PDA

Bekijk de volledige versie : 2-way Vs. 3-way



refused
06-12-2001, 21:59
Ik zit een beetje rond te snuffelen voor speakers, en wat me opvalt is dat sommig zuilen 2-way zijn en andere 3-way.
Nu trek ik voor mezelf snel de conclusie dat 3-way vast wel beter is als 2-way..of niet?

Zoja, hoe merk je dit?

Is het niet zo dat wanneer je een 3-way hebt dat er 3 van die woofers/tweeters in zitten ofzo?

wat is het verschil?


thnx!

Remo van Vuuren
06-12-2001, 23:27
Het is absoluut niet zo dat 3-weg speakers altijd beter zijn dan 2-weg (je hebt trouwens ook nog 2 1/2 weg- en 4-weg speakers). Het "beter zijn" is een relatief begrip. Een 2-weg speaker kan veel beter klinken dan een 3-weg speaker. De enige manier om hierachter te komen is door te luisteren! Wat over het algemeen wel is is dat, en nu moet ik het goed zeggen, een 3-weg luidspreker, uit dezelfde range luidsprekers van een bepaald merk, beter midden en laag zal produceren dan een 2-weg luidspreker uit dezelfde range. Maar dit is echt merk en serie gebonden.

Het klopt inderdaad wel dat 3-weg speakers op z'n minst 3 speakers bezitten en 2-weg speakers in de meeste gevallen 2 speakers. Bij een 2-weg systeem heb je een tweeter (hoog geluid) en een woofer (midden én laag). Bij een 3-weg systeem heb je een tweeter (hoog geluid), een midrange-speaker (tussen laag en hoog in) en een woofer (laag). Maar laat je niet voor de gek houden door het aantal speakers in een luidspreker. Je hebt luidsprekers die 3 speakers bezitten maar niet 3-weg zijn. Deze zijn vaak 2 1/2 weg wat betekend dat de tweeter het hoog verzorgt, de speaker daaronder het midden én laag en de onderste speaker alleen het laag verzorgt. Daarnaast heb je dus ook luidsprekers die 4 speakers hebben maar niet 4-weg zijn. Vaak hebben deze laatste luidsprekers (smalle 3-weg zuilen) 2 bas-speakers. Door nu 2 bas-speakers in de luidspreker te plaatsen krijg je een verdubbeling van het bas-speaker oppervlak waardoor er meer lucht verplaatst kan worden en er dus meer laag geproduceerd wordt.
4-weg systemen kom je haast niet tegen (een bekende is de Nautilus van B&W).

Nogmaals; laat je niet leiden door het aantal speakers in een luidspreker maar luister ernaar!!

Ps. voor de perfectionisten onder ons, het voorgaande is maar een simpele uiteenzetting in het verschil tussen 2- en 3-weg speakers.

bmateijsen
07-12-2001, 11:50
Mooie simpele uiteenzetting Remco... ik wil daar graag nog even iets aan toevoegen.... 1 van de belangrijkste elementen in een speaker is een goede filter.... de reden waarom als je naar speakers aan het kijken bent en je bent voor het zelfde geld een 2-weg met een 3 weg aan het vergelijken, dit geld zeker is besteed aan het bouwen van een goede filter....

Wat doet zo'n filter ook alweer: een filter zorgt voor de scheiding van hoge tonen, midden tonen en lage tonen.. en zorgt er bijvoorbeeld voor dat een speaker die bepaalde lage tonen niet zuiver kan laten horen... deze ook niet weergeeft...

Dit is ook de reden waarom je bijvoorbeeld zoveel kwijt bent voor dynaudio boekenplank speakers... de dynaudio audience 42 bijvoorbeeld.

Je moet inderdaad goed luisteren.... maar oren die bedriegen je ook weleens... je ziet vaak dat in hifi-zaken er verschillende speakers staan opgesteld... sommige hebben een hoog rendement, anderen een lager rendement... Je zal merken dat veel mensen de hoog rendement speakers zullen kopen ipv de andere speakers... terwijl deze vaker veel beter klinken... dit heeft te maken met een stukje body.. wat je dan op hetzelfde volume mist... maar vaak ineens veel meer detail geeft...

Ach... zo kan ik nog wel even doorgaan.... maar laat het hier voorlopig bij...

Groet Bjorn

PS Een hifizaak kan als goed bestempeld worden als ze je helpen bij de koop van spullen door mee te luisteren en de specifieke luisterkenmerken te benoemen... zo zal je veel leren... (zeker als je nog onervaren bent...) >> dit ipv deze speaker is goed, want hij kost meer.... (ook een vaak gehoorde statement)

Oh ja... als je dan echt een goede hifi zaak hebt... koop je hier vaak ook al je producten (tenminste dat valt mij op...)

forzavado
07-12-2001, 12:13
Is weinig aan toe te voegen, op zich. Kleine tip m.b.t. luisteren wat met het genoemde rendement te maken heeft. Dit geeft echt enorme verschillen in speakers, qua hardheid. Heb het zelf laatst ervaren tussen een JBL en Mission. Doordat de ene speaker harder klink dan de andere, ben je inderdaad geneigd voor de harde te gaan. Omdat deze de kamer beter vult qua geluid. Maar dit zegt niets over de klank. Een Marquant speaker van 100 piek kan een kamer ook vullen met geluid. Hier maken verkopers graag gebruik van. Zij demonstreren het liefst op volumes die je geen uur lang volhoudt. Maar op de korte termijn vinden mensen het beter klinken, zo hard. Dus luister op dezelfde geluidsdruk en zet de versterker zo open, dat je het uren volhoudt. Dat doe je thuis ook (m.u.v. enkele keer), dus doe dat in de winkel ook. Dan krijg je de beste impressie van een speaker. Liever zacht dan hard voor mij.

bmateijsen
07-12-2001, 16:16
Kijk en zo maken we er toch weer eens een waardevolle post van.....

Ik vind het alleen jammer dat er weinig mensen op www.dvd.nl zitten die hier nog een hoop aan toe kunnen voegen...

Ik bedoel.... ik mis zelf nog best wel wat kennis op het gebied van hifi en leer graag van anderen... maar heb het gevoel dat ik niet zo vreselijk veel leer....

By the way... waar is die andere Jeroen.. (die met die AVC-A1) kan van hem denk ik nog een hoop leren over netfilters enzo....

Zeg jeroen kan je daar nog eens wat over melden.... heeft het werkelijk zin om een siltech octopus of vandenhul netfilter aan te schaffen als je geen randaarde hebt vanaf het eerste stopcontact?? En welke subtiele verschillen merk je in het geluid??

Groet Bjorn

Remo van Vuuren
08-12-2001, 01:22
Bjorn,

In het wereldje van de High End hifi luisteraars wordt een netfilter vaak gebruikt om allerlei "rommel" op het net uit de 230 V 50 Hz. te filteren.
De meeste (kwaliteits) geluidsinstallaties hebben een echter een goede gestabiliseerde voeding: dat is namelijk de voorwaarde voor een goede geluidskwaliteit. Als je bijv. de "klik" hoort als je het licht aandoet, kan dat ontstaan door een verstoring die het lichtschakelaartje veroorzaakt, of een kleine dip in je spanning.
De versterker moet deze dip in ieder geval op kunnen vangen......
Naar mijn mening is het dus niet nodig om een netfilter te gebruiken (hooguit om te beschermen tegen bliksem inslag ofzo). Ik krijg nu waarschijnlijk een heel regiment personen over me heen die hier anders over denken!!!

Als je een onverklaarbare brom of ruis hoort, dan is het verstandig om eerst eens te kijken waar die bijgeluiden vandaan komen.
Als er veel ruis in je netspanning zit, kan je ook eens bij de energieleverancier een klacht indienen. Zij moeten immers een spanning aanleveren, die zodanig vrij is van (harmonische) frequenties of andere vervuilingen.
Als er ruis in je eigen installatie ontstaat, zou ik maar eens naar dat apparaat laten kijken....

Nou antwoord op je vraag of het werkelijk zin heeft om een siltech octopus of vandenhul netfilter aan te schaffen als je geen randaarde hebt vanaf het eerste stopcontact. NEE!!!!
Het eenvoudigst toegepaste filter bestaat uit twee keer een condensator tussen de "netaansluiting" en aarde. De beide condensatoren, welke met "aarde" zijn verbonden, zijn dus ook aan deze zijde met elkaar verbonden. Als het aardcontact weg is, vormen de twee condensatoren, welke nu dus "in serie" tussen de twee elektriciteitsdraden zitten aangesloten, een spanningsdeler. Over beide condensatoren staat dan de halve netspanning. Te weten (tegenwoordig) 230 V : 2 = 115 Volt. De waarde van de condensatoren wordt zo gekozen, dat er 0.5 mA (de veilig geachte waarde) door gaat. Voor gevoelige personen, zeker als ze met blote voeten op plavuizen staan, kan dit nog een aardige "tik" opleveren". Niet met aarde verbonden kunnen de condensatoren niet werken zoals bedoeld, nl. voor hoge (stoor)frequenties een verbinding met lage weerstand naar aarde bieden.

Als je dus een versterker hebt met een stabiele voeding zal je vrijwel geen verschil horen (als je het al hoort) tussen wel of geen netfilter. Heb je echter last van grote "dippen" in het spanningsnet, doordat een buurman van lassen houdt, en je een versterker hebt die piekspanningen niet goed aankan (piekspanningen door een aanslaand lasapparaat kunnen oplopen tot wel 1 kV), dan is een netfilter wel een optie.

Groeten Remo

Wybe Henstra
08-12-2001, 11:16
Een paar opmerkingen van een audioliefhebber (en sinds kort zeer enthousiast over zijn DVD-weergave).
Een netfilter beschermt absoluut NIET tegen blikseminslag, omdat er bij een blikseminslag zulke hoge spanningspieken op het net komen, waarbij zo'n filter geen enkele belemmering vormt.
Over twee- en drieweg. Hoe dichter bijelkaar de diverse luidspreker zitten, des te beter zal het stereo en met name dieptebeeld zijn. Bovendien, een drieweg heeft twee kantelfrequenties, een tweeweg maar één. Het enige nadeel van een tweeweg is, dat de individuele luidspreker zelf hoger belast zullen worden en stelt dus hoge eisen aan de luidspreker voor een tweewegsysteem. Inderdaad heeft bv. Dynaudio dit heel goed begrepen.
Nog even over het filter: als je al filtert, zorg er dan voor dat de eindversterker geen last heeft van dit filter, m.a.w. dat het filter geen belemmering vormt voor de (snelle) stroomlevering aan de eindversterker.

Met audiofiele groet,

Wybe

Remo van Vuuren
08-12-2001, 11:33
Wybe,

Wat betreft bescherming tegen blikseminslag:

Ik heb ongelijk dat alle netfilters beschermen tegen blikseminslag en jij hebt ongelijk dat alle netfilters niet beschermen tegen blikseminslag. Laat ik mezelf even corrigeren.
Een beetje goede netfilter is ook vaak voorzien van een overspanningsbeveiliging tegen lichtnetinductiespanningen en blikseminslag via het lichtnet. Bv. de KE AMP-POWER SOURCE (kost "maar" f 2645,00).

Groeten Remo

Ps. sorry voor de verkeerde informatie :( !

Wybe Henstra
08-12-2001, 11:41
Je hebt gelijk, maar wil je goede bescherming tegen blikseminslag, dan kom je inderdaad in de prijsklasse die jij noemt.
Bovendien, als je het dan toch goed wil doen, moet je in de groepenkast beginnen.

Wybe