa, zetten op de hoes dat het om de 155 cut gaat (dus de Koreaanse versie), zet je de film op, mooi dat ie wel 137 min duurt, en dus de internationale cut is. Dat is pas echt iemand bij de poot nemen.

En dit zijn niet dingen die moeten worden geaccepteert, hoe klein het groepje mensen die dat doorheeft ook is. Ik bedoel films vallen bij mij nog steeds onder de categorie kunst (nou ja de meesten dan) Twee repen van de film afsnijden aan beide kanten voor een 4:3 beeld is wat mij betreft net zo erg als toen destijds twee repen van Rembrandts Nachtwacht werden afgesneden omdat ie anders niet kon worden verhuist. Beide zouden ongenadeloos moeten worden afgestraft, en dan te beginnen met filmstudios die filmregiseurs maar niet met rust willen laten en hun niet hun visie laten uitwerken zoals bijvoorbeeld met Brazil, Citizen Kane, Alien 3 en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Daniel1974
25-02-2004, 09:08
We investeren per slot van rekening niet voor niets duizenden euro's in een goed geluid en beeldset, daar willen we dan ook wel de vruchten van plukken (heb ik DTS 6.1 ES, ga ik vervolgens niet naar een 2.0 kijken terwijl ik ook weet dat elders (in een andere regio, een 5.1 of DTS track beschikbaar is.

Henk Heideveld
25-02-2004, 09:57
Worden wij genaaid?

Ja.

- Marc
Nee, je naait jezelf, waarom rennen wij naar de winkel om het te kopen?
En waarom betalen wij probleemloos 40 tot 60% te veel?
Doen we echt allemaal zelf. :?

Marc Raps
25-02-2004, 10:19
Precies. Dus wat heeft klagen dan voor zin? Dat bedoelde ik.

- Marc, :|

basset
25-02-2004, 10:25
Komt gewoon omdat er Amerikaanse mensen aan de top van deze bedrijven staan die puur economisch kijken. Aangezien de verkopen wel doorgaan zal het hun aan hun reet roesten of er 100 mensen minder een DVD dan maar niet kopen. Via de andere kanalen komt het geld bij hun toch wel binnen. En de Nederlandse "bazen" slikken het toch wel, zolang zij hun geld maar vangen.

Het zijn puur economische en politieke beslissingen waar een klein groepje mensen beter van wordt.

Waarschijnlijk is het goedkoper om de franse versie maar te nemen, omdat die in Frankrijk toch al in grote hoeveelheden gedrukt worden en spaart men zo weer wat centjes. Enige oplossing is goedkoop in het buitenland halen totdat de "dvdmafia" daar weer wat tegen heeft gevonden.

EricO
25-02-2004, 10:33
waar ik ook erg moe van wordt (en dat is ook waarom ik erg tegen importen ben van films uit engeland (ook al wordt er beweerd dat de films voor het binnenland gecut zijn, maar dat wat wordt geexporteert niet) is dat films worden ingekort, 5 seconden in Pulp Fiction, Die Hard With A Vengeance, Robocop, Basic Instict, Once Opon A Time In America en ga zo nog maar even door. En wat nog veel erger is zijn de cuts uit Azie, die voor de Internationale markt een andere cut verspreiden, om zo volgens beweegreden de film interessanter te maken voor een groter publiek DUHHH !!! ...


In deze thread waren we druk bezig de filmmaatschappijen en distributeurs over de hekel te halen die dat verdienen. Daar doe ik graag aan mee, maar ik corrigeer ook graag mogelijke misvattingen.

Het probleem met de UK is een zeer actieve (overheid!) censor. Tot zo'n 3 jaar terug zat daar een zeer preuts hoofd. Gevolg: in de UK wordt zwaarder geknipt in de films, maar niet door de regisseur, filmmij of distributeur. Wat je dus koopt in een UK-internet-shop is per definitie voor de UK-markt en kan zeker bij een oude titel dus knips hebben die je in de rest van de wereld niet ziet.

Wat we missen is een NL-internet-shop met het prijsniveau van play, cd-wow en dergelijke. Mits men voldoende aan de weg timmert, zou denk ik 70% van de R2 kopen buiten NL terugkomen. De andere 30% (getallen zijn mijn fantasie, hou me er niet aan) zijn te wijten aan de vernielingen die NL-distributeurs aanbrengen in een release. De goede versies halen affectionados (wij dus) altijd wel elders.

P.S. Welke OUATITW versie bedoel je? De VHS?

P.S. Wie wil weten of een film speciaal verknipt is voor de UK: zoek de titel op in de database van de censor: http://www.bbfc.co.uk/

JCL
25-02-2004, 10:35
En dan nog niet eens te spreken over de regio 1 uitgaven. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Misschien een te kleine markt voor allemaal mooie special editions?

Jah maar dat is raar.

Kijk je hoeft alleen maar de hoes te vertalen de de subs erin te zetten. Zoveel werk is dat toch niet?! Bovendien kun je dat nog bij de Engelse opzetten!!! Dan heb je juist grotere productie = lagere kostprijs = meer winst!!

Mijn economie leraar zou dit een positief cosaal verband noemen :D

Daniel1974
25-02-2004, 11:54
Ja inderdaad met de VHS (de Niet widescreen) was het toch zo dat deze was teruggebracht naar een 4:3 formaat ? Gelukkig is dit later wel gecorigeerd en is er wel degelijk een WS verschenen. En met DVD zijn ze er maar helemaal niet aan begonnen om eerste de 4:3 uit te brengen en hebben ze direct een transfer in WS uitgebracht die menig oog zag doen gaan strelen.

Over het cutten van films. Ik bedoelde ook niet dat in Engeland regiseurs of maatschappijen in films cutten. Ik snap ook welk dat dit door de overheid wordt gedaan. Vind ik overigens nog steeds een schande, maar dat komt misschien ook omdat in Nederland wel alles wordt toegelaten.

Wat bestraft moet worden is filmmaatschappijen die in films gaan zitten knippen om ze zo commercieel aantrekkelijker te maken. Kijk maar naar wat er over is van Brazil, in vergelijking tot de versie zoals Terry Gilliam deze voor ogen had. Of het terugbrengen van Lawrence Of Arabia naar 2,5 uur omdat ie dan zo twee keer op een avond kon worden vertoond. Dat is echt belachelijk. Dat regiseurs daar niet aan meewerken, thank God not. Mogen wij even blij zijn dat er ook distributeurs zijn als Criterion die wel te moeite nemen om de visie van de kunstenaar na te streven.

Kortom het is erg opletten in DVD-land. Ik hanteer vaak de volgende checklist.

- Heb ik de versie met de meeste extra's.
- Heb ik het best mogelijke geluid.
- Is het geen 4:3 uitgave.
- En is het de langst mogelijke uitgave.
- Komt er binnen kort nog een betere uitgave uit.

Als iemand daar wat aan toe te voegen heeft dan hoor ik het graag. Echter draagt dit er wel toe aan bij dat ik tegenwoordig niet zomaar meer een film aanschaf als impuls aankoop, maar dat ik eerst uitzoek of ik wel de juiste uitvoering heb, alvorens ik tot aankoop overga. En toegeven, je wil ook wel eens een keer een winkel inlopen en gewoon spontaan een DVD meenemen. De fun gaat er zo wel een beetje af.

pietdvd
25-02-2004, 12:02
We worden ook genaaid met een groot prijs verschil tussen dvd´s waar bij alleen verschil is tussen cover en boekje.

Kijk maar naar het 1ste seizoen van 24.

Ook al zijn er natuulrijk dvd´s waar bij het wel goed of redelijk gegaan is,alleen de prijs was nog wel hoog in het begin.

´The Hulk` Regio 2 en Regio 4 zijn gelijk op de cover en het boekje na.
´Die Another Day` Regio 2 Engeland en Regio 2 Nederland/Belgie zijn op de cover en het boekje na exact het zelfde. Daarin tegen missen Regio 1,4 en Regio 2 Duitsland/Frankrijk een speciaal voor Regio 2 gemaakte future.

Wat is er zo moeilijk om net als bij deze 2 voorbeelden,Nederlandse en eventueel Franse subs er bij te zetten en het boekje en cover in Engelse,Nederlandse en Franse taal te maken.
Zodat iedereen in De Benelux,Groot Britanië en Frankrijk te vreden is.

EricO
25-02-2004, 12:13
Daniël,

Helemaal eens met jou lijstje. Ik hanteer wel een zesde criterium (d.w.z. de genoemde 5 zijn belangrijker): de prijs.

Voorbeeld: met dank aan de Mediamarkt zijn uitgaves als OUATITW, Indiana Jones, Bad Boys II goedkoper dan zelfs de play en cd-wow prijzen. Columbia Tristar, Paramount en 20th C.Fox hebben i.h.a. wereldwijd gelijke edities, dus...

't Is wel alleen MM. Een FRS en Van Leest "aan de overkant" in Heerlen moeten wel dezelfde prijs rekenen (Indiana Jones voor 39 e), maar in Maastricht probeerde FRS het toch nog een hele tijd met 49 e.

Daniel1974
25-02-2004, 12:33
Voor kwaliteit ben ik best bereid te betalen. Echter is het dan wel zo dat ik de DVD via de goedkoopste prijs laat leveren.

De invloed van MM (ook al werk ik zelf op de DVD/CD afdeling in Hengelo) moet inderdaad niet worden onderschat, en heeft her en der dee prijs enorm naar beneden doen drijven. En daar ben ik erg blij om. In het begin van 2002 betaalde we voor een 2-disc met DTS van Fox (Die Hard, Moulin Rouge, Planet Of The Apes nog iets van 35 Euro. Afgelopen zomer was dat bedrag al met 10 Euro verminderd, als je kijkt naar de prijs van Daredevil, X-Men of recent League Of Extrodinary Gentlenman. En daar is de MM wel degelijk debet aan, want door hun moet de rest gewoon mee. Of ze dat nou willen of niet. Hetgeen dus ook betekent dat wij jaren lang te veel hebben betaald bij de Free, Van Leest of Music Store. En helemaal bij V & D. Kwa prijzen kan ik op dit moment dus niet echt klagen, en als dat wel zo is, dan wacht ik wel een maand of 2. Tegenwoordig worden titels snel genoeg afgeprijst naar een meer schappelijkere prijs.

Frank
25-02-2004, 12:37
The Hulk` Regio 2 en Regio 4 zijn gelijk op de cover en het boekje na.
´Die Another Day` Regio 2 Engeland en Regio 2 Nederland/Belgie zijn op de cover en het boekje na exact het zelfde. Daarin tegen missen Regio 1,4 en Regio 2 Duitsland/Frankrijk een speciaal voor Regio 2 gemaakte future.

Wat is er zo moeilijk om net als bij deze 2 voorbeelden,Nederlandse en eventueel Franse subs er bij te zetten en het boekje en cover in Engelse,Nederlandse en Franse taal te maken.
Zodat iedereen in De Benelux,Groot Britanië en Frankrijk te vreden is.

Ik ben blij dat ze bij Hulk en Die Another Day geen Franse ondertitels hebben geplaatst, want dan hadden we het hoogstwaarschijnlijk moeten doen met Frans DTS.

Daniel1974
25-02-2004, 12:41
En dan nog even iets. Columbia Tristar, Paramount en FOX voeren geen wereldwijd hetzelfde beleid. Vaak heeft de r1 van FOX wel meer extra's of beter geluid. Road To Perdition, Cast Away & From Hell hadden bijvoorbeeld in de VS wel DTS op R2 niet. Titanic had een commentaartrack van Cameron op de R1, op de R2 niet.

Columbia Tristar, Punck Drunk Love Adaptation & Panic Room, hebben allerdrie een superbit uitgave, op r2 niet. Black Hawk Down heeft 3 disc's op r1, op de r2 niet. Gladiator is op r1 DTS ES discreet, op de r2 DTS ES Matrixed. Bad Boys II heeft op R2 een Beeldverhouding van 2:40, op R1 een verhouding van 2:35. En de lijst gaat door en door.

Paramount, certificeert zijn DVD's graag THX, maar maar bij een paar gevallen zoals Indians Jones gebeurt dat ook hier. Op R1 is bijvoorbeeld The Godfather box ook THX. EWn zo kan ik nog wel even doorgaan. Wanneer filmstudio's de illusie wekken hetzelfde beleid te voeren wereldwijd, dan is dat meestal niet zo, en moet je vooral erg goed op de details letten.

EricO
25-02-2004, 12:44
Daniël,

En het leuke is dat de MM in Heerlen bovendien nog concurrentie heeft van de ook goedkope MM's in Aken en Herzogenrath, op hooguit 10-15 km. De MM in Herzogenrath was legendarisch in Zuid-Limburg, iedereen weet waar 'ie is. Omdat de prijzen niet in elke MM hetzelfde zijn (buiten de landelijke campagnes), hebben we gemiddeld denk ik hier de beste deals...

Overigens, in de UK zakken de prijzen nog veel sneller. Supertroopers is misschien geen klassieker :roll: , maar bij Play is 'ie al in het virtuele schap maar in NL niet. Of ook het 2003 Kerstseizoen voordeel van 3 bij elkaar (The Good Girl effectief voor 6 GBP). Los van de voorbeelden, zelfs bij de MM, blijft een internet-check vaak onverwacht voordelig...

Frank
25-02-2004, 12:51
Titanic had een commentaartrack van Cameron op de R1, op de R2 niet.

:? Titanic heeft helemaal geen commentaartrack op R1! De release over heel de wereld is hetzelfde (niet anamorf, bioscooptrailer als extra), alleen is de film in Amerika gedistribueerd door Paramount en daarbuiten door 20th Century Fox.

Een ander goed voorbeeld van een distributeur die geen wereldwijd beleid heeft is Buena Vista. Hoeveel releases heeft Buena Vista wel niet uitgebracht waarbij we in Nederland zwaar benadeeld worden t.o.v. de rest van de wereld?

Daniel1974
25-02-2004, 12:52
Zeker ik haal mijn DVD's uit Canada. Bij DVD- soon. Daar kan echt geen enkele winkel tegenaan. Wat een prijzen krijg je je DVD's zo. Ik had Roger Rabbit : Vista Series voor iets van 8 Euro, dat is wel heel erg goedkoop. De Alien Quadrilogiebox boor 52, en zo gaat het door.

Daarnaast kan Nederland natuurlijk niet tippen aan de Duitse prijzen. Ik heb in December een DVD speler gekocht die in Nederland meestal voor 1300 Euro wordt aangeboden. In Duitsland had ik em regiovrij en 3 jaar garantie voor 920,-. Je ziet dat scheelt nogal wat. Een goede internetcheck is altijd aan te bevelen. Ook al is een MM nog zo goedkoop. Wanneer je naar details gaat kijken lijken er meer dingen aan de Nederlandse DVD's schorten dan er op het eerste gezicht lijkt. De Engelse Pirates schijnt veel mooier beeld te hebben dan de Nederlandse bijvoorbeeld. Ook al kost ie dan 20 Euro, dan maar 1 of 2 meer en ook een kwalitatief betere DVD.

EricO
25-02-2004, 12:52
En dan nog even iets....

Oeps, OK, je hebt gelijk.

Waar het mij om ging is dat deze maatschappijen zich zelden verlagen tot een zeer uitgebreide versie in R1 of R2/elders en een volstrekt kale versie in R2/NL. (i.h.a. dus).

De 'malafide' praktijken kom je bij de kleinere mij'en tegen. Denk aan films als The Others en Frida, waar je in NL echt bedonderd thuis komt.

Daniel1974
25-02-2004, 13:01
Sorry ik dacht toch echt dat ik laast een R1 hoes in de hand heb gehad waar bij de extra's wel degelijk stond dat er commentaar van Cameron bijzat. Het leek me overigens ook al zo sterk.

Ander voorbeeld van Fox, Fight Club. De r2 heeft maar een commentaar track en is naar zeggen ook nog gecut. De R1 is uncut en heeft 4 commentaartracks.

Buena Vista is helemaal een grote naaiclub. Daat gaat echt zo nergens over, dat ik echt niet meer in staat ben te volgen waar die gasten mee bezig zijn. Maar wat ik wel weet is dat je moet uitkijken. Ik had Finding Nemo en Monstors Inc. al uit Canada gehaald. Maar uiteraard niet vcoordat ik had uitgezocht of de Engelse uitgaven DTS zouden krijgen. In de persberichten stond. DD 5.1 EX en niets over DTS. Dus dacht ik kan ik ze met een gerust hart bestellen, en wat blijkt nu ARGGGGGG !!!!
Krijgen ze wel DTS. Met The Lion King was het vanaf het begin af aan duidelijk. Maar met deze, daar kan ik echt pissed over worden.

Overigens kom je met The Others uit Engeland of America ook bedrogen uit, want zoveel stelt dat nou ook weer niet voor, maar beter iets dan helamaal niets. De Hours is ook zo'n leuk voorbeeld. Of Blade II, skippen ze gwoon een audiocommentaar. Of Four Feathers. Volgens mij geilt RCV er wel op om uitgekosts te worden en door iedereen met de nek aangekeken te worden. Stelletje prutsters.

EricO
25-02-2004, 13:12
In het geval van Finding Nemo was de extreem late publicatie in R2/NL mijn koopreden voor R1. De nieuwe Disney films lijken allemaal nu in R2 DTS te krijgen, nadat ze er in de UK mee begonnen (Lilo & Stitch R2/UK had al DTS, R1 en R2/NL dacht ik niet). Blijkbaar vindt het publiek (filmmij'en doen ongetwijfeld marktonderzoek) DTS in de USA minder belangrijk, net zoals men daar langer vast schijnt te houden aan separate full screen versies.

Moraal, wederom, het blijft opletten.

Daniel1974
25-02-2004, 13:14
Nou ja de DD 5.1 van Finding Nemo of Monstors Inc. zijn ook zeer zeer goed te noemen.

Rob Eric Blank
25-02-2004, 16:39
Nou ja de DD 5.1 van Finding Nemo of Monstors Inc. zijn ook zeer zeer goed te noemen.
De extra's op Monsters Inc. zijn alleen in het Nederlands. Bah.
Nou ja ik krijg toch de "film only"versie. Maar het kan ook anders en beter, zoals Finding Nemo. Een release die niks onderdoet dan van andere regio's. Dus het KAN wel, waarom doen andere maatschappijen dat dan niet??????

Dergert
25-02-2004, 17:35
Is daar toen ook geen omruil actie voor geweest voor die Nederlandse extra'svan Monster Inc ??? Of worden die nog steeds verkocht met alles in het Nederlands ??

baltar
25-02-2004, 18:09
- Heb ik de versie met de meeste extra's.
- Heb ik het best mogelijke geluid.
- Is het geen 4:3 uitgave.
- En is het de langst mogelijke uitgave.
- Komt er binnen kort nog een betere uitgave uit.

Als iemand daar wat aan toe te voegen heeft dan hoor ik het graag.

Wat betreft het beeldformaat: hij moet op dezelfde manier op DVD zijn gezet als het oorspronkelijke formaat. Als dat dus 4:3 is dan moet hij ook 4:3 op de DVD.

Wat ik verder heel belangrijk vind is anamorphic. Niet-anamorphic (2.35:1) dvd's zijn bijna niet te kijken op een projector. Dat is een wereld van van verschil. Op TV valt het verschil mee of is soms niet te zien zoals bij The Abyss bv.

Frank
25-02-2004, 18:20
Is daar toen ook geen omruil actie voor geweest voor die Nederlandse extra'svan Monster Inc ??? Of worden die nog steeds verkocht met alles in het Nederlands ??

Er is een omruilactie geweest. Je kon disc 2 bij Buena Vista omruilen voor disc 2 van de Engelse release. Je had dan geen ondertiteling, maar alle extra's waren wel in het Engels. De DVD's die nog steeds in de winkel te koop zijn bevatten de originele DVD's met alles in het Nederlands nagesynchroniseerd. Deze hebben en zullen ze niet vervangen.

Meer info: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=19 en http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=8363&highlight=monsters.

Dergert
25-02-2004, 19:59
Oke, bedankt Frank

Daniel1974
26-02-2004, 08:58
Verder schijnt er verschil te zijn in de extra filmpjes die op de R1 wel breedbeeld zijn en op de R2 versies 4:3. Ik begrijp eigeblijk nog steeds niet zo heel erg goed welke gek het heeft verzonnen om alle extra's in het Nederlands na te synchroniseren. Nou ja laten we maar hopen dat BVHV van de stortvloed aan klachten heeft geleerd en dat ze ons dit nooit weer flikken. Verder vond ik de hoes van de r2 mooier dan de R1 die gewoon een Amray Keep Case is, maar het gaat uiteraard in de eerste instantie om de kwaliteit van de schijfjes.

Serieus ? Hmmm, ik ben altijd erg voorstander geweest van 2:35, zeker met film die veel veldslagen hebben lijkt dit gewoon mooier. Ik heb altijd het idee of 1:85 van te dichtbij is gefilmd en daardoor nog steeds twee stukken mist aan beide kanten.

Ik moet wel zeggen dat op een 1,5 meter groot Plasmascherm er welk hele dikken zwarte randen zitten aan de boven en onderkant. Ik heb dit met Bad Boys II (een 2:40) gezien, en dat stoorde me inderdaad. Maar op een breedbeeld TV van 71 cm, is 2:35 perfect.

De orginele orginele beeldverhouding hoeft van mij niet per se. Als het uit elkaar trekken van het beeld maar wel goed is gedaan, dan komt het het kijken ook weer ten goede. Maar meestal doet een BB dat zelf wel. als er sprake is van een 4:3 beeld.

Rob Eric Blank
26-02-2004, 09:06
Is daar toen ook geen omruil actie voor geweest voor die Nederlandse extra'svan Monster Inc ??? Of worden die nog steeds verkocht met alles in het Nederlands ??

Er is een omruilactie geweest. Je kon disc 2 bij Buena Vista omruilen voor disc 2 van de Engelse release. Je had dan geen ondertiteling, maar alle extra's waren wel in het Engels. De DVD's die nog steeds in de winkel te koop zijn bevatten de originele DVD's met alles in het Nederlands nagesynchroniseerd. Deze hebben en zullen ze niet vervangen.

Meer info: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=19 en http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=8363&highlight=monsters.

Gelukkig doen ze dat geen 2de keer. Finding Nemo Release ziet er een stuk beter uit (ook met DTS). Er zijn dus film maatschappijen die het wel leren. Die omruil actie zal Buena Vista ook wel de nodige Euro's gekost hebben en dan leren ze een stuk sneller die film maatschappijen.

Rut
26-02-2004, 09:57
1 ding moet ze nog wel leren en dat is de ondertiteling, die staat veel te hoog geplaatst. Hopelijk werkt Indies ook aan hun imago en maken ze van Tombstone een nette release!!

Rob Eric Blank
26-02-2004, 10:33
1 ding moet ze nog wel leren en dat is de ondertiteling, die staat veel te hoog geplaatst. Hopelijk werkt Indies ook aan hun imago en maken ze van Tombstone een nette release!!
Het mag van mij wel met 1 regel in het filmbeeld en 1 in de zwarte balk. Dank krijg ik boven en beneden mn filmbeeld zwarte balken op mn tv en dat vind ik mooier. Soms moet ik het gehele beeld naar boven opschuiven en dan heb ik alleen beneden een zwarte balk. Alleen beneden een zwarte balk vind ik persoonlijk minder mooi.

Rut
26-02-2004, 10:42
1 ding moet ze nog wel leren en dat is de ondertiteling, die staat veel te hoog geplaatst. Hopelijk werkt Indies ook aan hun imago en maken ze van Tombstone een nette release!!
Het mag van mij wel met 1 regel in het filmbeeld en 1 in de zwarte balk. Dank krijg ik boven en beneden mn filmbeeld zwarte balken op mn tv en dat vind ik mooier. Soms moet ik het gehele beeld naar boven opschuiven en dan heb ik alleen beneden een zwarte balk. Alleen beneden een zwarte balk vind ik persoonlijk minder mooi.

Heb dan ook over de films die de ondertiteling in het filmbeeld laten staan terwijl er onderin een zwarte balk is. Bij de films waar het 1 regel in de balk en 1 niet vind ik een stuk fijner. Ga zelf nooit met de film "schuiven".

Frank
02-07-2004, 12:45
Buena Vista is weer goed bezig. We krijgen in Nederland geen 2-disc van Cold Mountain (Australië en Duitsland overigens ook niet) en een 2-disc van Lilo en Stitch kunnen we ook vergeten, want Buena Vista Nederland heeft bevestigd dat alleen Frankrijk en Engeland zo'n release krijgt.

Lang leve internet en credit cards!

Joost v.d. Ham
02-07-2004, 12:50
Lang leve internet en credit cards!

zo is het maar net! (y)

Frank
02-07-2004, 19:06
En wederom worden we genaaid (wederom door Buena Vista)! De toekomstige Disney Treasures worden NIET meer uitgebracht in tin, vanwege te hoge productiekosten.

Daniel1974
02-07-2004, 20:08
Cursus gedaan bij John Cleese in How To Irritate People.