PDA

Bekijk de volledige versie : Optoma themescene H30



coenooms
08-03-2004, 19:51
Dit schijnt een goede projector te zijn. DLP 800 ansi en 2000:1 contrast . Heeft iemand al ervaringen met deze beamer ? En is staat beamer ergens in de buurt van Rotterdam ter demonstratie ?
Coen die in de nabije toekomst een beamer wil kopen, maar eerst even goed wil orienteren

Renato
02-04-2004, 09:34
Ik weet wel iemand in de buurt die hem heeft en waar die hem heeft gekocht voor een mooie prijs.

PM me voor info..

M

Albert Kostwinder
05-04-2004, 12:43
Ik ben ook aardig nieuwsgierig geworden naar de themescene H30 en ben eigenlijk benieuwd waar de projector te zien is. :)

Zie dat hij in Zoetermeer voor 1795 incl. te koop is...

http://www.music-matters.org/

Albert Kostwinder
05-04-2004, 19:29
HIer nog even een test met screenshots.... erg mooi hoor!!

http://discsoft.de/pg_Heimkino-Beamer_Optoma_H30_TV-Test.htm

Albert Kostwinder
08-05-2004, 19:04
Aanstaande woensdagavond heb ik een afspraak bij Rene van revodesign om de H30 te gaan bekijken. Ben zeer benieuwd. Ik post mijn bevindingen hier wel even.... ;)

adb
08-05-2004, 19:17
Ik heb 'm ook gezien. Mooie kleuren, maar ook hier erg gevoeilig voor regenboog effect. Daaromn de Sanyo Z2 gekocht. Mogelijk iets minder mooi van kluer, maar da's een keuze.

gr.

Ab

Albert Kostwinder
13-05-2004, 19:43
Gisteravond samen met oudste dochter naar Rene van Revodesign geweest om de H30 te gaan bekijken. (Ik ging zo op in het beeld dat ik Rene zelfs een paar keer Erik noemde.....Pffff Sorry Rene!! haha!)

Wij kwamen rond 20:00 uur aan en ja hoor het was een zon overgoten avond! maar desondanks de zon en dat Rene niet volledig kon verduisteren zag je de kwaliteit per vierkante centimeter al. Rond 22:00 uur was het echt kicken, Rene was op dreef met het blinderen met vuilniszakken en het werd lekker donker waardoor het maar beter en beter werd. Verduisteren is dus een must maar de kamer tot grafkelder omtoveren hoeft ook niet al is het niet verkeerd natuurlijk.

De H30 is een prachtig ontworpen kastje dat bijzonder mooie plaatjes op het scherm weet te toveren. Wij begonnen met Finding Nemo en ik had niet verwacht dat het beeld zo fantastisch zuiver zou zijn met prachtige volle kleuren en echt diep zwart en een goed kontrast met voldoende details in de donkere scènes. Rene draaide met een dvd speler zonder progressive scan zodat ik ongeveer weet welk beeld mijn Pioneer 717 zal geven. Het beeld kan dus nog wat helderder en zuiverder worden. Zelfs videobanden en kabeltv passeerden waarbij kabeltv nog wel ging maar werd nogmaals onderstreept dat videobanden voor ht uit zijn....

Mijn mond viel open van Jurassic Park II waarbij vooral de donkere scènes werkelijk van het scherm af spatten. Een zelfde lot was het bij the Fifth Element... wow die luchtscènes maakte je haast luchtziek! mooie kleuren en nimmer overdreven rood of oranje. Er was ook een mooie diepte, zoals bij alle scènes, te waarnemen. De lancering van de Space shuttle was ook al wonderschoon!

Bij Gladiator had ik wel een heel klein beetje last van het gevreesde rbe effect, maar enkel als ik heel snel met mijn ogen knipperde of het hoofd snel heen en weer deed. Ik had er verder nauwelijks last van dat het mij stoorde. Na een dikke twee uur kijken dus niet misselijk, hoofdpijn of andere enge bijwerkingen... Met deze kleurenpracht en zwartwaarden kan ik daar wel overheen stappen.

Helaas moesten wij ook weer 2 uur terug rijden en vroeg op maar anders had Rene een extra bed mogen klaar maken!. Zeer verslavend.

Ik laat alles nu wat zinken om een impulsaankoop te vermijden; We hebben het immers niet over een broodje gezond! Er flitsen nog af en toe Mila, T-rex en de Finding Nemo cast door mijn hoofd.......

Ik wilde eerst voor een 233 breed scherm gaan maar denk toch dat het met de H30 beter bij ca 180 breed moet blijven.... Rene heeft mij nog even een Beamax handmatig -r black scherm laten zien die in mijn geval ideaal is. Voor het geld zeker niet verkeerd al is een vast scherm natuurlijk mooier maar in mijn situatie niet haalbaar, vandaar de beamax als alternatief. En eerlijk is eerlijk, ik vond het verschil met het scherm van doek dat bij Rene hangt nihil.

Een top apparaat dus en niet voor niets een aanrader! Ik ben bang dat ik straks wat euro's lichter wordt..... ;)

http://www.revodesign.nl/

http://www.discsoft.de/pg_Heimkino-Beamer_Optoma_H30_TV-Test.htm Gelukkig hebben we de foto's nog... (in het echt mooier!)

Tcap
04-08-2004, 13:55
En is hij inmiddels aangeschaft? zo ja, bevalt hij dan ook een beetje?

Albert Kostwinder
04-08-2004, 14:44
Ik heb hem inmiddels al een maandje hangen en kan alleen maar zeggen: Waanzinnig mooi! en zeker een kijkje waard als je een zeer goede projector zoekt die apparaten van 2x zijn prijs makkelijk kan bijbenen. Ik draai met een Pioneer 668 via een Oehlbach component kabel en speel dvd met progressive scan af. Dan heb je echt een strak scherp beeld met nimmer overdreven kleuren en echt diep zwart. Genieten, keer op keer! ;)

Olivier vd D.
06-08-2004, 22:35
Hallo, ik heb drie vragen voor de prille H30 bezitter. ;-)

Hoe donker moet je kamer zijn om goed van de film te kunnen genieten?

800 x 600 is geen 16:9. In hoeverre heb je daar nadeel van? Is voor films een 16:9 beamer niet handiger?

In hoeverre is de resolutie 800 x 600 beperkend voor de beeldkwaliteit? Geeft 1280 x 720 geen scherper beeld?

Renato
06-08-2004, 22:48
Hallo, ik heb drie vragen voor de prille H30 bezitter. ;-)

Hoe donker moet je kamer zijn om goed van de film te kunnen genieten?

800 x 600 is geen 16:9. In hoeverre heb je daar nadeel van? Is voor films een 16:9 beamer niet handiger?

In hoeverre is de resolutie 800 x 600 beperkend voor de beeldkwaliteit? Geeft 1280 x 720 geen scherper beeld?
Een dvd ziet er op een 1280 720 lcd in een redelijk donkere kamer niet beter uit, een dlp op die resolutie misschien wel. Er zijn meer voorbeelden bekend van hun die een dlp a la H30 vergeleken hebben met een tw200/z2/pany500/tx100 en die dan toch zeggen dat ze het contrast en zwartwaarde en natuurlijke kleur van een H30 meer waardeerden.
Als je veel HDTV wil gaan kijken wil je misschien daarom de voorkeur geven aan een nu betaalbare wxga lcd.

Maar een HT DLP ziet er iets meer uit als een tv, LCD blijft lcd.

Een 16:9 matterhorn is handiger ja, maar die kost meer als 2500.
De scaling in een 800 600 4 of 5 speed rgbrgb dlp projector doet dat heel goed en met dvd zie je dat echt alleen als je het beeld stil zet en je heel goed gaat kijken met test dvd's en zo.

In de bios is het ook donker, het [UIT] lampje is al irritant. Nee goed, maar film kijken is in het donker het best, tv , en dan catoons of voetbal gaat heel goed met licht aan of lichtinval, maar csi met donkere scenes mag wel weer wat met het licht uit en gordijntjes dicht..

Geen enkele projector kan van licht donkerzwart maken. Dat wil iedereen wel, maar met 2000 lumens krijg je alleen maar meer licht en geen donker.

Olivier vd D.
06-08-2004, 22:54
Oja, vergeten....hoe zit het met de branduren en de kosten van de lamp van de H30?

Renato
07-08-2004, 10:28
Oja, vergeten....hoe zit het met de branduren en de kosten van de lamp van de H30?

Hij moet iets van 3000 uur halen, als je meer licht wil 2000 uur.

Lamp is net zo veel als bij andere projectoren. Ze zijn dus vaak meer als 250-300 euro..

Het schijnt dat mensen dan eerder weer de nieuwste technologie kopen. (aals je er meer dan 2/3 jaar over doet)

Albert Kostwinder
07-08-2004, 11:08
Hallo, ik heb drie vragen voor de prille H30 bezitter. ;-)

Hoe donker moet je kamer zijn om goed van de film te kunnen genieten?

800 x 600 is geen 16:9. In hoeverre heb je daar nadeel van? Is voor films een 16:9 beamer niet handiger?

In hoeverre is de resolutie 800 x 600 beperkend voor de beeldkwaliteit? Geeft 1280 x 720 geen scherper beeld?

Natuurlijk spelen specs een rol in een keuze, maar je moet je daar niet door laten leiden. Ga gewoon kijken welk beeld het beste bij je past en wat jij het mooist vind. Met een hogere resolutie kun je dichter bij het scherm gaan zitten, maar of dat altijd mooier of wenselijk is hangt van jezelf af. Als je dvd kijkt op de h30 zul je geen moment denken dat het een 800x600 beeld is daar kun je gerust over zijn.

Als je een projector wilt hebben die pur sang hele mooie plaatjes uit dvd weet te halen kun je gewoonweg niet om de H30 heen. Er is beter maar niet in een nabije prijsklasse en zul je aardig diep in de buidel moeten tasten voordat je daadwerkelijk echt beter beeld krijgt. Vergeet ook niet dat bekabeling, filtering, calibreren, een goede dvd speler en kwaliteitsscherm de aanschafkosten danig doen stijgen. Ik zou dit zeker mee nemen in het budget want als je het beste uit de h30 of welke projector dan ook wilt halen zal de hele schakel van een goed niveau moeten zijn....

Ikzelf heb de H30 compleet met Beamax scherm, Oehlbach 10 meter component kabel en Pioneer 668 dvd speler gekocht en heb nu al een plaatje dat ver boven de demonstratie destijds uitsteekt bij Revo in Wassenaar en dan is mijn h30 nog niet eens filtered en gecalibreerd!

Binnenkort ga ik eerst mijn h30 filteren en dan later het puntje op de i zetten door hem te laten calibreren. Maar ook zonder calibreren kan hij al knallen hoor! Heb wel ff de kleuren wat moeten temperen en de tint opgeschroeft om nog meer realisme te krijgen.

Wat betreft verduisteren; tja, zelfs mijn Panasonic Tau geeft met duisternis een beter beeld. Ik kan zodra het donker is geworden gaan projecteren. Voor mijn huis staat helaas een lantaarnpaal die op mijn verzoek door de leverancier is afgeplakt!! (waarvoor hulde!! haha) waardoor er gelukkig weinig restlicht in mijn huis valt. Het scherm hangt parallel aan de paal zodat er geen licht op schijnt. T.z.t zal ik een constructie maken waarmee ik de kamer 100% kan verduisteren maar nu is het beeld al meer dan boven modaal met echt diep en diepzwart met mooie natuurlijke kleuren. ;)

bmateijsen
07-08-2004, 11:59
HIer nog even een test met screenshots.... erg mooi hoor!!

http://discsoft.de/pg_Heimkino-Beamer_Optoma_H30_TV-Test.htm

Sorry hoor... maar screenshots zeggen echt helemaal niets.. Naast het feit dat je altijd kan shoppen, is ook de camera van belang....

Verder.... leuke test, maar weinig zeggends, de projector is niet eens gecalibreerd... Koud uit de doos heeft de themescene toch wel even wat andere waarden dan deze eigenlijk zou moeten zijn. Het beeld is veel te blauw.... Na ISF calibratie is dit een prima projector, alleen heeft deze een beperkte resolutie....

Groet Bjorn

PS... overigens is de resolutie wel van belang... immers hoe groter de resolutie van de panelen des te beter kan het beeld omhoog gescaled worden, wat gewoon duidelijk leidt tot een hogere performance, vooral in het detail....

PS2: de resolutie is inderdaad 800 x 600, wat eigenlijk 4:3 is, maar doordat men op 16:9 enkel van het onderste deel van het paneel gebruik wordt gemaakt, is het toch een native 16:9, maar wel 1 met een beperkte resolutie

Albert Kostwinder
07-08-2004, 14:16
[quote=Albert Kostwinder]HIer nog even een test met screenshots.... erg mooi hoor!!

http://discsoft.de/pg_Heimkino-Beamer_Optoma_H30_TV-Test.htm

Sorry hoor... maar screenshots zeggen echt helemaal niets.. Naast het feit dat je altijd kan shoppen, is ook de camera van belang....

Tja, dacht ik ook. Totdat ik in het echt zag dat het zelfs mooier is.

Verder.... leuke test, maar weinig zeggends, de projector is niet eens gecalibreerd... Koud uit de doos heeft de themescene toch wel even wat andere waarden dan deze eigenlijk zou moeten zijn. Het beeld is veel te blauw.... Na ISF calibratie is dit een prima projector, alleen heeft deze een beperkte resolutie.... Wat totaal niet opvalt bij het kijken, integendeel

Praat nou toch niet van die onzin. Ik heb op een gecalibreerde (demo) en niet gecalibreerde (nog mijn eigen) gezien en het verschil is nihil. Sterker, ik heb een pioneer 668 met component aangesloten en heb nu al een beter beeld dan tijdens de demo. Als hij al wat blauw zou zijn uit de doos kun je dat zelf heel eenvoudig bijstellen. Die van mij heeft het in ieder geval niet. Wel heb ik de kleuren iets getemperd en de tint licht omhoog wat al veel corrigeerde. Heb ik nog geeneens gefiltered en calibreerd. Natuurlijk kan het de puntje op de i zijn maar telkens dat gezever alsof het voor calibratie niets is slaat echt nergens op. Dit gaat in ieder geval bij de h30 niet op weet ik uit ervaring. Rob van Dingen, die isf calibreerd heeft dit op htforum.nl bevestigd. Bij de h30 is hij koud al 90% goed, na calibratie kun je wellicht er 10% kwaliteit bijkrijgen. Of je dit wilt of het geld waard vind moet een ieder zelf bepalen. Niet toevallig commerciele belangen bij dat calibreren? ;)

En wat resolutie betreft; Het gaat er toch om dat het beeld je pakt, zo realistisch mogelijk is en filmisch overkomt met mooi kontrast en diepte? als dat nu een zeer betaalbare 800x600 dlp machine is die dat bij jou beter weet over te brengen dan een duurdere lcd machine met hogere resolutie, dan koop jij zeker toch maar die lcd projector....??? :wink:

bmateijsen
07-08-2004, 14:32
Jij leest echt spoken....en waarschijnlijk ligt op de teentjes getrapt. Er staat nergens dat dit geen leuke projector is in zijn klasse..... Dus niet direct denken dat ik hem afkraak, want dat doe ik allerminst...

Het enige wat er staat is dat de H30 iets andere waarden heeft voor een kalibratie, waarbij het beeld iets te blauw is... Na kalibratie is er niets meer aan de hand... En je moet dan niet alleen blauw iets terugdraaien, want je zorgt er dan voor dat alle primairies in de hoek van blauw een totaal andere waarde.

Of ik belang heb bij ISF kalibraties?? Nee.... absoluut niet, zou leuk zijn als ik voor iedere ISF kalibratie die in dit land wordt gedaan een paar euro krijg ;) Toch is het belang van een kalibratie erg groot, en veel mensen zien dit niet eens, die kopen voor dat geld liever een andere scartkabel, terwijl de performance na een ISF kalibratie die scartkabel minimaal 4 keer overtreft....

Resolutie heeft weinig te maken met contrast of hoe filmisch het beeld is. Daarnaast ben ik voorstander van het scalen met hele breuken, dus voor PAL 1440 x 1152 en NTSC 1440 x 960. Er maar weinig digitale projectors die die resolutie aan kunnen, op enkele duurdere machines na.

Ook staat er in mijn korte verhaal nergens dat je zou moeten kiezen voor een duurdere LCD... Maar goed, dat zal je dan toch niet lezen...

Albert Kostwinder
07-08-2004, 14:43
Jij leest echt spoken....en waarschijnlijk ligt op de teentjes getrapt. Er staat nergens dat dit geen leuke projector is in zijn klasse..... Dus niet direct denken dat ik hem afkraak, wat dat doe ik allerminst...

Het enige wat er staat is dat de H30 iets andere waarden heeft voor een kalibratie, waarbij het beeld iets te blauw is... Na kalibratie is er niets meer aan de hand... En je moet dan niet alleen blauw iets terugdraaien, want je zorgt er dan voor dat alle primairies in de hoek van blauw een totaal andere waarde.

Of ik belang heb bij ISF kalibraties?? Nee.... absoluut niet, zou leuk zijn als ik voor iedere ISF kalibratie die in dit lang wordt gedaan een paar euro krijg ;) Toch is het belang van een kalibratie erg groot, en veel mensen zien dit niet eens, die kopen voor dat geld liever een andere scartkabel, terwijl de performance na een ISF kalibratie die scartkabel minimaal 4 keer overtreft....

Resolutie heeft weinig te maken met contrast of hoe filmisch het beeld is. Daarnaast ben ik voorstander van het scalen met hele breuken, dus voor PAL 1440 x 1152 en NTSC 1440 x 960. Er maar weinig digitale projectors die die resolutie aan kunnen, op enkele duurdere machines na.

Ook staat er in mijn korte verhaal nergens dat je zou moeten kiezen voor een duurdere LCD... Maar goed, dat zal je dan toch niet lezen...

Als het lijkt dat ik op mijn teentjes getrapt ben is dit niet zo hoor.... kom op zeg, dan moet er iets ergers gebeuren hoor... ! maar ja, ik durf best tegengas te geven hoor... haha! :wink:

Natuurlijk is kalibratie GEEN onzin en kun je je projector of tv enz. mooi op de enige echte juiste specs krijgen wat alleen maar optimaal is. Maar dat neemt niet weg dat je zonder kalibratie ook een mooi en acceptabel beeld kunt hebben al is dit technisch gezien volgens isf onjuist omdat die waarden op het oog niet in zijn te stellen. Ik moet nog even op mijn filter wachten en dan laat ik ook mijn h30 calibreren natuurlijk, geen twijfel mogelijk maar zoals ik al zei is de h30 vanuit de fabriek ook gekalibreerd en niet eens zo heel erg slecht al is de isf beter. ;)

bmateijsen
07-08-2004, 14:50
Vanaf de fabriek gekalibreerd??? Was het maar zo... in mijn mening zou je geen ISF kalibratie nodig hebben als iedereen de D65 videostandaard van Joe Kane had geaccepteerd... helaas niets is minder waar...

Wel heb ik inmiddels 2 H30's gezien en beide hadden andere waarden, of dat dit komt dat ik testexemplaren heb gehad en deze misschien door eerdere recensenten onderhanden is genomen, tja... die mogelijkheid bestaat altijd...

Any way... wanneer iemand tegen mij zegt dat ik onzin praat en daarna in bold-tekst verder gaat, dan geef je mij de indruk dat je op je teentjes bent getrapt.... Ik denk dat ik waarschijnlijk meer projectors heb gezien dan jij..... maar dat ligt meer aan mijn recensent-achtergrond.

Albert Kostwinder
07-08-2004, 15:59
Any way... wanneer iemand tegen mij zegt dat ik onzin praat en daarna in bold-tekst verder gaat, dan geef je mij de indruk dat je op je teentjes bent getrapt.... Ik denk dat ik waarschijnlijk meer projectors heb gezien dan jij..... meer dat ligt meer aan mijn recensent-achtergrond.

Daarom hoef ik het nog niet eens te zijn en dat je meer hebt gezien dan mij... ik ben ontroerd....Ach, deskundigen, recensenten of techneuten, het zegt mij allemaal niets. Feit blijft dat ik uiteindelijk met mijn eigen keuze tevreden moet zijn en dat ik mij die niet laat opleggen. Loop al lang genoeg mee om tot een eigen goede en gefundeerde keuze te kunnen komen..... :wink:

Olivier vd D.
07-08-2004, 18:49
Ik heb een goede DVD-speler met progressive scan (NAD T762) en ik was idd van plan om goede kabels en een goed scherm te kopen. Wel zou ik graag wat meer willen weten van de genoemde ISF kalibratie en het filteren. Wat is het precies, wat heb ik ervoor nodig en wie kan dat doen voor mij? En nog belangrijker....hoeveel kost dat?

bmateijsen
07-08-2004, 20:37
www.isfcalibraties.nl, kan je in ieder geval meer info vinden. Filteren is evt. van toepassing op sommige projectors als je 1 of meerdere van de primaire kleuren wil boosten of juist dempen. Dit is om de balans wat beter te krijgen. ISF calibraties in tour verband, vanaf 75 euro, maar dat staat ook op die site...

Een leuk artikel, over dit onderwerp vind je op hifi.nl: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597

Groet Bjorn

Olivier vd D.
08-08-2004, 00:10
www.isfcalibraties.nl, kan je in ieder geval meer info vinden. Filteren is evt. van toepassing op sommige projectors als je 1 of meerdere van de primaire kleuren wil boosten of juist dempen. Dit is om de balans wat beter te krijgen. ISF calibraties in tour verband, vanaf 75 euro, maar dat staat ook op die site...

Een leuk artikel, over dit onderwerp vind je op hifi.nl: http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597

Groet Bjorn
Ik ben helemaal op de hoogte. T.z.t. zal ik hier zeker gebruik van gaan maken. Bedankt!