PDA

Bekijk de volledige versie : dvd aansluiten op receiver



refused
07-12-2001, 17:53
Ik heb sinds kort een receiver, en heb me dvd erop aan gesloten met een digitale coax kabel van Cambridge (is dit wat trouwens qua kabel? heb er 69 piek voor betaal (1 meter) vond ik behoorlijk duur, maar ok)

Alles werkt perfect maar, ik heb ook nog een S Video out op me dvd en een Video out aansluiting. In mijn handleiding staat dat die beide op de TV kunnen worden aangesloten
maar kan dit ook op de receiver worden aangesloten?
zoja welke functie heet dit?

als er 3 man zeggen: nee dan kan de thread dicht hoor

just curious ;)

Remo van Vuuren
07-12-2001, 23:22
Over kabels weet ik nog vrij weinig :(. Ben ik mee bezig.

Wat betreft de aansluiting op de TV het volgende:
De meeste TV's hebben 3 soorten ingangen, tw. :

- Het composite videosignaal vaak weergegeven door CBVS, dit signaal gaat via de gele cinch kabel of via de scart-kabel. Het signaal gaat door twee draden.

- Het S-video signaal of S-VHS, via een S-video kabel of weer via de scart-kabel. S-video (door de TV ook vaak aangegeven als YC) scheidt het videosignaal in luminantiesignalen oftewel helderheidsinformatie (Y) en chrominantiesignalen oftewel kleurinformatie (C). Door deze signalen van elkaar te scheiden wordt interferentie voorkomen en wordt een hogere beeldkwaliteit verkregen dan het composite videosignaal. Dit signaal gaat trouwens door 4 draden.

- Het RGB-signaal (Rood, Groen en Blauw gescheiden) wordt via losse stekkers aangesloten of weer via de scart-kabel. RGB is scherper dan s-video omdat de kleuren niet meer gemengd worden,m.a.w. de afzonderlijke kleuren worden vrijwel direct aan de beeldbuis gevoerd. Dit signaal gaat door 6 draden.

Het bovenstaande leert dat het RGB-signaal het duidelijkste en scherpste beeld opleverd omdat de afzonderlijke kleuren direct aan de beeldbuis gevoerd worden. Hierna komt het S-video signaal en dan het composite video-signaal.
Als je TV RGB ondersteund ligt het dus voor de hand om hiervoor te kiezen. Je moet dan echter ook de DVD-speler op RGB-uit zetten.

Als je receiver composite (gele cinch) of S-video aansluitingen bezit, is het mogelijk het signaal via de versterker te laten lopen. Waarom zou je dit echter doen, je krijgt op deze manier alleen maar meer verliezen. RGB wordt voor zover ik weet door geen enkele versterker ondersteund.
Weet iemand wanneer een composite-aansluiting op de versterker gebruikt zou kunnen worden (wel een zinnig antwoord aub)?

Groeten Remo

Jeroen Klaassen
12-12-2001, 13:39
Oftewel,

gebruik gewoon een GOEIE scart-kabel waarbij alle 21 pinnetjes zijn aangesloten!

Jeroen

Raskel
12-12-2001, 13:59
Oftewel,

gebruik gewoon een GOEIE scart-kabel waarbij alle 21 pinnetjes zijn aangesloten!

Jeroen

De pinnetjes zijn altijd aangesloten, ze moeten alleen goed afgeschermd zijn ;)

bmateijsen
12-12-2001, 15:47
Raskel das niet waar dat alle pinnetjes altijd aangesloten zijn...

Je hebt ook video-only scarts... deze geven allen video signalen door/......

groet Bjorn

Raskel
12-12-2001, 15:53
Je begrijpt toch wat ik bedoel bjorn? ;)

Jeroen Klaassen
17-12-2001, 07:11
Jij toch ook wel wat ik bedoel Raskel? ;)

Raskel
17-12-2001, 12:12
Jij toch ook wel wat ik bedoel Raskel? ;)

Hoe bedoel je? ;)

(Wel een grote kans dat ik nu verwijderd wordt :D )

smartsys
17-12-2001, 12:36
Hang er een QED Sqart tussen, dan weet je zeker dat het goed zit.

refused
17-12-2001, 15:45
een QED-scart...

en dat is?

PM
17-12-2001, 15:52
QED is een merk...

smartsys
17-12-2001, 15:59
...en de Sqart is een scart kabel van dit merk. De QED Sqart komt keer op keer als een van de beste scart kabels uit de tests.
Een ander merk voor goede videokabels is Oehlbach en sinds kort ook Van den Hul.
Wanneer je 250,00 tot 300,00 gulden voor een scart kabel te duur vind, is Profigold misschien een goed alternatief.
Kwalitatief wel minder, maar ook goedkoper.

Felix the Cat
17-12-2001, 23:40
Ben zelf ook erg tevreden over de Ixos maar ik weet niet wat ie kost, ik heb hem namelijk bij de aanschaf van de versterker, surround speakers en de sub gekregen...kwestie van onderhandelen hahaha!

PM
18-12-2001, 08:25
Yep Ixos is ook goed spul... heb ik ook... Maar heb t niet met andere merken vergeleken...