PDA

Bekijk de volledige versie : Taiwan legt eigen HD-DVD formaat voor



Frank Everaardt
09-03-2004, 11:15
Taiwan legt eigen HD-DVD formaat voor



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=1255)

Richard B.
09-03-2004, 11:34
De zin van deze standaard is me niet helemaal duidelijk: AOD en BD zijn veel capabeler. Vermoedelijk is dit een standaard die vooral bedoeld is voor de lokale markt want er is weinig kans dat deze aan zal slaan in het westen.

Surya
09-03-2004, 12:38
Ben toch geen voorstander van NOG een formaat hoor. Ik vind de resolutie trouwens vrij laag voor HD.

Richard B.
09-03-2004, 15:42
Ter vergelijking:

- op een FVD past 5,4 - 6 Gb
- op een BD (Blu-ray) past 27 - 54 Gb (single layer - dual layer)
- op een AOD (HD-DVD) past 20 - 32 Gb (sl - dl)

Daar zit dus een flink verschil tussen. Zoals Frank in het artikel al aangeeft is het feitelijk gewoon dezelfde techniek als die van dvd, alleen hebben ze wat truuks toegepast om de capaciteit iets te vergroten en de compressie van audio wat meer te optimaliseren.

Zoals ik al zei: het is waarschijnlijk voornamelijk bedoeld voor de Taiwanese/Chinese thuismarkt. Enkele Chinese bedrijven hebben zoiets meen ik ook al een paar keer geprobeert om o.a. onder de licentiekosten van de technische standaarden uit te komen. Ik dacht dat bijv. SVCD daar een uitvloeisel van is (da's namelijk ook een standaard die in China bedacht is en voornamelijk in die regio gebruikt wordt).

robvanknegsel
09-03-2004, 18:20
Je durft toch helemaal niks meer te kopen als al die technologien zó snel gaan en elkaar om de haverklap overtreffen!