PDA

Bekijk de volledige versie : DTS probleem



gerrit rosken
09-12-2001, 02:02
Vreemd probleem. Ik heb een JVC VX 511 DVD, Pioneer dolby digital receiver en loewe TV.
Zodra ik DTS instel dan loopt de muziek en het beeld niet meer synchroon. met 5.1 geen last. Eerst een beetje ernaast, daarna steeds meer.
En met alle DTS films. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan is. nieuwe dvd speler, andere versterker ????
Alvast bedankt voor het meedenken.

Felix the Cat
09-12-2001, 11:50
Dit probleem is nieuw voor mij. Ik zou het zelf niet weten maar ik zal ook hier eens rondvragen bij wat vrienden die wat technischer zijn...hopelijk kom ik, of iemand anders, snel met een antwoord. Zou zonde zijn als je niet optimaal van DTS zou kunnen genieten nietwaar??

bmateijsen
09-12-2001, 16:30
Je hebt dus last van lip sync.... maar alleen als je DTS dvd's draait.... hmmm hoe erg is het synchroon lopen? Ik bedoel is het net niet synchroon of seconden niet synchroon...

Kan je van iemand anders een dvd-speler lenen om even te checken dat het niet aan de bron (dvd-speler) ligt?

If not, dan moet je je receiver laten nakijken... tenzij je een optie hebt om op je receiver om het geluid te vertragen... en dit voor DTS apart moet instellen...

Vreemd verhaal... maar het lijkt met dat er iets fout gaat met de codering of het versturen van het signaal... Dus of de bron is niet goed, of de codering in je receiver is niet goed.

Groet Bjorn

Ronald Ridderhof
09-12-2001, 16:53
Dit is inderdaad bij sommige films een probleem, bij Hanibal en Taxi 2 loopt de dts track niet synchroon en ik heb een pioneer 636d.

gerrit rosken
10-12-2001, 08:34
Wat betreft de dts synchro, Bijv. steely dan, 2 against nature, wat volgens mij een optimale kwaliteit is, begint goed, maar na 5 minuten loopt het niet meer synchroon. De DVD speler is op PCM/Stream ingesteld en dan hoor ik ook elke keer een hapering, alsof er geschakeld wordt.

marcel
10-12-2001, 08:42
Is dat de enige instelling?
PCM/stream is naar mijn weten alleen geschikt voor VCD.

Raskel
10-12-2001, 10:40
Dit is inderdaad bij sommige films een probleem, bij Hanibal en Taxi 2 loopt de dts track niet synchroon en ik heb een pioneer 636d.

Bij Taxi 2 loopt de DTS track niet synchroon, dit is een algemeen bekende fout. Waarom hannibal dit heeft is voor mij een raadsel..

Raskel
10-12-2001, 10:45
Wat betreft de dts synchro, Bijv. steely dan, 2 against nature, wat volgens mij een optimale kwaliteit is, begint goed, maar na 5 minuten loopt het niet meer synchroon. De DVD speler is op PCM/Stream ingesteld en dan hoor ik ook elke keer een hapering, alsof er geschakeld wordt.

Ik zou eens die PCM uitschakelen, hier zit denkelijk het probleem. Als ik bij mijn speler deze functie inschakel klopt er ook niks meer van het geluid.

gerrit rosken
10-12-2001, 10:53
Bij de instellingen dolby digital/pcm en pcm only werkt DTS niet (geen geluid). stream/pcm is de enige instelling waarbij het DTS lampje op de versterker gaat branden en geluid is te horen.
De vertraging is bij elke film met DTS. Het is dus duidelijk een hardware probleem (versterker, dvd speler). Ik zal eens een andere DVD speler proberen, wie weet, als dat de oplossing is dan heb ik een perfecte dvd speler in de aanbieding met beperkte DTS.

Raskel
10-12-2001, 10:58
Ik zou inderdaad eens een andere dvd speler op je versterker zetten (met DTS natuurlijk) en dan eens kijken of ie nog steeds last heeft van die lip-sync. Het lijkt me sterk(er) dat het aan de versterker ligt. Succes in ieder geval.

bmateijsen
10-12-2001, 10:59
PCM only is een 2-kanaals stroom... dus dan is het niet gek dat je DTS het dan niet doet..

Groet Bjorn

forzavado
10-12-2001, 11:50
Misschien moet er maar eens een thread geopend worden over coderings soorten en de verschillen? Ik zie in verschillende threads onduidelijkheid hierover.
Ikzelf heb nooit consequent last gehad van het niet synchroom lopen. Volgens mij heb ik dezelfde dvd-speler als Gerrit, en op zowel een Yamaha en Denon reciever heb ik het probleem niet gehad. (muv slecht studiowerk). Je dvd-speler staat in ieder geval goed ingesteld (nl pcm/stream) anders krijg je er geen dts-signaal uit. Hoe heb je het zaakje aangesloten? Dit kan natuurlijk een hoop uitmaken (video signaal niet via reciever zou een vertraging kunnen veroorzaken). Is het echt een hardware probleem dan zit je in de penarie. Dan zit het dus in decodering audio/video signalen, het zou dan dus in de DTS decoder moeten zitten aangezien je het alleen met dts hebt.
Nog een vraagje: gaat het beeld of geluid anders eruitzien/klinken. Dit zou wel moeten, want een stroom komt/gaat sneller/langzamer erin/eruit. (snap je het nog??? :D ) Dus gaan stemmen heel zwaar of hoog klinken, of is het verschil ook weer niet zo groot.

gerrit rosken
10-12-2001, 19:47
Ik heb even goed opgelet, eerst de apparatuur:
Pioneer vsx-808-rds
JVC XV 511, ongeveer 2 jaar jong
loewe xelos TV
Ik heb de DVD met een s-VHS kabel direct aan de TV gekoppeld.
Optische kabel van DVD naar Versterker.
Instelling DVD stream/pcm
Versterker alle poespas uitgeschakeld. Gewoon schoon geluid zoals het bedoeld is.
Beeld en geluid zijn optimaal, alleen niet synchroon. Om de (ongeveer) 3 minuten een korte onderbreking alsof er iets schakeld. Nauwelijks hoorbaar, maar ik erger me eraan.
Alsof de DVD vuil is. Ik heb niet het idee dat de spanning onstabiel doorgevoerd wordt. Maar ik ben geen electrieker, dus hecht daar geen waarde aan.

Is het verstandig om het beeld via de versterker te laten gaan, of geeft dat verlies ??

bmateijsen
11-12-2001, 08:19
Gerrit,

Kan je van iemand een dvd-speler lenen? Want ik ben bang dat het toch in je dvd-speler zit... Probeer gewoon een dvd-speler te lenen... en als je dan weer hetzelfde hebt... dan weet je absoluut zeker dat je dvd-speler niet de oorzaak is van het probleem.

Tja... het kan evt. ook nog liggen aan je digitale kabel... de toslink dus... maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien je het alleen met DTS hebt en niet met DD.

Wat ik vaag vind is dat je het alleen met DTS hebt, dat zou erop duiden dat of het signaal niet goed gecodeerd wordt.... (dus receiver-probleem) of het signaal niet goed doorgegeven wordt (dus dvd-speler-probleem)

Enfin, het 1 en ander weet je pas als je een andere dvd-speler aansluit.

Groet bjorn

forzavado
11-12-2001, 08:29
Echt verstand van beeld heb ik niet, maar extra koppelingen geeft altijd verlies. Dus ook als je het beeld via de vesterker laat lopen.
Dat van die interlink wat Bjorn zei, is misschien nog niet zo gek. DTS vereist meer dataoverdracht dan DD, misschien kan die kabel dat niet aan. Ik noem maar wat. Je kunt dus ook een andere interlink proberen.
Nog even nageken thuis: ik heb die zelfde speler als jij, alleen 2,5 jaar oud inmiddels (Bij mij zijn de Ic's al een keer vervangen.)
Probeer dan toch maar eens een andere speler. Lijkt me de enige manier om meer info te krijgen. (je kunt de speler ook meenemen naar de zaak waar je hem gekocht hebt en het daar allemaal uitproberen, dan weet je ook of het in de dvd zit)

Joris Springer
11-12-2001, 09:12
DTS loopt wel vaker niet volledig synchroon, in de bioscopen valt dat al heel vaak op en soms ligt het dan ook aan de dts track zelf.
Het is vaak een kwestie van zeer goed luisteren

Gabriël de Rop
11-12-2001, 09:16
In de bioscoop heb ik hier nog nooit zo op gelet, maar na bovenstaand bericht ga ik dit dus wel doen...damn...:mad:

forzavado
11-12-2001, 10:43
DTS loopt wel vaker niet volledig synchroon, in de bioscopen valt dat al heel vaak op en soms ligt het dan ook aan de dts track zelf.
Het is vaak een kwestie van zeer goed luisteren
Dat heeft een andere oorzaak dan het probleem hier volgens mij. In de bioscoop is er is het ds geluid losgekoppelt van het beeld. Ze staan niet zoals bij dvd op één schijfje. Het vereist dus meer afstelling in de bioscoop. Verder is het natuurlijk zo dat bepaalde dvd's het standaard niet goed lopen. Het probleem hier is wel erg structureel, iedere 3 minuten een overgang. Dat moet dus wel in de hardware gezocht worden.

gerrit rosken
11-12-2001, 22:36
hallo meedenkers,
Het beeldsignaal via de versterker geeft geen verschil. Ik heb nu alle DTS dvd's geprobeerd en allemaal het zelfde probleem. (mijn apparatuur)
Ik kan van mijn videotheek een dvd lenen welke goed moet zijn (volgens de videotheker).
Met muziek dvd's moet ik wel erg wennen, overweldigend veel van alles.
PS, heeft iemand ervaring met de 5.1 CD's welke op dit moment worden aangeboden.
Linkje naar de aanbieder:
http://www.valley-entertainment.com/Artists/Queen/

bmateijsen
12-12-2001, 08:14
Gerrit,

hoop dat je er uiteindelijk achter komt wat je dts laat stotteren.,..

5.1 cd's zijn eigenlijk geen cd's maar is een dvd zonder beeld.
De kwaliteit van de DTS 5.1 cd's is erg goed... maar je moet hier wel van houden...

Puur persoonlijk hou ik meer van een goede hi-fi stereo cd... dit omdat deze mits goed opgenomen al veel ruimtelijke informatie biedt. en ik hier niet 5.1 voor nodig heb. Mede hierom ben ik ook nog niet om naar SACD.... Want ik wil gewoon niet altijd die 6 kanalen aan hebben staan en juist een goede stereo opname heeft wel iets magisch... in met name het 3d, diepte effecten, soundstaging, etc.

Groet Bjorn

forzavado
12-12-2001, 08:23
Ik heb twee DTS cd's. Puur voor de fun. Zelf vind ik dat voor lekker luisteren een DTS cd wat overdreven, omdat de opnamen die ik heb vrij onrustig zijn. Soms schrik je gewoon omdat er ineens een tikje of zo van links achter komt. Dat is ook precies de reden waarom ik er heb, het demonstreert lekker. Mooie scheiding tussen de kanalen, en toch een mooi homogeen beeld. Mensen weten vaak niet wat ze horen, met name bij Alan Parsons- On air. Ik kan me voorstellen dat de opnamen vanuit zaal-perspectief lekkerder klinken op de lange termijn voor het gehoor. Maar dan kun je beter gewoon een pcm cd nemen. (ook vanwege prijs!) Maar het is absoluut leuk om in huis te hebben!