PDA

Bekijk de volledige versie : Cult Tv-serie The Prisoner



hitchberg
07-12-2001, 09:23
De prisoner is een cult Tv-serie (met een wrekers achtige weirdness) die volgens mij in Nederland ooit is uitgezonden door de VARA! .
Hij bestaat uit een serie van 17 afleveringen die (in Engeland) werden uitgezonden tussen september 1967 en maart 1968.
De hoofdrol speler was Patrick McGoohan Speelde o.a. Time to Kill, Braveheart, Scanners, Escape from Alcatraz.
De liefhebbers van Columbo zullen McGoohan zeker herkennen want hij heeft voor zover ik weet vier keer “de dader” gespeeld in deze detective serie
By Dawn's Early Light (1974) Identity Crisis (1975) Agenda for Murder (1990) en Ashes to Ashes (1998)
De prisoner was een serie over een naamloze man die gevangen werd gehouden in een dorp (the Village)Niemand in het dorp had een naam. De mensen hadden een nummer, McGoohan speelde Number six.
Er waren behalve die nummers ook karakters als “de Butler” en “The Supervisor”.
De reden voor het gevangen houden van “number six” werd nooit duidelijk. Maar McGoohan heeft in een interview ooit beweerd dat het ging om “het temmen van het individu”
Uiteindelijk werden er in de serie altijd vragen gesteld, maar nooit antwoorden gegeven.
Wie is nummer 1?, Waarom is number six een gevangene?, Wat voor een organisatie beheert “the Village”. De antwoorden die bij de laatste aflevering werden gegeven, bleken voor de fans zo teleurstellend of onbegrijpelijk, dat bedenker/hoofdrol speler McGoohan naar de VS is moeten “vluchten”.
De hele serie is opgenomen in het (volgens een reisbureau) suikerzoet gekleurde stadje Portmarion
Ik heb de serie ooit als 12 jarig jongetje gezien en ik kan mij herinneren dat ik ’t heel intrigerend vond, een constant gevoel van “What will happen next”. De serie zorgde in die tijd voor grootte controverses, en werd vaak als te moeilijk beschouwd. Onzin want als een 12 jarige het boeiend vindt…..
Veel later (bij een jubileum van de BBC) heb ik ooit nog een aflevering gezien, en dat smaakte meteen naar meer.
Nu kan dat, ik heb de hele serie besteld bij play247.com. 5 DVD’s met alle 17 afleveringen (goed voor ongeveer 15 uur TV) en een handvol extra’s voor 187 gulden. (bij RODISC, Rotterdam staat ie voor 215,-)
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is hij engels ondertiteld voor doven/slechthorende. Maar dat weet ik niet zeker, als het niet zo is dan laat ik dat nog wel even weten.
In alle recensies die ik op ’t net heb gelezen was men zeer enthousiast over de kwaliteit van de DVD’s!
Wil je meer weten over de serie kijk dan op http://www.the-prisoner-6.freeserve.co.uk/setup.htm een zeer uitgebreide site.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar volgende week als het pakket bij mij thuis wordt bezorgd.


[QUOTE]Fear can hold you prisoner. Hope can set you free (shawshank redemption)

hitchberg
02-01-2002, 06:51
De serie heeft inderdaad de engelse (h.o.h.) ondertitels.

Ik heb nu de 1e vier afleveringen gekeken, en het vraagt wat meer van de kijker dan friends (ook aardig, kijk altijd met m'n dochter) maar het is me geen moment tegengevallen.
Prachtig beeld, goed (mono weliswaar) geluid en fantastische verhalen.

Prachtige, spannende intrigerende serie, als je niet bang bent voor wat anders, gewoon kopen!!!!

I'm not a number, I'm a person

Mike Philippens
02-01-2002, 07:29
en het vraagt wat meer van de kijker dan friends
Dat vraagt Teletubbies ook...

hitchberg
02-01-2002, 07:34
Dat vraagt Teletubbies ook...

Oh ooo: daar heb jij gelijk in.

en toch vind ik the prisoner nog beter dan de tubbies

oh ooo

Johan Berkhout
02-01-2002, 10:10
jullie hebben mij nieuwsgierig gemaakt....maar om het nu gelijk te kopen? als je nu al aangeeft dat het einde/de laatse aflevring met een beetje anti-climax komt....is het, het dan wel waard?

ik w8 wel even totdat iemand in mijn naaste omgeving het heeft kijk ik de eerste delen en dan misschien over op actie naar play247....

even iets anders...ro-disc is super duur .... ze hebben veel, maar eigenlijk moeten we de zaak boycotten :mad:

hitchberg
02-01-2002, 11:01
[i]
even iets anders...ro-disc is super duur .... ze hebben veel, maar eigenlijk moeten we de zaak boycotten :mad:

Helemaal mee eens, (de criterion collection is nu al rond de 120 gulden, sorry ongeveer 55 euro) alhoewel je er af en toe een aardig voordeeltje kan weghalen. Ik erg me soms aan het personeel. Ik vind ze niet erg klantvriendelijk ("ik ga het niet nog een keer uitleggen") en ze zijn niet zo goed op de hoogte als ze zelf wel denken. Zo informeerde ik vorige week naar de regio 2 release van "Dressed To Kill" van Brian de Palma en werd mij verteld dat hij nooit in onze regio zou worden uitgebracht.
Lees ik vanochtend (region 2 project) dat hij eind april wordt gereleased in regio 2
Ik heb er overigens toch maar een all region DVD-speler bijgekocht, de releases in regio 2 blijven toch ver achter bij die van USA/Canada

Johan Ik hoop dat je de kans krijgt om de serie toch een keer te zien, hij is echt de moeite waard. (Brave New world, 1984 meets de wrekers zal ik maar zeggen)
Number 6: I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed or numbered.

Johan Berkhout
02-01-2002, 13:46
Ik zal er zeker even op gaan letten.....

dvdfre@k
16-05-2005, 15:43
Hoi ik weet niet welke versie R1 of R2 ik moet kiezen wil ook dit serie halen

Hmm
03-01-2011, 19:28
Het is de beste tv-serie die ik ooit heb gezien. Bij IMDb heeft de serie een heel hoge score en terecht.

Veel mensen begrijpen de serie niet. De meesten denken dat het een spionagetriller is, maar dat is het niet. De maker McGoohan heeft gezegd dat het een allegorie is. Het is de wanhopige strijd van het individu om aan de grijparmen van het systeem, de controlerende maatschappij te ontsnappen. Wat dit betreft zit de serie vol met verwijzingen naar de echte maatschappij.

We zitten wat dat betreft allemaal in The Village, niemand die kan ontsnappen. Een enkeling redt het, net zoals in de serie.

Omdat de meesten de serie bekijken als een reguliere spionage film, begrijpen ze het einde niet en vinden het teleurstellend. Het geheel is spannend en drie types die ontsnappen: de handelende weerbarstige overlever (McGoohan), de opportunist die draait als een blad aan de boom (de kleine bediende) en degene die zich als dwaas en rebels voordoet. (the youngster)

Een meesterwerk wat betreft vorm en detail.

invaders
05-05-2012, 23:43
:???: er zijn er zo vele ik heb er onlangs nog eentje mogen kopen het is zeker ook all oud het is een western high chaparral een web site op het net waar je ook wat oude te series vind sapphire and steel met David McCallum and joanna llumley over twee mensen met speciale gaven er gebeuren vrede dingen zoals geesten en zo erg goed als je van sf houd. verder ufo the invaders bareta marnnix canon the indivisible man een en twee eentje met David Mac call-um en dan eentje noemt de Gemini man met de man die ook nog te zien was in tv western alias smith en Jones auto, man een serie animal een man verandert in een panter en zo en zo kun je verder gaan ik heb er all veel maar ik zoek (y)er naar nog

rogue
06-05-2012, 07:02
:???: er zijn er zo vele ik heb er onlangs nog eentje mogen kopen het is zeker ook all oud het is een western high chaparral een web site op het net waar je ook wat oude te series vind sapphire and steel met David McCallum and joanna llumley over twee mensen met speciale gaven er gebeuren vrede dingen zoals geesten en zo erg goed als je van sf houd. verder ufo the invaders bareta marnnix canon the indivisible man een en twee eentje met David Mac call-um en dan eentje noemt de Gemini man met de man die ook nog te zien was in tv western alias smith en Jones auto, man een serie animal een man verandert in een panter en zo en zo kun je verder gaan ik heb er all veel maar ik zoek (y)er naar nog
Sorry, maar dit is echt onleesbaar. Kun je hoofdletters en leestekens gebruiken?