PDA

Bekijk de volledige versie : Kleur problemen bij aansluiting via Scart



pro999
09-12-2001, 18:25
Ik heb een Pioneer XV DV55 en een Philips Blackline S TV van ongeveer 3 jaar oud. Als ik mijn DVD aansluit via de composite kabel heb ik geen problemen met de kleur. Op het moment dat ik gebruik maak van een S-VHS - Scart kabel krijg ik echter alleen zwart/wit beeld op mijn TV. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?????

Arnold van Oostrum
09-12-2001, 18:38
Ik denk aan twee dingen:

1) Je moet in het setup menu van je DVD speler mogelijk aangeven op welke wijze het output signaal wordt verstuurd. Dus RGB of Y/C.

2) Probeer een andere SCART aansluiting op je TV. Ik weet van Philips dat niet alle SCART ingangen RGB ondersteunen.

Succes,
Arnold.

pro999
09-12-2001, 18:48
Ik heb beide scartaansluitingen geprobeerd, maakt in geen van de twee gevallen iets uit. Ben in de handleiding nog aan het zoeken waar deze instelling ergens verstopt zit. Vooralsnog kom ik hier niet al te ver mee

pro999
09-12-2001, 18:57
Ik heb nog eens door het setupmenu gebladerd, maar ik kan nergens een optie vinden waarin ik dit kan regelen???

Zijn er nog andere mogelijkheden waar het aan kan liggen??

Ik weet nog dat ik een soortgelijk probleem had om mijn videokaart aangesloten te krijgen op mijn tv (Via S-VHS - Scart). Ook dit wilde in eerste instantie alleen lukken in zwart/wit. Dit kon ik vervolgens oplossen door een ander TV-mode te selecteren. Zou hier van een soortgelijk probleem sprake kunnen zijn.

Mike Philippens
09-12-2001, 21:42
Ik heb nog eens door het setupmenu gebladerd, maar ik kan nergens een optie vinden waarin ik dit kan regelen???
Is inderdaad wel raar... Ik neem aan dat je het setupmenu van de DVD speler bedoelt? Ik ken deze Pioneer niet, maar heb wel eens gespeeld met een DV444 en daar kun je instellen wat voor signaal op de Scart aansluiting moet: RGB/S-Video (niet S-VHS, dat is een videosysteem).
Op mijn TV kan ik ook nog eens instellen wat voor signaal binnenkomt (S-Video of Composiet geloof ik).
Als je bij zowel de TV als de DVD alle instellingen hebt gecontroleerd (kijk ook effe in de dox om zeker te zijn dat S-Video op de TV mogelijk is), kan het volgens mij nog maar één ding zijn:
De scart-kabel is misschien niet volledig bedraad. Er zijn goedkope scart kabels die voldoende draden hebben voor een composiet signaal en verder niet. Bovendien moet voor S-Video de bedrading volgens mij ook een beetje fatsoenlijke kwalitee zijn. Even checken dus.
En als dat allemaal ok is (zeker weten?!) blijft een kaduuke uitgang/ingang over, maar daar denken we liever niet aan.

BTW: als je het verhaaltje op deze site leest over het aansluiten van een DVD speler (bij achtergronden) zie je dat RGB de beste methode is om een DVD speler aan te sluiten, en daarna S-Video. Het is natuurlijk geen oplossing voor je probleem, maar heb je een dringende reden om de S-Video aansluiting te willen gebruiken, als de RGB werkte en in principe betere beeldkwaliteit geeft?

Martin van Tuijl
10-12-2001, 02:20
Helaas pindakaas:

One annoying thing common to nearly all all-in-one DVD systems is the lack of certain common connections; in the case of the DV55 it’s SCART. Maybe the size of the plug would have been at odds with the petite casing of the player, but its absence is irksome nevertheless. S-Video is the best picture output available, and the lack of an RGB video option puts limitations on overall picture quality. Replacing one of the sets of 5.1 speaker connections with a SCART would have made sense for this European model, to our minds. The picture via S-Video isn’t bad by any means, but colours did seem just slightly muted.

Je DVD speler heeft/ondersteund dus geen scart... Ik ben bang dat het niet anders is, en je het er mee moet doen.

Bron: DVDreview (http://www.dvdreview.net/dvdreview/content/h_reviewfull.ez?REF=115)